a także mając na uwadze, co następuje:(1) Ponieważ opublikowane informacje poufne, o których mowa w art. 87 rozporządzenia (UE) 2023/1114, powinny docierać do jak największej liczby inwestorów i być możliwe do zweryfikowania, emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni rozpowszechniać takie informacje za pośrednictwem mediów i publikować je na swoich stronach internetowych. Aby zwiększyć skuteczność rozpowszechniania informacji poufnych publikowanych na stronach internetowych emitentów, oferentów i osób ubiegających się o dopuszczenie do obrotu, należy zapewnić możliwość pobierania tych informacji w celu ich lokalnego przechowywania i ułatwienia ich dalszego rozpowszechniania przez osoby trzecie.
(2) Aby ułatwić dostęp do informacji, strona internetowa powinna zapewniać użytkownikom niedyskryminujący i nieodpłatny dostęp do informacji poufnych oraz umożliwiać im odnalezienie informacji poufnych w łatwej do zidentyfikowania specjalnie wyznaczonej sekcji. Aby umożliwić użytkownikom łatwą weryfikację całej historii ujawniania informacji poufnych, każda informacja opublikowana na stronie internetowej powinna być oznaczona datą i godziną ujawnienia, a opublikowane informacje powinny być uporządkowane chronologicznie. Biorąc pod uwagę transgraniczny charakter obrotu kryptoaktywami, istotne jest, aby dostępu do publikowanych informacji nie ograniczały bariery językowe. Emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni zatem publikować na swojej stronie internetowej informacje poufne w języku lub językach, w których sporządzono dokument informacyjny dotyczący kryptoaktywów, oraz, w miarę możliwości, w języku zwyczajowo używanym w sferze finansów międzynarodowych. Aby ułatwić aktywne rozpowszechnianie informacji poufnych, strona internetowa emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu powinna umożliwiać przesyłanie inwestorom za ich zgodą powiadomień push lub alertów o każdej nowej publikacji dotyczącej informacji poufnych.
(3) Biorąc pod uwagę rosnące znaczenie mediów społecznościowych i platform internetowych w przekazywaniu informacji dotyczących kryptoaktywów, emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu mogą również rozpowszechniać informacje poufne za pośrednictwem mediów społecznościowych lub platform internetowych, jeżeli wydają się one być środkami przekazu, na których opinia publiczna polega w racjonalnym stopniu. W celu zapewnienia jak najszerszego publicznego rozpowszechniania informacji poufnych emitenci, oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni rozważyć rozpowszechnianie informacji za pośrednictwem więcej niż jednego środka przekazu lub rodzaju środków przekazu, jeżeli rozpowszechnianie za pomocą tylko jednego środka przekazu jest niewystarczające. Oceniając, czy opinia publiczna polega w racjonalnym stopniu na danym środku przekazu, emitenci, oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni wziąć pod uwagę, że korzystanie tylko z jednego środka przekazu lub rodzaju środka przekazu o ograniczonym zasięgu nie powinno być uznawane za poleganie na nim w racjonalnym stopniu przez opinię publiczną. Może to mieć miejsce na przykład w przypadku rozpowszechniania informacji za pośrednictwem platformy mediów społecznościowych o ograniczonej liczbie użytkowników.
(4) Aby w jeszcze większym stopniu ułatwić dostęp do publikowanych informacji poufnych, wszelkie takie informacje publikowane w mediach społecznościowych lub na platformach internetowych powinny zawierać link do strony internetowej, na której zostały opublikowane informacje poufne. Publikowanie informacji poufnych w mediach społecznościowych i na platformach internetowych powinno odbywać się zgodnie z wymogami dotyczącymi publikowania takich informacji na stronie internetowej emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, w tym z wymogiem niedyskryminacyjnego dostępu do informacji. Aby zapewnić niedyskryminacyjny dostęp do informacji ujawnianych w mediach społecznościowych i na platformach internetowych, należy brać pod uwagę tylko te platformy, które są publicznie dostępne. O ile wymóg rejestracji jest akceptowalny, o tyle media, których użytkownikiem można zostać wyłącznie na zaproszenie, nie kwalifikują się jako niedyskryminujące.
(5) Aby ułatwić centralizację informacji poufnych, takie informacje dotyczące emitentów lub oferujących, których kryptoaktywa są przedmiotem obrotu na danej platformie obrotu, mogą być również zamieszczane na stronie internetowej tej platformy obrotu, jeżeli platforma obrotu na to pozwala. Aby zapewnić spójność z informacjami ujawnianymi przez emitenta, oferującego lub osobę ubiegającą się o dopuszczenie do obrotu, informacja publikowana na stronie internetowej platformy obrotu powinna zawierać link do strony internetowej emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu, na której to stronie informacja ta została pierwotnie ujawniona.
(6) W celu umożliwienia właściwym organom szybkiego przeprowadzenia wszelkich niezbędnych przeglądów lub dochodzeń związanych z rozpowszechnianiem informacji poufnych lub ewentualnymi przypadkami nadużyć na rynku oraz z myślą o zapewnieniu, by w razie potrzeby właściwe organy mogły szybko skontaktować się z osobami odpowiedzialnymi za rozpowszechnianie informacji poufnych, konieczne jest, aby takie osoby można było zidentyfikować za pomocą ich imienia i nazwiska oraz stanowiska zajmowanego u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie kryptoaktywów do obrotu.
(7) W celu zapewnienia, aby emitenci, oferujący i osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu byli w stanie wywiązać się z obowiązku informowania właściwych organów o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych, jak określono w art. 88 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2023/1114, techniczne warunki opóźniania podawania do wiadomości publicznej informacji poufnych powinny zapewniać rejestrowanie kluczowych informacji na temat procesu opóźniania ujawnienia informacji poufnych.
(8) Aby zapewnić integralność i poufność informacji poufnych oraz ich szybkie przekazywanie, emitenci, oferujący lub osoby ubiegające się o dopuszczenie do obrotu powinni poinformować właściwy organ o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych oraz, w razie potrzeby, wyjaśnić, na piśmie i przy użyciu bezpiecznych środków elektronicznych wskazanych przez właściwy organ, w jaki sposób zostały spełnione wszystkie mające zastosowanie warunki opóźnienia.
(9) Właściwe organy powinny mieć możliwość skutecznego prowadzenia dochodzeń w sprawie ewentualnych przypadków nadużyć na rynku. W tym celu konieczne jest umożliwienie właściwym organom zidentyfikowania u emitenta, oferującego lub osoby ubiegającej się o dopuszczenie do obrotu osób, które zajmują się opóźnianiem ujawnienia informacji poufnych, bez zwracania się o te informacje do odpowiedniego podmiotu. Emitent, oferujący lub osoba ubiegająca się o dopuszczenie do obrotu powinni zatem przekazać właściwemu organowi tożsamość osoby, która poinformowała właściwy organ o opóźnieniu ujawnienia informacji poufnych, oraz osoby lub osób, które podjęły decyzję o opóźnieniu ujawnienia tych informacji. Aby umożliwić właściwym organom ocenę, czy zostały spełnione warunki określone w art. 88 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114, emitent, oferujący lub osoba ubiegająca się o dopuszczenie do obrotu powinni również poinformować właściwy organ o czasie trwania opóźnienia.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.
(11) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne w zakresie projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej na podstawie art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 12 listopada 2024 r.