Rozporządzenie wykonawcze 2024/2776 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2776
z dnia 31 października 2024 r.
w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając Porozumienie o Europejskim Obszarze Gospodarczym, w szczególności jego art. 57 ust. 2 lit. a) w związku z art. 1 protokołu 21 do tego Porozumienia,

uwzględniając rozporządzenie Rady (WE) nr 139/2004 z dnia 20 stycznia 2004 r. w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw 1 , w szczególności jego art. 23 ust. 1,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzenie (WE) nr 139/2004 oparte jest na zasadzie obowiązkowego zgłaszania koncentracji, zanim zostaną one dokonane. Zgłoszenie ma istotne skutki prawne, korzystne dla stron uczestniczących w proponowanej koncentracji. Niedopełnienie obowiązku zgłoszenia powoduje jednak, że strony podlegają karze grzywny, jak również może spowodować niekorzystne skutki o charakterze cywilnoprawnym. Dlatego też, w interesie pewności prawa, niezbędne jest precyzyjne określenie przedmiotu i treści informacji, które należy podać w zgłoszeniu.

(2) Rozporządzenie (WE) nr 139/2004 umożliwia zainteresowanym przedsiębiorstwom występowanie, w drodze uzasadnionego wniosku składanego przed dokonaniem zgłoszenia, o to, aby koncentracja spełniająca warunki określone w tym rozporządzeniu została odesłana do Komisji przez jedno lub kilka państw członkowskich lub, w odpowiednim przypadku, aby Komisja odesłała ją do jednego lub kilku państw członkowskich. Ważne jest, aby dostarczyć Komisji i właściwym organom zainteresowanych państw członkowskich wystarczających informacji, tak aby umożliwić im w krótkim czasie dokonanie oceny, czy sprawa powinna zostać odesłana. W tym celu uzasadniony wniosek o odesłanie powinien zawierać pewne szczegółowe informacje.

(3) Aby uprościć i przyspieszyć analizę zgłoszeń, uzasadnionych wniosków oraz informacji dotyczących zobowiązań, należy stosować standardowe formularze. Formularze te zawarto w załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 2 . Forma załączników do tego rozporządzenia może się zmienić, a odpowiednie formularze mogą zostać zastąpione formularzami elektronicznymi zawierającymi te same wymogi informacyjne.

(4) W formularzach zgłoszeniowych zawartych w załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 stwierdzono szereg nieścisłości. Biorąc pod uwagę istotne skutki stosowania tych formularzy, nieścisłości te należy sprostować.

(5) Należy zatem odpowiednio zmienić załączniki do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

W załącznikach do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 wprowadza się zmiany określone w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  2

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 31 października 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

W załącznikch do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 wprowadza się następujące zmiany:

1)
w załączniku I wprowadza się następujące zmiany:
a)
we wprowadzeniu pkt 25 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) »rynki, na które koncentracja wywiera wpływ«: rynki, na które koncentracja wywiera wpływ, to wszystkie właściwe rynki produktowe i geograficzne, a także możliwe alternatywne właściwe rynki produktowe i geograficzne, na których obszary działalności stron nakładają się horyzontalnie lub występują między nimi stosunki wertykalne i które nie spełniają warunków rozpatrywania określonych w pkt 5 lit. d) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury * i nie korzystają z klauzul elastyczności zawartych w pkt 8 zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury;

b)
w sekcji 1 pkt 1.2 otrzymuje brzmienie:

"1.2. Należy podać niepoufne streszczenie (do 500 słów) następujących informacji: w jaki sposób dokonywana jest koncentracja (np. w drodze zakupu udziałów/akcji, oferty publicznej, umowy itp.); artykuły rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na podstawie których transakcja kwalifikuje się do uznania jej za koncentrację; przedsiębiorstwa biorące udział w koncentracji. W odniesieniu do każdego z przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji należy podać: pełną nazwę, kraj założenia, jednostkę dominującą najwyższego szczebla, krótki opis działalności i obszarów geograficznych działalności. W przypadku nowo tworzonych wspólnych przedsiębiorstw należy przedstawić planowaną działalność i planowane geograficzne obszary działalności. Streszczenie to zostanie opublikowane na stronie internetowej DG ds. Konkurencji po otrzymaniu zgłoszenia. Streszczenie należy zredagować w taki sposób, by nie zawierało żadnych informacji poufnych ani tajemnic handlowych.";

c)
w sekcji 7 pkt 7.1 tabela otrzymuje brzmienie:

"

Na podstawie wszystkich możliwych definicji rynków łączny udział stron w rynku wynosi 20 % lub więcej, ale pozostaje poniżej 25 % na każdym rynku właściwym, na którym obszary działalności stron nakładają się na siebie, oraz nie występują żadne ze specjalnych okoliczności określonych w sekcji

II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury.

Na podstawie wszystkich możliwych definicji rynków łączny udział stron w rynku wynosi 20 % lub więcej, ale pozostaje poniżej 25 % na każdym rynku właściwym, na którym obszary działalności stron nakładają się na siebie, oraz mimo że występuje co najmniej jedna ze specjalnych okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, sprawa nie powoduje żadnych problemów w zakresie konkurencji z powodów wyjaśnionych w podsekcji 7.4.
Nie występują żadne z okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, a indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji, które są zaangażowane w działalność gospodarczą na rynku będącym rynkiem wyższego lub niższego szczebla w stosunku do rynku, na którym działa dowolna inna strona uczestnicząca w koncentracji (stosunki wertykalne), spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

□ wynoszą 30 % lub więcej, ale są niższe niż 35 % na rynkach wyższego i niższego szczebla;

□ są niższe niż 50 % na jednym rynku, podczas gdy indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji na wszystkich pozostałych rynkach, między którymi istnieje stosunek wertykalny, są mniejsze niż 10 %.

Choć występuje co najmniej jedna z okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, to sprawa nie powoduje żadnych problemów w zakresie konkurencji z powodów wyjaśnionych w sekcji 7.4, a indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji, między którymi występują stosunki wertykalne, spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

□ wynoszą 30 % lub więcej, ale są niższe niż 35 % na rynkach wyższego i niższego szczebla;

□ są niższe niż 50 % na jednym rynku, podczas gdy indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji na wszystkich pozostałych rynkach, między którymi istnieje stosunek wertykalny, są mniejsze niż 10 %."

d)
w sekcji 8 pkt 8.2 wprowadza się następujące zmiany:
(i)
tytuł tabeli pierwszej otrzymuje brzmienie:

"Horyzontalne nakładanie się obszarów działalności dotyczące produktów wprowadzonych do obrotu i produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek";

(ii)
tytuł tabeli drugiej otrzymuje brzmienie:

"Stosunki wertykalne dotyczące produktów wprowadzonych do obrotu i produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek";

e)
przypis 33 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

f)
przypis 35 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

g)
przypis 37 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

h)
w sekcji 13 tekst w tabeli otrzymuje brzmienie:
"[Strona zgłaszająca 1] [Strona zgłaszająca 2, jeżeli dotyczy]
Nazwa: Nazwa:
Organizacja: Organizacja:
Stanowisko: Stanowisko:
Adres: Adres:
Nr tel. Nr tel.
E-mail: E-mail:
["podpisano elektronicznie" / podpis] ["podpisano elektronicznie" / podpis]"
2)
w załączniku II wprowadza się następujące zmiany:
a)
w sekcji 1 tabela otrzymuje brzmienie:
"Zgłoszenie w ramach procedury uproszczonej: tak Rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw
Jurysdykcja:

□ Art. 1 ust. 2

□ Art. 1 ust. 3

□ Art. 4 ust. 5

□ Art. 22

Podstawa zgłoszenia: □ Art. 4 ust. 1

□ Art. 4 ust. 4

□ Art. 4 ust. 5

□ Art. 22

Koncentracja:

□ Połączenie [art. 3 ust. 1 lit. a)] (*)

□ Przejęcie wyłącznej kontroli [art. 3 ust. 1 lit. b)]

□ Przejęcie wspólnej kontroli [art. 3 ust. 1 lit. b)] (**)

□ Przejęcie wspólnej kontroli nad wspólnym przedsiębiorstwem utworzonym od podstaw [art. 3 ust. 4] (***)

□ Przejęcie wspólnej kontroli w każdym innym scenariuszu (tj. pozostaje co najmniej jeden z udziałowców lub akcjonariuszy posiadających wcześniej pakiet kontrolny) [art. 3 ust. 1 lit. b) i art. 3 ust. 4] (****)

Kategoria sprawy zgodnie z zawiadomieniem

w sprawie uproszczonej procedury:

□ Pkt 5 lit. a) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury

□ Pkt 5 lit. b) zawiadomienia w sprawie

uproszczonej procedury

□ Pkt 5 lit. c) zawiadomienia w sprawie

uproszczonej procedury

□ Pkt 5 lit. d) zawiadomienia w sprawie

uproszczonej procedury

□ Pkt 5 lit. e) zawiadomienia w sprawie

uproszczonej procedury

□ Pkt 8 zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury

□ Pkt 9 zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury

Zgłoszenie powiązane z wcześniejszą sprawą (powiązaną operacją/równoległą transakcją/przerwaną lub wycofaną sprawą)? TAK □ NIE □

Jeżeli tak, proszę podać numer sprawy:

Zgłoszenie powiązane z konsultacją w sprawie tej samej koncentracji? TAK □ NIE □

Jeżeli tak, proszę podać numer konsultacji:

Środki realizacji koncentracji:

□ Ogłoszenie publicznej oferty przejęcia [DATA]

□ Zakup udziałów

□ Zakup aktywów

□ Zakup papierów wartościowych

□ Umowa o zarządzanie lub wszelkie inne środki

umowne

□ Zakup udziałów w nowo utworzonym przedsiębiorstwie będącym wspólnym przedsiębiorstwem

Wartość koncentracji w EUR:
Siedziba przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji: □ W tym samym państwie członkowskim □ W tym samym państwie trzecim

□ W państwie członkowskim i państwie trzecim

□ W różnych państwach członkowskich

□ W różnych państwach trzecich

(*) Przypis 18: Połączenie ma miejsce, gdy co najmniej dwa niezależne przedsiębiorstwa łączą się, tworząc nowe

przedsiębiorstwo, i przestają istnieć jako odrębne podmioty prawne. Zob. pkt 9 i 10 skonsolidowanego obwieszczenia Komisji dotyczącego kwestii jurysdykcyjnych na mocy rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw (Dz.U. C 95 z 16.4.2008, s. 1) (»skonsolidowane obwieszczenie Komisji dotyczące kwestii jurysdykcyjnych«).

(**) Przypis 19: Scenariusz ten odnosi się do przejmowania wspólnej kontroli nad spółkami przejmowanymi, które nie były wcześniej kontrolowane przez żadną ze stron przejmujących wspólną kontrolę (tj. przejmowania kontroli nad przedsiębiorstwem należącym do niepowiązanej strony trzeciej). Zob. w szczególności skonsolidowane obwieszczenie Komisji dotyczące kwestii jurysdykcyjnych, pkt 91.

(***) Przypis 20: Kategoria ta odnosi się do utworzenia od podstaw wspólnego przedsiębiorstwa, do którego spółki dominujące nie przenoszą istniejącej działalności gospodarczej (tj. spółki zależnej lub przedsiębiorstwa obecnego na rynku) lub przenoszą wyłącznie aktywa, które nie stanowią same w sobie przedsiębiorstwa.

(****) Przypis 21: Przypadki te obejmują m.in.: (i) utworzenie nowych wspólnych przedsiębiorstw o pełnym zakresie funkcji, gdy co najmniej jedna spółka dominująca przekazuje istniejące przedsiębiorstwo lub istniejącą działalność gospodarczą; oraz (ii) wejście lub zastąpienie udziałowców lub akcjonariuszy wspólnego przedsiębiorstwa posiadających pakiet kontrolny. Zob. w szczególności skonsolidowane obwieszczenie Komisji dotyczące kwestii jurysdykcyjnych, pkt 92."

b)
w sekcji 2 tabela druga otrzymuje brzmienie:
"Przedsiębiorstwa biorące udział w koncentracji Kraj pochodzenia Rola (*) Obrót (w mln EUR) (**) Rok obrotu (***)
w skali globalnej w skali UE
Łączne obroty wszystkich przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji
□ Nie zachodzi sytuacja, w której każde z przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji uzyskiwałoby ponad dwie trzecie swoich łącznych obrotów przypadających na Unię w jednym i tym samym państwie członkowskim.

(*) Przypis 24: A = podmiot przejmujący w przypadku przejęcia wyłącznej lub wspólnej kontroli (jeżeli więcej niż jeden, proszę określić A1, A2 itd.).

T = spółka przejmowana w przypadku przejęcia wyłącznej kontroli (jeśli więcej niż jedna, proszę określić T1, T2 itd.).

JV = wspólne przedsiębiorstwo w przypadku przejęcia wspólnej kontroli (jeśli więcej niż jedno, proszę określić JV1, JV2 itd.).

MP = strona uczestnicząca w połączeniu w przypadku połączenia (jeśli więcej niż jedna, proszę określić MP1, MP2 itd.).

(**) Przypis 25: Informacje na temat obrotów należy podawać w euro, po średnich kursach wymiany obowiązujących w latach lub innych okresach objętych zgłoszeniem.

(***) Przypis 26: Jeżeli rok obrotowy nie pokrywa się z rokiem kalendarzowym, należy wskazać koniec roku obrotowego w formacie pełnej daty (dd/mm/rrrr)."

c)
w sekcji 2 tabela trzecia otrzymuje brzmienie:
"Nazwa danego państwa członkowskiego do celów art. 1 ust. 3 lit. b) i c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Łączny obrót wszystkich przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji w tym państwie członkowskim (w mln EUR) Nazwa danych przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji do celów art. 1 ust. 3 lit. c) rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw Obrót przedsiębiorstwa biorącego udział w koncentracji w tym państwie członkowskim (w mln EUR)
□ Nie zachodzi sytuacja, w której każde z przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji uzyskiwałoby ponad dwie trzecie swoich łącznych obrotów przypadających na Unię w jednym i tym samym państwie członkowskim."
d)
w sekcji 4 akapit pierwszy otrzymuje brzmienie:

"Należy podać niepoufne streszczenie (do 250 słów) następujących informacji: w jaki sposób dokonywana jest koncentracja (np. w drodze zakupu udziałów/akcji, oferty publicznej, umowy itp.); artykuły rozporządzenia w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw, na podstawie których transakcja kwalifikuje się do uznania jej za koncentrację; przedsiębiorstwa biorące udział w koncentracji. W odniesieniu do każdego z przedsiębiorstw biorących udział w koncentracji proszę podać: pełną nazwę, kraj założenia, jednostkę dominującą najwyższego szczebla, krótki opis działalności i obszarów geograficznych działalności. W przypadku nowo tworzonych wspólnych przedsiębiorstw należy przedstawić planowaną działalność i planowane geograficzne obszary działalności. Streszczenie to zostanie opublikowane na stronie internetowej DG ds. Konkurencji po otrzymaniu zgłoszenia. Streszczenie należy zredagować w taki sposób, by nie zawierało żadnych informacji poufnych ani tajemnic handlowych.";

e)
w sekcji 7 lit. a) tabela otrzymuje brzmienie:
"□ Wspólne przedsiębiorstwo nie prowadzi działalności na terytorium Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG):
□ Wspólne przedsiębiorstwo nie generuje żadnych bieżących (tj. w chwili dokonywania zgłoszenia) lub przewidywanych (w ciągu najbliższych trzech lat po dokonaniu zgłoszenia) obrotów w obrębie EOG.

ORAZ

□ Spółki dominujące wspólnego przedsiębiorstwa nie planują żadnego przenoszenia aktywów do wspólnego przedsiębiorstwa w obrębie EOG w chwili dokonywania zgłoszenia (*).

Jeżeli koncentracja spełnia kryteria określone w pkt 5 lit. a) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, nie jest konieczne wypełnianie sekcji 8, 9, 10 i 11 poniżej.
(*) Przypis 32: Należy uwzględnić wszystkie aktywa, których przeniesienie do wspólnego przedsiębiorstwa planuje się w chwili dokonywania zgłoszenia, niezależnie od dnia, w którym aktywa te zostaną rzeczywiście przeniesione do wspólnego przedsiębiorstwa."
f)
w sekcji 7 lit. b) tabela otrzymuje brzmienie:
"□ Wspólne przedsiębiorstwo prowadzi na terytorium EOG bieżącą lub przewidywaną działalność o niewielkim znaczeniu:
□ Roczny bieżący obrót wspólnego przedsiębiorstwa oraz obrót z wniesionejdziałalności w chwili dokonywania zgłoszenia, jak również roczny obrót przewidywany w ciągu trzech lat po dokonaniu zgłoszenia na terytorium EOG wynosi mniej niż 100 mln EUR.

ORAZ

□ Całkowita wartość aktywów przeniesionych do wspólnego przedsiębiorstwa na terytorium EOG, planowana w chwili dokonywania zgłoszenia (*), wynosi mniej niż 100 mln EUR.

(*) Przypis 34: Należy uwzględnić wszystkie aktywa, których przeniesienie do wspólnego przedsiębiorstwa planuje się w chwili dokonywania zgłoszenia, niezależnie od dnia, w którym aktywa te zostaną rzeczywiście przeniesione do wspólnego przedsiębiorstwa."
g)
w sekcji 7 lit. c) tabela otrzymuje brzmienie:
"□ Co najmniej dwa przedsiębiorstwa łączą się lub co najmniej jedno przedsiębiorstwo przejmuje wyłączną lub wspólną kontrolę nad innym przedsiębiorstwem, co nie skutkuje horyzontalnym nakładaniem się obszarów działalności ani powiązaniami wertykalnymi.
Jeżeli koncentracja spełnia kryteria określone w pkt 5 lit. c) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, nie jest konieczne wypełnianie sekcji 8, 9, 10 i 11 poniżej."
h)
skreśla się przypis 33;
i)
skreśla się przypis 35;
j)
w sekcji 7 lit. d) tabela otrzymuje brzmienie:
"□ Co najmniej dwa przedsiębiorstwa łączą się lub co najmniej jedno przedsiębiorstwo przejmuje wyłączną lub wspólną kontrolę nad innym przedsiębiorstwem i spełnione są warunki określone w pkt 5 lit. d) ppkt (i) i (ii) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury na podstawie wszystkich możliwych definicji rynków (*).
□ Żadna ze stron uczestniczących w koncentracji nie prowadzi działalności na tym samym rynku produktowym i geograficznym.

LUB

□ Łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji, które są zaangażowane w działalność gospodarczą na tym samym rynku produktowym i geograficznym (horyzontalne nakładanie się obszarów działalności), spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

□ są niższe niż 20 %;

□ są niższe niż 50 %, a przyrost (delta) indeksu Herfindahla-Hirschmanna (HHI) wynikający z koncentracji na tych rynkach jest niższy niż 150 (**).

□ Żadna ze stron uczestniczących w koncentracji nie prowadzi działalności na rynku wyższego lub niższego szczebla względem siebie nawzajem.

LUB

□ Indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji, które są zaangażowane w działalność gospodarczą na rynku produktowym będącym rynkiem wyższego lub niższego szczebla w stosunku do rynku produktowego, na którym działa dowolna inna strona uczestnicząca w koncentracji (stosunki wertykalne), spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

□ są niższe niż 30 % na rynku wyższego i niższego szczebla;

□ są niższe niż 30 % na rynku wyższego szczebla, a udział w nabyciu nakładów na rynku wyższego szczebla przez podmiot na rynku niższego szczebla jest niższy niż 30 %;

□ są niższe niż 50 % zarówno na rynku wyższego, jak i niższego szczebla, przyrost (delta) HHI wynikający z koncentracji jest niższy niż 150 zarówno na rynku wyższego, jak i niższego szczebla, a mniejsze przedsiębiorstwo pod względem udziałów w rynku jest takie samo na rynku wyższego i niższego szczebla (***).

(*) Przypis 36: Progi dotyczące horyzontalnego nakładania się obszarów działalności i stosunków wertykalnych stosuje

się do wszelkich możliwych alternatywnych definicji rynku produktowego i rynku geograficznego, jakie mogą być rozważane w danym przypadku. Ważne jest, aby zastosowane definicje rynku określone w zgłoszeniu były wystarczająco precyzyjne, aby uzasadnić ocenę, że progi te nie zostały przekroczone, oraz aby wszystkie możliwe alternatywne definicje rynku zostały wymienione (w tym rynki geograficzne węższe niż rynek krajowy).

(**) Przypis 37: HHI oblicza się jako sumę kwadratów indywidualnych udziałów w rynku wszystkich firm na rynku; zob. wytyczne Komisji w sprawie oceny horyzontalnego połączenia przedsiębiorstw na mocy rozporządzenia Rady w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw, (Dz.U. C 31 z 5.2.2004, s. 5, pkt 16), dostępne na stronie https:// eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/ALL/?uri=celex%3A52004XC0205%2802%29. Jednak aby obliczyć zmianę HHI wynikającą z koncentracji, wystarczy od kwadratu sumy udziałów w rynku stron koncentracji (innymi słowy, kwadratu udziału w rynku, jaki ma po koncentracji podmiot powstały w wyniku połączenia) odjąć sumę kwadratów indywidualnych udziałów w rynku stron (ponieważ udziały w rynku wszystkich innych konkurentów pozostają niezmienione, nie mają one wpływu na wynik równania).
(***) Przypis 38: Kategoria ta ma na celu uwzględnienie niewielkich przyrostów w istniejącej wcześniej integracji pionowej. Na przykład przedsiębiorstwo A prowadzące działalność zarówno na rynku niższego, jak i wyższego szczebla (posiadające na każdym z tych rynków udział w wysokości 45 %) przejmuje przedsiębiorstwo B prowadzące działalność na tych samych rynkach wyższego i niższego szczebla (posiadające na każdym z tych rynków udział w wysokości 0,5 %). Kategoria ta nie obejmuje sytuacji, w których przeważająca część integracji wertykalnej wynika z transakcji, nawet jeżeli łączne udziały w rynku są niższe niż 50 %, a współczynnik delta HHI jest niższy niż 150. Nie obejmuje ona na przykład następującej sytuacji: Przedsiębiorstwo A prowadzące działalność na rynku wyższego szczebla, posiadające udział w rynku w wysokości 45 %, oraz na rynku niższego szczebla, na którym posiada udział w rynku w wysokości 0,5 %, przejmuje przedsiębiorstwo B prowadzące działalność na rynku wyższego szczebla, posiadające udział w rynku w wysokości 0,5 %, oraz na rynku niższego szczebla, na którym posiada udział w rynku w wysokości 45 %."
k)
w sekcji 7 lit. f) tabela otrzymuje brzmienie:

"

LUB □

Żadna ze stron uczestniczących w koncentracji nie prowadzi działalności na tym samym rynku produktowym i geograficznym.

J

Na podstawie wszystkich możliwych definicji rynków łączne udziały stron w rynku wynoszą poniżej 25 % na każdym rynku właściwym, na którym obszary działalności stron nakładają się na siebie, oraz nie występują żadne ze specjalnych okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury.

Na podstawie wszystkich możliwych definicji rynków łączne udziały stron w rynku wynoszą poniżej 25 % na każdym rynku właściwym, na którym obszary działalności stron nakładają się na siebie, oraz mimo że występuje co najmniej jedna ze specjalnych okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, sprawa nie powoduje żadnych problemów w zakresie konkurencji z powodów wyjaśnionych w sekcji 11.
Żadna ze stron uczestniczących w koncentracji nie prowadzi działalności na rynku wyższego lub niższego szczebla względem siebie nawzajem.
LUB
Nie występują żadne z okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, a indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji, które są zaangażowane w działalność gospodarczą na rynku będącym rynkiem wyższego lub niższego szczebla w stosunku do rynku, na którym działa dowolna inna strona uczestnicząca w koncentracji (stosunki wertykalne), spełniają co najmniej jeden z następujących warunków: □ są niższe niż 35 % na rynkach wyższego i niższego szczebla;

□ są niższe niż 50 % na jednym rynku, podczas gdy indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich

stron uczestniczących w koncentracji na wszystkich pozostałych rynkach, między którymi istnieje stosunek wertykalny, są mniejsze niż 10 %.

Występuje co najmniej jedna z okoliczności określonych w sekcji II.C zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury, sprawa nie powoduje żadnych problemów w zakresie konkurencji z powodów wyjaśnionych w sekcji 11, a indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji, między którymi występują stosunki wertykalne, spełniają co najmniej jeden z następujących warunków:

□ są niższe niż 35 % na rynkach wyższego i niższego szczebla;

□ są niższe niż 50 % na jednym rynku, podczas gdy indywidualne i łączne udziały w rynku wszystkich stron uczestniczących w koncentracji na wszystkich pozostałych rynkach, między którymi istnieje stosunek wertykalny, są mniejsze niż 10 %."

l)
w sekcji 7 lit. g) tabela otrzymuje brzmienie:
"□ Roczny bieżący obrót wspólnego przedsiębiorstwa oraz obrót z wniesionej działalności (*) na terytorium EOG jest w chwili dokonywania zgłoszenia wyższy niż 100 mln EUR, lecz niższy niż 150 mln EUR.
ORAZ
□ Całkowita wartość aktywów przeniesionych do wspólnego przedsiębiorstwa na terytorium EOG,
planowana w chwili dokonywania zgłoszenia, jest wyższa niż 100 mln EUR, lecz niższa niż 150 mln
EUR (**).
Jeżeli wspólne przedsiębiorstwo prowadzi działalność na terytorium EOG i koncentracja powoduje horyzontalne nakładanie się obszarów działalności lub stosunki wertykalne, należy wypełnić odpowiednio sekcję 8 lub 9.
(*) Przypis 39: Zob. przypis 31.
(**) Przypis 40: Zob. przypis 32."
m)
w sekcji 8 tytuł tabeli otrzymuje brzmienie:

"Horyzontalne nakładanie się obszarów działalności dotyczące produktów wprowadzonych do obrotu i produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek";

n)
przypis 43 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

o)
w sekcji 9 tytuł tabeli pierwszej otrzymuje brzmienie:

"Stosunki wertykalne dotyczące produktów wprowadzonych do obrotu i produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek";

p)
przypis 46 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

q)
przypis 47 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

r)
w sekcji 10 tytuł tabeli pierwszej otrzymuje brzmienie:

"Stosunki wertykalne objęte zakresem pkt 5 lit. d) ppkt (ii) lit. bb) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury dotyczące produktów wprowadzonych do obrotu i produktów przygotowywanych do wprowadzenia na rynek";

s)
przypis 49 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

t)
przypis 50 otrzymuje brzmienie:

"Należy podać udziały w rynku stron oraz konkurentów, którzy oferują produkty wprowadzone do obrotu, oraz ujawnić wszelkie produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek przynajmniej przez podmiot lub podmioty przejmujące oraz spółkę lub spółki przejmowane. Jeśli produkty wprowadzone do obrotu oferuje mniej niż trzech konkurentów, należy wskazać co najmniej trzech konkurentów opracowujących konkurencyjne produkty przygotowywane do wprowadzenia na rynek.";

u)
w sekcji 16 tabela otrzymuje brzmienie:
"[Strona zgłaszająca 1] [Strona zgłaszająca 2, jeżeli dotyczy]
Nazwa: Nazwa:
Organizacja: Organizacja:
Stanowisko: Stanowisko:
Adres: Adres:
Nr tel. Nr tel.
E-mail: E-mail:
[»podpisano elektronicznie« / podpis] [»podpisano elektronicznie« / podpis]"
3)
w załączniku III wprowadza się następujące zmiany:
a)
we wprowadzeniu pkt 23 lit. g) otrzymuje brzmienie:

"g) »rynki, na które koncentracja wywiera wpływ«: rynki, na które koncentracja wywiera wpływ, to wszystkie właściwe rynki produktowe i geograficzne, a także możliwe alternatywne właściwe rynki produktowe i geograficzne, na których obszary działalności stron nakładają się horyzontalnie lub występują między nimi stosunki wertykalne i które nie spełniają warunków rozpatrywania określonych w pkt 5 lit. d) zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury * i nie korzystają z klauzul elastyczności zawartych w pkt 8 zawiadomienia w sprawie uproszczonej procedury;

b)
w sekcji 6 tabela otrzymuje brzmienie:
"[Strona zgłaszająca 1] [Strona zgłaszająca 2, jeżeli dotyczy]
Nazwa: Nazwa:
Organizacja: Organizacja:
Stanowisko: Stanowisko:
Adres: Adres:
Nr tel. Nr tel.
E-mail: E-mail:
[»podpisano elektronicznie« / podpis] [»podpisano elektronicznie« / podpis]"
1 Dz.U. L 24 z 29.1.2004, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2004/139/oj ("rozporządzenie (WE) nr 139/2004" lub "rozporządzenie w sprawie kontroli łączenia przedsiębiorstw").
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/914 z dnia 20 kwietnia 2023 r. w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw oraz uchylające rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004 (Dz.U. L 119 z 5.5.2023, s. 22, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2023/914/oj) ("rozporządzenie wykonawcze (UE) 2023/914").
* Przypis 12: Zawiadomienie Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych koncentracji na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (Dz.U. C 160 z 5.5.2023, s. 1) ("zawiadomienie w sprawie uproszczonej procedury").";
* Przypis 10: Zawiadomienie Komisji w sprawie uproszczonej procedury rozpatrywania niektórych koncentracji na podstawie rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 (Dz.U. C 160 z 5.5.2023, s. 1) (»zawiadomienie w sprawie uproszczonej procedury«).";

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2776

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2776 w sprawie sprostowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/914 w sprawie wykonania rozporządzenia Rady (WE) nr 139/2004 w sprawie kontroli koncentracji przedsiębiorstw oraz uchylającego rozporządzenie Komisji (WE) nr 802/2004
Data aktu: 31/10/2024
Data ogłoszenia: 08/11/2024
Data wejścia w życie: 28/11/2024