(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 28 października 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego odbywały się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.
(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje możliwość przyjęcia w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2879 2 ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy teleinformatyczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. Program ten określa również wdrożenie i daty uruchomienia krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych, które obejmują razem procedury celne dla towarów wprowadzanych na obszar celny Unii zgodnie z art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Określono w nim także wdrożenie i daty realizacji poszczególnych "etapów" wersji 3 systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(4) Zgodnie z art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 zgłoszenia przywozowe do dopuszczenia do obrotu przesyłek o niskiej wartości przez operatorów pocztowych należy składać w krajowych systemach importu państw członkowskich.
(5) W art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 określono ponadto termin, do którego sposoby inne niż techniki elektronicznego przetwarzania danych można wykorzystywać przejściowo w celu wdrożenia przepisów dotyczących zgłoszenia celnego dotyczącego towarów wprowadzanych na obszar celny Unii.
(6) Chociaż Irlandia terminowo wdrożyła niezbędne systemy teleinformatyczne, zgodnie z harmonogramem określonym w programie prac, operator pocztowy w Irlandii nie jest jeszcze w stanie w pełni spełnić wymogów art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 oraz art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Wynika to z wyjątkowej okoliczności spowodowanej niezdolnością operatora pocztowego Zjednoczonego Królestwa do dostarczenia irlandzkiemu operatorowi pocztowemu wystarczających danych umożliwiających utworzenie elektronicznej deklaracji przywozowej w odniesieniu do niektórych towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia z należności celnych i podatków na podstawie art. 25, 26 i 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 4 oraz art. 1 i 2 dyrektywy Rady 2006/79/WE 5 ("zwolnienie prezentów"). Dotyczy to takich towarów, które są wysyłane przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii.
(7) Szczególne powiązania historyczne i geograficzne między Irlandią a Zjednoczonym Królestwem oraz duża liczba przesyłek korzystających ze zwolnienia prezentów, które irlandzki operator pocztowy codziennie otrzymuje od osób fizycznych w Zjednoczonym Królestwie, uzasadniają przyznanie odstępstwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, o które wystąpił organ celny Irlandii w dniu 5 marca 2024 r. W związku z tym takie odstępstwo powinno czasowo pozwolić Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w związku dopuszczeniem do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych, korzystających ze zwolnienia prezentów i wysyłanych przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii.
(8) Stosując niniejszą decyzję, organ celny Irlandii powinien nadal wymagać przedstawienia przesyłek organom celnym, w przypadku gdy dane dostarczone przez operatora pocztowego ze Zjednoczonego Królestwa są niekompletne lub są niewystarczająco wysokiej jakości, aby złożyć deklarację elektroniczną i przeprowadzić kontrole fizyczne tych przesyłek do celów oceny ryzyka.
(9) Okres obowiązywania odstępstwa powinien być uzależniony od terminu realizacji obowiązków związanych z wersją 3 ICS2, określonego w załączniku do programu prac na dzień 1 września 2025 r. oraz zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1a lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 6 .
(10) Od tego dnia obowiązek złożenia przywozowej deklaracji skróconej zastąpi wymóg utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. Operatorzy pocztowi, w tym operator pocztowy ze Zjednoczonego Królestwa, mają składać przywozowe deklaracje skrócone przy użyciu ICS2, który powinien dostarczyć irlandzkiemu operatorowi pocztowemu danych wystarczających do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. W przypadku gdy dane otrzymane po tej dacie nie będą wystarczające do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej, oczekuje się, że Irlandia będzie ręcznie wprowadzać dane z dostarczonego formularza CN22/CN23 lub zwracać przesyłki.
(11) Zgodnie z wnioskiem złożonym przez Irlandię oraz wraz z unaocznieniem się faktycznej szczególnej sytuacji, w jakiej znalazła się Irlandia, na której opiera się niniejsza decyzja, powinna mieć ona zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 kwietnia 2024 r. i obowiązywać najpóźniej do dnia 1 września 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2740 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja wykonawcza 2024/2740 przyznająca odstępstwo zezwalające Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w celu dopuszczenia do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia na mocy art. 25-27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 wysyłanych przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii |
| Data aktu: | 24/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 28/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/04/2024, 28/10/2024 |