Rozporządzenie wykonawcze 2024/2861 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do technicznych warunków właściwego podawania do wiadomości publicznej informacji poufnych oraz opóźniania podawania do wiadomości publicznej takich informacji

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2861
z dnia 12 listopada 2024 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do technicznych warunków właściwego podawania do wiadomości publicznej informacji poufnych oraz opóźniania podawania do wiadomości publicznej takich informacji
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 88 ust. 4 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Ponieważ opublikowane informacje poufne, o których mowa w art. 87 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny docierać do jak największej liczby inwestorów i być możliwe do zweryfikowania, emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni rozpowszechniać takie informacje za pośrednictwem mediów i publikować je na swoich stronach internetowych. Aby zwiększyć skuteczność rozpowszechniania informacji poufnych publikowanych na stronach internetowych emitentów, oferentów i osób ubiegających się o dopuszczenie do obrotu, należy zapewnić możliwość pobierania tych informacji w celu ich lokalnego przechowywania i ułatwienia ich dalszego rozpowszechniania przez osoby trzecie.

(2) Aby ułatwić dostęp do informacji, strona internetowa powinna zapewniać użytkownikom niedyskryminujący i nieodpłatny dostęp do informacji poufnych oraz umożliwiać im odnalezienie informacji poufnych w łatwej do zidentyfikowania specjalnie wyznaczonej sekcji. Aby umożliwić użytkownikom łatwą weryfikację całej historii ujawniania informacji poufnych, każda informacja opublikowana na stronie internetowej powinna być oznaczona datą i godziną ujawnienia, a opublikowane informacje powinny być uporządkowane chronologicznie. Biorąc pod uwagę transgraniczny charakter obrotu kryptoaktywami, istotne jest, aby dostępu do publikowanych informacji nie ograniczały bariery językowe. Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni zatem publikować na swojej stronie internetowej informacje poufne w języku lub językach, w których sporządzono dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów, oraz, w miarę możliwości, w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych. Aby ułatwić aktywne rozpowszechnianie informacji poufnych, strona internetowa emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu powinna umożliwiać przesyłanie inwestorom za ich zgodą powiadomień push lub alertów o każdej nowej publikacji dotyczącej informacji poufnych.

(3) Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie mediów społecznościowych i platform internetowych w przekazywaniu informacji dotyczących kryptoaktywów, emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu mogą również rozpowszechniać informacje poufne za pośrednictwem mediów społecznościowych lub platform internetowych, jeżeli wydają się one być środkami przekazu, na których opinia publiczna polega w racjonalnym stopniu. W celu zapewnienia jak najszerszego publicznego rozpowszechniania informacji poufnych emitenci, oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni rozważyć rozpowszechnianie informacji za pośrednictwem więcej niż jednego środka przekazu lub rodzaju środków przekazu, jeżeli rozpowszechnianie za pomocą tylko jednego środka przekazu jest niewystarczające. Oceniając, czy opinia publiczna polega w racjonalnym stopniu na danym środku przekazu, emitenci, oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni wziąć pod uwagę, że korzystanie tylko z jednego środka przekazu lub rodzaju środka przekazu o ograniczonym zasięgu nie powinno być uznawane za poleganie na nim w racjonalnym stopniu przez opinię publiczną. Może to mieć miejsce na przykład w przypadku rozpowszechniania informacji za pośrednictwem platformy mediów społecznościowych o ograniczonej liczbie użytkowników.

(4) Aby w jeszcze większym stopniu ułatwić dostęp do publikowanych informacji poufnych, wszelkie takie informacje publikowane w mediach społecznościowych lub na platformach internetowych powinny zawierać link do strony internetowej, na której zostały opublikowane informacje poufne. Publikowanie informacji poufnych w mediach społecznościowych i na platformach internetowych powinno odbywać się zgodnie z wymogami dotyczącymi publikowania takich informacji na stronie internetowej emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, w tym z wymogiem niedyskryminacyjnego dostępu do informacji. Aby zapewnić niedyskryminacyjny dostęp do informacji ujawnianych w mediach społecznościowych i na platformach internetowych, należy brać pod uwagę tylko te platformy, które są publicznie dostępne. O ile wymóg rejestracji jest akceptowalny, o tyle media, których użytkownikiem można zostać wyłącznie na zaproszenie, nie kwalifikują się jako niedyskryminujące.

(5) Aby ułatwić centralizację informacji poufnych, takie informacje dotyczące emitentów lub oferujących, których kryptoaktywa są przedmiotem obrotu na danej platformie obrotu, mogą być również zamieszczane na stronie internetowej tej platformy obrotu, jeżeli platforma obrotu na to pozwala. Aby zapewnić spójność z informacjami ujawnianymi przez emitenta, oferującego lub osobę ubiegającą się o dopuszczenie do obrotu, informacja publikowana na stronie internetowej platformy obrotu powinna zawierać link do strony internetowej emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, na której to stronie informacja ta została pierwotnie ujawniona.

(6) W celu umożliwienia właściwym organom szybkiego przeprowadzenia wszelkich niezbędnych przeglądów lub dochodzeń związanych z rozpowszechnianiem informacji poufnych lub ewentualnymi przypadkami nadużyć na rynku oraz z myślą o zapewnieniu, by w razie potrzeby właściwe organy mogły szybko skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za rozpowszechnianie informacji poufnych, konieczne jest, aby takie osoby można było zidentyfikować za pomocą ich imienia i nazwiska oraz stanowiska zajmowanego u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu.

(7) W celu zapewnienia, aby emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu byli w stanie wywiązać się z obowiązku informowania właściwych organów o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych, jak określono w art. 88 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, techniczne warunki opóźniania podawania do wiadomości publicznej informacji poufnych powinny zapewniać rejestrowanie kluczowych informacji na temat procesu opóźniania ujawnienia informacji poufnych.

(8) Aby zapewnić integralność i poufność informacji poufnych oraz ich szybkie przekazywanie, emitenci, oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni poinformować właściwy organ o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych oraz, w razie potrzeby, wyjaśnić, na piśmie i przy użyciu bezpiecznych środków elektronicznych wskazanych przez właściwy organ, w jaki sposób zostały spełnione wszystkie mające zastosowanie warunki opóźnienia.

(9) Właściwe organy powinny mieć możliwość skutecznego prowadzenia dochodzeń w sprawie ewentualnych przypadków nadużyć na rynku. W tym celu konieczne jest umożliwienie właściwym organom zidentyfikowania u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu osób, które zajmują się opóźnianiem ujawnienia informacji poufnych, bez zwracania się o te informacje do odpowiedniego podmiotu. Emitent, oferujący lub osoba ubiegająca się o dopuszczenie do obrotu powinni zatem przekazać właściwemu organowi tożsamość osoby, która poinformowała właściwy organ o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych, oraz osoby lub osób, które podjęły decyzję o opóźnieniu ujawnienia tych informacji. Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy zostały spełnione warunki określone w art. 88 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, emitent, oferujący lub osoba ubiegająca się o dopuszczenie do obrotu powinni również poinformować właściwy organ o czasie trwania opóźnienia.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Techniczne warunki podawania do wiadomości publicznej informacji poufnych

1. 
Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu ujawniają informacje poufne, stosując warunki techniczne zapewniające rozpowszechnianie informacji poufnych:
a)
wśród możliwie najszerszego grona odbiorców na zasadzie niedyskryminacyjnej;
b)
nieodpłatnie;
c)
jednocześnie w całej Unii.
2. 
Aby zapewnić skuteczne rozpowszechnianie informacji, emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu przekazują, bezpośrednio lub za pośrednictwem strony trzeciej, informacje poufne mediom, na których opinia publiczna polega w racjonalnym stopniu, w tym co najmniej jednemu z następujących:
a)
media tradycyjne;
b)
media społecznościowe umożliwiające publikację w formie pisemnej;
c)
platformy internetowe umożliwiające publikowanie wiadomości dotyczących emitentów, oferujących lub osób ubiegających się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu.

Informacje poufne dotyczące kryptoaktywów dopuszczonych do obrotu na danej platformie obrotu kryptoaktywami mogą być zamieszczane na stronie internetowej tej platformy, jeżeli platforma ta udostępnia takie opublikowane informacje emitentom lub oferującym.

3. 
Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu nie rozpowszechniają informacji poufnych za pośrednictwem mediów społecznościowych lub platform internetowych, jeżeli dane media społecznościowe lub dana platforma internetowa nie zapewniają dostępu do informacji poufnych wszystkim swoim użytkownikom, lub jeżeli dane media społecznościowe lub dana platforma internetowa uzależniają dostęp od warunków ograniczających dostęp do ich użytkowników.
4. 
Informacje poufne publikowane w mediach społecznościowych, na platformach internetowych lub na stronie internetowej platformy obrotu kryptoaktywami zawierają link do pisemnego oświadczenia opublikowanego na stronie internetowej przez emitenta, oferującego lub osobę ubiegającą się o dopuszczenie do obrotu zgodnie z art. 2.
5. 
Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu rozpowszechniają informacje poufne za pośrednictwem mediów społecznościowych lub platform internetowych, o których mowa w ust. 2, korzystając ze środków elektronicznych, które zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji poufnych podczas ich rozpowszechniania. Rozpowszechniając takie informacje, należy za każdym razem wyraźnie wskazać:
a)
to, że przekazywane informacje są informacjami poufnymi;
b)
tożsamość emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, w stosownych przypadkach obejmującą pełną nazwę prawną;
c)
tożsamość osoby dokonującej powiadomienia, podając imię, nazwisko i stanowisko tej osoby u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu;
d)
przedmiot informacji poufnych;
e)
datę i godzinę rozpowszechnienia.

Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu zapewniają kompletność, integralność i poufność informacji, niezwłocznie stosując środki zaradcze usuwające wszelkie awarie lub zakłócenia podczas rozpowszechniania informacji poufnych.

Do celów niniejszego artykułu media społecznościowe oznaczają "internetowy serwis społecznościowy" zdefiniowany w art. 2 pkt 7 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 3 , a platformy internetowe oznaczają platformy cyfrowe służące gromadzeniu i rozpowszechnianiu informacji i danych na temat kryptoaktywów w celu promowania świadomych decyzji inwestycyjnych, dostępne na niedyskryminacyjnych zasadach i nieodpłatnie.

Artykuł  2

Zamieszczanie informacji poufnych na stronie internetowej emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu

1. 
Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu zamieszczają na swojej stronie internetowej informacje poufne, o których mowa w art. 87 rozporządzenia (UE) 2023/1114, w formie możliwego do pobrania pisemnego oświadczenia. Język stosowany do opisania informacji poufnych w możliwym do pobrania pisemnym oświadczeniu musi być jasny, precyzyjny i nie może wprowadzać w błąd.
2. 
Strona internetowa, o której mowa w ust. 1:
a)
umożliwia użytkownikom niedyskryminacyjny i nieodpłatny dostęp do informacji poufnych zamieszczonych na tej stronie;
b)
umożliwia użytkownikom szybkie zlokalizowanie informacji poufnych dzięki zamieszczeniu ich w łatwej do zidentyfikowania sekcji tej strony internetowej;
c)
zawiera wyraźnie wskazanie daty i godziny ujawnienia informacji poufnych;
d)
zawiera wykaz ujawnionych informacji poufnych w porządku chronologicznym;
e)
przekazuje informacje poufne w języku, w którym sporządzono dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów, oraz, w miarę możliwości, w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych;
f)
umożliwia użytkownikom otrzymywanie za pośrednictwem poczty elektronicznej, wiadomości lub wyskakujących okien powiadomień o opublikowaniu informacji poufnych za każdym razem, gdy informacje poufne są publikowane, co wspiera szybki dostęp do tych publikacji.
Artykuł  3

Powiadomienie o opóźnionym ujawnieniu informacji poufnych

1. 
Do celów opóźnienia podania do wiadomości publicznej informacji poufnych zgodnie z art. 88 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu stosują warunki techniczne, które zapewniają dostępność, możliwość odczytu i zachowanie na trwałym nośniku następujących informacji:
a)
dat i godzin określających moment, kiedy:
(i)
informacje poufne pojawiły się po raz pierwszy u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu;
(ii)
podjęta została decyzja o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych;
(iii)
emitent, oferujący lub osoba ubiegająca się o dopuszczenie do obrotu prawdopodobnie ujawnią te informacje poufne;
b)
stanowisk/funkcji osób w obrębie emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, które są odpowiedzialne za:
(i)
postanowienie, że informacje poufne zostaną ujawnione z opóźnieniem, i podjęcie decyzji o początku opóźnienia i jego prawdopodobnym zakończeniu;
(ii)
zapewnienie stałego monitorowania warunków opóźnienia ujawnienia informacji poufnych;
(iii)
podejmowanie decyzji o ujawnieniu informacji poufnych;
(iv)
przekazanie właściwemu organowi informacji o opóźnieniu i pisemnego wyjaśnienia;
c)
dowodów poświadczających początkowe spełnienie warunków, o których mowa w art. 88 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, oraz wszelkich zmian w zakresie spełnienia tych warunków w trakcie trwania okresu opóźnienia, w tym:
(i)
barier informacyjnych wprowadzonych wewnętrznie i w stosunku do osób trzecich, aby zapobiec dostępowi do informacji poufnych ze strony osób innych niż osoby, którym informacje te są potrzebne do zwykłego wykonywania obowiązków pracowniczych lub zawodowych bądź też zadań w ramach emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu;
(ii)
rozwiązań wprowadzonych w przypadku, gdy poufność informacji poufnych nie jest już zapewniona.

Do celów niniejszego ust. 1 "trwały nośnik" oznacza instrument umożliwiający przechowywanie informacji w sposób zapewniający dostęp do nich w przyszłości przez okres stosowny do celów tych informacji i pozwalający na odtworzenie przechowywanych informacji w niezmienionej postaci.

Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu przekazują właściwemu organowi pisemne powiadomienie o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych oraz pisemne wyjaśnienie takiego opóźnienia za pośrednictwem specjalnego punktu kontaktowego w ramach właściwego organu lub wyznaczonego przez ten organ, przy użyciu środków elektronicznych określonych przez właściwy organ. Takie powiadomienie zawiera również tożsamość i dane kontaktowe osoby lub osób, o których mowa w ust. 1 lit. b).

Właściwe organy publikują na swojej stronie internetowej informacje o specjalnym punkcie kontaktowym w ramach właściwego organu lub wyznaczonym przez właściwy organ oraz o środkach elektronicznych, o których mowa w poprzednim akapicie. Wspomniane środki elektroniczne zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas transmisji.

2. 
Środki elektroniczne, o których mowa w ust. 1, zapewniają zawarcie w powiadomieniu o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych następujących informacji:
a)
tożsamość emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, w stosownych przypadkach obejmującą pełną nazwę prawną;
b)
tożsamość osoby dokonującej powiadomienia, w tym jej imię, nazwisko i stanowisko zajmowane u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu;
c)
osoba wyznaczona do kontaktów w sprawie powiadomienia, w tym jej służbowy adres e-mail i numer telefonu;
d)
określenie podanych do wiadomości publicznej informacji poufnych, które były przedmiotem opóźnionego

ujawnienia, w tym tytuł oświadczenia o ujawnieniu, numer referencyjny, jeżeli system wykorzystywany do rozpowszechniania informacji poufnych nadaje taki numer, data i godzina podania do wiadomości publicznej informacji poufnych;

e)
data i godzina podjęcia decyzji o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych;
f)
funkcje pełnione przez wszystkie osoby odpowiedzialne za decyzję o opóźnieniu podania do wiadomości publicznej informacji poufnych.
3. 
Jeżeli pisemne wyjaśnienie opóźnienia ujawnienia informacji poufnych jest składane dopiero na żądanie właściwego organu zgodnie z art. 88 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, środki elektroniczne, o których mowa w ust. 1, zapewniają, by takie pisemne wyjaśnienie zawierało informacje, o których mowa w ust. 2. Takie powiadomienie zawiera również tożsamość i dane kontaktowe osoby lub osób, o których mowa w ust. 1 lit. b) i ust. 2 lit b) i e).
Artykuł  4

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2024 r.

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/1925 z dnia 14 września 2022 r. w sprawie kontestowalnych i uczciwych rynków w sektorze cyfrowym oraz zmiany dyrektyw (UE) 2019/1937 i (UE) 2020/1828 (akt o rynkach cyfrowych) (Dz.U. L 265 z 12.10.2022, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2022/1925/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2861

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2861 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do technicznych warunków właściwego podawania do wiadomości publicznej informacji poufnych oraz opóźniania podawania do wiadomości publicznej takich informacji
Data aktu: 12/11/2024
Data ogłoszenia: 13/11/2024
Data wejścia w życie: 03/12/2024