uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych 1 , w szczególności jego art. 4 ust. 4,
(1) W rozporządzeniu Komisji (WE) nr 2073/2005 2 ustanowiono kryteria mikrobiologiczne dotyczące niektórych mikroorganizmów oraz przepisy wykonawcze obowiązujące podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze w odniesieniu do ogólnych i szczegółowych wymogów higieny, o których mowa w art. 4 rozporządzenia (WE) nr 852/2004.
(2) W szczególności w rozporządzeniu (WE) nr 2073/2005 ustanowiono kryteria bezpieczeństwa żywności, które pozwalają na akceptację produktu lub partii środków spożywczych i są stosowane w odniesieniu do produktów wprowadzanych do obrotu. W rozporządzeniu tym określono kryteria bezpieczeństwa żywności dotyczące Listeria monocytogenes, która jest głównym patogenem przenoszonym przez żywność, stanowiącym poważne ryzyko dla zdrowia publicznego ze względu na związany z nim wysoki współczynnik śmiertelności. W swoim ostatnim sprawozdaniu na temat chorób odzwierzęcych 3 Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zauważył, że liczba przypadków listeriozy u ludzi w Unii była o 15,9 % wyższa w 2022 r. niż w 2021 r., a liczba zgonów związanych z ogniskami przenoszonymi przez żywność i spowodowanych przez Listeria monocytogenes w Unii w 2022 r. była jedną z najwyższych kiedykolwiek zgłoszonych Urzędowi w ciągu ostatnich dziesięciu lat. W związku z tym wzrostem liczby przypadków listeriozy w Unii niezwykle istotne jest, aby kryteria bezpieczeństwa żywności odnoszące się do Listeria monocytogenes zapewniały wysoki i spójny poziom ochrony konsumentów w całym łańcuchu żywnościowym.
(3) Na ryzyko zarażenia się listeriozą za pośrednictwem żywności wpływa zarówno indywidualna podatność konsumenta, jak i zdolność zanieczyszczonej żywności do umożliwiania wzrostu Listeria monocytogenes do wysokiego poziomu. Niemowlęta i konsumenci z ochroną immunologiczną osłabioną z powodu chorób, zaburzeń lub schorzeń są wysoce podatni na Listeria monocytogenes i nie mogą być narażeni na żywność zawierającą ten patogen w żadnym stężeniu. W przypadku innych konsumentów jest potwierdzone naukowo, że jedynie spożycie żywności, w której stężenie Listeria monocytogenes przekracza limit 100 jtk/g, jest potencjalnie szkodliwe dla zdrowia. W związku z tym żywność gotowa do spożycia, inna niż żywność przeznaczona dla niemowląt i żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, która jest w stanie umożliwiać wzrost Listeria monocytogenes ponad limit 100 jtk/g przez cały okres przydatności do spożycia, stanowi wrażliwą grupę towarów spożywczych, na której należy skoncentrować środki zmniejszające ryzyko.
(4) Zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 2073/2005 obecność Listeria monocytogenes nie może zostać wykryta w 25 g żywności gotowej do spożycia, która jest w stanie umożliwiać wzrost Listeria monocytogenes, innej niż żywność przeznaczona dla niemowląt i żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, przed wyjściem tej żywności spod bezpośredniej kontroli podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze, który jest jej producentem, jeżeli ten podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze nie może wykazać w sposób wymagany przez właściwy organ, że poziom Listeria monocytogenes nie przekroczy limitu 100 jtk/g w ciągu całego okresu przydatności do spożycia danej żywności. Rozporządzenie (WE) nr 2073/2005 nie przewiduje jednak kryterium, które miałoby zastosowanie do tej żywności po jej wyjściu spod bezpośredniej kontroli podmiotu prowadzącego przedsiębiorstwo spożywcze będącego jej producentem, chociaż nadal nie jest możliwe zapewnienie, aby limit 100 jtk/g nie został przekroczony przez cały okres jej przydatności do spożycia.
(5) Aby zagwarantować taki sam poziom ochrony zdrowia publicznego od produkcji do dystrybucji żywności gotowej do spożycia innej niż żywność przeznaczona dla niemowląt i żywność specjalnego przeznaczenia medycznego, mogącej umożliwiać wzrost Listeria monocytogenes, kryterium bezpieczeństwa żywności "Listeria monocytogenes - nie wykryto w 25 g" powinno mieć zastosowanie do wszystkich sytuacji, w których żywność ta jest wprowadzana do obrotu w ciągu jej okresu przydatności do spożycia i w przypadku których podmiot prowadzący przedsiębiorstwo spożywcze będący jej producentem nie był w stanie wykazać w sposób wymagany przez właściwy organ, że poziom Listeria monocytogenes nie przekroczy limitu 100 jtk/g w całym okresie jej przydatności do spożycia.
(6) Aby zapewnić podmiotom prowadzącym przedsiębiorstwa spożywcze wystarczający czas na dostosowanie swoich praktyk i procedur do nowego wymogu, niniejsze rozporządzenie nie powinno mieć zastosowania przed dniem 1 lipca 2026 r.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 2073/2005.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 20 listopada 2024 r.
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2895 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/2895 zmieniające rozporządzenie (WE) nr 2073/2005 w odniesieniu do Listeria monocytogenes |
| Data aktu: | 20/11/2024 |
| Data ogłoszenia: | 21/11/2024 |
| Data wejścia w życie: | 11/12/2024, 01/07/2026 |