(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 7322)(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 28 października 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,
po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego odbywały się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.
(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje możliwość przyjęcia w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.
(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2879 2 ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy teleinformatyczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. Program ten określa również wdrożenie i daty uruchomienia krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych, które obejmują razem procedury celne dla towarów wprowadzanych na obszar celny Unii zgodnie z art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Określono w nim także wdrożenie i daty realizacji poszczególnych "etapów" wersji 3 systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.
(4) Zgodnie z art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3 zgłoszenia przywozowe do dopuszczenia do obrotu przesyłek o niskiej wartości przez operatorów pocztowych należy składać w krajowych systemach importu państw członkowskich.
(5) W art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 określono ponadto termin, do którego sposoby inne niż techniki elektronicznego przetwarzania danych można wykorzystywać przejściowo w celu wdrożenia przepisów dotyczących zgłoszenia celnego dotyczącego towarów wprowadzanych na obszar celny Unii.
(6) Chociaż Irlandia terminowo wdrożyła niezbędne systemy teleinformatyczne, zgodnie z harmonogramem określonym w programie prac, operator pocztowy w Irlandii nie jest jeszcze w stanie w pełni spełnić wymogów art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 oraz art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Wynika to z wyjątkowej okoliczności spowodowanej niezdolnością operatora pocztowego Zjednoczonego Królestwa do dostarczenia irlandzkiemu operatorowi pocztowemu wystarczających danych umożliwiających utworzenie elektronicznej deklaracji przywozowej w odniesieniu do niektórych towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia z należności celnych i podatków na podstawie art. 25, 26 i 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 4 oraz art. 1 i 2 dyrektywy Rady 2006/79/WE 5 ("zwolnienie prezentów"). Dotyczy to takich towarów, które są wysyłane przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii.
(7) Szczególne powiązania historyczne i geograficzne między Irlandią a Zjednoczonym Królestwem oraz duża liczba przesyłek korzystających ze zwolnienia prezentów, które irlandzki operator pocztowy codziennie otrzymuje od osób fizycznych w Zjednoczonym Królestwie, uzasadniają przyznanie odstępstwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, o które wystąpił organ celny Irlandii w dniu 5 marca 2024 r. W związku z tym takie odstępstwo powinno czasowo pozwolić Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w związku dopuszczeniem do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych, korzystających ze zwolnienia prezentów i wysyłanych przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii.
(8) Stosując niniejszą decyzję, organ celny Irlandii powinien nadal wymagać przedstawienia przesyłek organom celnym, w przypadku gdy dane dostarczone przez operatora pocztowego ze Zjednoczonego Królestwa są niekompletne lub są niewystarczająco wysokiej jakości, aby złożyć deklarację elektroniczną i przeprowadzić kontrole fizyczne tych przesyłek do celów oceny ryzyka.
(9) Okres obowiązywania odstępstwa powinien być uzależniony od terminu realizacji obowiązków związanych z wersją 3 ICS2, określonego w załączniku do programu prac na dzień 1 września 2025 r. oraz zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1a lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 6 .
(10) Od tego dnia obowiązek złożenia przywozowej deklaracji skróconej zastąpi wymóg utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. Operatorzy pocztowi, w tym operator pocztowy ze Zjednoczonego Królestwa, mają składać przywozowe deklaracje skrócone przy użyciu ICS2, który powinien dostarczyć irlandzkiemu operatorowi pocztowemu danych wystarczających do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. W przypadku gdy dane otrzymane po tej dacie nie będą wystarczające do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej, oczekuje się, że Irlandia będzie ręcznie wprowadzać dane z dostarczonego formularza CN22/CN23 lub zwracać przesyłki.
(11) Zgodnie z wnioskiem złożonym przez Irlandię oraz wraz z unaocznieniem się faktycznej szczególnej sytuacji, w jakiej znalazła się Irlandia, na której opiera się niniejsza decyzja, powinna mieć ona zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 kwietnia 2024 r. i obowiązywać najpóźniej do dnia 1 września 2025 r.,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.