RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 168 i 168a dyrektywy 2006/112/WE określają prawo podatnika do odliczenia podatku od wartości dodanej (VAT) naliczonego w związku z dostawą towarów lub świadczeniem usług wykorzystywanych przez podatnika do celów jego opodatkowanych transakcji. Art. 26 ust. 1 lit. a) tej dyrektywy zawiera wymóg rozliczania się z VAT w przypadku użycia składników majątku przedsiębiorstwa do celów prywatnych podatnika lub jego pracowników lub, bardziej ogólnie, do celów innych niż działalność jego przedsiębiorstwa.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2018/1994 2 upoważniono Chorwację do ograniczenia do 50 % prawa do odliczenia VAT zapłaconego przy zakupie i leasingu określonych samochodów osobowych posiadających maksymalnie osiem miejsc siedzących oprócz siedzenia kierowcy, w tym przy zakupie wszystkich dostarczanych lub świadczonych w związku z tymi samochodami towarów i usług, jeżeli samochody te nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej. Upoważnienie zwalnia również podatników z obowiązku uznawania korzystania z takich samochodów osobowych do celów niezwiązanych z prowadzeniem działalności gospodarczej za świadczenie usług za wynagrodzeniem.
(3) Okres obowiązywania decyzji wykonawczej (UE) 2018/1994 został przedłużony decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1997 3 i ma upłynąć w dniu 31 grudnia 2024 r.
(4) Pismem, które wpłynęło do Komisji w dniu 3 kwietnia 2024 r., Chorwacja wystąpiła z wnioskiem o upoważnienie do dalszego stosowania środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 26 ust. 1 lit. a) oraz art. 168 i art. 168a dyrektywy 2006/112/WE w celu ograniczenia prawa do odliczania podatku VAT w związku z wydatkami dotyczącymi niektórych samochodów osobowych, które nie są wykorzystywane wyłącznie do celów działalności gospodarczej (zwanego dalej "środkiem szczególnym").
(5) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja pismem z dnia 14 maja 2024 r. przekazała wniosek złożony przez Chorwację pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 15 maja 2024 r. Komisja poinformowała Chorwację, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(6) Zgodnie z art. 6 akapit drugi decyzji wykonawczej (UE) 2018/1994 Chorwacja przedłożyła sprawozdanie zawierające przegląd stawki procentowej mającej zastosowanie do ograniczenia prawa do odliczenia VAT. W oparciu o to sprawozdanie Chorwacja podtrzymuje, że ograniczenie do wysokości 50 % jest wciąż uzasadnione i pozostaje właściwe.
(7) Biorąc pod uwagę, że środek szczególny ma pozytywny wpływ w odniesieniu do obciążenia administracyjnego podatników i organów podatkowych poprzez uproszczenie poboru VAT oraz zapobieganie uchylaniu się od opodatkowania wynikającemu z niewłaściwego prowadzenia dokumentacji, należy upoważnić Chorwację do dalszego stosowania środka szczególnego. Przedłużenie obowiązywania środka szczególnego powinno być ograniczone w czasie do dnia 31 grudnia 2027 r., tak aby można było ocenić jego skuteczność oraz stwierdzić, czy stawka procentowa jest odpowiednia.
(8) W przypadku gdy Chorwacja uzna, że konieczne jest przedłużenie obowiązywania środka szczególnego wykraczające poza rok 2027 r., powinna przedłożyć Komisji do dnia 31 marca 2027 r. wniosek o przedłużenie. Do tego wniosku powinno zostać dołączone sprawozdanie dotyczące stosowania środka, w tym przegląd stosowanej stawki procentowej.
(9) Środek szczególny wpłynie jedynie w nieznacznym stopniu na ogólną kwotę wpływów z podatków pobieranych przez Chorwację na etapie ostatecznej konsumpcji i nie będzie miał negatywnego wpływu na zasoby własne Unii pochodzące z VAT.
(10) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2018/1994,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: