Decyzja 2024/2780 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi

DECYZJA RADY (UE) 2024/2780
z dnia 29 stycznia 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 33, 113, 114 i art. 207 ust. 4 akapit pierwszy, w związku z jego art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Protokół w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi 1  (zwany dalej "Protokołem") został zawarty przez Unię na podstawie decyzji Rady (UE) 2016/1749 2  i wszedł w życie w dniu 25 września 2018 r.

(2) Zgodnie z art. 33 ust. 5 Protokołu Posiedzenie Stron ma podjąć decyzje niezbędne do wsparcia skutecznego wdrażania Protokołu.

(3) Oczekuje się, że na trzeciej sesji w dniach 12-15 lutego 2024 r. Posiedzenie Stron przyjmie niektóre akty mające skutki prawne. Należy zatem ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii w na trzeciej sesji Posiedzenia Stron zgodnie z art. 218 ust. 9 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej.

(4) Aby umożliwić odpowiednie przygotowanie i reprezentowanie stanowisk Unii, Unia powinna zaproponować zmianę regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron, aby zobowiązać Sekretariat do rozpowszechnienia oficjalnych dokumentów roboczych co najmniej 120 dni przed każdą sesją Posiedzenia Stron.

(5) W celu uproszczenia prac Posiedzenia Stron i zorganizowania wirtualnych sesji Posiedzenia Stron, a także w celu zapewnienia możliwości wyznaczenia pełniącego obowiązki Szefa Sekretariatu Konwencji, Unia powinna również poprzeć proponowane w tych celach zmiany regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron.

(6) Unia powinna poprzeć usprawnienie procesu wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji, w szczególności w celu uproszczenia procedury jednokrotnego przedłużenia kadencji osoby mianowanej, przy jednoczesnym poszanowaniu obiektywnych kryteriów oceny wyników jej pracy.

(7) W związku z poprzedzającą 10. sesję Konferencję Stron (COP) Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu (WHO FCTC) oraz w celu zapewnienia spójności między zasadami proceduralnymi mającymi zastosowanie do Konferencji Stron i Spotkania Stron, dostosowania Regulaminu COP powinny zostać odzwierciedlone w Regulaminie Spotkania Stron,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowiska, jakie mają być zajęte w imieniu Unii na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi (zwany dalej "Protokołem"), są określone w załączniku.

Artykuł  2

W świetle rozwoju sytuacji podczas trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu oraz podczas 10. sesji Konferencji Stron Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu przedstawiciele Unii mogą uzgodnić niewielkie zaminy techniczne i niewielkie doprecyzowanie stanowisk, o których mowa w art. 1, w porozumieniu z państwami członkowskimi podczas posiedzeń koordynacyjnych na miejscu, bez konieczności podejmowania przez Radę kolejnej decyzji.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 29 stycznia 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Stanowisko Unii w sprawie punktów porządku obrad:

7.6 "Możliwe zmiany w regulaminie wewnętrznym" i 7.7 "Mianowanie Szefa Sekretariatu Konwencji", które zostaną omówione na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi ("Protokół"), które odbędzie się w Panamie w dniach 12-15 lutego 2024 r.

I.
Możliwe zmiany w regulaminie wewnętrznym Posiedzenia Stron (dokument FCTC/MOP/3/13)

Unia:

1.
popiera zmiany zaproponowane w celu uproszczenia i racjonalizacji prac Posiedzenia Stron, takie jak przyjęcie zasady zatwierdzania zapisów stenograficznych po zakończeniu sesji (pkt 60 regulaminu) lub wprowadzenie ogólnej możliwości transmisji na żywo obrad Posiedzenia Stron nad poszczególnymi punktami, z zastrzeżeniem wyrażenia zgody przez Posiedzenie Stron na początku każdej sesji (pkt 15, nowa lit. b)),
2.
wyraża zgodę na doprecyzowanie, bez zmiany regulaminu wewnętrznego Posiedzenia Stron, że zapisy stenograficzne sesji plenarnych należy rozumieć jako obejmujące pliki audio (pkt 60 regulaminu),
3.
popiera zmianę dotyczącą organizacji wirtualnych sesji Posiedzenia Stron (pkt 15, nowa lit. c)); sesje wirtualne nie powinny jednak ograniczać się ściśle do wyjątkowych okoliczności, a tym samym powinny uwzględniać również potrzebę zrównoważenia, gdy tylko jest to możliwe, kosztów środowiskowych sesji wymagających obecności na miejscu,
4.
popiera zmianę mającą na celu jaśniejsze określenie udziału członków Biura Posiedzenia Stron w mianowaniu Szefa Sekretariatu, a także zmianę przewidującą możliwość wyznaczenia, w razie potrzeby, pełniącego obowiązki Szefa Sekretariatu (pkt 24b),
5.
popiera zmianę dotyczącą obecności akredytowanych mediów na sesjach publicznych (pkt 2 ust. 13), ponieważ doprowadzi to do większej spójności między pkt 2 i 32 regulaminu,
6.
popiera korektę niespójności, w tym usunięcie słowa "postanowienia" (pkt 60) oraz dostosowanie przepisów dotyczących "regionalnych organizacji integracji gospodarczej" (pkt 2 i 29),
7.
proponuje zmianę pkt 8, który obecnie zobowiązuje Sekretariat do przekazania Stronom wstępnego porządku obrad wraz z innymi dokumentami roboczymi co najmniej sześćdziesiąt dni przed dniem otwarcia sesji. Okres ten powinien zostać przedłużony do nawet 120 dni przed rozpoczęciem sesji, aby umożliwić regionalnym organizacjom integracji gospodarczej i państwom federalnym odpowiednie przygotowanie i ustalenie ich stanowisk. Należy zapewnić co najmniej 90-dniowy okres w przypadku dokumentów roboczych dotyczących decyzji Posiedzenia Stron, które są prawnie wiążące dla Stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne,

[Stanowisko rezerwowe: Unia Europejska może wyrazić zgodę na dowolne przedłużenie terminu przekazywania, tak by wynosił więcej niż obecnie obowiązujące 60 dni przed rozpoczęciem sesji, w odniesieniu do przynajmniej dokumentów roboczych dotyczących decyzji Posiedzenia Stron, które są prawnie wiążące dla Stron lub mają istotne skutki polityczne lub prawne.]

8.
Z uwagi na poprzedzającą Posiedzenie Stron 10. sesję Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu oraz w celu zapewnienia spójności między przepisami proceduralnymi mającymi zastosowanie do Konferencji Stron oraz do Posiedzenia Stron, dostosowania w regulaminie Konferencji Stron znajdą odzwierciedlenie odpowiednio w regulaminie Posiedzenia Stron.
II.
Mianowanie szefa Sekretariatu Konwencji: sprawozdanie Biura (dokument FCTC/MOP/3/14)

Unia:

(1)
dziękuje Biuru za sprawozdanie zawierające wspólne zalecenia Biura Konferencji Stron i Biura Posiedzenia Stron dotyczące usprawnienia procesu wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu oraz kryteriów wyboru kandydatów na to stanowisko,
(2)
popiera proponowane usprawnienia procedury wyboru i mianowania Szefa Sekretariatu, ustanowionej decyzjami FCTC/COP8(8) i FCTC/MOP1(12), w tym zmiany mające na celu uproszczenie jednokrotnego przedłużenia kadencji Szefa Sekretariatu na kolejne cztery lata, pod warunkiem że wyniki jego pracy zostaną uprzednio ocenione pozytywnie,
(3)
popiera ulepszone kryteria wyboru kandydatów na stanowisko Szefa Sekretariatu; Unia powinna jednak zwrócić się o dodanie do kryteriów kwalifikacji aspektów związanych z protokołem do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu. W szczególności kryteria nr 1 związane z dokumentacją powinny obejmować także adekwatne wykształcenie, wiedzę i istotne doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem, a kryteria nr 2 związane z dokumentacją powinny obejmować także doświadczenie w walce z nielegalnym obrotem i silne powiązania z międzynarodową społecznością zajmującą się zwalczaniem nadużyć finansowych,
(4)
z uwagi na poprzedzającą Posiedzenie Stron 10. sesję Konferencji Stron Ramowej Konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu oraz w celu zapewnienia spójności między przepisami proceduralnymi mającymi zastosowaniem do Konferencji Stron oraz do Posiedzenia Stron, zmiany w przepisach dotyczących mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji uzgodnione na Konferencji Stron znajdą odzwierciedlenie odpowiednio w przepisach dotyczących mianowania Szefa Sekretariatu Konwencji, które mają zostać uzgodnione na Posiedzeniu Stron.
1 Dz.U. L 268 z 1.10.2016, s. 10.
2 Decyzja Rady (UE) 2016/1749 z dnia 17 czerwca 2016 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu w sprawie eliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi do Ramowej konwencji Światowej Organizacji Zdrowia o ograniczeniu użycia tytoniu, z wyjątkiem jej postanowień objętych zakresem części trzeciej tytuł V Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 268 z 1.10.2016, s. 1).

Zmiany w prawie

Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Senat poprawia reformę orzecznictwa lekarskiego w ZUS

Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 10.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2780

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2780 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na trzeciej sesji Posiedzenia Stron Protokołu w sprawie wyeliminowania nielegalnego obrotu wyrobami tytoniowymi
Data aktu: 29/01/2024
Data ogłoszenia: 29/10/2024