uwzględniając Traktat o Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 31 ust. 2,
uwzględniając decyzję Rady 2014/512/WPZiB z dnia 31 lipca 2014 r. dotyczącą środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie 1 , w szczególności jej art. 1a ust. 11 akapit drugi,
uwzględniając wniosek Wysokiego Przedstawiciela Unii do Spraw Zagranicznych i Polityki Bezpieczeństwa,
(1) W dniu 31 lipca 2014 r. Rada przyjęła decyzję 2014/512/WPZiB.
(2) W dniu 21 maja 2024 r. Rada przyjęła decyzję (WPZiB) 2024/1470 2 . Decyzją (WPZiB) 2024/1470 zmieniono
decyzję 2014/512/WPZiB oraz ustanowiono wkład finansowy należny Unii od centralnych depozytów papierów wartościowych, które utrzymują rezerwy i aktywa Centralnego Banku Rosji o łącznej wartości przekraczającej 1 mln EUR, wynoszący 99,7 % zysków netto, których źródłem są nieoczekiwane i nadzwyczajne przychody osiągane przez te depozyty od dnia 15 lutego 2024 r. w wyniku wdrożenia środków ograniczających, w szczególności zakazu określonego w art. 1a ust. 4 decyzji 2014/512/WPZiB i w art. 5a ust. 4 rozporządzenia Rady (UE) nr 833/2024 3 .
(3) Ten wkład finansowy wprowadzony decyzją (WPZiB) 2024/1470 ma być przeznaczony dla Ukrainy, ponieważ wojna napastnicza Rosji przeciwko Ukrainie spowodowała w Ukrainie ogromne szkody, a szacowane koszty odbudowy i rekonstrukcji wynosiły na dzień 31 grudnia 2023 r. 452,8 mld EUR. Ponadto Ukraina utraciła dostęp do międzynarodowych rynków finansowych i doświadczyła znaczącego spadku dochodów publicznych, podczas gdy wydatki publiczne znacząco wzrosły. W związku z tym można przewidzieć istotne potrzeby w zakresie finansowania w kolejnych latach.
(4) W dniu 30 marca 2023 r. Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) uzgodnił z Ukrainą czteroletni program o wartości 15,6 mld USD w ramach Instrumentu Rozszerzonego Wsparcia Finansowego, aby utrzymać stabilność gospodarczą i finansową w czasie wyjątkowej niepewności, przywrócić stabilność długu oraz promować reformy wspierające odbudowę Ukrainy w okresie po zakończeniu wojny. MFW szacuje, że całkowita podstawowa luka w finansowaniu w okresie objętym programem MFW wyniesie 121,9 mld USD.
(5) Z uwagi na utrzymujące się natężenie wojny oraz szkody w krytycznej infrastrukturze cywilnej Ukrainy spowodowane wzmożonymi atakami na dużą skalę Rosji, Ukraina musi zmobilizować znaczące dodatkowe zasoby na swoje budżetowe i długoterminowe priorytety w zakresie odbudowy i rekonstrukcji. Biorąc pod uwagę fakt, że pozostająca do pokrycia luka w finansowaniu przekracza zasoby, które zostały do tej pory zapewnione przez Unię, innych darczyńców oraz międzynarodowe instytucje finansowe, w tym MFW, Unia powinna w dalszym ciągu zapewniać odpowiednią reakcję.
(6) W swoich konkluzjach z dnia 27 czerwca 2024 r. Rada Europejska powtórzyła swoje poprzednie konkluzje w sprawie stałego popierania niezależności, suwerenności i integralności terytorialnej Ukrainy w jej granicach uznanych przez społeczność międzynarodową oraz ponownie potwierdziła niezachwiane zobowiązanie Unii do dalszego zapewniania Ukrainie wsparcia politycznego, finansowego, gospodarczego, humanitarnego, wojskowego i dyplomatycznego. Rada Europejska zwróciła się do Komisji, Wysokiego Przedstawiciela i Rady o poczynienie dalszych postępów w pracach - uwzględniając jednocześnie wszystkie odpowiednie aspekty prawne i finansowe - w celu zapewnienia do końca roku dodatkowego finansowania dla Ukrainy w postaci pożyczek obsługiwanych i spłacanych z przyszłych przypływów nadzwyczajnych dochodów. Pożyczki te są stworzone w celu uzyskania - wraz z partnerami z grupy G-7, zgodnie z ustaleniami jej przywódców - kwoty około 50 mld EUR na wspieranie obecnych i przyszłych potrzeb Ukrainy w zakresie wojskowości, budżetu i rekonstrukcji. Rada Europejska stwierdziła również, że - z zastrzeżeniem prawa Unii - aktywa Rosji powinny pozostać zimmobilizowane do czasu, gdy Rosja zakończy swoją wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie oraz zrekompensuje jej szkody wyrządzone tą wojną.
(7) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/2773 4 ustanowiono zatem Mechanizm współpracy pożyczkowej dla Ukrainy, aby zapewnić jej bezzwrotne wsparcie finansowe. To wsparcie ma zostać zapewnione, aby pomóc Ukrainie w spłacie wyjątkowej pomocy makrofinansowej w formie pożyczki udzielonej przez Unię oraz dodatkowych kwalifikujących się pożyczek udzielanych przez partnerów z grupy G-7 na wsparcie potrzeb budżetowych Ukrainy.
(8) W związku z takim rozwojem sytuacji należy dokonać zmiany przydziału wkładu finansowego określonego w art. 1a ust. 11 decyzji 2014/512/WPZiB. Zmiana ta w żaden sposób nie wpływa na stanowisko tych państw członkowskich, które wstrzymały się od głosu i złożyły formalne oświadczenie zgodnie z art. 31 ust. 1 akapit drugi Traktatu o Unii Europejskiej, gdy przyjmowana była decyzja Rady (WPZiB) 2024/1471 5 .
(9) Zmiana przydziału wkładu finansowego powinna odzwierciedlać potrzeby Mechanizmu współpracy pożyczkowej dla Ukrainy poprzez zwiększony odsetek przeznaczony na programy unijne finansowane z budżetu Unii, przy jednoczesnym należytym uwzględnieniu potrzeb Ukrainy w zakresie pomocy wojskowej.
(10) Zmieniony przydział wkładu finansowego powinien mieć zastosowanie do drugiej półrocznej wpłaty wkładu finansowego w 2025 r. i do wszystkich późniejszych wpłat.
(11) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję 2014/512/WPZiB,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2760 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2760 w sprawie wykonania decyzji 2014/512/WPZiB dotyczącej środków ograniczających w związku z działaniami Rosji destabilizującymi sytuację na Ukrainie |
| Data aktu: | 24/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 29/10/2024 |