a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 państwa członkowskie są uprawnione do przyjmowania na swoich wodach środków ochronnych rybołówstwa, które są niezbędne do wypełnienia ich obowiązków wynikających z art. 6 dyrektywy Rady 92/43/EWG 2 ("dyrektywa siedliskowa"), art. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/147/WE 3 ("dyrektywa ptasia") i art. 13 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2008/56/WE 4 ("dyrektywa ramowa w sprawie strategii morskiej").
(2) W art. 6 dyrektywy 92/43/EWG zobowiązuje się państwa członkowskie do ustanawiania koniecznych środków ochronnych w odniesieniu do specjalnych obszarów ochrony, które odpowiadają ekologicznym wymaganiom wymienionych w załącznikach do tej dyrektywy typów siedlisk przyrodniczych i gatunków żyjących na danych terenach.
(3) Zgodnie z art. 13 ust. 4 dyrektywy 2008/56/WE państwa członkowskie są zobowiązane do przyjęcia programów środków w celu osiągnięcia lub utrzymania dobrego stanu środowiska, w tym środków ochrony przestrzennej, które przyczyniają się do powstawania spójnych i reprezentatywnych sieci chronionych obszarów morskich, odpowiednio obejmujących różnorodność tworzonych przez nie ekosystemów, takich jak specjalne obszary ochrony zgodnie z dyrektywą 92/43/EWG, obszary specjalnej ochrony zgodnie z dyrektywą ptasią oraz chronione obszary morskie zgodnie z ustaleniami Unii lub zainteresowanych państw członkowskich w ramach umów międzynarodowych lub regionalnych, których są stronami.
(4) Zgodnie z art. 11 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1380/2013 w przypadku gdy państwo członkowskie uzna, że należy przyjąć środki, aby mogło wypełnić swoje obowiązki wynikające z unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska, a inne państwa członkowskie mają bezpośredni interes w zarządzaniu rybołówstwem, którego mają dotyczyć te środki, Komisja jest uprawniona do przyjmowania takich środków w drodze aktów delegowanych po otrzymaniu wspólnej rekomendacji przedstawionej przez zainteresowane państwa członkowskie.
(5) Rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2017/117 5 ustanowiono środki ochronne rybołówstwa na niektórych obszarach Morza Bałtyckiego.
L 206 z 22.7.1992, s. 7).
(6) W dniu 7 września 2022 r., po konsultacji z Komitetem Doradczym ds. Morza Bałtyckiego (BSAC), Niemcy (inicjujące państwo członkowskie) wraz z Danią, Estonią, Łotwą, Litwą, Polską, Finlandią i Szwecją (państwa członkowskie regionu Morza Bałtyckiego "BALTFISH") przedłożyły Komisji wspólną rekomendację dotyczącą środków ochronnych rybołówstwa na pięciu specjalnych obszarach ochrony: Fehmarnbelt, Kadetrinne, Westliche Ronnebank, Adlergrund i Pommersche Bucht mit Oderbank, w niemieckiej wyłącznejstrefie ekonomicznejna Morzu Bałtyckim.
(7) We wspólnej rekomendacji zaproponowano środki ochrony rybołówstwa w celu ochrony piaszczystych wybrzeży (typ siedliska 1110) i raf (typ siedliska 1170) przed wpływem ruchomych narzędzi mających kontakt z dnem w części obszarów Fehmarnbelt, Kadetrinne i Pommersche Bucht mit Oderbank, a także na całych obszarach Westliche Ronnebank i Adlergrund. We wspólnej rekomendacji uznano, że zbiorowa presja wywierana przez działalność człowieka jest zbyt wysoka i przyczynia się do niekorzystnego stanu środowiska gatunków i biotopów w Morzu Bałtyckim. Aby przyczynić się do osiągnięcia dobrego stanu środowiska i realizacji celów dyrektywy ramowej w sprawie strategii morskiej, należy ograniczyć wpływ rybołówstwa na określone elementy ekosystemu.
(8) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) ocenił wspólną rekomendację na posiedzeniu plenarnym w dniach 14-18 listopada 2022 r. i stwierdził 6 , że środki to dobra inicjatywa, która zapewni lepszą ochronę raf i piaszczystych wybrzeży na odnośnych obszarach. W opinii STECF jeżeli środki te zostaną wdrożone i egzekwowane zgodnie z założeniami, przyczynią się do zminimalizowania wpływu na struktury dna morskiego (rafy i piaszczyste wybrzeża) na określonych obszarach odnośnych specjalnych obszarów ochrony (SOO), które mają chronić.
(9) Komisja zgadza się zatem, że środki zaproponowane we wspólnej rekomendacji przedłożonej przez forum BALTFISH należy włączyć do rozporządzenia delegowanego (UE) 2017/117.
(10) W lutym 2023 r. Komisja skontaktowała się z państwami członkowskimi BALTFISH, proponując zmiany w celu harmonizacji przepisów dotyczących kontroli związanych ze stosowaniem art. 50 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 7 na obszarach objętych ograniczeniami w Morzu Bałtyckim. Forum BALTFISH zgodziło się na te zmiany w dniu 23 lutego 2023 r.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2017/117.
(12) Niniejsze rozporządzenie delegowane pozostaje bez uszczerbku dla potrzeby wprowadzenia dodatkowych środków ochronnych niezbędnych do zapewnienia zgodności z art. 13 ust. 4 dyrektywy 2008/56/WE, art. 4 dyrektywy 2009/147/WE lub art. 6 dyrektywy 92/43/EWG i stanowiskiem Komisji w odniesieniu do wypełniania przez zainteresowane państwa członkowskie ich obowiązków wynikających z odpowiedniego unijnego prawodawstwa w dziedzinie ochrony środowiska,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 17 września 2024 r.