a także mając na uwadze, co następuje:(1) Konwencja o międzynarodowym lotnictwie cywilnym (zwana dalej "konwencją chicagowską") regulująca międzynarodowy transport lotniczy weszła w życie dnia 4 kwietnia 1947 r. Na jej mocy ustanowiono Organizację Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO).
(2) Wszystkie państwa członkowskie Unii są umawiającymi się państwami konwencji chicagowskiej oraz członkami ICAO, natomiast Unia ma status obserwatora w niektórych organach ICAO. W latach 2022-2025 w Radzie ICAO reprezentowanych jest sześć państw członkowskich.
(3) Zgodnie z art. 37 lit. j) konwencji chicagowskiej Rada ICAO przyjmuje i zmienia co pewien czas, w miarę potrzeby, międzynarodowe normy oraz zalecane metody i zasady postępowania dotyczące procedur celnych i imigracyjnych. Zgodnie z art. 54 lit. l) konwencji chicagowskiej Rada ICAO może przyjmować międzynarodowe normy i zalecane metody postępowania (SARP) i oznaczać je jako załączniki do tej konwencji.
(4) Podczas swojej 233. sesji Rada ICAO zamierza przyjąć poprawkę nr 30 do załącznika 9 do konwencji chicagowskiej (zwaną dalej "poprawką nr 30").
(5) Głównym celem poprawki nr 30, zawartej w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67, jest poprawa jasności, a w konsekwencji spójności i skuteczności załącznika 9 do konwencji chicagowskiej (zwanego dalej "załącznikiem 9").
(6) Poprawka nr 30 obejmuje zmiany w rozdziałach 2 ("Przylot i odlot statku powietrznego"), 3 ("Przylot i odlot osób oraz ich bagażu") i 6 ("Międzynarodowe porty lotnicze - ułatwienia i obsługa ruchu pasażerskiego") oraz rozdziale 8 ("Postanowienia dotyczące ułatwień") lit. C ("Ułatwienia w poszukiwaniu, ratowaniu, dochodzeniu powypadkowym i ocalaniu mienia"), E ("Ustalenie krajowych programów ułatwień"), F ("Ułatwienia w transporcie osób z niepełnosprawnością") i G ("Pomoc ofiarom wypadków lotniczych i ich rodzinom") załącznika 9. W szczególności propozycje mają na celu zmianę, przeniesienie lub usunięcie nieaktualnych SARP, a także zmianę SARP skierowanych do operatorów statków powietrznych lub operatorów portów lotniczych, tak aby właściwie kierować takie SARP do umawiających się państw. Zmiany normy 6.3 i zalecanej metody postępowania 6.4 w rozdziale 6 załącznika 9 dotyczą kwestii regulowanych w prawie unijnym dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/12/WE 1 . Jeżeli chodzi o rozdział 3 załącznika 9, poprawka 30 dodaje SARP związane z bezpieczeństwem procesu wydawania elektronicznych dokumentów podróży odczytywanych maszynowo (eMRTD) oraz aktualizuje protokół kontroli dostępu i normę techniczną w zakresie kodowania wizerunku twarzy w eMRTD. Poprawka nr 30 obejmuje również kwestie regulowane na mocy prawa unijnego dyrektywą Rady (UE) 2019/997 2 . Wreszcie w odniesieniu do zmian w rozdziale 8 załącznika 9, poprawka nr 30 jest związana z badaniem wypadków lotniczych objętym rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 996/2010 3 w sprawie badania wypadków i incydentów w lotnictwie cywilnym oraz zapobiegania im. Te zmiany do rozdziału 8 są już odzwierciedlone w prawie unijnym, a zatem nie wymagają żadnych zmian w nim.
(7) Należy ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na forum Rady ICAO, ponieważ poprawka nr 30 będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 90 lit. a) konwencji chicagowskiej i ma znaczenie dla prawa unijnego, mianowicie: dyrektywy 2009/12/WE i rozporządzenia (UE) nr 996/2010. Zakres niniejszej decyzji powinien ograniczać się do treści poprawki nr 30, w zakresie, w jakim treść ta należy do dziedziny, która w znacznej części objęta jest wspólnymi zasadami UE. Niniejsza decyzja nie powinna mieć wpływu na podział kompetencji między Unią i państwami członkowskimi w dziedzinie lotnictwa.
(8) Zgodnie z art. 38 konwencji chicagowskiej każde państwo, które uważa za niemożliwe w praktyce zastosowanie się pod każdym względem do którychkolwiek z międzynarodowych norm lub zasad postępowania przyjętych przez ICAO albo całkowite dostosowanie wprowadzonych przez siebie przepisów lub metod postępowania do międzynarodowych norm i zasad postępowania, albo które uważa za konieczne wprowadzenie przepisów lub metod postępowania różniących się pod jakimkolwiek względem od przepisów i metod postępowania ustalonych zgodnie z normami międzynarodowymi, powinno niezwłocznie zgłosić ICAO różnice między jego własną praktyką a praktyką ustaloną przez normy międzynarodowe.
(9) Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii podczas 233. sesji Rady ICAO lub dowolnej późniejszej sesji w odniesieniu do przyjęcia proponowanych zmian w rozdziałach 2, 3 i 6 oraz rozdziale 8 lit. C, E, F i G załącznika 9, objętych zakresem poprawki nr 30 do tego załącznika zawartych w piśmie ICAO skierowanym do państw EC 6/3 - 24/67, powinno polegać na poparciu tych poprawek. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie UE będące członkami Rady ICAO.
(10) Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii po przyjęciu przez Radę ICAO poprawki nr 30, co ma zostać ogłoszone przez Sekretarza Generalnego ICAO w drodze procedury pisma ICAO skierowanego do państw, powinno polegać na niezgłaszaniu sprzeciwu wobec przedmiotowej zmiany i powiadomienia o zastosowaniu się do niej. W przypadku gdy prawo unijne odbiegałoby od nowo zmienionych SARP po przewidywanej dacie rozpoczęcia ich stosowania, należy zgłosić ICAO wszelkie różnice między prawem unijnym a konkretnymi SARP. Stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii w kwestii takich różnic powinno opierać się na pisemnym dokumencie przedłożonym przez Komisję Radzie do dyskusji i zatwierdzenia. Stanowisko to powinno zostać wyrażone przez wszystkie państwa członkowskie Unii działające wspólnie w jej interesie,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: