a także mając na uwadze, co następuje:(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB.
(2) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 2 . Decyzją (WPZiB) 2024/1470 zmieniono
decyzję 2014/512/WPZiB oraz ustanowiono wkład finansowy należny Unii od centralnych depozytów papierów wartościowych, które utrzymują rezerwy i aktywa Centralnego Banku Rosji o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR, wynoszący 99,7 % zysków netto, których źródłem są nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody osiągane przez te depozyty od dnia 15 lutego 2024 r. w wyniku wdrożenia środków ograniczających, w szczególności zakazu określonego w art. 1a ust. 4 decyzji 2014/512/WPZiB i w art. 5a ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2024 3 .
(3) Ten wkład finansowy wprowadzony decyzją (WPZiB) 2024/1470 ma być przeznaczony dla Ukrainy, ponieważ wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie spowodowała w Ukrainie ogromne szkody, a szacowane koszty odbudowy i rekonstrukcji wynosiły na dzień 31 grudnia 2023 r. 452,8 mld EUR. Ponadto Ukraina utraciła dostęp do międzynarodowych rynków finansowych i doświadczyła znaczącego spadku dochodów publicznych, podczas gdy wydatki publiczne znacząco wzrosły. W związku z tym można przewidzieć istotne potrzeby w zakresie finansowania w kolejnych latach.
(4) W dniu 30 marca 2023 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) uzgodnił z Ukrainą czteroletni program o wartości 15,6 mld USD w ramach Instrumentu Rozszerzonego Wsparcia Finansowego, aby utrzymać stabilność gospodarczą i finansową w czasie wyjątkowej niepewności, przywrócić stabilność długu oraz promować reformy wspierające odbudowę Ukrainy w okresie po zakończeniu wojny. MFW szacuje, że całkowita podstawowa luka w finansowaniu w okresie objętym programem MFW wyniesie 121,9 mld USD.
(5) Z uwagi na utrzymujące się natężenie wojny oraz szkody w krytycznej infrastrukturze cywilnej Ukrainy spowodowane wzmożonymi atakami na dużą skalę Rosji, Ukraina musi zmobilizować znaczące dodatkowe zasoby na swoje budżetowe i długoterminowe priorytety w zakresie odbudowy i rekonstrukcji. Biorąc pod uwagę fakt, że pozostająca do pokrycia luka w finansowaniu przekracza zasoby, które zostały do tej pory zapewnione przez Unię, innych darczyńców oraz międzynarodowe instytucje finansowe, w tym MFW, Unia powinna w dalszym ciągu zapewniać odpowiednią reakcję.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Europejska powtórzyła swoje poprzednie konkluzje w sprawie stałego popierania niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz ponownie potwierdziła niezachwiane zobowiązanie Unii do dalszego zapewniania Ukrainie wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego. Rada Europejska zwróciła się do Komisji, Wysokiego Przedstawiciela i Rady o poczynienie dalszych postępów w pracach - uwzględniając jednocześnie wszystkie odpowiednie aspekty prawne i finansowe - w celu zapewnienia do końca roku dodatkowego finansowania dla Ukrainy w postaci pożyczek obsługiwanych i spłacanych z przyszłych przypływów nadzwyczajnych dochodów. Pożyczki te są stworzone w celu uzyskania - wraz z partnerami z grupy G-7, zgodnie z ustaleniami jej przywódców - kwoty około 50 mld EUR na wspieranie obecnych i przyszłych potrzeb Ukrainy w zakresie wojskowości, budżetu i rekonstrukcji. Rada Europejska stwierdziła również, że - z zastrzeżeniem prawa Unii - aktywa Rosji powinny pozostać zimmobilizowane do czasu, gdy Rosja zakończy swoją wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz zrekompensuje jej szkody wyrządzone tą wojną.
(7) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 4 ustanowiono zatem Mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, aby zapewnić jej bezzwrotne wsparcie finansowe. To wsparcie ma zostać zapewnione, aby pomóc Ukrainie w spłacie wyjątkowej pomocy makrofinansowej w formie pożyczki udzielonej przez Unię oraz dodatkowych kwalifikujących się pożyczek udzielanych przez partnerów z grupy G-7 na wsparcie potrzeb budżetowych Ukrainy.
(8) W związku z takim rozwojem sytuacji należy dokonać zmiany przydziału wkładu finansowego określonego w art. 1a ust. 11 decyzji 2014/512/WPZiB. Zmiana ta w żaden sposób nie wpływa na stanowisko tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, gdy przyjmowana była decyzja Rady (WPZiB) 2024/1471 5 .
(9) Zmiana przydziału wkładu finansowego powinna odzwierciedlać potrzeby Mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy poprzez zwiększony odsetek przeznaczony na programy unijne finansowane z budżetu Unii, przy jednoczesnym należytym uwzględnieniu potrzeb Ukrainy w zakresie pomocy wojskowej.
(10) Zmieniony przydział wkładu finansowego powinien mieć zastosowanie do drugiej półrocznej wpłaty wkładu finansowego w 2025 r. i do wszystkich późniejszych wpłat.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: