Decyzja 2024/2780 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi

DECYZJA RADY (UE) 2024/2780
z dnia 29 stycznia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33, 113, 114 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi 1  (zwany dalej "Protokołem") został zawarty przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2016/1749 2  i wszedł w życie w dniu 25 września 2018 r.

(2) Zgodnie z art. 33 ust. 5 Protokołu Posiedzenie Stron ma podjąć decyzje niezbędne do wsparcia skutecznego wdrażania Protokołu.

(3) Oczekuje się, że na trzeciej sesji w dniach 12-15 lutego 2024 r. Posiedzenie Stron przyjmie niektóre akty mające skutki prawne. Należy zatem ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w na trzeciej sesji Posiedzenia Stron zgodnie z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(4) Aby umożliwić odpowiednie przygotowanie i reprezentowanie stanowisk Unii, Unia powinna zaproponować zmianę regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron, aby zobowiązać Sekretariat do rozpowszechnienia oficjalnych dokumentów roboczych co najmniej 120 dni przed każdą sesją Posiedzenia Stron.

(5) W celu uproszczenia prac Posiedzenia Stron i zorganizowania wirtualnych sesji Posiedzenia Stron, a także w celu zapewnienia możliwości wyznaczenia pełniącego obowiązki Szefa Sekretariatu Konwencji, Unia powinna również poprzeć proponowane w tych celach zmiany regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron.

(6) Unia powinna poprzeć usprawnienie procesu wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji, w szczególności w celu uproszczenia procedury jednokrotnego przedłużenia kadencji osoby mianowanej, przy jednoczesnym poszanowaniu obiektywnych kryteriów oceny wyników jej pracy.

(7) W związku z poprzedzającą 10. sesję Konferencję Stron (COP) Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (WHO FCTC) oraz w celu zapewnienia spójności między zasadami proceduralnymi mającymi zastosowanie do Konferencji Stron i Spotkania Stron, dostosowania Regulaminu COP powinny zostać odzwierciedlone w Regulaminie Spotkania Stron,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi (zwany dalej "Protokołem"), są określone w załączniku.

Artykuł  2

W świetle rozwoju sytuacji podczas trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu oraz podczas 10. sesji Konferencji Stron Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu przedstawiciele Unii mogą uzgodnić niewielkie zaminy techniczne i niewielkie doprecyzowanie stanowisk, o których mowa w art. 1, w porozumieniu z państwami członkowskimi podczas posiedzeń koordynacyjnych na miejscu, bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Stanowisko Unii w sprawie punktów porządku obrad:

7.6 "Możliwe zmiany w regulaminie wewnętrznym" i 7.7 "Mianowanie Szefa Sekretariatu Konwencji", które zostaną omówione na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi ("Protokół"), które odbędzie się w Panamie w dniach 12-15 lutego 2024 r.

I.
Możliwe zmiany w regulaminie wewnętrznym Posiedzenia Stron (dokument FCTC/MOP/3/13)

Unia:

1.
popiera zmiany zaproponowane w celu uproszczenia i racjonalizacji prac Posiedzenia Stron, takie jak przyjęcie zasady zatwierdzania zapisów stenograficznych po zakończeniu sesji (pkt 60 regulaminu) lub wprowadzenie ogólnej możliwości transmisji na żywo obrad Posiedzenia Stron nad poszczególnymi punktami, z zastrzeżeniem wyrażenia zgody przez Posiedzenie Stron na początku każdej sesji (pkt 15, nowa lit. b)),
2.
wyraża zgodę na doprecyzowanie, bez zmiany regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron, że zapisy stenograficzne sesji plenarnych należy rozumieć jako obejmujące pliki audio (pkt 60 regulaminu),
3.
popiera zmianę dotyczącą organizacji wirtualnych sesji Posiedzenia Stron (pkt 15, nowa lit. c)); sesje wirtualne nie powinny jednak ograniczać się ściśle do wyjątkowych okoliczności, a tym samym powinny uwzględniać również potrzebę zrównoważenia, gdy tylko jest to możliwe, kosztów środowiskowych sesji wymagających obecności na miejscu,
4.
popiera zmianę mającą na celu jaśniejsze określenie udziału członków Biura Posiedzenia Stron w mianowaniu Szefa Sekretariatu, a także zmianę przewidującą możliwość wyznaczenia, w razie potrzeby, pełniącego obowiązki Szefa Sekretariatu (pkt 24b),
5.
popiera zmianę dotyczącą obecności akredytowanych mediów na sesjach publicznych (pkt 2 ust. 13), ponieważ doprowadzi to do większej spójności między pkt 2 i 32 regulaminu,
6.
popiera korektę niespójności, w tym usunięcie słowa "postanowienia" (pkt 60) oraz dostosowanie przepisów dotyczących "regionalnych organizacji integracji gospodarczej" (pkt 2 i 29),
7.
proponuje zmianę pkt 8, który obecnie zobowiązuje Sekretariat do przekazania Stronom wstępnego porządku obrad wraz z innymi dokumentami roboczymi co najmniej sześćdziesiąt dni przed dniem otwarcia sesji. Okres ten powinien zostać przedłużony do nawet 120 dni przed rozpoczęciem sesji, aby umożliwić regionalnym organizacjom integracji gospodarczej i państwom federalnym odpowiednie przygotowanie i ustalenie ich stanowisk. Należy zapewnić co najmniej 90-dniowy okres w przypadku dokumentów roboczych dotyczących decyzji Posiedzenia Stron, które są prawnie wiążące dla Stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne,

[Stanowisko rezerwowe: Unia Europejska może wyrazić zgodę na dowolne przedłużenie terminu przekazywania, tak by wynosił więcej niż obecnie obowiązujące 60 dni przed rozpoczęciem sesji, w odniesieniu do przynajmniej dokumentów roboczych dotyczących decyzji Posiedzenia Stron, które są prawnie wiążące dla Stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne.]

8.
Z uwagi na poprzedzającą Posiedzenie Stron 10. sesję Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu oraz w celu zapewnienia spójności między przepisami proceduralnymi mającymi zastosowanie do Konferencji Stron oraz do Posiedzenia Stron, dostosowania w regulaminie Konferencji Stron znajdą odzwierciedlenie odpowiednio w regulaminie Posiedzenia Stron.
II.
Mianowanie szefa Sekretariatu Konwencji: sprawozdanie Biura (dokument FCTC/MOP/3/14)

Unia:

(1)
dziękuje Biuru za sprawozdanie zawierające wspólne zalecenia Biura Konferencji Stron i Biura Posiedzenia Stron dotyczące usprawnienia procesu wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu oraz kryteriów wyboru kandydatów na to stanowisko,
(2)
popiera proponowane usprawnienia procedury wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu, ustanowionej decyzjami FCTC/COP8(8) i FCTC/MOP1(12), w tym zmiany mające na celu uproszczenie jednokrotnego przedłużenia kadencji Szefa Sekretariatu na kolejne cztery lata, pod warunkiem że wyniki jego pracy zostaną uprzednio ocenione pozytywnie,
(3)
popiera ulepszone kryteria wyboru kandydatów na stanowisko Szefa Sekretariatu; Unia powinna jednak zwrócić się o dodanie do kryteriów kwalifikacji aspektów związanych z protokołem do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu. W szczególności kryteria nr 1 związane z dokumentacją powinny obejmować także adekwatne wykształcenie, wiedzę i istotne doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem, a kryteria nr 2 związane z dokumentacją powinny obejmować także doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem i silne powiązania z międzynarodową społecznością zajmującą się zwalczaniem nadużyć finansowych,
(4)
z uwagi na poprzedzającą Posiedzenie Stron 10. sesję Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu oraz w celu zapewnienia spójności między przepisami proceduralnymi mającymi zastosowaniem do Konferencji Stron oraz do Posiedzenia Stron, zmiany w przepisach dotyczących mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji uzgodnione na Konferencji Stron znajdą odzwierciedlenie odpowiednio w przepisach dotyczących mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji, które mają zostać uzgodnione na Posiedzeniu Stron.
1 Dz.U. L 268 z 1.10.2016, s. 10.
2 Decyzja Rady (UE) 2016/1749 z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu w sprawie eliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu, z wyjątkiem jej postanowień objętych zakresem części trzeciej tytuł V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 268 z 1.10.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2780

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2780 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi
Data aktu: 29/01/2024
Data ogłoszenia: 29/10/2024