Rozporządzenie wykonawcze 2024/2852 ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania na terytorium Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1217

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2852
z dnia 11 listopada 2024 r.
ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania na terytorium Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1217

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 z dnia 26 października 2016 r. w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 228/2013, (UE) nr 652/2014 i (UE) nr 1143/2014 oraz uchylające dyrektywy Rady 69/464/EWG, 74/647/EWG, 93/85/EWG, 98/57/WE, 2000/29/WE, 2006/91/WE i 2007/33/WE 1 , w szczególności jego art. 40 ust. 2 i art. 41 ust. 2,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/2072 2  ustanowiono wykaz roślin, produktów roślinnych i innych przedmiotów, których wprowadzanie na terytorium Unii z niektórych państw trzecich jest zakazane. Zgodnie z pkt 1 załącznika VI do tego rozporządzenia zakazuje się wprowadzania na terytorium Unii roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i Pinus L., innych niż owoce i nasiona.

(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1217 3  dopuszcza, na zasadzie odstępstwa od pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 i pod pewnymi warunkami, wprowadzanie do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii ("określone rośliny").

(3) Niektóre agrofagi kwarantannowe dla Unii, takie jak Gymnosporangium spp., mają - w zależności od etapu rozwoju zarodników - dwóch żywicieli różniących się pod względem taksonomicznym. W związku z tym, aby zagwarantować, że odnośne agrofagi nie występują na danym obszarze, w przypadku wywozu roślin Juniperus, należy wprowadzić wymogi dotyczące inspekcji również w odniesieniu do roślin Chaenomeles Lindl., Crataegus L., Cydonia Mill., Juniperus L., Malus Mill., Photinia Ldl. oraz Pyrus L., pochodzących z tego samego miejsca produkcji, ale niekoniecznie przeznaczonych na wywóz do Unii.

(4) Zgodnie z art. 3 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217 odstępstwo przewidziane w tym rozporządzeniu wykonawczym wygasa w dniu 31 grudnia 2024 r.

(5) Dnia 29 marca 2024 r. Japonia zwróciła się o przedłużenie odstępstwa przewidzianego w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1217.

(6) W następstwie niedawnych przypadków przechwycenia Matsucoccus matsumurae (Kuwana) oraz Homona magnanima Dyakonov na skarlonych roślinach Pinus z Japonii agrofagi te należy również uznać za odnośne agrofagi do czasu ich oceny jako potencjalnych agrofagów kwarantannowych dla Unii.

(7) Ponadto w opinii Europejskiego Urzędu ds. Bezpieczeństwa Żywności (EFSA) z dnia 15 marca 2019 r. 4  stwierdzono, że rośliny Chamaecyparis Spach i Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr) są również roślinami żywicielskimi agrofaga Urocerus japonicus (F. Sm.). Tego agrofaga należy zatem również uznać za odnośnego agrofaga w przypadku tych roślin i objąć go odpowiednimi środkami.

(8) Wprowadzanie określonych roślin do Unii, z zastrzeżeniem wymogów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217 skutecznie stosowanych przez Japonię, stanowi dopuszczalne zagrożenie fitosanitarne dla terytorium Unii. W związku z tym należy ponownie przyznać odstępstwo.

(9) Odstępstwo to powinno podlegać podobnym wymogom co wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2020/1217. Wymogi te powinny mieć zastosowanie bez uszczerbku dla pkt 30 załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wprowadzania na terytorium Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia innych niż nasiona.

(10) Szereg agrofagów występujących u określonych roślin, w szczególności agrofagi Coleosporium asterum (Dietel) Sydow & P. Sydow, Coleosporium paederiae Dietel ex Hirats. f., Coleosporium phellodendri Komarov, Crisicoccus pini (Kuwana), Dendrolimus spectabilis (Butler), Dendrolimus superans Butler, Matsucoccus matsumurae (Kuwana), Sirex nitobei Mats., Thecodiplosis japonensis Uchida & Inouye oraz Urocerus japonicus (F. Sm.), nie zostało wymienionych jako agrofagi kwarantannowe dla Unii, ponieważ nie przeprowadzono jeszcze pełnej oceny ich ryzyka fitosanitarnego. W związku z tym, ponieważ niniejsze rozporządzenie dotyczy szczególnego ryzyka fitosanitarnego, które nie zostało jeszcze w pełni ocenione, przewidziane w nim wymogi powinny mieć charakter tymczasowy, na podstawie art. 7 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072, aby umożliwić pełną ocenę wspomnianego ryzyka.

(11) Określone rośliny stanowią rośliny żywicielskie agrofaga Homona magnanima. Zgodnie z rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1941 5  nie można go wprowadzać, przemieszczać ani utrzymywać, rozmnażać ani uwalniać na terytorium Unii, ponieważ jest agrofagiem objętym środkami, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031.

(12) Ze względu na pewność prawa należy uchylić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1217 i zastąpić je przepisami niniejszego rozporządzenia.

(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"określone rośliny" oznaczają naturalnie lub sztucznie skarlone rośliny przeznaczone do sadzenia, pochodzące z Japonii, należące do następujących gatunków:
a)
Chamaecyparis sp. Spach;
b)
Juniperus L.;
c)
Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr);
d)
Pinus thunbergii Parl.;
e)
Pinus parviflora Sieb. & Zucc., szczepione na podkładce innego gatunku Pinus, pochodzącego z Japonii;
f)
Pinus thunbergii Parl., szczepione na podkładce innego gatunku Pinus, pochodzącego z Japonii;
2)
"odnośny agrofag" oznacza:
a)
w odniesieniu do wszystkich określonych roślin:

dowolnego agrofaga kwarantannowego dla Unii, agrofaga kwarantannowego dla strefy chronionej lub agrofaga objętego środkami, o których mowa w art. 30 rozporządzenia (UE) 2016/2031;

b)
w odniesieniu do roślin Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr) - agrofagi, o których mowa w lit. a), oraz dowolne z następujących agrofagów:
(i)
Coleosporium paederiae Dietel ex Hirats. f.;
(ii)
Crisicoccus pini (Kuwana);
(iii)
Dendrolimus spectabilis (Butler);
(iv)
Dendrolimus superans Butler;
(v)
Matsucoccus matsumurae (Kuwana);
(vi)
Thecodiplosis japonensis Uchida & Inouye;
(vii)
Urocerus japonicus (F. Sm.);
c)
w odniesieniu do roślin Pinus thunbergii Parl. - agrofagi, o których mowa w lit. a), oraz dowolne z następujących agrofagów:
(i)
Coleosporium asterum (Dietel) Sydow & P. Sydow;
(ii)
Coleosporium phellodendri Komarov;
(iii)
Crisicoccus pini (Kuwana);
(iv)
Dendrolimus spectabilis (Butler);
(v)
Dendrolimus superans Butler;
(vi)
Matsucoccus matsumurae (Kuwana);
(vii)
Sirex nitobei Mats.;
(viii)
Thecodiplosis japonensis Uchida & Inouye;
(ix)
Urocerus japonicus (F. Sm.);
d)
w odniesieniu do roślin Chamaecyparis sp. Spach - agrofagi, o których mowa w lit. a), oraz Urocerus japonicus (F. Sm.).
Artykuł  2

Odstępstwo od zakazu wprowadzania określonych roślin na terytorium Unii

1. 
Na zasadzie odstępstwa od pkt 1 załącznika VI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dopuszcza się wprowadzanie określonych roślin na terytorium Unii, jeżeli spełniają one wymogi określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Ust. 1 stosuje się do określonych roślin wprowadzanych na terytorium Unii w następujących okresach:
a)
w przypadku Chamaecyparis: od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.;
b)
w przypadku Juniperus: od dnia 1 listopada do dnia 31 marca każdego roku - do dnia 31 grudnia 2028 r.;
c)
w przypadku Pinus parviflora Sieb. & Zucc. (Pinus pentaphylla Mayr) oraz Pinus parviflora Sieb. & Zucc., szczepionych

na podkładce innego gatunku Pinus, pochodzącego z Japonii: od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.;

d)
w przypadku Pinus thunbergii Parl. oraz Pinus thunbergii Parl. szczepionego na podkładce innego gatunku Pinus, pochodzącego z Japonii: od dnia 1 stycznia 2025 r. do dnia 31 grudnia 2028 r.
Artykuł  3

Potwierdzone występowanie odnośnego agrofaga w okresie zatrzymania po wprowadzeniu

Państwa członkowskie powiadamiają Komisję, pozostałe państwa członkowskie i Japonię o każdym odnośnym agrofagu, którego występowanie potwierdzono w trakcie wprowadzania lub w okresie zatrzymania po wprowadzeniu, o którym mowa w pkt 2.1 załącznika.

W przypadku wykrycia odnośnego agrofaga nie zezwala się na wprowadzanie na terytorium Unii żadnych określonych roślin ze szkółki, z której pochodzi zakażona/zarażona określona roślina, do czasu odnowienia upoważnienia dla szkółki, o którym mowa w pkt 1.5 załącznika.

Artykuł  4

Uchylenie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/1217

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1217 traci moc.

Artykuł  5

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 listopada 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

WYMOGI DOTYCZĄCE WPROWADZANIA NA TERYTORIUM UNII OKREŚLONYCH ROŚLIN, O KTÓRYCH MOWA W ART. 2

1. Wymogi obowiązujące Japonię

1.1. W przypadku gdy określone rośliny to Pinus parviflora Sieb. & Zucc. lub Pinus thunbergii Parl., szczepione na podkładce innego gatunku Pinus, podkładka nie może mieć żadnych pędów.

1.2. Przed wywozem do Unii określone rośliny były uprawiane, utrzymywane i przygotowywane co najmniej przez dwa kolejne lata w upoważnionych szkółkach objętych systemem kontroli krajowej organizacji ochrony roślin ("KOOR") w Japonii oraz specjalnie upoważnionych przez KOOR do celów wywozu do Unii. Roczne wykazy upoważnionych szkółek zostają udostępnione Komisji najpóźniej przed dniem 31 października każdego roku. Wykazy te obejmują liczbę roślin uprawianych w każdej z tych szkółek, o ile uznano, że nadają się do wprowadzenia na terytorium Unii.

1.3. W przypadku wywozu roślin Juniperus również rośliny z rodzajów Chaenomeles Lindl., Crataegus L., Cydonia Mill., Juniperus L., Malus Mill., Photinia Ldl. oraz Pyrus L., które były uprawiane w ciągu ostatnich dwóch lat przed wywozem w upoważnionych szkółkach wspomnianych w pkt 1.2, oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, były poddawane co najmniej sześć razy w roku w odpowiednich odstępach czasu inspekcji urzędowej pod kątem występowania odnośnych agrofagów. W przypadku roślin Chamaecyparis i Pinus rośliny z rodzaju Chamaecyparis Spach i z rodzaju Pinus L., które były uprawiane we wspomnianych upoważnionych szkółkach oraz w ich bezpośrednim sąsiedztwie, były poddawane co najmniej sześć razy w roku w odpowiednich odstępach czasu inspekcji urzędowej pod kątem występowania odpowiednich odnośnych agrofagów.

1.4. Określone rośliny w wyniku tych inspekcji zostały uznane za wolne od odnośnych agrofagów.

Porażone rośliny są usuwane przez krajową organizację ochrony roślin, właściwe organy krajowe lub podmioty profesjonalne pod urzędowym nadzorem krajowej organizacji ochrony roślin. Pozostałe określone rośliny są skutecznie poddane zabiegom i utrzymywane przez odpowiedni okres oraz poddane inspekcjom w celu zapewnienia, że są wolne od tych agrofagów.

Każdy przypadek wykrycia odnośnych agrofagów podczas inspekcji prowadzonych na podstawie pkt 1.3 jest urzędowo rejestrowany, a odnośna dokumentacja jest udostępniana Komisji na jej żądanie. Krajowa organizacja ochrony roślin niezwłocznie informuje Komisję o wykryciu odnośnych agrofagów.

Każde wykrycie odnośnych agrofagów podczas inspekcji przeprowadzanych zgodnie z pkt 1.3 i 2.1 prowadzi do natychmiastowego usunięcia szkółki przez krajową organizację ochrony roślin z wykazu upoważnionych szkółek, o którym mowa w pkt 1.2.

1.5. Krajowa organizacja ochrony roślin może przedłużyć zezwolenie dla szkółek usuniętych z wykazu upoważnionych szkółek najwcześniej w następnym roku.

1.6. Określone rośliny przeznaczone na wywóz do Unii, co najmniej w okresie dwóch kolejnych lat, o którym mowa w pkt 1.2:

a) są zasadzone w doniczkach ustawionych na półkach znajdujących się co najmniej 50 cm ponad ziemią albo na wybetonowanej podłodze, niedostępnej dla nicieni, utrzymywanej w dobrym stanie i wolnej od zanieczyszczeń;

b) są uznane za wolne od odnośnych agrofagów w wyniku inspekcji, o których mowa w pkt 1.3;

c) są oznaczone w sposób rozpoznawalny oznakowaniem lub kodem identyfikacyjnym, charakterystycznym dla każdej poszczególnej rośliny i zgłoszonym krajowej organizacji ochrony roślin, umożliwiającym identyfikację urzędowo upoważnionej szkółki i roku zasadzenia rośliny w doniczce; oraz

d) jeżeli należą do rodzaju Pinus L. i w przypadku szczepienia na podkładce gatunku Pinus innego niż Pinus parviflora Sieb. & Zucc. lub Pinus thunbergii Parl. mają podkładkę pochodzącą ze źródeł urzędowo zatwierdzonych jako zdrowe.

1.7. Określone rośliny są identyfikowalne od momentu opuszczenia szkółki do czasu załadunku w celu wywozu poprzez opieczętowanie pojazdów używanych do transportu lub w inny właściwy sposób.

1.8. Do określonych roślin wraz z podłożem uprawowym, na którym rosną lub z którym są połączone ("materiał"), dołącza się świadectwo fitosanitarne wydane przez krajową organizację ochrony roślin, potwierdzające zgodność z wymogami określonymi w pkt 1.1-1.7 niniejszego załącznika oraz w pkt 30 załącznika VII do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072.

W świadectwie podaje się:

a) nazwę lub nazwy upoważnionej szkółki lub upoważnionych szkółek;

b) oznaczenia lub kody identyfikacyjne określone w pkt 1.6 lit. c), o ile umożliwiają one identyfikację upoważnionej szkółki i roku zasadzenia w doniczce;

c) specyfikację ostatniego zabiegu zastosowanego przed wysyłką, jeżeli dotyczy;

d) w rubryce "Deklaracja dodatkowa" - oświadczenie: "Niniejsza przesyłka spełnia wymogi określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2024/2852".

2. Wymogi obowiązujące państwa członkowskie

2.1. Po wprowadzeniu na terytorium Unii określone rośliny podlegają urzędowemu zatrzymaniu po wprowadzeniu w obiekcie zapewniającym izolację lub stacji kwarantanny przez okres co najmniej trzech miesięcy aktywnego wzrostu.

W przypadku roślin Juniperus okres zatrzymania obejmuje okres od dnia 1 kwietnia do dnia 30 czerwca.

Ponadto w okresie zatrzymania i po jego upływie materiał musi zostać uznany za wolny od wszelkich odnośnych agrofagów. Właściwy organ lub podmioty profesjonalne zwracają szczególną uwagę na zachowanie, w przypadku każdej rośliny, oznakowania lub kodu identyfikacyjnego, o których mowa w pkt 1.6 lit. c).

2.2. Każda partia zawierająca materiał, którego nie uznano za wolny od odnośnych agrofagów podczas okresu zatrzymania po wprowadzeniu, o którym mowa w pkt 2.1, zostaje natychmiast zniszczona przez właściwy organ lub podmiot profesjonalny pod urzędowym nadzorem właściwego organu.

1 Dz.U. L 317 z 23.11.2016, s. 4, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/2031/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/2072 z dnia 28 listopada 2019 r. ustanawiające jednolite warunki wykonania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 w sprawie środków ochronnych przeciwko agrofagom roślin i uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 690/2008 oraz zmieniające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2018/2019 (Dz.U. L 319 z 10.12.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2019/2072/oj).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/1217 z dnia 25 sierpnia 2020 r. w sprawie odstępstwa od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 dotyczącego wprowadzania do Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz w sprawie uchylenia decyzji 2002/887/WE (Dz.U. L 277 z 26.8.2020, s. 6, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2020/1217/oj).
4 Panel EFSA ds. zdrowia roślin, 2019 r. "Scientific Opinion on the commodity risk assessment of black pine (Pinus thunbergii Parl.) bonsai from Japan" (Opinia naukowa na temat oceny ryzyka związanego z towarem w odniesieniu do sosny Thunberga bonsai (Pinus thunbergii Parl.) pochodzącej z Japonii). Dziennik EFSA 2019;17(5):5667, 184 s., https://doi.org/10.2903/j.efsa.2019.5667.
5 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2022/1941 z dnia 13 października 2022 r. w sprawie zakazu wprowadzania, przemieszczania, utrzymywania, rozmnażania lub uwalniania niektórych agrofagów na podstawie art. 30 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/2031 (Dz.U. L 268 z 14.10.2022, s. 13; ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2022/ 1941/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2852

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2852 ustanawiające odstępstwo od rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/2072 w odniesieniu do wymogów dotyczących wprowadzania na terytorium Unii naturalnie lub sztucznie skarlonych roślin przeznaczonych do sadzenia Chamaecyparis Spach, Juniperus L. i niektórych gatunków Pinus L., pochodzących z Japonii, oraz uchylające rozporządzenie wykonawcze (UE) 2020/1217
Data aktu: 11/11/2024
Data ogłoszenia: 12/11/2024
Data wejścia w życie: 02/12/2024