a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 20 lipca 2023 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2023/1532 1 .
(2) W dniu 14 października 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/2698 2 zmieniającą decyzję (WPZiB) 2023/1532 i umieszczającą w wykazie niektóre irańskie linie lotnicze.
(3) W konkluzjach z dnia 21 i 22 marca 2024 r. Rada Europejska stwierdziła, że gdyby Iran przekazał Rosji rakietowe pociski balistyczne i powiązane z nimi technologie do wykorzystania przeciwko Ukrainie po zaopatrzeniu rosyjskiego reżimu w bezzałogowe statki powietrzne (UAV), które są wykorzystywane do nieustających ataków na ludność cywilną w Ukrainie, Unia będzie gotowa reagować szybko i w koordynacji z partnerami międzynarodowymi, w tym za pomocą nowych i znaczących środków ograniczających przeciwko Iranowi. Ponadto Rada Europejska stwierdziła, że dostęp Rosji do produktów i technologii wrażliwych mających znaczenie dla pola walki musi zostać ograniczony w największym możliwym zakresie, w tym poprzez ukierunkowanie działań na podmioty w państwach trzecich, które umożliwiają Rosji obchodzenie sankcji. Rada Europejska wezwała Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa (zwanego dalej "Wysokim Przedstawicielem") oraz Komisję do przygotowania dalszych sankcji wobec Białorusi, Korei Północnej i Iranu.
(4) W dniu 13 września 2024 r., w oświadczeniu Wysokiego Przedstawiciela wydanym w imieniu Unii, Unia zdecydowanie potępiła niedawne przekazanie Rosji rakietowych pocisków balistycznych wyprodukowanych w Iranie, uznane za bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego oraz istotną eskalację dostaw irańskich bezzałogowych statków powietrznych i amunicji, które Rosja wykorzystała w nielegalnej wojnie napastniczej przeciwko Ukrainie. Unia miała zareagować szybko i w koordynacji z partnerami międzynarodowymi, w tym za pomocą nowych i znaczących środków ograniczających przeciwko Iranowi, w tym wskazując osoby i podmioty uczestniczące w irańskich programach z zakresu rakietowych pocisków balistycznych i dronów, i w tym kontekście rozważała również możliwość nałożenia środków ograniczających na irański sektor lotnictwa.
(5) Rosja wykorzystuje wyprodukowane w Iranie bezzałogowe statki powietrzne do wspierania swojej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie naruszającej suwerenność, niezależność i integralność terytorialną Ukrainy, w tym przeciwko ludności cywilnej i infrastrukturze cywilnej. Finansowany przez państwo irański program rozwoju i produkcji bezzałogowych statków powietrznych przyczynia się zatem do naruszania Karty Narodów Zjednoczonych oraz podstawowych zasad prawa międzynarodowego.
(6) Irański program pocisków rakietowych, opierający się na przedsiębiorstwach państwowych i prywatnych i korzystający z krajowych zdolności badawczych, jest prowadzony przez irańskie Ministerstwo Obrony i Logistyki Sił Zbrojnych oraz Korpus Strażników Rewolucji Islamskiej, które podlegają unijnym środkom ograniczającym.
(7) Główną kwestią budzącą zaniepokojenie jest przekazywanie wyprodukowanych w Iranie bezzałogowych statków powietrznych i pocisków rakietowych oraz powiązanych z nimi technologii i komponentów do Rosji oraz uzbrojonych podmiotów niepaństwowych na Bliskim Wschodzie i poza nim. Iran przekazał Rosji wyprodukowane przez siebie bezzałogowe statki powietrzne i pociski rakietowe oraz powiązane z nimi technologie i komponenty, w tym wykorzystując do tego celu jednostki pływające i porty.
(8) Ze względu na powagę sytuacji oraz w reakcji na wsparcie wojskowe Iranu dla rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie, w szczególności dostawy przez Iran do Rosji bezzałogowych statków powietrznych i pocisków rakietowych, co zagraża pokojowi i bezpieczeństwu oraz stanowi bezpośrednie zagrożenie dla bezpieczeństwa europejskiego, należy wprowadzić dalsze środki ograniczające. Środki te będą poddawane przeglądowi i mogą zostać zawieszone lub uchylone, lub zostać uzupełnione o inne środki ograniczające, w zależności od rozwoju sytuacji na miejscu.
(9) W związku z tym do wykazu osób fizycznych i prawnych, podmiotów i organów objętych środkami ograniczającymi zamieszczonego w załączniku do decyzji (WPZiB) 2023/1532 należy dodać jedną osobę i cztery podmioty.
(10) Należy również zmienić kryteria umieszczania w wykazie oraz przewidzieć pewne ukierunkowane wyjątki od zamrożenia aktywów.
(11) Ponadto należy zakazać wywozu, przekazywania, dostawy lub sprzedaży z Unii do Iranu komponentów wykorzystywanych do opracowywania i produkcji pocisków rakietowych.
(12) Należy również zakazać wywozu, przekazywania dostawy lub sprzedaży z Unii do Iranu dalszych komponentów wykorzystywanych do opracowywania i produkcji bezzałogowych statków powietrznych.
(13) Należy zakazać przeprowadzania jakichkolwiek transakcji bezpośrednio lub pośrednio z portami i śluzami, które są własnością umieszczonych w wykazie osób fizycznych lub prawnych, podmiotów i organów, są przez nie obsługiwane lub kontrolowane lub są wykorzystywane do przekazywania do Rosji irańskich bezzałogowych statków powietrznych lub pocisków rakietowych lub powiązanych z nimi technologii lub komponentów do nich w celu wsparcia rosyjskiej wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; zakazem należy objąć także dostęp do obiektów tych portów i śluz lub świadczenie wszelkich usług. Ponadto należy doprecyzować zakres zakazu dostępu do portu dla jednostek pływających oraz wprowadzić zwolnienie.
(14) W związku z tym do wykazu portów i śluz zamieszczonego w załączniku II do decyzji (WPZiB) 2023/1532 należy dodać dwa porty.
(15) Unia powinna podjąć dalsze działania, aby wprowadzić w życie niektóre środki.
(16) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję (WPZiB) 2023/1532,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: