KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1009 z dnia 5 czerwca 2019 r. ustanawiające przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1069/2009 i (WE) nr 1107/2009 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 2003/2003 1 , w szczególności jego art. 42 ust. 1,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu (UE) 2019/1009 ustanowiono przepisy dotyczące udostępniania na rynku produktów nawozowych UE. Zgodnie z wymogami dotyczącymi kategorii materiałów składowych ("CMC") 8 i 9 określonymi w części II załącznika II do niniejszego rozporządzenia produkty nawozowe UE mogą zawierać niektóre polimery.
(2) Wszechobecność niewielkich fragmentów syntetycznych lub modyfikowanych chemicznie polimerów naturalnych, które są nierozpuszczalne w wodzie, ulegają bardzo powolnemu rozkładowi i z łatwością mogą dostawać się do układu pokarmowego organizmów żywych, budzi obawy dotyczące ich ogólnego wpływu na środowisko i potencjalnie na zdrowie człowieka. Dotyczy to w szczególności polimerów celowo dodawanych do produktów nawozowych UE, które są następnie uwalniane do środowiska.
(3) W związku z tym rozporządzeniem (UE) 2019/1009 nałożono na Komisję obowiązek dokonania do dnia 16 lipca 2024 r. oceny kryteriów biodegradowalności dwóch kategorii polimerów należących do CMC 9: polimerów kontrolujących przenikanie wody do cząstek składników pokarmowych, a tym samym uwalnianie składników pokarmowych ("substancje otoczkujące") i polimerów zwiększających zdolność produktu do zatrzymywania wody lub zwiększających jego zwilżalność ("polimery zatrzymujące wodę").
(4) W dniu 23 czerwca 2021 r. Komisja przyjęła rozporządzenie delegowane (UE) 2021/1768 2 dodające nowe kategorie polimerów w kategoriach materiałów składowych 1 i 11. Polimery takie są zwykle stosowane jako dodatki techniczne w celu zwiększenia efektywności agronomicznej lub bezpieczeństwa produktów. W celu określenia, które polimery nie stanowią zagrożenia dla środowiska, a tym powinny zostać włączone do CMC 1 i 11, Komisja wzięła pod uwagę opinię naukową wydaną przez Komitet ds. Oceny Ryzyka i Komitet ds. Analiz Społeczno-Ekonomicznych 3 Europejskiej Agencji Chemikaliów zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 1907/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady 4 w sprawie mikrodrobin plastiku celowo dodawanych do wszelkiego rodzaju produktów użytku konsumenckiego lub profesjonalnego. W związku z tym jedynie polimery naturalne, które nie zostały zmodyfikowane chemicznie, polimery ulegające biodegradacji lub polimery rozpuszczalne mogą być wykorzystywane jako materiały należące do CMC 1 lub 11.
(5) Następnie Komisja przyjęła rozporządzenie (UE) 2023/2055 5 , które wprowadza w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 ogólne ograniczenie dotyczące wprowadzania do obrotu mikrocząstek polimerów syntetycznych ("ogólne ograniczenie"). Niektóre kategorie polimerów i polimerów spełniających kryteria biodegradowalności lub rozpuszczalności określone w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 są wyłączone z ogólnego ograniczenia.
(6) Produkty nawozowe UE są wyłączone z zakresu ogólnego ograniczenia w oczekiwaniu na wynik oceny kryteriów biodegradowalności w odniesieniu do substancji otoczkujących i polimerów zatrzymujących wodę. Wymogi dotyczące polimerów należących do CMC 1 zwykle stosowanych jako dodatki techniczne należy jednak dostosować do wymogów dotyczących polimerów wyłączonych z ogólnego ograniczenia. Po pierwsze, materiały należące do CMC 1 podlegają już niektórym przepisom rozporządzenia (WE) nr 1907/2006, specjalnie dostosowanym do ich wykorzystania jako materiałów składowych w produktach nawozowych UE. Po drugie, polimery, które mogą być stosowane jako materiały należące do CMC 1, zwykle dodatki techniczne, takie jak substancje przeciwpyłowe lub substancje przeciwzbrylające, nie spełniają określonej funkcji przez pewien okres po ich zastosowaniu na gleby, takiej jak funkcja substancji otoczkujących i polimerów zatrzymujących wodę; nie muszą one ulegać powolnej degradacji i nie ma uzasadnienia dla wprowadzenia lub utrzymania w odniesieniu do nich szczególnych przepisów dotyczących biodegradacji. Po trzecie, ogólne ograniczenie przewidziane w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 ma zastosowanie do podobnych polimerów w krajowych produktach nawozowych, z wyjątkiem substancji otoczkujących lub polimerów zatrzymujących wodę, które mają spełniać te same kryteria, co kryteria, które mają zostać ustanowione zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2019/1009. Dostosowanie wymogów dotyczących materiałów należących do CMC 1 do wymogów określonych w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006 jest zatem konieczne zarówno w celu zapewnienia spójności poprzez stosowanie tych samych przepisów do podobnych materiałów zawartych w produktach zharmonizowanych lub niezharmonizowanych, jak i w celu osiągnięcia celów poprzez wprowadzenie ogólnego ograniczenia w rozporządzeniu (WE) nr 1907/2006, co mogłoby zostać zagrożone przez utrzymanie łagodniejszych przepisów w rozporządzeniu (UE) 2019/1009.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (UE) 2019/1009.
(8) Stosowanie rozporządzenia (UE) 2023/2055 do krajowych produktów nawozowych ma się rozpocząć 17 października 2028 r. Ze względu na spójność oraz aby zapewnić wystarczająco dużo czasu na dostosowanie się do wymogów wprowadzonych niniejszym rozporządzeniem, zastosowanie powinien mieć taki sam okres przejściowy,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 23 lipca 2024 r.