Rozporządzenie delegowane 2024/2759 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających, kiedy instrumenty pochodne są wykorzystywane jedynie do zabezpieczenia ryzyka związanego z innymi inwestycjami europejskiego długoterminowego funduszu inwestycyjnego (EDFI), wymogi dotyczące polityki umarzania EDFI i narzędzi zarządzania płynnością, okoliczności zestawiania wniosków o przeniesienie jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI, niektóre kryteria dotyczące zbycia aktywów EDFI oraz niektóre elementy ujawniania kosztów

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2759
z dnia 19 lipca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających, kiedy instrumenty pochodne są wykorzystywane jedynie do zabezpieczenia ryzyka związanego z innymi inwestycjami europejskiego długoterminowego funduszu inwestycyjnego (EDFI), wymogi dotyczące polityki umarzania EDFI i narzędzi zarządzania płynnością, okoliczności zestawiania wniosków o przeniesienie jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI, niektóre kryteria dotyczące zbycia aktywów EDFI oraz niektóre elementy ujawniania kosztów
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 z dnia 29 kwietnia 2015 r. w sprawie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych 1 , w szczególności jego art. 9 ust. 3 akapit trzeci, art. 18 ust. 6 akapit czwarty, art. 19 ust. 5 akapit trzeci, art. 21 ust. 3 akapit trzeci oraz art. 25 ust. 3 akapit czwarty,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Zgodnie z art. 9 ust. 2 lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760 europejskim długoterminowym funduszom inwestycyjnym (EDFI) zabrania się wykorzystywania finansowych instrumentów pochodnych, z wyjątkiem sytuacji, w których wykorzystanie takiego instrumentu służy jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z innymi inwestycjami EDFI. Finansowymi instrumentami pochodnymi, które należy uznać za służące jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z innymi inwestycjami EDFI, są instrumenty, których aktywa bazowe odpowiadają aktywom, na które EDFI ma lub mógłby mieć ekspozycje. W niektórych przypadkach mogą jednak nie istnieć finansowe instrumenty pochodne pozwalające na zabezpieczenie ekspozycji na określony składnik aktywów. W takim przypadku powinna istnieć możliwość zabezpieczenia tej ekspozycji za pomocą finansowego instrumentu pochodnego, którego aktywa bazowe należą do tej samej lub podobnej pod względem ekonomicznym klasy aktywów co finansowy instrument pochodny, którego aktywa bazowe odpowiadają aktywom, na które EDFI ma lub mógłby mieć ekspozycje. W celu zapewnienia, aby wykorzystanie finansowych instrumentów pochodnych służyło jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z innymi inwestycjami EDFI, stosowane finansowe instrumenty pochodne powinny skutecznie ograniczać odnośne ryzyko. Ograniczenie ryzyka powinno być zatem możliwe do zweryfikowania za pomocą systemów identyfikujących ryzyko, które należy ograniczyć, oraz sposób, w jaki finansowy instrument pochodny ograniczałby takie ryzyko.

(2) Aktywa bazowe i ich profil płynności mogą mieć wpływ na EDFI i długoterminowy charakter EDFI. Konieczne jest zapewnienie dostosowania i spójności strategii inwestycyjnej EDFI z jego profilem płynności i polityką umarzania EDFI. Oceniając, czy okres działalności EDFI jest kompatybilny z cyklami życia każdego składnika aktywów EDFI, o czym mowa w art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/760, zarządzający EDFI powinien zatem wziąć pod uwagę profil płynności każdego składnika aktywów EDFI, profil płynności portfela EDFI na zasadzie ważonej, harmonogram nabycia tych składników aktywów oraz wycenę tych składników aktywów. Ponieważ umorzenia mogą mieć wpływ na aktywa i zobowiązania oraz na płynność EDFI, zarządzający EDFI, który przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI, powinien również wziąć pod uwagę politykę umarzania tego EDFI przy ocenie, czy okres działalności EDFI jest kompatybilny z cyklami życia każdego składnika aktywów EDFI.

(3) Zgodnie z art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760 zarządzający EDFI musi być w stanie udowodnić organowi właściwemu dla EDFI, że EDFI ma odpowiednią politykę umarzania i narzędzia zarządzania płynnością, które są zgodne z długoterminową strategią inwestycyjną EDFI. Jednym ze sposobów osiągnięcia tego celu jest analiza wyników, założeń i danych wejściowych wykorzystywanych do testów warunków skrajnych dotyczących płynności, gdy są one przeprowadzane zgodnie z art. 15 ust. 3 lit. b) lub art. 16 ust. 1 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE 2 . Wyniki tej analizy powinny umożliwić zarządzającym EDFI wykazanie, czy i w jaki sposób, w pesymistycznych, ale prawdopodobnych scenariuszach, EDFI jest w stanie rozpatrzyć wnioski o umorzenie. Wyniki te powinny również umożliwić właściwym organom ocenę tych scenariuszy dotyczących aktywów i zobowiązań, w tym wstrząsów związanych z umorzeniem i zabezpieczeniami, oraz spadku wartości aktywów w tych scenariuszach warunków skrajnych.

(4) Ewentualny minimalny okres utrzymywania, o którym mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760, zazwyczaj jest w stanie umożliwić EDFI zakończenie inwestycji wniesionych wkładów kapitałowych. Wynika z tego, że ewentualny minimalny okres utrzymywania powinien umożliwiać EDFI osiągnięcie tego celu. W rozporządzeniu (UE) 2015/760 nie określono jednak długości minimalnych okresów utrzymywania ani wymogu w tym zakresie i zobowiązano zarządzającego EDFI do ustalenia minimalnego okresu utrzymywania na podstawie zestawu określonych kryteriów. W związku z tym przy ustalaniu tego minimalnego okresu utrzymywania zarządzający EDFI powinien wziąć pod uwagę okoliczności dotyczące EDFI.

(5) W odniesieniu do EDFI, które przewidują możliwość umorzenia w ciągu swojego okresu działalności zgodnie z art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760, w interesie pewności prawa EDFI i ich inwestorów należy zauważyć, że w niektórych państwach członkowskich polityka umarzania nie zawsze jest zawarta w dokumentach założycielskich. Wynika to z faktu, że w niektórych państwach członkowskich dokumenty założycielskie zazwyczaj określają cel spółki lub funduszu, siedzibę statutową, walne zgromadzenia, uprawnienia zarządu i inne szczegóły dotyczące utworzenia EDFI, ale nie określają polityki lub procedur wdrażanych przez osobę trzecią, w tym zarządzającego alternatywnym funduszem inwestycyjnym (ZAFI), który zarządza funduszem. W interesie przejrzystości i ochrony inwestorów zarządzający EDFI powinien przekazać organowi właściwemu dla EDFI pewne minimalne informacje wykazujące, że EDFI dysponuje odpowiednią polityką umarzania i narzędziami zarządzania płynnością, które są zgodne z długoterminową strategią inwestycyjną EDFI.

(6) Art. 16 ust. 1 dyrektywy 2011/61/UE zobowiązuje ZAFI, a tym samym również zarządzających EDFI, do stosowania odpowiedniego systemu zarządzania płynnością, do przyjęcia procedur umożliwiających im monitorowanie ryzyka utraty płynności oraz do zapewnienia dostosowania strategii inwestycyjnej, profilu płynności i polityki umarzania EDFI. W tym względzie zarządzający EDFI powinien mieć możliwość wyboru i wdrożenia, według własnego uznania, co najmniej jednego narzędzia zarządzania płynnością przeciwdziałającego rozmyciu lub innych narzędzi zarządzania płynnością. Ponieważ EDFI mogą być wprowadzane do obrotu wśród inwestorów detalicznych i aby zapewnić wysoki standard integralności rynku, w tym ostatnim przypadku zarządzający EDFI powinien przekazać organowi właściwemu dla EDFI, na wniosek tego organu, informacje na temat wyboru narzędzi zarządzania płynnością i ich adekwatności w kontekście EDFI.

(7) EDFI powinny mieć możliwość wdrażania strategii inwestycyjnych w zakresie aktywów długoterminowych, co wymaga możliwości określenia maksymalnej płynności oferowanej w EDFI oraz wymaga ograniczenia prawdopodobieństwa zawieszenia działalności EDFI. Z tego powodu zarządzający EDFI powinien wdrożyć ograniczenie umarzania określone w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760 w taki sposób, aby zapewnić ograniczenie umorzeń do części aktywów płynnych oraz unikanie niedopasowania płynności. Aby zapewnić skuteczną ochronę aktywów długoterminowych EDFI i wynikającą z tego ochronę interesów wszystkich inwestorów, stosowanie ograniczeń umarzania powinno odnosić się do szerokiego zakresu i różnych rodzajów sytuacji, w tym do skrajnych sytuacji rynkowych.

(8) Oceniając wartość procentową, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, właściwe organy powinny uwzględnić między innymi różnorodność EDFI, ich profil płynności, ewentualny okres powiadomienia oraz częstotliwość umorzeń EDFI i oczekiwane przepływy pieniężne w ostrożny sposób. Właściwe organy powinny zatem brać pod uwagę oczekiwane dodatnie przepływy pieniężne jedynie w takim zakresie, w jakim istnieje wysoki stopień pewności, że te dodatnie przepływy pieniężne zrealizują się. Wynika z tego, że właściwe organy nie powinny uznawać za oczekiwane dodatnie przepływy pieniężne możliwości zbycia przez EDFI dopuszczalnych długoterminowych aktywów inwestycyjnych ani możliwości pozyskania przez EDFI kapitału w drodze nowych subskrypcji.

(9) Zarządzający EDFI powinien określić wartość procentową, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, na podstawie częstotliwości umorzeń i maksymalnej długości okresu powiadomienia, który odpowiada okresowi powiadomienia, włącznie z ewentualnym przedłużeniem okresu powiadomienia, albo, alternatywnie, na podstawie częstotliwości umorzeń i minimalnej wartości procentowej aktywów płynnych. W obu przypadkach zarządzający EDFI może rozważyć wprowadzenie okresu powiadomienia w ramach polityki umarzania. Aby ułatwić zarządzającemu EDFI kalibrację parametrów płynności oraz skuteczny nadzór sprawowany przez właściwy organ, do określenia maksymalnej wartości procentowej aktywów, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, należy zastosować aproksymację liniową, w przypadku gdy częstotliwość umorzeń lub okres powiadomienia nie odpowiadają parametrom określonym w tabelach kalibracji przekazanych zarządzającemu EDFI.

(10) W przypadku gdy kwota aktywów płynnych EDFI spadnie poniżej pewnych określonych progów, w szczególności ze względu na wahania wartości aktywów lub wpływ umorzeń, zarządzający EDFI powinien w odpowiednim czasie zastosować środki niezbędne do przywrócenia minimalnej wartości procentowej aktywów płynnych, z należytym uwzględnieniem interesów inwestorów EDFI i długoterminowej strategii inwestycyjnej EDFI.

(11) Aby zapewnić płynność i możliwość przenoszenia jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI, nie należy uznawać, że możliwość zestawiania wniosków o przeniesienie, o której mowa w art. 19 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2015/760, zakazuje innych form wtórnego przenoszenia, pod warunkiem że regulamin lub dokumenty założycielskie EDFI nie zakazują takich przeniesień i pod warunkiem że taka możliwość jest wyraźnie uzgodniona przez przenoszących inwestorów.

(12) W odniesieniu do możliwości zestawiania wniosków o przeniesienie, o której mowa w art. 19 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2015/760 i która do celów niniejszego rozporządzenia nie powinna być uznawana za system wielostronny, oraz w odniesieniu do możliwości umorzenia w okresie działalności EDFI, o której to możliwości mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760, konieczne jest określenie niektórych wymogów dotyczących funkcjonowania zestawiania wniosków o przeniesienie.

(13) Aby zmniejszyć prawdopodobieństwo arbitrażu cenowego między wartością aktywów netto jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI będących przedmiotem obrotu na rynku wtórnym a wartością aktywów netto EDFI, które są zestawiane w drodze zestawiania wniosków o przeniesienie, w przypadku gdy cena wykonania nie opiera się na wartości aktywów netto EDFI, cenę wykonania należy ustalić poza datami wyceny EDFI.

(14) Zgodnie z art. 19 ust. 2a lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760 w przypadku wystąpienia rozbieżności między inwestorami wychodzącymi a potencjalnymi inwestorami zestawianie przeprowadza się na zasadzie proporcjonalności. Aby zapewnić skuteczne funkcjonowanie zestawiania wniosków i zaufanie inwestorów do tego procesu, inwestorzy powinni mieć możliwość przekształcenia swoich zleceń, zachowania pozostałych wniosków o zestawienie w oczekiwaniu na przyszłe zestawienie lub wycofania pozostałych lub zaległych wniosków o zestawienie.

(15) W niektórych państwach członkowskich regulamin lub dokumenty założycielskie zazwyczaj określają cel spółki lub funduszu, siedzibę statutową, walne zgromadzenia, uprawnienia zarządu i inne szczegóły dotyczące utworzenia podmiotu prawnego, ale nie określają zasad lub procedur wdrażanych przez osobę trzecią, taką jak ZAFI zarządzający funduszem. Ponadto umieszczenie wszystkich tych szczegółów w regulaminie lub aktach założycielskich EDFI w niektórych przypadkach nie byłoby możliwe, w szczególności w przypadku funduszy parasolowych z różnymi odmiennymi subfunduszami.

(16) Niezależnie od tego, w jaki sposób EDFI przewiduje możliwość pełnego lub częściowego zestawiania wniosków, w interesie wysokiego poziomu ochrony inwestorów polityka zestawiania wniosków wprowadzona przez zarządzającego EDFI powinna zawierać pewne informacje dotyczące formatu, procedur, warunków i terminu zestawiania.

(17) Konieczne jest zapewnienie wysokiego poziomu informacji na temat potencjalnego rynku i jego uczestników, którzy mogliby reprezentować potencjalnych nabywców aktywów zbywanych przez EDFI, które mogą być niepłynne i idiosynkratyczne. W ocenie rynku potencjalnych nabywców, o której mowa w art. 21 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760, należy zatem uwzględnić ryzyko rynkowe, a tym samym ocenić między innymi, czy potencjalni nabywcy są zależni od uzyskania pożyczek od osób trzecich, czy istnieje ryzyko braku płynności aktywów przed sprzedażą, czy istnieje ryzyko związane ze zmianami politycznymi lub zmianami przepisów, w tym reformami podatkowymi, oraz czy istnieje ryzyko pogorszenia sytuacji gospodarczej na rynku, który jest istotny dla aktywów EDFI.

(18) Zdarzenia rynkowe mogą w istotny sposób zmienić wycenę aktywów EDFI, a tym samym wpływać na interesy inwestorów. Wycenę aktywów przeznaczonych do zbycia, o której mowa w art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2015/760, należy zatem przeprowadzić w momencie wystarczająco zbliżonym do początku procesu zbycia aktywów. Aby uniknąć nadmiernych obciążeń dla EDFI i zapewnić racjonalne pod względem kosztów funkcjonowanie EDFI, z korzyścią dla wszystkich inwestorów EDFI, EDFI, który wycenił już te aktywa zgodnie z dyrektywą 2011/61/UE w momencie wystarczająco zbliżonym do początku procesu zbycia tych aktywów, nie powinien być zobowiązany do ponownej wyceny tych aktywów.

(19) Aby zapewnić wspólne podejście do ujawniania kosztów inwestowania w EDFI, takie ujawnianie kosztów powinno obejmować wszystkie koszty ponoszone bezpośrednio lub pośrednio przez inwestorów. Należy sprecyzować, że koszty dystrybucji powinny obejmować wszystkie koszty administracyjne i koszty wynikające z wymogów regulacyjnych, koszty profesjonalnej obsługi oraz koszty badania sprawozdań finansowych, które są związane z dystrybucją, oraz zapewnić wspólne definicje, metody obliczeniowe i formy prezentacji tych kosztów.

(20) Zgodnie z art. 2 akapit czwarty rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/606 3  EDFI, które uzyskały zezwolenie przed dniem 10 stycznia 2024 r., mogą postanowić, że chcą być objęte zakresem stosowania tego rozporządzenia. W związku z tym EDFI, które nie zdecydują się podlegać rozporządzeniu (UE) 2023/606, powinny nadal podlegać rozporządzeniu delegowanemu Komisji (UE) 2018/480 4 .

(21) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt regulacyjnych standardów technicznych przedłożony Komisji przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych.

(22) Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych przeprowadził otwarte konsultacje publiczne na temat projektu regulacyjnych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, dokonał analizy potencjalnych powiązanych kosztów i korzyści oraz zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 5 ,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Wykorzystanie finansowych instrumentów pochodnych jedynie do celów zabezpieczenia

Wykorzystanie finansowych instrumentów pochodnych służy jedynie zabezpieczeniu ryzyka związanego z innymi inwestycjami EDFI, jeżeli spełnione są wszystkie następujące warunki:

a)
wykorzystanie finansowych instrumentów pochodnych jest:
(i)
odpowiednie z ekonomicznego punktu widzenia dla EDFI na poziomie EDFI;
(ii)
spójne z profilem ryzyka EDFI;
b)
wykorzystanie finansowych instrumentów pochodnych ma na celu możliwe do zweryfikowania zmniejszenie ryzyka na poziomie EDFI;
c)
aktywami bazowymi finansowych instrumentów pochodnych są aktywa, na które EDFI ma ekspozycję, lub - w przypadku gdy finansowe instrumenty pochodne służące zabezpieczeniu ryzyka wynikającego z ekspozycji na takie aktywa nie są dostępne - aktywa bazowe finansowych instrumentów pochodnych należą do tej samej lub ekonomicznie podobnej klasy aktywów.

Do celów lit. b) zarządzający EDFI podejmuje wszelkie rozsądne działania, aby zapewnić, by finansowe instrumenty pochodne wykorzystywane w celu zabezpieczenia ryzyka związanego z innymi inwestycjami EDFI ograniczały to ryzyko na poziomie EDFI, w tym w skrajnych warunkach rynkowych.

Artykuł  2

Okoliczności, w których okres działalności EDFI jest kompatybilny z cyklami życia każdego jego składnika aktywów

Oceniając, czy okres działalności EDFI jest kompatybilny z cyklami życia każdego składnika aktywów EDFI, o czym mowa w art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/760, zarządzający EDFI uwzględnia wszystkie następujące elementy:

a)
profil płynności każdego składnika aktywów EDFI;
b)
profil płynności portfela EDFI na zasadzie ważonej;
c)
termin nabycia i zbycia każdego składnika aktywów EDFI, oceniany w kontekście ekonomicznego cyklu życia aktywów oraz okresu działalności EDFI;
d)
cel inwestycyjny EDFI;
e)
w przypadku gdy EDFI przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI - politykę umarzania EDFI;
f)
potrzeby w zakresie zarządzania środkami pieniężnymi oraz oczekiwane przepływy pieniężne i zobowiązania EDFI;
g)
możliwość przeniesienia lub zakończenia ekspozycji EDFI na składniki aktywów EDFI;
h)
dostępność wiarygodnej, rzetelnej i aktualnej wyceny aktywów w portfelu EDFI;
i)
skład portfela i zarządzanie cyklem życia aktywów EDFI przez cały okres działalności EDFI.
Artykuł  3

Kryteria określania minimalnego okresu utrzymywania, o którym mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760

1. 
Zarządzający EDFI, który decyduje się określić minimalny okres utrzymywania, o którym mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760, uwzględnia wszystkie następujące elementy:
a)
długoterminowy charakter i strategię inwestycyjną EDFI;
b)
klasy aktywów bazowych EDFI, ich profil płynności oraz ich pozycję w cyklu życia;
c)
politykę inwestycyjną EDFI oraz zakres, w jakim EDFI uczestniczy w polityce inwestycyjnej i zarządzaniu aktywami bazowymi, w które EDFI inwestuje;
d)
bazę inwestorów EDFI oraz:
(i)
w przypadku wprowadzania EDFI do obrotu wśród inwestorów detalicznych - oczekiwaną łączną koncentrację inwestorów detalicznych;
(ii)
informacje na temat stopnia koncentracji własności inwestorów profesjonalnych w EDFI, jeżeli są dostępne;
e)
profil płynności EDFI;
f)
procedury wyceny aktywów EDFI oraz czas potrzebny do sporządzenia wiarygodnej, rzetelnej i aktualnej (w oparciu o najnowsze dane) wyceny;
g)
zakres, w jakim EDFI udziela pożyczek środków pieniężnych lub zaciąga pożyczki środków pieniężnych, udziela pożyczek lub zawiera transakcje udzielenia pożyczki papierów wartościowych, zaciągnięcia pożyczki papierów wartościowych, transakcje odkupu lub wszelkie inne umowy o równoważnych skutkach gospodarczych, które stwarzają podobne ryzyko;
h)
skład portfela i dywersyfikację EDFI;
i)
w stosownych przypadkach średni okres żywotności aktywów portfela EDFI;
j)
czas trwania i charakterystykę cyklu życia EDFI oraz politykę umarzania EDFI;
k)
ramy czasowe etapu inwestycyjnego strategii inwestycyjnej EDFI;
l)
to, czy minimalny okres utrzymywania, w stosownych przypadkach, jest spójny i proporcjonalny do czasu niezbędnego do zakończenia inwestycji wkładów kapitałowych EDFI, a w szczególności:
(i)
czy ten minimalny okres utrzymywania obejmuje co najmniej początkowy etap inwestycyjny EDFI;
(ii)
o ile zarządzający EDFI nie przedstawi należytego uzasadnienia, czy minimalny okres utrzymywania trwa co najmniej do czasu zainwestowania łącznych wkładów kapitałowych EDFI.
2. 
Na wniosek organu właściwego dla EDFI zarządzający EDFI uzasadnia organowi właściwemu dla EDFI, w szczególności na podstawie kryteriów określonych w ust. 1, stosowność czasu trwania minimalnego okresu utrzymywania EDFI oraz jego zgodność z procedurami wyceny i polityką umarzania EDFI.
Artykuł  4

Minimalne informacje na temat polityki umarzania i narzędzi zarządzania płynnością, które zarządzający EDFI ma przekazywać organowi właściwemu dla EDFI na podstawie art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760

1. 
W przypadku gdy EDFI przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI, zarządzający EDFI przekazuje organowi właściwemu dla EDFI, w momencie wydania zezwolenia EDFI, wszystkie następujące informacje:
a)
politykę umarzania EDFI, która zawiera i wyraźnie wskazuje wszystkie następujące elementy:
(i)
informacje na temat częstotliwości i czasu trwania umorzeń;
(ii)
opis dostępnych narzędzi zarządzania płynnością oraz warunków ich uruchomienia;
(iii)
warunki i procedury składania wniosków o umorzenie i przetwarzania otrzymanych wniosków o umorzenie;
b)
podmioty odpowiedzialne za zarządzanie procesem umorzenia oraz sposób dokumentowania umorzeń;
c)
opis sposobu zarządzania aktywami i zobowiązaniami EDFI w celu realizacji wniosków o umorzenie;
d)
opis ewentualnych procedur mających na celu zapobieganie umorzeniu powodującemu efekt rozmycia dla inwestorów;
e)
opis procedur wyceny EDFI określonych zgodnie z art. 19 ust. 3 akapit trzeci dyrektywy 2011/61/UE oraz art. 72 i 74 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) nr 231/2013 6 ;
f)
wyniki, założenia i dane wejściowe wykorzystywane na potrzeby testów warunków skrajnych dotyczących płynności, w przypadku gdy takie testy warunków skrajnych dotyczących płynności mają być przeprowadzone zgodnie z art. 15 ust. 3 lit. b) i art. 16 ust. 1 akapit drugi dyrektywy 2011/61/UE, wykazujące, czy i w jaki sposób, w pesymistycznych, ale prawdopodobnych scenariuszach, EDFI jest w stanie zrealizować wnioski o umorzenie;
g)
płynność oferowaną inwestorom EDFI oraz profile płynności inwestycji EDFI, zarówno w normalnych, jak i skrajnych warunkach;
h)
informacje na temat wdrażania narzędzi zarządzania płynnością;
i)
elementy określone w art. 5 ust. 1 niniejszego rozporządzenia;
j)
metodę stosowaną przez zarządzającego EDFI w celu określenia maksymalnej wartości procentowej, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, zgodnie z art. 5 ust. 5 akapit pierwszy niniejszego rozporządzenia;
k)
wszelkie inne informacje, które organ właściwy dla EDFI uznaje za istotne dla oceny, czy polityka umarzania EDFI i narzędzia zarządzania płynnością spełniają wymogi określone w rozporządzeniu (UE) 2015/760.
2. 
Przez cały okres działalności EDFI, przed zmianą elementów, o których mowa w ust. 1 lit. a) pkt (i) lub (ii) oraz lit. j), lub przed istotną zmianą elementów, o których mowa w ust. 1 lit. a) pkt (iii), zarządzający EDFI powiadamia organ właściwy dla EDFI o takiej zmianie na piśmie co najmniej 1 miesiąc przed taką zmianą lub natychmiast po wystąpieniu nieprzewidywalnej zmiany pozostającej poza kontrolą zarządzającego EDFI. Jeżeli ten właściwy organ nie zareaguje w terminie 20 dni kalendarzowych, uznaje się, że zgodził się na taką zmianę.
3. 
Przez cały okres działalności EDFI zarządzający EDFI, na wniosek organu właściwego dla EDFI, przekazuje również wszystkie następujące informacje:
a)
aktualne i szczegółowe informacje na temat tego, czy narzędzia zarządzania płynnością EDFI zostały uruchomione i wykorzystane do zarządzania wnioskami o umorzenie, a jeśli tak, to w jakich okolicznościach i w jaki sposób;
b)
aktualne wyniki testów warunków skrajnych dotyczących płynności oraz aktualne założenia i dane wejściowe wykorzystane na potrzeby przeprowadzonych testów warunków skrajnych dotyczących płynności, zarówno w wyjątkowych, jak i skrajnych warunkach rynkowych;
c)
aktualne informacje, o których mowa w ust. 1, w przypadku istotnych zmian tych informacji.
Artykuł  5

Wymogi, które EDFI musi spełnić w odniesieniu do swojej polityki umarzania i narzędzi zarządzania płynnością, o których mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) i c) rozporządzenia (UE) 2015/760

1. 
W przypadku gdy EDFI przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI, polityka umarzania EDFI zawiera wszystkie następujące elementy:
a)
warunki, na jakich mogą następować umorzenia;
b)
termin, w którym można dokonać umorzeń;
c)
częstotliwość lub okresowość, z jaką mogą następować umorzenia;
d)
ewentualne ograniczenia czasowe oraz procedury i wymogi mające zastosowanie do umorzeń, w tym:
(i)
okres powiadomienia i ewentualne przedłużenie okresu powiadomienia oraz opis tego, w jaki sposób i w jakim terminie inwestorzy będą spłacani;
(ii)
warunki i procedury dotyczące wniosków o umorzenie;
(iii)
rolę i obowiązki podmiotów zaangażowanych w procedury;
e)
czy i w jaki sposób inwestorzy mogą zwrócić się o anulowanie swoich wniosków o umorzenie, które nie zostały w pełni zrealizowane;
f)
czy EDFI przewiduje możliwość spłat w formie świadczenia rzeczowego z aktywów EDFI, o której mowa w art. 18 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2015/760;
g)
czy EDFI posiada minimalny okres utrzymywania, o którym mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760, a jeżeli tak - długość i warunki takiego minimalnego okresu utrzymywania;
h)
opis dostępnych narzędzi zarządzania płynnością oraz warunków ich uruchomienia;
i)
wartość procentową, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760.

Do celów lit. h), w przypadku wprowadzania EDFI do obrotu wśród inwestorów detalicznych opis dostępnych narzędzi zarządzania płynnością formułuje się w sposób nietechniczny, który umożliwia inwestorom indywidualnym zrozumienie tych narzędzi.

2. 
Przyjmując politykę umarzania EDFI, zarządzający EDFI uwzględnia wszystkie następujące cechy EDFI w celu oceny profilu płynności EDFI:
a)
skład portfela EDFI, w tym aktywa, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760;
b)
okres działalności EDFI;
c)
profil płynności EDFI;
d)
metody i udokumentowany proces wyceny aktywów EDFI;
e)
warunki rynkowe i istotne zdarzenia, które mogą mieć wpływ na możliwość wdrożenia przez zarządzającego EDFI polityki umarzania;
f)
minimalny okres utrzymywania określony przez zarządzającego EDFI zgodnie z art. 3 niniejszego rozporządzenia oraz, w stosownych przypadkach, kryteria stosowane do określenia tego minimalnego okresu utrzymywania;
g)
dostępne narzędzia zarządzania płynnością, ich kalibrację oraz warunki ich uruchomienia;
h)
wartość procentową, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, oraz

kryteria stosowane do określenia tej wartości procentowej;

i)
testy warunków skrajnych dotyczących płynności, w przypadku gdy takie testy warunków skrajnych dotyczących płynności mają być przeprowadzane zgodnie z art. 15 ust. 3 lit. b) i art. 16 ust. 1 dyrektywy 2011/61/UE, oraz ich wyniki;
j)
w jaki sposób chronione będą interesy inwestorów.
3. 
Przez cały okres działalności EDFI polityka umarzania musi być solidna, dobrze udokumentowana i spójna ze strategią inwestycyjną EDFI i jego profilem płynności. Wszystkie poniższe elementy muszą być zgodne z charakterem i poziomem płynności aktywów bazowych EDFI:
a)
różne cechy polityki umarzania, w tym częstotliwość umorzeń;
b)
w stosownych przypadkach minimalny okres utrzymywania;
c)
data, o której mowa w art. 17 ust. 1 akapit pierwszy lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760;
d)
narzędzia zarządzania płynnością, o których mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia

(UE) 2015/760.

Dokonując przeglądu ważności pomiaru ryzyka i nowych informacji uzyskanych przez zarządzającego EDFI w całym okresie działalności EDFI, zarządzający EDFI uwzględnia wyniki weryfikacji historycznej przeprowadzonej w ramach testów warunków skrajnych dotyczących płynności, w przypadku gdy taka weryfikacja historyczna ma być przeprowadzana zgodnie z art. 45 ust. 3 lit. b) rozporządzenia delegowanego (UE) nr 231/2013.

4. 
W przypadku gdy umarzanie odbywa się częściej niż raz na kwartał, zarządzający EDFI uzasadnia organowi właściwemu dla EDFI stosowność częstotliwości umorzeń i jej zgodność z indywidualnymi cechami EDFI.
5. 
Wartość procentowa, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, stanowi integralną część polityki umarzania EDFI. Zarządzający EDFI kalibruje tę wartość procentową według własnego uznania na podstawie jednego z następujących elementów:
a)
częstotliwości umorzeń i okresu powiadomienia EDFI, włącznie z ewentualnym przedłużeniem okresu powiadomienia, w zależności od tego, który z trzech wariantów wymienionych w załączniku I do niniejszego rozporządzenia zostanie wybrany przez zarządzającego EDFI; lub
b)
częstotliwości umorzeń i minimalnej wartości procentowej aktywów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760, jak określono w załączniku II do niniejszego rozporządzenia.
6. 
Aby określić maksymalną wielkość umorzenia w danej dacie umorzenia, zarządzający EDFI stosuje wartość procentową, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, jak określono w załączniku I lub załączniku II do niniejszego rozporządzenia, do sumy:
a)
aktywów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760, w tej dacie umorzenia; oraz
b)
oczekiwanych przepływów pieniężnych, prognozowanych z zachowaniem ostrożności na okres 12 miesięcy.

Do celów lit. b) zarządzający EDFI uwzględnia jedynie te oczekiwane dodatnie przepływy pieniężne, w odniesieniu do których zarządzający EDFI może wykazać, że istnieje wysoki stopień pewności, iż zrealizują się. Zarządzający EDFI nie uznaje za oczekiwane dodatnie przepływy pieniężne możliwości pozyskania przez EDFI kapitału w drodze nowych subskrypcji.

7. 
W przypadku gdy wartość procentowa, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, jest kalibrowana na podstawie ust. 5 lit. b), a kwota aktywów EDFI, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760, spadnie poniżej progów określonych w załączniku II do niniejszego rozporządzenia, zarządzający EDFI w terminie odpowiednim dla tego EDFI stosuje niezbędne środki w celu odtworzenia minimalnej wartości procentowej aktywów płynnych, przy jednoczesnym utrzymaniu zdolności inwestorów do umorzenia ich jednostek uczestnictwa lub udziałów, z należytym uwzględnieniem interesów inwestorów EDFI.
8. 
W przypadku gdy okres powiadomienia EDFI, włącznie z ewentualnym przedłużeniem okresu powiadomienia, jest krótszy niż 3 miesiące, zarządzający EDFI informuje o tym organ właściwy dla EDFI, podając uzasadnienie takiego krótszego okresu powiadomienia, oraz wyjaśnia, w jaki sposób ten krótszy okres powiadomienia jest zgodny z indywidualnymi cechami EDFI.
9. 
Zarządzający EDFI nie jest zobowiązany, ale może, według własnego uznania, wybrać i wdrożyć co najmniej jedno narzędzie zarządzania płynnością przeciwdziałające rozmyciu spośród następujących narzędzi zarządzania płynnością przeciwdziałających rozmyciu:
a)
opłaty przeciwdziałające rozmyciu;
b)
ustalanie ruchomych cen;
c)
opłaty z tytułu umorzenia.

Oprócz narzędzi zarządzania płynnością przeciwdziałających rozmyciu, o których mowa w akapicie pierwszym, zarządzający EDFI może również według własnego uznania wybrać i wdrożyć inne narzędzia zarządzania płynnością. W takim przypadku zarządzający EDFI na wniosek organu właściwego dla EDFI przekazuje organowi właściwemu dla EDFI informacje na temat powodów, dla których, na podstawie cech EDFI, o których mowa w ust. 2, narzędzia zarządzania płynnością przeciwdziałające rozmyciu, o których mowa w akapicie pierwszym, nie są odpowiednie dla tego konkretnego EDFI lub dlaczego inny zestaw narzędzi zarządzania płynnością byłby bardziej odpowiedni, z uwzględnieniem interesów EDFI i jego inwestorów.

10. 
Właściwy organ może, na wniosek zarządzającego EDFI, zwolnić EDFI, który może być wprowadzany do obrotu wyłącznie wśród inwestorów profesjonalnych, z obowiązku przekazywania temu właściwemu organowi informacji, o których mowa w ust. 8 i ust. 9 akapit drugi.
Artykuł  6

Kryteria określania wartości procentowej, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760

1. 
Przy określaniu wartości procentowej, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, zarządzający EDFI uwzględnia wszystkie następujące elementy:
a)
profil płynności, aktywa i zobowiązania EDFI, ryzyko niedopasowania płynności oraz oczekiwane wpływy i wypływy;
b)
cykl życia aktywów EDFI, okres działalności EDFI, ogólną stabilność strategii inwestycyjnej EDFI w całym okresie jego działalności oraz potencjalne zdarzenia rynkowe, które mogą mieć wpływ na EDFI;
c)
planowaną i oczekiwaną częstotliwość umorzeń EDFI oraz ryzyko efektów rozmycia takich umorzeń dla inwestorów;
d)
dostępność i charakter istniejących narzędzi zarządzania płynnością;
e)
wyniki finansowe EDFI, w tym wolne przepływy pieniężne i bilans EDFI;
f)
potencjalne okoliczności i warunki rynkowe, które miałyby wpływ na EDFI w momencie ustalania wartości

procentowej, oraz zakres, w jakim jednostki uczestnictwa lub udziały EDFI mogą zostać umorzone w takich okolicznościach i warunkach rynkowych;

g)
dostępność wiarygodnych informacji na temat wyceny aktywów EDFI;
h)
stabilność, strategię inwestycyjną i skład portfela EDFI w całym cyklu życia EDFI po umorzeniu;
i)
inne istotne informacje, oparte na okolicznościach EDFI oraz jego aktywów i strategii inwestycyjnej, które są niezbędne do określenia tej wartości procentowej w skrajnych warunkach rynkowych i normalnych warunkach rynkowych.
2. 
Zarządzający EDFI określa wartość procentową dozwolonych umorzeń, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, zgodnie z polityką umarzania i procedurami wyceny EDFI oraz zgodnie z art. 5 ust. 6 niniejszego rozporządzenia.
Artykuł  7

Zestawianie wniosków o przeniesienie, o którym mowa w art. 19 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2015/760

1. 
W przypadku gdy EDFI przewiduje możliwość pełnego lub częściowego zestawiania - w okresie działalności EDFI - wniosków o przeniesienie jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI składanych przez inwestorów wychodzących z wnioskami o przeniesienie składanymi przez potencjalnych inwestorów, polityka zestawiania wniosków o przeniesienie zawiera wszystkie następujące elementy:
a)
format, proces i harmonogram zestawiania;
b)
częstotliwość lub okresowość okna zestawiania oraz czas trwania tego okna;
c)
daty zawarcia transakcji;
d)
wymogi dotyczące składania wniosków o zakup i o wyjście z inwestycji, w tym terminy składania takich wniosków;
e)
okresy rozliczenia i wypłaty;
f)
wszelkie zabezpieczenia mające na celu uniknięcie ewentualnego arbitrażu w stosunku do interesów inwestorów ze względu na asymetrię informacji nieodłącznie związaną z zestawianiem wniosków o przeniesienie;
g)
w przypadku gdy zarządzający EDFI narzuca okres powiadomienia na potrzeby otrzymania wniosków o zakup i o wyjście z inwestycji, szczegółowe informacje dotyczące takiego okresu powiadomienia.

W przypadku gdy EDFI przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI, o której to możliwości mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760, w polityce zestawiania wniosków wyraźnie określa się różnice między takimi umorzeniami a zestawianiem, o którym mowa w art. 19 ust. 2a tego rozporządzenia, w szczególności w odniesieniu do częstotliwości, okresów, ceny wykonania i okresu powiadomienia na potrzeby takiego zestawiania, a także szczegółowe kryteria ustalania ceny wykonania w przypadku zestawiania.

2. 
Zasady i procedury dotyczące zestawiania wniosków są solidne, odpowiednie dla EDFI i jego inwestorów oraz mają na celu zapobieganie konfliktom interesów, zarządzanie nimi i ich monitorowanie.
Artykuł  8

Określenie ceny wykonania i proporcjonalne warunki w przypadku zestawiania przeniesień zgodnie z art. 19 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2015/760 oraz wysokość ewentualnych opłat, kosztów i należności związanych z przenoszeniem

1. 
Zarządzający EDFI może określić cenę wykonania, o której mowa w art. 19 ust. 2a lit. a) pkt (iv) rozporządzenia (UE) 2015/760, stosując wartość aktywów netto lub inne metody ustalania ceny, pod warunkiem że zapewnione jest sprawiedliwe traktowanie wszystkich inwestorów, w tym inwestorów wychodzących i pozostałych inwestorów EDFI, w szczególności w przypadku gdy EDFI zezwala na umorzenia, o których mowa w art. 18 ust. 2 tego rozporządzenia.
2. 
W przypadku gdy cena wykonania, o której mowa w art. 19 ust. 2a lit. a) pkt (iv) rozporządzenia (UE) 2015/760, opiera się na wartości aktywów netto, zarządzający EDFI dostosowuje zestawianie wniosków o przeniesienie do dat wyceny EDFI. Jeżeli taka cena wykonania nie opiera się na wartości aktywów netto, zarządzający EDFI wdraża takie zestawianie poza datami wyceny EDFI.
3. 
W przypadku EDFI przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI, o której to możliwości mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760, EDFI ustala zasady określające wszelkie opłaty z tytułu wyjścia lub zakupu związane z zestawianiem wniosków o przeniesienie.
4.  7
 W odniesieniu do wymogu określonego w art. 19 ust. 2a lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760, zgodnie z którym w przypadku rozbieżności między wychodzącymi a potencjalnymi inwestorami zestawiania są przeprowadzane na zasadzie proporcjonalności, w regulaminie lub dokumentach założycielskich EDFI określa się wszystkie następujące elementy:
a)
w przypadku gdy występują zlecenia zakupu, ale nie ma zleceń sprzedaży, lub odwrotnie - czy wnioski są anulowane czy przenoszone;
b)
w przypadku gdy zlecenia sprzedaży są niższe niż zlecenia zakupu - że zlecenia sprzedaży są realizowane oraz że zlecenia zakupu, które mają zostać wykonane, są wybierane na podstawie kryterium określonego przez zarządzającego EDFI oraz czy nadwyżka zleceń zakupu jest przenoszona, a jeżeli tak, to na jaki okres;
c)
w przypadku gdy zlecenia sprzedaży są wyższe niż zlecenia zakupu - że zarządzający EDFI realizuje zlecenia sprzedaży na podstawie kryterium ustanowionego przez zarządzającego EDFI oraz czy nadwyżka zleceń sprzedaży jest przenoszona, a jeżeli tak, to na jaki okres.

Zasady określające, w jaki sposób zestawianie ma być przeprowadzane na zasadzie proporcjonalności, opierają się na wielkości każdego zlecenia sprzedaży oraz uwzględniają dostępne aktywa EDFI i cechy EDFI.

Artykuł  9

Informacje, które EDFI muszą ujawniać inwestorom w przypadku zestawiania przeniesień, o którym mowa w art. 19 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2015/760, oraz termin takiego ujawnienia

1. 
Informacje, które EDFI mają ujawniać inwestorom przy zestawianiu przeniesień, o którym mowa w art. 19 ust. 2a rozporządzenia (UE) 2015/760, zawierają wszystkie poniższe informacje, stosownie do przypadku, w zależności od tego, czy cena wykonania opiera się na wartości aktywów netto, czy też nie:
a)
z góry ustalone daty zawarcia transakcji oraz okresy rozliczenia lub wypłaty;
b)
terminy składania zleceń zakupu lub sprzedaży;
c)
częstotliwość, z jaką dostępne jest zestawianie;
d)
gdy cena wykonania jest obliczana przy użyciu metod lub narzędzi innych niż wartość aktywów netto - szczególne kryteria, na podstawie których ustalana jest cena wykonania, oraz sposób, w jaki inwestorzy będą o tym informowani;
e) 8
 wszelkie opłaty, należności lub koszty z tytułu wyjścia lub subskrypcji, związane z zestawianiem wniosków o przeniesienie, które mają być ponoszone przez wychodzących lub potencjalnych inwestorów;
f)
ewentualny okres powiadomienia na potrzeby otrzymania zleceń zakupu lub sprzedaży;
g)
kiedy, przez kogo i w jaki sposób nowi inwestorzy zostaną poinformowani o nabyciu jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI oraz kiedy i w jaki sposób inwestorzy wychodzący otrzymają odpowiednią kwotę za swoje jednostki uczestnictwa lub udziały w EDFI;
h)
zasady określające, w jaki sposób i na jakich warunkach zestawianie ma być przeprowadzane na zasadzie proporcjonalności.

W przypadku gdy EDFI przewiduje możliwość umorzenia w okresie działalności EDFI, o której to możliwości mowa w art. 18 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760, zarządzający EDFI informuje inwestorów o różnicach między takimi umorzeniami a zestawianiem, o którym mowa w art. 19 ust. 2a tego rozporządzenia, a w szczególności o częstotliwości, okresach, cenie wykonania i okresie powiadomienia na potrzeby zestawiania.

2. 
Zarządzający EDFI aktualizuje informacje, o których mowa w ust. 1.
Artykuł  10

Kryteria oceny rynku potencjalnych nabywców

Do celów art. 21 ust. 2 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760 zarządzający EDFI ocenia wszystkie następujące elementy w odniesieniu do każdego składnika aktywów, w który EDFI inwestuje:

a)
czy na rynku obecny jest jeden potencjalny nabywca lub większa ich liczba;
b)
czy zarządzający EDFI, na podstawie oceny przeprowadzonej z należytą fachowością, dbałością i starannością na końcowym etapie opracowywania szczegółowego harmonogramu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/760, oczekuje, że potencjalni nabywcy będą uzależnieni od zewnętrznego finansowania na potrzeby zakupu danego składnika aktywów;
c)
w przypadku gdy bezpośrednio nie ma żadnych nabywców dla składnika aktywów - okres, który jest prawdopodobnie niezbędny, by znaleźć co najmniej jednego nabywcę danego składnika aktywów;
d)
konkretny profil zapadalności składnika aktywów;
e)
czy zarządzający EDFI, na podstawie oceny przeprowadzonej z należytą fachowością, dbałością i starannością na końcowym etapie opracowywania szczegółowego harmonogramu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/760, oczekuje zmaterializowania się następujących ryzyk:
(i)
ryzyka związanego ze zmianami przepisów, które może mieć wpływ na rynek potencjalnych nabywców;
(ii)
ryzyka politycznego, które może mieć wpływ na rynek potencjalnych nabywców;
f)
czy ogólne warunki ekonomiczne na rynku lub rynkach istotnych dla danego składnika aktywów mogą mieć w okresie, w którym następuje zbycie, niekorzystny wpływ na elementy wymienione w lit. a) i b).
Artykuł  11

Kryteria wyceny aktywów przeznaczonych do zbycia

1. 
Do celów art. 21 ust. 2 lit. c) rozporządzenia (UE) 2015/760 zarządzający EDFI rozpoczyna wycenę aktywów przeznaczonych do zbycia przed upływem terminu, o którym mowa w art. 21 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/760, i kończy tę wycenę nie później niż 6 miesięcy przed upływem tego terminu.
2. 
Zarządzający EDFI może uwzględnić wyceny dokonane zgodnie z art. 19 dyrektywy 2011/61/UE, jeżeli taka wycena została sfinalizowana nie później niż 6 miesięcy przed upływem terminu, o którym mowa w ust. 1.
Artykuł  12

Wspólne definicje, metody obliczeniowe i formy prezentacji kosztów

1. 
Koszty utworzenia EDFI, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (UE) 2015/760, obejmują wszystkie koszty administracyjne i koszty wynikające z wymogów regulacyjnych, koszty depozytariusza, koszty usług powierniczych, koszty profesjonalnej obsługi oraz koszty badania sprawozdań finansowych i inne koszty związane z utworzeniem EDFI, niezależnie od tego, czy koszty te są wypłacane zarządzającemu EDFI czy osobie trzeciej.
2. 
Koszty związane z nabyciem aktywów, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. b) rozporządzenia (UE) 2015/760, obejmują wszystkie koszty administracyjne i koszty wynikające z wymogów regulacyjnych, koszty depozytariusza, koszty usług powierniczych, koszty profesjonalnej obsługi, koszty badania sprawozdań finansowych i inne koszty związane z nabyciem aktywów EDFI, niezależnie od tego, czy koszty te są wypłacane zarządzającemu EDFI czy osobie trzeciej.
3. 
Opłaty z tytułu zarządzania i za wyniki, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) 2015/760, obejmują wszystkie płatności na rzecz zarządzającego EDFI, w tym płatności na rzecz każdej osoby, której przekazano odpowiednie funkcje, z wyjątkiem wszelkich opłat związanych z nabyciem aktywów, o których mowa w ust. 2 niniejszego artykułu.
4. 
Koszty dystrybucji, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, obejmują wszystkie koszty administracyjne i koszty wynikające z wymogów regulacyjnych, koszty profesjonalnej obsługi oraz koszty badania sprawozdań finansowych związane z dystrybucją.
5. 
Inne koszty, o których mowa w art. 25 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) 2015/760, obejmują wszystkie następujące pozycje, jeżeli koszty te nie są sklasyfikowane zgodnie z ust. 1-4 niniejszego artykułu:
a)
płatności na rzecz następujących osób lub podmiotów, w tym wszelkich osób, którym te osoby lub podmioty powierzyły jakiekolwiek funkcje:
(i)
depozytariusza;
(ii)
powierników;
(iii)
wszelkich doradców inwestycyjnych;
(iv)
podmiotów świadczących usługi w zakresie wyceny, rachunkowości funduszy i zarządzania funduszami;
(v)
dostawców usług zarządzania nieruchomościami i podobnych usług;
(vi)
innych dostawców, którzy generują koszty transakcji;
(vii)
dostawców usług brokerskich;
(viii)
dostawców usług zarządzania zabezpieczeniem;
(ix)
agentów udzielających pożyczek papierów wartościowych;
(x)
doradców prawnych i innych ekspertów;
b)
finansowane z rezerwy opłaty z tytułu określonego traktowania zysków i strat;
c)
koszty operacyjne objęte uzgodnieniami dotyczącymi podziału opłat z osobą trzecią;
d)
opłaty za audyt, rejestrację i opłaty regulacyjne.

Koszty, o których mowa w akapicie pierwszym, nie obejmują kosztów związanych z utworzeniem EDFI, o których mowa w ust. 1, ponoszonej z góry części kosztów związanych z nabyciem aktywów, o których mowa w ust. 2, ponoszonej z góry części kosztów dystrybucji, o których mowa w ust. 4, oraz opłat z tytułu zarządzania i za wyniki, o których mowa w ust. 3.

6. 
Koszty, o których mowa w ust. 5, wyraża się jako odsetek wartości aktywów netto EDFI w okresie jednego roku.
7. 
Ogólny wskaźnik kosztów EDFI, o którym mowa w art. 25 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2015/760, jest stosunkiem całkowitych kosztów do rocznej wartości aktywów netto EDFI i oblicza się go w następujący sposób:
a)
ogólny wskaźnik kosztów EDFI wyraża się jako wartość procentową z dokładnością do dwóch miejsc po przecinku;
b)
ogólny wskaźnik kosztów EDFI opiera się na najnowszych obliczeniach kosztów dokonanych przez zarządzającego

EDFI i jest obliczany i aktualizowany co roku;

c)
koszty oceniane są z uwzględnieniem wszystkich podatków.
Artykuł  13

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

Określenie maksymalnej wartości procentowej, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, jako funkcji częstotliwości umorzeń i okresu powiadomienia EDFI, w tym ewentualnego przedłużenia okresu powiadomienia ("okres powiadomienia")

Wariant 1 - Wariant podstawowy
Okres powiadomienia / Częstotliwość umorzeń Brak okresu powiadomienia Okres powiadomienia = 2 tygodnie Okres powiadomienia = 1 miesiąc Okres powiadomienia = 3 miesiące Okres powiadomienia = 6 miesięcy Okres powiadomienia = 9 miesięcy Okres powiadomienia = 12 miesięcy
12 miesięcy 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
6 miesięcy 50,0 % 52,2 % 54,5 % 66,7 % 100,0% 100,0% 100,0%
3 miesiące 25,0 % 26,1 % 27,3 % 33,3 % 50,0 % 100,0% 100,0%
2 miesiące 16,7% 17,4 % 18,2% 22,2% 33,3 % 66,7 % 100,0%
1 miesiąc 8,3% 8,7% 9,1 % 11,1 % 16,7% 33,3 % 100,0%
Dwa tygodnie 4,2% 4,3% 4,5% 5,6% 8,3 % 16,7% 100,0%
Tydzień 1,9% 2,0% 2,1 % 2,6% 3,8 % 7,7% 100,0%

Wariant 2 - Agregacja w ujęciu miesięcznym

Okres powiadomienia / Częstotliwość umorzeń Brak okresu powiadomienia Okres powiadomienia = 2 tygodnie Okres powiadomienia = 1 miesiąc Okres powiadomienia = 3 miesiące Okres powiadomienia = 6 miesięcy Okres powiadomienia = 9 miesięcy Okres powiadomienia = 12 miesięcy
12 miesięcy 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
6 miesięcy 50,0 % 52,2% 54,5 % 66,7 % 100,0% 100,0% 100,0%
3 miesiące 25,0 % 26,1 % 27,3 % 33,3 % 50,0 % 100,0% 100,0%
2 miesiące 16,7% 17,4% 18,2% 22,2 % 33,3 % 66,7 % 100,0%
1 miesiąc lub częściej niż 1 miesiąc W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 8,3% W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 8,7% W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 9,1 % W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 11,1 % W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 16,7% W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 33,3 % W ujęciu zagregowanym, w okresie jednego miesiąca: 100%

Wariant 3 - Agregacja w ujęciu dwumiesięcznym

Okres powiadomienia / Częstotliwość umorzeń Brak okresu powiadomienia Okres powiadomienia = 2 tygodnie Okres powiadomienia = 1 miesiąc Okres powiadomienia = 3 miesiące Okres powiadomienia = 6 miesięcy Okres powiadomienia = 9 miesięcy Okres powiadomienia = 12 miesięcy
12 miesięcy 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0% 100,0%
6 miesięcy 50,0 % 52,2 % 54,5 % 66,7 % 100,0% 100,0% 100,0%
3 miesiące 25,0 % 26,1 % 27,3 % 33,3 % 50,0 % 100,0% 100,0%
2 miesiące lub częściej niż 2 miesiące W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 16,7% W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 17,4% W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 18,2% W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 22,2% W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 33,3 % W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 66,7 % W ujęciu zagregowanym, w okresie 2 miesięcy: 100%

ZAŁĄCZNIK  II

Określenie maksymalnej wartości procentowej, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d) rozporządzenia (UE) 2015/760, jako funkcji częstotliwości umorzeń i minimalnego odsetka aktywów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) tego rozporządzenia

Częstotliwość umorzeń Minimalny odsetek aktywów, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. b) Maksymalna wartość procentowa, o której mowa w art. 18 ust. 2 akapit pierwszy lit. d)
12 miesięcy i rzadziej 10% 100%
6 miesięcy 15 % 67%
3 miesiące 20% 50%
1 miesiąc lub częściej 25 % 20 %, stosowane w zagregowanym ujęciu miesięcznym
1 Dz.U. L 123 z 19.5.2015, s. 98, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/760/oj.
2 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE z dnia 8 czerwca 2011 r. w sprawie zarządzających alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi i zmiany dyrektyw 2003/41/WE i 2009/65/WE oraz rozporządzeń (WE) nr 1060/2009 i (UE) nr 1095/2010 (Dz.U. L 174 z 1.7.2011, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/61/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/606 z dnia 15 marca 2023 r. w sprawie zmiany rozporządzenia (UE) 2015/760 w odniesieniu do wymogów dotyczących polityki inwestycyjnej i warunków prowadzenia działalności w zakresie europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych oraz zakresu dopuszczalnych aktywów inwestycyjnych, wymogów dotyczących składu portfela i dywersyfikacji oraz zasad zaciągania pożyczek i kredytów środków pieniężnych i innych zasad dotyczących funduszy (Dz.U. L 80 z 20.3.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/606/oj).
4 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2018/480 z dnia 4 grudnia 2017 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych dotyczących finansowych instrumentów pochodnych służących jedynie zabezpieczeniu ryzyka, wystarczającej długości okresu działalności europejskich długoterminowych funduszy inwestycyjnych, kryteriów oceny rynku potencjalnych nabywców i wyceny aktywów przeznaczonych do zbycia oraz rodzajów i właściwości rozwiązań dostępnych dla inwestorów detalicznych (Dz.U. L 81 z 23.3.2018, s. 1, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_del/2018/480/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) nr 231/2013 z dnia 19 grudnia 2012 r. uzupełniające dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/61/UE w odniesieniu do zwolnień, ogólnych warunków dotyczących prowadzenia działalności, depozytariuszy, dźwigni finansowej, przejrzystości i nadzoru (Dz.U. L 83 z 22.3.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2013/231/oj).
7 Art. 8 ust. 4 zdanie wstępne zmienione przez pkt 1 sprostowania z dnia 6 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90705).
8 Art. 9 ust. 1 lit. e) zmieniona przez pkt 2 sprostowania z dnia 6 listopada 2024 r. (Dz.U.UE.L.2024.90705).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2759

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2759 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/760 w odniesieniu do regulacyjnych standardów technicznych określających, kiedy instrumenty pochodne są wykorzystywane jedynie do zabezpieczenia ryzyka związanego z innymi inwestycjami europejskiego długoterminowego funduszu inwestycyjnego (EDFI), wymogi dotyczące polityki umarzania EDFI i narzędzi zarządzania płynnością, okoliczności zestawiania wniosków o przeniesienie jednostek uczestnictwa lub udziałów EDFI, niektóre kryteria dotyczące zbycia aktywów EDFI oraz niektóre elementy ujawniania kosztów
Data aktu: 19/07/2024
Data ogłoszenia: 25/10/2024
Data wejścia w życie: 26/10/2024