RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 215,
uwzględniając rozporządzenie Rady (UE) nr 833/2014 z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczące środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 1 , w szczególności jego art. 5a ust. 14,
uwzględniając wspólny wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa oraz Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) nr 833/2014.
(2) Rozporządzenie (UE) nr 833/2014 nadaje skuteczność niektórym środkom przewidzianym w decyzji Rady 2014/512/WPZiB 2 .
(3) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła rozporządzenie (UE) 2024/1469 3 . Rozporządzeniem (UE) 2024/1469 zmieniono rozporządzenie (UE) nr 833/2014 oraz ustanowiono wkład finansowy należny Unii od centralnych depozytów papierów wartościowych, które utrzymują rezerwy i aktywa Centralnego Banku Rosji o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR, wynoszący 99,7 % zysków netto, których źródłem są nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody osiągane przez te depozyty od dnia 15 lutego 2024 r. w wyniku wdrożenia środków ograniczających, w szczególności zakazu określonego w art. 1a ust. 4 decyzji 2014/512/WPZiB i art. 5a ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 833/2014. Rozporządzeniem (UE) 2024/1469 wprowadzono do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 załącznik XLI w celu określenia przydziału wkładów finansowych na różne instrumenty wydatkowania lub programy unijne w ramach budżetu Unii.
(4) W dniu 24 października 2024 r. Rada przyjęła decyzję wykonawczą (WPZiB) 2024/2760 4 zmieniającą przydział wkładu finansowego wpłacanego na rzecz Unii zgodnie z art. 1a ust. 11 decyzji 2014/512/WPZiB.
(5) Wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie spowodowała w Ukrainie ogromne szkody w Ukrainie, a szacowane koszty odbudowy i rekonstrukcji wynosiły na dzień 31 grudnia 2023 r. 452,8 mld EUR. Ponadto Ukraina utraciła dostęp do międzynarodowych rynków finansowych i doświadczyła znaczącego spadku dochodów publicznych, podczas gdy wydatki publiczne znacząco wzrosły. W związku z tym można przewidzieć istotne potrzeby w zakresie finansowania w kolejnych latach.
(6) W dniu 30 marca 2023 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) uzgodnił z Ukrainą czteroletni program o wartości 15,6 mld USD w ramach Instrumentu Rozszerzonego Wsparcia Finansowego, aby utrzymać stabilność gospodarczą i finansową w czasie wyjątkowo wysokiej niepewności, przywrócić stabilność długu oraz promować reformy wspierające odbudowę Ukrainy w okresie po zakończeniu wojny. MFW szacuje, że całkowita podstawowa luka w finansowaniu w okresie objętym programem MFW wyniesie 121,9 mld USD.
(7) Z uwagi na utrzymujące się natężenie wojny oraz szkody dla krytycznej infrastruktury cywilnej Ukrainy spowodowane wzmożonymi atakami na dużą skalę Rosji, Ukraina musi zmobilizować znaczące dodatkowe zasoby na swoje budżetowe i długoterminowe priorytety w zakresie odbudowy i rekonstrukcji. Biorąc pod uwagę fakt, że pozostająca do pokrycia luka w finansowaniu przekracza zasoby, które zostały do tej pory zapewnione przez Unię, innych darczyńców oraz międzynarodowe instytucje finansowe, w tym MFW, Unia powinna w dalszym ciągu zapewniać odpowiednią reakcję.
(8) W swoich konkluzjach z dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Europejska zwróciła się do Komisji, Wysokiego Przedstawiciela i Rady o poczynienie postępów w pracach - uwzględniając jednocześnie wszystkie odpowiednie aspekty prawne i finansowe - w celu zapewnienia do końca roku dodatkowego finansowania dla Ukrainy w postaci pożyczek obsługiwanych i spłacanych za pomocą przyszłych przepływów nadzwyczajnych przychodów, z myślą o osiągnięciu wraz z partnerami z grupy G-7, zgodnie z ustaleniami jej przywódców, kwoty ok. 50 mld EUR na wspieranie obecnych i przyszłych potrzeb Ukrainy w zakresie wojskowości, budżetu i rekonstrukcji. Rada Europejska stwierdziła również, że - z zastrzeżeniem prawa Unii - aktywa Rosji powinny pozostać immobilizowane do czasu, gdy Rosja zakończy swoją wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz zrekompensuje jej szkody wyrządzone tą wojną.
(9) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 5 ustanowiono zatem Mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, aby zapewnić jej bezzwrotne wsparcie finansowe. To wsparcie ma zostać zapewnione, aby pomóc Ukrainie w spłacie wyjątkowej pomocy mikrofinansowanej w formie pożyczki udzielonej przez Unię oraz dodatkowych kwalifkujących się pożyczek udzielanych przez partnerów z grupy G-7 na wsparcie potrzeb budżetowych Ukrainy.
(10) Celem Mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy oraz udzielenia przez Unię wyjątkowej pożyczki w ramach pomocy makrofinansowej jest zapewnienie Ukrainie dodatkowego finansowania, które zostanie spłacone za pomocą przyszłych przepływów nadzwyczajnych przychodów do centralnych depozytów papierów wartościowych w wyniku wdrożenia środków ograniczających.
(11) W załączniku XLI do rozporządzenia (UE) nr 833/2014 należy wskazać Mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy jako unijny instrument wydatkowania, w odniesieniu do którego wykorzystuje się wkład finansowy należny budżetowi Unii.
(12) Niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie do drugiej półrocznej płatności wkładu finansowego dokonanego w 2025 r. oraz do wszystkich kolejnych płatności,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.