a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2674 2 zmieniono rozporządzenie (WE) nr 1217/2009. Dzięki tej zmianie sieć danych rachunkowych gospodarstw rolnych (FADN) została przekształcona w sieć danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (FSDN). Aby zapewnić należyte funkcjonowanie nowych ram prawnych wynikających z tej zmiany, należy przyjąć pewne przepisy w drodze aktów wykonawczych.
(2) Zgodnie z art. 5 ust. 1 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 należy określić progi wielkości ekonomicznej gospodarstw. Aby uwzględnić różne struktury gospodarstw rolnych, progi te powinny różnić się w zależności od państwa członkowskiego, a w niektórych przypadkach nawet w zależności od okręgu FSDN.
(3) Art. 5a rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 nakłada na każde państwo członkowskie obowiązek sporządzenia planu wyboru gospodarstw przekazujących dane ("plan wyboru"), który zapewnia próbę reprezentatywną dla pola obserwacji. Na potrzeby sporządzenia planu wyboru należy dokonać podziału pola obserwacji na warstwy na podstawie okręgów FSDN wymienionych w załączniku I do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 oraz na podstawie typów rolniczych i wielkości ekonomicznej. Plan wyboru należy sporządzić przed rozpoczęciem roku sprawozdawczego, tak aby Komisja mogła dokonać przeglądu jego treści, zanim będzie można go wykorzystać do wyboru gospodarstw przekazujących dane. Aby zachować reprezentatywność próby wybranej w odniesieniu do zmiennych ekonomicznych, a jednocześnie uwzględnić inne aspekty zrównoważenia, należy zaktualizować modele i metody odnoszące się do formy i treści planu wyboru. Przy wyborze gospodarstw przez państwa członkowskie należy uwzględnić zagadnienia środowiskowe i społeczne wprowadzone wraz z przekształceniem w FSDN.
(4) Aby osiągnąć cele określone w art. 5b rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 mające zastosowanie do FSDN, należy ustanowić przepisy wykonawcze dotyczące unijnej typologii gospodarstw rolnych.
(5) Typ rolniczy oraz wielkość ekonomiczną gospodarstwa należy ustalić przy pomocy kryterium ekonomicznego. W tym celu należy zastosować standardową produkcję, o której mowa w art. 5b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009. Takie współczynniki standardowej produkcji należy ustalić dla każdego produktu i powinny być one spójne z wykazem zmiennych dotyczących podstawowych danych strukturalnych określonym w załączniku III do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1091 3 . W związku z tym należy zapewnić zgodność między cechami w ramach badań struktury a pozycjami sprawozdania z gospodarstwa rolnego w ramach FSDN.
(6) Jako że działalność pozarolnicza gospodarstwa odgrywa coraz większą rolę, do unijnej typologii gospodarstw rolnych należy wprowadzić zmienną klasyfikacyjną, która odzwierciedla znaczenie takiej działalności gospodarczej bezpośrednio związanej z gospodarstwem.
(7) Ponieważ jako kryterium ekonomiczne w celu określenia typu rolniczego i wielkości ekonomicznej gospodarstwa należy stosować standardową produkcję, o której mowa w art. 5b ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, należy ponadto ustanowić pewne zasady przekazywania Komisji informacji o standardowej produkcji i danych niezbędnych do jej obliczenia.
(8) Aby osiągnąć cele FSDN, należy zmienić cechy sprawozdania z gospodarstwa rolnego, w tym początek i koniec roku sprawozdawczego, formę i układ sprawozdania z gospodarstwa rolnego, definicję zmiennych i częstotliwość przekazywania danych. W szczególności nowe zmienne odnoszące się do aspektów rolnictwa, które wiążą się z gospodarką, środowiskiem i zrównoważonym rozwojem społecznym, powinny obejmować tematy określone w załączniku -I do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009. Należy ustanowić ogólne zasady sporządzania sprawozdań z gospodarstw rolnych, w tym konieczność gromadzenia zmiennych środowiskowych i społecznych oraz nowe możliwości wynikające z dzielenia się danymi z innymi źródłami danych.
(9) Zmienne i definicja zmiennych związanych z co najmniej jednym z tematów określonych w załączniku -I do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 należy określić szczegółowo, aby dostarczyć informacje niezbędne do przeprowadzenia ich szczegółowej analizy. Definicja nowych zmiennych powinna być spójna z istniejącymi danymi rachunkowymi, które są zawarte w danych FSDN, w oparciu o podobną formę i podobny układ.
(10) Art. 8 ust. 4 lit. d) rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 stanowi, że należy ustanowić metody i terminy przekazywania danych Komisji, w tym - w przypadku określonych zmiennych - możliwości przedłużenia terminów i wyłączeń, które można przyznać państwu członkowskiemu. Biorąc pod uwagę różną organizację i metody zestawiania danych w poszczególnych państwach członkowskich, należy ustanowić odpowiednie terminy dla pewnych zmiennych w okresie od roku sprawozdawczego 2025 do roku sprawozdawczego 2027. Okres ten powinien mieć zastosowanie zarówno do ustalania harmonogramu przekazywania danych, jak i do zarządzania budżetem rocznym.
(11) Aby zapewnić jednolite i terminowe zarządzanie dostarczonymi danymi, należycie wypełnione sprawozdania z gospodarstw rolnych powinny być w terminie przesyłane Komisji przez agencję łącznikową wyznaczoną przez każde państwo członkowskie zgodnie z art. 7 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009. Proces dostarczania danych do Komisji powinien być praktyczny i bezpieczny. W związku z tym należy ustanowić przepis mówiący, że agencja łącznikowa przesyła odnośne informacje bezpośrednio do Komisji za pośrednictwem systemu komputerowego ustanowionego przez Komisję do celów wspomnianego rozporządzenia, oraz wprowadzić wszelkie inne rozwiązania w tym zakresie. Terminy na przedstawienie tych danych Komisji powinny uwzględniać sposób, w jaki państwa członkowskie dostarczały te dane w przeszłości.
(12) Wszystkie sprawozdania z gospodarstw rolnych dostarczone Komisji powinny być należycie wypełnione, aby mogły zostać uznane za kwalifikujące się do wypłacenia odpowiedniej kwoty.
(13) Limit całkowitej liczby należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych kwalifikujących się do finansowania unijnego w podziale na państwa członkowskie i okręgi FSDN określono w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009. Aby jednak uwzględnić zmiany strukturalne, należy zezwolić na elastyczność pod względem maksymalnej liczby gospodarstw przekazujących dane kwalifikujących się do finansowania unijnego w podziale na okręg FSDN, żeby zrekompensować niedostateczne dane w innych okręgach FSDN, pod warunkiem że przestrzegana jest maksymalna liczba gospodarstw przekazujących dane w danym państwie członkowskim, jak określono w rozporządzeniu (WE) nr 1217/2009.
(14) Zgodnie z art. 19 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 państwom członkowskim należy wypłacać określoną kwotę za dostarczenie należycie wypełnionych sprawozdań z gospodarstw rolnych w wyznaczonym terminie. Aby zapewnić sprawne przejście między FADN a FSDN, należy dostosować przepisy regulujące kwotę wypłacaną państwom członkowskim w odniesieniu do płatności w okresie od roku sprawozdawczego 2025 do roku sprawozdawczego 2027 oraz uwzględnić zakres, w jakim należycie wypełnione sprawozdania z gospodarstw rolnych zawierają wszystkie informacje wymagane do analizy tematów określonych w załączniku -I do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009.
(15) Komisja, Prokuratura Europejska (EPPO) w odniesieniu do państw członkowskich uczestniczących we wzmocnionej współpracy na podstawie rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 4 , Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do wykonywania swoich odpowiednich kompetencji, w tym do przeprowadzania audytów, kontroli na miejscu i dochodzeń dotyczących wydatków finansowanych przez Unię na podstawie niniejszego rozporządzenia.
(16) W celu wdrożenia przepisów dotyczących udostępniania danych zawartych w art. 4a rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 należy ustanowić przepisy dotyczące danych, które mają być pozyskiwane z różnych zbiorów danych. Należy określić specyfikacje techniczne i terminy przekazywania danych w celu zmniejszenia obciążeń administracyjnych dla organów państw członkowskich, z uwzględnieniem możliwości pozyskania danych, innych istniejących już systemów elektronicznych oraz zarządzania skomputeryzowanym systemem danych FSDN. Aby zapewnić spójność z wdrażaniem planów strategicznych w ramach wspólnej polityki rolnej (WPR) określonych w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2115 5 i rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/2116 6 , w szczególności w jego art. 67 ust. 3, należy określić terminy przekazywania danych, które umożliwią powiązanie danych FSDN z wnioskami o przyznanie pomocy w ramach WPR złożonymi przez te same gospodarstwa. W odniesieniu do udostępniania danych przestrzennych dotyczących działek rolnych należy również uwzględnić dyrektywę 2007/2/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 7 oraz rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/138 8 .
(17) Aby wdrożyć przepisy dotyczące przechowywania, przetwarzania, ponownego wykorzystywania i udostępniania danych, o których mowa w art. 8a rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, należy ustanowić przepisy dotyczące skomputeryzowanego systemu danych służącego do przekazywania i analizowania danych zgodnie z decyzją Komisji (UE, Euratom) 2017/46 9 .
(18) Liczba, przydatność i definicja zmiennych, a także przepisy finansowe, w tym definicja należycie wypełnionego sprawozdania z gospodarstwa rolnego, oraz przepisy dotyczące udostępniania danych powinny podlegać przeglądowi w 2027 r., w świetle doświadczeń zdobytych po zestawieniu danych za pierwszy rok sprawozdawczy oraz na podstawie analizy wykonalności uwzględniającej m.in. informacje przekazane przez państwa członkowskie, obejmujące dostępność i jakość nowych i istniejących źródeł danych, możliwość wdrożenia nowych metod oraz obciążenie finansowe państw członkowskich i gospodarstw przekazujących dane.
(19) Nowe przepisy wprowadzone niniejszym rozporządzeniem zastępują obowiązujące przepisy określone w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2015/220 10 . Należy zatem uchylić to rozporządzenie wykonawcze. Aby jednak zapewnić możliwość sfinalizowania przekazywania danych, weryfikacji danych i płatności za wszystkie lata obrachunkowe przed 2025 r., wspomniane rozporządzenie wykonawcze powinno nadal obowiązywać po dniu 1 stycznia 2025 r.
(20) Biorąc pod uwagę konieczność przejścia przez państwa członkowskie z FADN na FSDN, niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie od roku sprawozdawczego 2025.
(21) Aby umożliwić państwom członkowskim szybkie opracowanie planu wyboru, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(22) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 11 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który przedłożył uwagi formalne w dniu 13 września 2024 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Sieci Danych Dotyczących Poziomu Zrównoważenia Gospodarstw Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: