Decyzja wykonawcza 2024/2740 przyznająca odstępstwo zezwalające Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w celu dopuszczenia do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia na mocy art. 25-27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 wysyłanych przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2740
z dnia 24 października 2024 r.
przyznająca odstępstwo zezwalające Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w celu dopuszczenia do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia na mocy art. 25-27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 wysyłanych przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 7322)

(Jedynie teksty w języku angielskim i irlandzkim są autentyczne)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 28 października 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 4 w związku z art. 8 ust. 2,

po zasięgnięciu opinii Komitetu Kodeksu Celnego,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 wymaga, aby wszelka wymiana informacji między organami celnymi oraz między przedsiębiorcami a organami celnymi, a także przechowywanie tych informacji zgodnie z wymogami przepisów prawa celnego odbywały się za pomocą technik elektronicznego przetwarzania danych.

(2) Art. 6 ust. 4 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 przewiduje możliwość przyjęcia w wyjątkowych przypadkach decyzji umożliwiających jednemu państwu członkowskiemu lub większej ich liczbie korzystanie z odstępstwa od stosowania technik elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji, jeżeli takie odstępstwo jest uzasadnione specyficzną sytuacją wnioskującego państwa członkowskiego i jest przyznawane na określony czas.

(3) Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2879 2  ustanawia program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym ("program prac"). W programie prac wymieniono systemy teleinformatyczne, które mają zostać opracowane, oraz planowane daty uruchomienia tych systemów. Program ten określa również wdrożenie i daty uruchomienia krajowego systemu importu i komponentu 2 procedur specjalnych, które obejmują razem procedury celne dla towarów wprowadzanych na obszar celny Unii zgodnie z art. 158, 162, 163, 166, 167, 170-174, 201, 240, 250, 254 i 256 rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Określono w nim także wdrożenie i daty realizacji poszczególnych "etapów" wersji 3 systemu kontroli importu 2 ("ICS2") zgodnie z art. 6 ust. 1, art. 16, 46, 47 i 127-132 rozporządzenia (UE) nr 952/2013.

(4) Zgodnie z art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2015/2446 3  zgłoszenia przywozowe do dopuszczenia do obrotu przesyłek o niskiej wartości przez operatorów pocztowych należy składać w krajowych systemach importu państw członkowskich.

(5) W art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013 określono ponadto termin, do którego sposoby inne niż techniki elektronicznego przetwarzania danych można wykorzystywać przejściowo w celu wdrożenia przepisów dotyczących zgłoszenia celnego dotyczącego towarów wprowadzanych na obszar celny Unii.

(6) Chociaż Irlandia terminowo wdrożyła niezbędne systemy teleinformatyczne, zgodnie z harmonogramem określonym w programie prac, operator pocztowy w Irlandii nie jest jeszcze w stanie w pełni spełnić wymogów art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446 oraz art. 278 ust. 2 lit. b) rozporządzenia (UE) nr 952/2013. Wynika to z wyjątkowej okoliczności spowodowanej niezdolnością operatora pocztowego Zjednoczonego Królestwa do dostarczenia irlandzkiemu operatorowi pocztowemu wystarczających danych umożliwiających utworzenie elektronicznej deklaracji przywozowej w odniesieniu do niektórych towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia z należności celnych i podatków na podstawie art. 25, 26 i 27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 4  oraz art. 1 i 2 dyrektywy Rady 2006/79/WE 5  ("zwolnienie prezentów"). Dotyczy to takich towarów, które są wysyłane przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii.

(7) Szczególne powiązania historyczne i geograficzne między Irlandią a Zjednoczonym Królestwem oraz duża liczba przesyłek korzystających ze zwolnienia prezentów, które irlandzki operator pocztowy codziennie otrzymuje od osób fizycznych w Zjednoczonym Królestwie, uzasadniają przyznanie odstępstwa zgodnie z rozporządzeniem (UE) nr 952/2013, o które wystąpił organ celny Irlandii w dniu 5 marca 2024 r. W związku z tym takie odstępstwo powinno czasowo pozwolić Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w związku dopuszczeniem do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych, korzystających ze zwolnienia prezentów i wysyłanych przez osoby prywatne w Zjednoczonym Królestwie do osób prywatnych w Irlandii.

(8) Stosując niniejszą decyzję, organ celny Irlandii powinien nadal wymagać przedstawienia przesyłek organom celnym, w przypadku gdy dane dostarczone przez operatora pocztowego ze Zjednoczonego Królestwa są niekompletne lub są niewystarczająco wysokiej jakości, aby złożyć deklarację elektroniczną i przeprowadzić kontrole fizyczne tych przesyłek do celów oceny ryzyka.

(9) Okres obowiązywania odstępstwa powinien być uzależniony od terminu realizacji obowiązków związanych z wersją 3 ICS2, określonego w załączniku do programu prac na dzień 1 września 2025 r. oraz zgodnie z art. 127 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 i art. 183 ust. 1a lit. a) i b) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2015/2447 6 .

(10) Od tego dnia obowiązek złożenia przywozowej deklaracji skróconej zastąpi wymóg utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. Operatorzy pocztowi, w tym operator pocztowy ze Zjednoczonego Królestwa, mają składać przywozowe deklaracje skrócone przy użyciu ICS2, który powinien dostarczyć irlandzkiemu operatorowi pocztowemu danych wystarczających do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej. W przypadku gdy dane otrzymane po tej dacie nie będą wystarczające do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej, oczekuje się, że Irlandia będzie ręcznie wprowadzać dane z dostarczonego formularza CN22/CN23 lub zwracać przesyłki.

(11) Zgodnie z wnioskiem złożonym przez Irlandię oraz wraz z unaocznieniem się faktycznej szczególnej sytuacji, w jakiej znalazła się Irlandia, na której opiera się niniejsza decyzja, powinna mieć ona zastosowanie z mocą wsteczną od dnia 1 kwietnia 2024 r. i obowiązywać najpóźniej do dnia 1 września 2025 r.,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Na zasadzie odstępstwa od art. 6 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 952/2013 oraz art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w przypadku gdy dane elektroniczne przekazane przez operatora pocztowego ze Zjednoczonego Królestwa są niewystarczające do utworzenia elektronicznej deklaracji przywozowej, irlandzki organ celny zezwala krajowemu operatorowi pocztowemu na dopuszczenie do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych bez składania elektronicznej deklaracji przywozowej w krajowym systemie importu, pod warunkiem że towary te korzystają ze zwolnienia na podstawie art. 25-27 rozporządzenia (WE) nr 1186/2009 oraz art. 1 i 2 dyrektywy 2006/79/WE i są wysyłane przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii.

Towary takie są nadal przedstawiane organom celnym i mogą podlegać kontrolom fizycznym do celów oceny ryzyka.

Artykuł  2

Niniejszą decyzję stosuje się od dnia 1 kwietnia 2024 r. do dnia 1 września 2025 r. lub do czasu, gdy Irlandia będzie w stanie spełnić wymogi art. 143a i 144 rozporządzenia delegowanego (UE) 2015/2446, w zależności od tego, która z tych dat będzie wcześniejsza.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja skierowana jest do Irlandii.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.

1 Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj.
2 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2879 z dnia 15 grudnia 2023 r. ustanawiająca program prac dotyczący rozwoju i wykorzystywania systemów teleinformatycznych przewidziany w unijnym kodeksie celnym (Dz.U. L, 2023/2879, 22.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2879/oj).
3 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2015/2446 z dnia 28 lipca 2015 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 w odniesieniu do szczegółowych zasad dotyczących niektórych przepisów unijnego kodeksu celnego (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2015/2446/oj).
4 Rozporządzenie Rady (WE) nr 1186/2009 z dnia 16 listopada 2009 r. ustanawiające wspólnotowy system zwolnień celnych (Dz.U. L 324 z 10.12.2009, s. 23, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2009/1186/oj).
5 Dyrektywa Rady 2006/79/WE z dnia 5 października 2006 r. w sprawie zwolnienia od podatku przy przywozie z państw trzecich małych partii towarów o charakterze niehandlowym (Dz.U. L 286 z 17.10.2006, s. 15, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2006/79/oj).
6 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2015/2447 z dnia 24 listopada 2015 r. ustanawiające szczegółowe zasady wykonania niektórych przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.U. L 343 z 29.12.2015, s. 558, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2015/2447/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2740

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2740 przyznająca odstępstwo zezwalające Irlandii na korzystanie ze sposobów innych niż techniki elektronicznego przetwarzania danych do wymiany i przechowywania informacji w celu dopuszczenia do obrotu towarów w przesyłkach pocztowych korzystających ze zwolnienia na mocy art. 25-27 rozporządzenia Rady (WE) nr 1186/2009 wysyłanych przez osobę prywatną w Zjednoczonym Królestwie do osoby prywatnej w Irlandii
Data aktu: 24/10/2024
Data ogłoszenia: 28/10/2024
Data wejścia w życie: 28/10/2024, 01/04/2024