a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem (UE) 2021/2282 ustanawia się ramy wsparcia i procedury współpracy państw członkowskich w zakresie technologii medycznych na szczeblu Unii oraz Grupę Koordynacyjną Państw Członkowskich do spraw Oceny Technologii Medycznych ("grupa koordynacyjna").
(2) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2282 członkowie grupy koordynacyjnej i jej podgrup wyznaczają swoich przedstawicieli, którzy są osobami fizycznymi, na zasadzie ad hoc lub na stałe ("przedstawiciele").
(3) Rozporządzenie (UE) 2021/2282 przewiduje uczestnictwo pacjentów, ekspertów klinicznych i innych odpowiednich ekspertów ("eksperci indywidualni") we wspólnych ocenach klinicznych i wspólnych konsultacjach naukowych. Eksperci ci są wybierani ze względu na ich wiedzę fachową w danej dziedzinie terapeutycznej i występują we własnym imieniu, a nie jako przedstawiciele jakiejkolwiek organizacji, instytucji lub państwa członkowskiego.
(4) Konflikty interesów, na potrzeby oceny których Komisja ma ustanowić przepisy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2282, oznaczają konflikty interesów przedstawicieli i ekspertów indywidualnych w branży podmiotów opracowujących technologie medyczne, którzy uczestniczą we wspólnych pracach grupy koordynacyjnej i jej podgrup prowadzonych na podstawie art. 7-22 rozporządzenia (UE) 2021/2282 ("wspólne prace"). Zarządzanie konfliktami interesów innych osób, które mogą być zaangażowane we wspólne prace przez członków grupy koordynacyjnej i jej podgrup, pozostaje w gestii państw członkowskich, które mają zapewnić, aby osoby te nie miały żadnych interesów finansowych ani innych w branży podmiotów opracowujących technologie medyczne, które mogłyby mieć wpływ na ich niezależność lub bezstronność.
(5) Odpowiednie działania w odniesieniu do zarządzania konfliktami interesów w grupie koordynacyjnej i jej podgrupach powinny obejmować działania związane z przeprowadzaniem wspólnych ocen klinicznych i wspólnych konsultacji naukowych, również w przypadku, gdy w tych wspólnych pracach uczestniczą eksperci indywidualni, opracowywanie wytycznych metodycznych dotyczących wspólnych prac oraz przygotowywanie sprawozdań na temat nowo pojawiających się technologii medycznych.
(6) W przypadku przedstawicieli wyznaczonych do grupy koordynacyjnej lub jej podgrup uczestnictwo we wspólnych pracach powinno być uzależnione od przedłożenia Komisji podpisanej deklaracji interesów i życiorysu. W przypadku ekspertów indywidualnych możliwość wybrania ich do wspólnej oceny klinicznej lub wspólnej konsultacji naukowej i ich udziału w tej ocenie lub tej konsultacji powinna być uzależniona od przedłożenia Komisji podpisanej deklaracji interesów i życiorysu. Przy podejmowaniu decyzji w sprawie konfliktu interesów zgodnie z art. 28 lit. b) rozporządzenia (UE) 2021/2282 Komisja powinna ocenić interesy zadeklarowane w deklaracji interesów oraz informacje zawarte w życiorysie przedstawiciela lub eksperta indywidualnego. W przypadku niezadeklarowania interesów należy przedsięwziąć odpowiednie środki.
(7) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2282 deklaracja interesów ma być aktualizowana corocznie i w razie konieczności. Aby zapewnić, by działania grupy koordynacyjnej i jej podgrup były przez cały czas prowadzone w sposób niezależny, bezstronny i przejrzysty, należy uściślić, że aktualizacja jest konieczna, ilekroć nastąpi zmiana w informacjach przekazywanych przez przedstawiciela lub eksperta indywidualnego. Aby zmniejszyć obciążenie administracyjne, przedstawiciel lub ekspert indywidualny powinien być w stanie potwierdzić informacje przedłożone w deklaracji interesów, jeżeli nie nastąpiła zmiana w zakresie zadeklarowanych interesów. Jeżeli takie potwierdzenie nie zostanie przedstawione w odpowiednim czasie, przedstawiciel lub ekspert indywidualny nie powinni już uczestniczyć we wspólnych pracach.
(8) Aby zapewnić jednolite podejście do interesów, które mają być deklarowane, oraz właściwe zarządzanie konfliktami interesów w ramach wspólnych prac, należy ustanowić przepisy dotyczące treści, formatu i ważności deklaracji interesów, a także przepisy dotyczące jej przedkładania. Ponieważ wspólne prace na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/2282 mają być prowadzone równolegle i w ścisłej współpracy z Europejską Agencją Leków i panelami ekspertów, o których mowa w art. 106 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/745 2 , należy w jak największym stopniu dostosować deklarację interesów stosowaną w odnośnych ramach prawnych, przy jednoczesnym zachowaniu rozdziału odpowiednich kompetencji grupy koordynacyjnej, Europejskiej Agencji Leków i wspomnianych paneli ekspertów.
(9) Zgodnie z art. 30 ust. 3 lit. a) i b) rozporządzenia (UE) 2021/2282 oraz w celu zapewnienia solidności systemu zarządzania konfliktami interesów oraz najwyższych standardów niezależności, bezstronności i przejrzystości związanych ze wspólnymi pracami należy podać do wiadomości publicznej deklaracje interesów przedstawicieli w grupie koordynacyjnej i jej podgrupach oraz ekspertów klinicznych i innych odpowiednich ekspertów zaangażowanych we wspólne prace. Deklaracji interesów pacjentów nie należy podawać do wiadomości publicznej. Deklaracje interesów należy publikować tylko w takim zakresie, w jakim jest to konieczne do osiągnięcia wspomnianych celów. W szczególności deklaracje interesów przedstawicieli grupy koordynacyjnej i jej podgrup powinny być publicznie dostępne przez okres ich zaangażowania we wspólne prace. Deklaracje interesów ekspertów klinicznych i innych odpowiednich ekspertów uczestniczących we wspólnych pracach powinny być publicznie dostępne przez okres jednego roku po zakończeniu wspólnych prac, w których uczestniczyli.
(10) Zgodnie z art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2282 interesami, które mogłyby mieć wpływ na niezależność lub bezstronność przedstawicieli i ekspertów indywidualnych, są interesy finansowe lub inne interesy w branży podmiotów opracowujących technologie medyczne. Konieczne jest zatem zdefiniowanie takich interesów. Ponadto konflikt interesów może powstać nie tylko ze względu na obecne powiązania z branżą podmiotów opracowujących technologie medyczne, ale również ze względu na powiązania istniejące w niedawnej przeszłości i mogące mieć miejsce w najbliższej przyszłości. Aby zmniejszyć obciążenia administracyjne i zagwarantować pewność prawa, należy określić okresy, po upływie których należy uznać, że powiązanie nie powoduje już konfliktu interesów.
(11) Aby zagwarantować pewność prawa, należy ustanowić przepisy dotyczące oceny przedłożonej deklaracji interesów oraz terminów, w jakich ocena ma zostać zakończona lub w jakich należy dostarczyć dodatkowe informacje.
(12) W momencie dokonywania przez Komisję oceny interesów zadeklarowanych przez przedstawicieli w ich deklaracji interesów nie zawsze możliwe jest ustalenie, czy występuje konflikt interesów, ponieważ konkretny podmiot opracowujący technologię medyczną lub konkretna technologia medyczna, w odniesieniu do których może istnieć konflikt interesów, mogą nie być w tym czasie przedmiotem oceny w grupie koordynacyjnej lub jej podgrupach. Nie zawsze możliwe jest stwierdzenie występowania konfliktu interesów nawet w przypadku, gdy dana technologia medyczna jest już oceniana przez grupę koordynacyjną lub jej podgrupy, ponieważ konflikt interesów może istnieć ze względu na powiązanie z porównawczą technologią medyczną, która mogła nie być jeszcze znana w momencie oceny interesów zadeklarowanych przez przedstawicieli lub ekspertów indywidualnych w ich deklaracji interesów. Komisja powinna zatem podejmować również decyzję o potencjalnych konfliktach interesów przedstawicieli i ekspertów indywidualnych. W ten sposób, w przypadku wystąpienia odnośnych sytuacji konfliktu interesów, działania, które należy podjąć, są znane bez konieczności przeprowadzania przez Komisję dodatkowej oceny.
(13) Oprócz konfliktów lub potencjalnych konfliktów interesów, które można łatwo zidentyfikować, mogą mieć miejsce sytuacje sprawiające wrażenie istnienia konfliktu interesów. W szczególności role i obowiązki przewodniczącego i współprzewodniczącego grupy koordynacyjnej i jej podgrup należy uznać za nie do pogodzenia z niektórymi interesami w przeszłości, ponieważ interesy te mogą budzić wątpliwości co do niezależności i bezstronności przewodniczącego lub współprzewodniczącego. Należy zatem przewidzieć okresy karencji w odniesieniu do ról i obowiązków przewodniczącego i współprzewodniczącego grupy koordynacyjnej i jej podgrup.
(14) Aby zapewnić odpowiedni dostęp do istotnej wiedzy fachowej, środki mające zastosowanie w przypadku konfliktu lub potencjalnego konfliktu interesów powinny różnić się w zależności od zadeklarowanych interesów oraz ról i obowiązków danego przedstawiciela lub eksperta indywidualnego. Środki te powinny powodować wykluczenie przedstawiciela lub eksperta indywidualnego ze wspólnych prac lub ograniczenie jego udziału w tych pracach. Komisja działająca jako sekretariat grupy koordynacyjnej ds. oceny technologii medycznych ("sekretariat ds. HTA") powinna być odpowiedzialna za egzekwowanie ustanowionych wykluczeń ze wspólnych prac lub ograniczeń uczestnictwa w tych pracach.
(15) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2021/2282 odpowiednia podgrupa ma zapewnić, aby eksperci indywidualni mieli możliwość wniesienia swojego wkładu podczas wspólnych ocen klinicznych i wspólnych konsultacji naukowych. Konieczne jest pogodzenie, z jednej strony, podwójnego wymogu niezależności i bezstronności ekspertów indywidualnych, określonego w art. 5 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2021/2282, a z drugiej strony interesu publicznego, o którym mowa w art. 8 ust. 6, art. 10 ust. 4 oraz art. 18 ust. 6 i 7 tego rozporządzenia, dotyczącego potrzeby posiadania odpowiedniej dogłębnej specjalistycznej wiedzy fachowej w celu zapewnienia najwyższej jakości naukowej wspólnych prac. Dlatego też jeżeli w wyjątkowych przypadkach, na przykład w przypadku chorób rzadkich, dostępni są wyłącznie eksperci indywidualni, których dotyczy konflikt interesów w rozumieniu niniejszego rozporządzenia i którzy posiadają taką wiedzę fachową, Komisja może zaproponować odpowiedniej podgrupie odpowiednie zaangażowanie we wspólne prace takich ekspertów indywidualnych, uwzględniając ich konflikty interesów, a jednocześnie zapewniając przejrzystość zgodnie z art. 5 ust. 5 rozporządzenia (UE) 2021/2282.
(16) Aby zapewnić dobre zarządzanie konfliktami interesów, członkowie grupy koordynacyjnej i jej podgrup powinni być zobowiązani do powiadamiania sekretariatu ds. HTA o wszelkich zmianach dotyczących ich przedstawicieli.
(17) W swoim szczegółowym zakresie dotyczącym zarządzania konfliktami interesów w ramach wspólnych prac grupy koordynacyjnej i jej podgrup niniejsze rozporządzenie określa, zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 , zasady przetwarzania danych osobowych za pośrednictwem platformy informatycznej zdefiniowanej w art. 30 rozporządzenia (UE) 2021/2282 ("platforma informatyczna HTA") w celu zapewnienia, aby wspólne prace grupy koordynacyjnej i jej podgrup na podstawie rozporządzenia (UE) 2021/2282 były prowadzone w sposób niezależny, bezstronny i przejrzysty. W szczególności należy zapewnić, aby przedstawiciele i eksperci indywidualni uczestniczący we wspólnych pracach byli wolni od konfliktów interesów w odniesieniu do branży podmiotów opracowujących technologie medyczne, które to konflikty mogłyby mieć wpływ na ich niezależność lub bezstronność.
(18) W niniejszym rozporządzeniu należy określić dane osobowe, które mogą być przetwarzane w określonych celach, a mianowicie dane osobowe zawarte w deklaracji interesów i życiorysie. Należy ustalić w niniejszym rozporządzeniu, że Komisję należy uznać za administratora w rozumieniu art. 3 pkt 8 rozporządzenia (UE) 2018/1725 w odniesieniu do przetwarzania tych danych za pośrednictwem platformy informatycznej HTA. Aby zapewnić możliwość weryfikacji, czy wspólne prace przeprowadzono w sposób niezależny i bezstronny, zwłaszcza w przypadku skarg lub sporów, należy przewidzieć okres zatrzymywania danych osobowych i ich przegląd w regularnych odstępach czasu.
(19) Ujawnienie tożsamości pacjenta może prowadzić do ujawnienia jego statusu zdrowotnego w związku z przedmiotem wspólnej oceny klinicznej lub wspólnej konsultacji naukowej. Ten rodzaj danych należy zatem uznać za szczególną kategorię danych osobowych zgodnie z art. 10 rozporządzenia (UE) 2018/1725, a przetwarzanie takich danych powinno być uzależnione od spełnienia kryteriów określonych w art. 10 ust. 2 lit. i) tego rozporządzenia, w tym ustanowienia odpowiednich i konkretnych środków ochrony praw i wolności osoby, której dane dotyczą, w szczególności tajemnicy zawodowej.
(20) Komisja powinna udostępniać informacje o przetwarzaniu danych na publicznie dostępnej stronie internetowej platformy informatycznej HTA, tak aby osoby, których dane dotyczą, należące do kategorii osób, których dane osobowe są przetwarzane, mogły zostać poinformowane o prawach przysługujących im na mocy rozdziału III rozporządzenia (UE) 2018/1725, a także o środkach, za pomocą których mogą korzystać z tych praw.
(21) Ponieważ rozporządzenie (UE) 2021/2282 stosuje się od dnia 12 stycznia 2025 r., niniejsze rozporządzenie powinno również stosować się od tej daty.
(22) Zgodnie z art. 42 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych, który wydał opinię w dniu 5 lipca 2024 r.
(23) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Oceny Technologii Medycznych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: