a także mając na uwadze, co następuje:(1) Do celów sprawozdawczości przewidzianej w art. 22 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitenci powinni podać liczbę posiadaczy w podziale na lokalizację posiadaczy, a w ramach tego podziału - liczbę posiadaczy portfeli powierniczych oraz liczbę posiadaczy portfeli niepowierniczych lub posiadaczy wszelkich innych rodzajów adresów rozproszonego rejestru, które są wykorzystywane do celów rozrachunku i nie są kontrolowane przez posiadacza lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. W ramach tych dwóch kategorii posiadaczy portfeli, tj. posiadaczy portfeli powierniczych i posiadaczy portfeli niepowierniczych, emitenci powinni wyszczególnić, w drodze dodatkowego podziału, liczbę posiadaczy detalicznych. Wszystkie te podziały są niezbędne dla właściwych organów, ponieważ informacje na temat koncentracji posiadaczy oraz na temat wolumenów w przypadku posiadaczy detalicznych są istotne dla organów nadzoru, aby osiągnąć cele rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz zapewnić należyte funkcjonowanie rynków kryptoaktywów, integralność rynków i stabilność finansową w Unii, a także ochronę posiadaczy kryptoaktywów, w szczególności posiadaczy detalicznych. Informacje przekazane z podziałem na lokalizację posiadaczy należy również wykorzystać do określenia, które właściwe organy będą kwalifikować się do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 ust. 2 lit. l) rozporządzenia (UE) 2023/1114, zgodnie z kryteriami określonymi w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) [C(2024) 6911] 2 .
(2) Do celów sprawozdawczości przewidzianej w art. 22 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2023/1114 oraz w celu zapewnienia właściwego nadzoru nad przestrzeganiem wymogów dotyczących rezerwy aktywów określonych w art. 36 i 38 tego rozporządzenia, w rozporządzeniu delegowanym Komisji ustanawiającym regulacyjne standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 36 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114, i w rozporządzeniu delegowanym Komisji ustanawiającym regulacyjne standardy techniczne przyjęte na podstawie art. 38 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2023/1114, emitenci powinni podać wielkość rezerwy aktywów w podziale w celu odzwierciedlenia wartości i struktury rezerwy aktywów, w tym środków służących zarządzaniu płynnością.
(3) Zgodnie z art. 22 ust. 1 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2023/1114 transakcje, które należy zgłaszać zgodnie z art. 22 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, to wyłącznie transakcje, które prowadzą do zmiany osoby fizycznej lub prawnej mającej prawo do tokena powiązanego z aktywami i obejmują transakcje rozliczane w rozproszonym rejestrze ("on-chain") oraz transakcje rozliczane poza rozproszonym rejestrem ("off-chain"). Ponadto pojęcie "transakcji", o którym mowa w art. 22 ust. 1 akapit drugi tego rozporządzenia, jest niezależne od rodzaju portfeli wykorzystywanych przez inicjatora lub beneficjenta do wysyłania lub otrzymywania transakcji. W związku z tym wymogi sprawozdawcze przewidziane w art. 22 ust. 1 lit. c) i d) tego rozporządzenia powinny obejmować transakcje między portfelami powierniczymi oraz transakcje między portfelem powierniczym a portfelem niepowierniczym lub innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane
przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Ponadto wymóg sprawozdawczy przewidziany w art. 22 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114 powinien obejmować również transakcje między portfelami niepowierniczymi oraz transakcje między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Ponieważ emitenci mają ograniczone informacje na temat posiadaczy uczestniczących w tych transakcjach, w niektórych przypadkach nie można ustalić, czy są to transakcje podlegające zgłoszeniu na podstawie art. 22 ust. 1 tego rozporządzenia. W związku z tym, aby uzyskać jak najdokładniejsze informacje na temat tych transakcji, wymóg sprawozdawczy przewidziany w art. 22 ust. 1 lit. c) tego rozporządzenia powinien obejmować również informacje na temat transferów między portfelami niepowierniczymi oraz transferów między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które są wykorzystywane do celów rozrachunku i nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów. Ponieważ transakcje są podzbiorem transferów, takie dodatkowe informacje na temat transferów między portfelami niepowierniczymi oraz transferów między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, mogłyby być wykorzystywane jako wskaźnik zastępczy i mogłyby stanowić przydatne źródło danych na temat liczby i wartości transakcji między portfelami niepowierniczymi oraz transakcji między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów.
(4) Do celów wymogu sprawozdawczego przewidzianego w art. 22 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitenci powinni przekazać informacje na temat transakcji z podziałem pod względem geograficznym, tj. podziałem na państwa posiadaczy uczestniczących w transakcjach. Taki podział zapewniłby właściwym organom pełniącym funkcje nadzorcze przydatne informacje na temat koncentracji transakcji. Informacje przekazane z podziałem na państwa transakcji będą również wykorzystywane do określenia, które właściwe organy będą kwalifikować się do członkostwa w kolegium na podstawie art. 119 rozporządzenia (UE) 2023/1114, jak przewidziano w rozporządzeniu delegowanym [C(2024) 6911]. Taki podział nie jest wymagany w przypadku transakcji i transferów między portfelami niepowierniczymi lub transakcji i transferów między portfelami niepowierniczymi a innymi rodzajami adresów rozproszonego rejestru, które nie są kontrolowane przez posiadacza tokena powiązanego z aktywami lub przez dostawcę usług w zakresie kryptoaktywów, ponieważ emitenci mają ograniczone informacje na temat posiadaczy uczestniczących w takich transakcjach i transferach.
(5) Aby ramy sprawozdawczości były skuteczne, powinny one obejmować sprawozdawcze dni odniesienia i dni przekazania informacji, zapewniające właściwe i terminowe udostępnianie danych, tak aby dane odnosiły się do tego samego okresu i były przekazywane w tym samym czasie w przypadku wszystkich jednostek sprawozdawczych, a także aby umożliwić porównywalność danych między emitentami i właściwymi organami przez zastosowanie standardowych formatów i wzorów.
(6) Należy zapewnić ciągłość sprawozdawczości w przypadkach, gdyby tymczasowe zmiany wartości emisji tokenów sprawiły, że wartość ta spadłaby poniżej progu, o którym mowa w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114. W związku z tym konieczne jest wprowadzenie wymogu sprawozdawczości przez dodatkowy czas, aby potwierdzić, czy spadek poniżej wspomnianego progu ma charakter tymczasowy. Nie miałoby to wpływu na emitentów, ponieważ będą oni już dysponować systemami sprawozdawczości.
(7) Do celów wymogu sprawozdawczego przewidzianego w art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 niektóre informacje, które dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni przekazywać emitentom, mogą obejmować dane osobowe, jeżeli informacje te dotyczą osób fizycznych. Informacje te obejmują pełne imiona i nazwiska wraz z krajowymi numerami identyfikacyjnymi, oficjalnymi numerami identyfikacji podatkowej lub numerami paszportów. Gromadzenie takich danych osobowych w tym przypadku jest niezbędne do osiągnięcia celów rozporządzenia (UE) 2023/1114, ponieważ bez tych informacji emitenci nie byliby w stanie określić dokładnej liczby posiadaczy tokena powiązanego z aktywami i liczyliby podwójnie posiadaczy posiadających wiele rachunków u różnych dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Takie niedokładne dane zniekształcałyby przekazywane właściwym organom informacje na temat liczby posiadaczy tokena powiązanego z aktywami, co utrudniałoby właściwy nadzór ze strony właściwych organów. W związku z tym nie ma innego sposobu na dokładne odzwierciedlenie w sprawozdawczości informacji na temat posiadaczy tokenów powiązanych z aktywami, a w tym przypadku nie można zastosować zwyczajowych środków ograniczających lub chroniących udostępnianie danych osobowych, takich jak pseudonimizacja.
(8) Do celów wymogu sprawozdawczego przewidzianego w art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114 dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów powinni również przekazywać emitentowi publiczne adresy rozproszonego rejestru, z których korzystają do dokonywania transferów w imieniu swoich klientów. Informacje te są niezbędne emitentom do określenia, które transakcje zarejestrowane w rozproszonym rejestrze są zawierane między portfelami niepowierniczymi, oraz do zgłaszania transakcji objętych zakresem obowiązków sprawozdawczych.
(9) Aby zapewnić prawidłowość i kompletność informacji przekazywanych właściwemu organowi, emitenci powinni posiadać systemy i procedury umożliwiające emitentowi uzgodnienie danych otrzymanych od dostawców usług w zakresie kryptoaktywów zgodnie z art. 22 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Te systemy i procedury powinny również umożliwiać emitentowi uzgodnienie danych zgłoszonych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów z danymi dostępnymi emitentowi z innych źródeł, w tym, w stosownych przypadkach, danymi transakcyjnymi dostępnymi w rozproszonym rejestrze.
(10) Emitenci powinni wdrożyć w swojej polityce wewnętrznej maksymalny okres zatrzymywania danych osobowych poszczególnych posiadaczy udostępnionych przez dostawców usług w zakresie kryptoaktywów. Biorąc pod uwagę cel, jakim jest zagwarantowanie wypełniania obowiązków sprawozdawczych przewidzianych w art. 22 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114, ten maksymalny okres zatrzymywania danych nie powinien przekraczać 5 lat od daty uzyskania danych osobowych.
(11) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć również zastosowanie odpowiednio do tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w walucie, która nie jest walutą urzędową państwa członkowskiego, ponieważ art. 22 rozporządzenia (UE) 2023/1114 ma zastosowanie do tokenów będących e-pieniądzem denominowanych w takiej walucie.
(12) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię 16 lipca 2024 r.
(13) Aby zapewnić dostosowanie do daty rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2023/1114 w odniesieniu do dostawców usług w zakresie kryptoaktywów, należy odroczyć datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia.
(14) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Bankowego.
(15) Europejski Urząd Nadzoru Bankowego przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Bankowej Grupy Interesariuszy powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 4 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2024 r.