a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dnia 6 maja 2014 r. Komisja przyjęła rozporządzenie wykonawcze (UE) nr 464/2014 2 wprowadzające do dnia 8 maja 2017 r. pierwsze odstępstwo od art. 13 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia Rady (WE) nr 1967/2006 w zakresie minimalnych odległości od brzegu i minimalnej głębokości morza przy połowach dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) niewodami pełnomorskimi na niektórych wodach terytorialnych Hiszpanii (Katalonia). Pierwsze przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2018/922 3 , które wygasło w dniu 2 lipca 2021 r. Drugie przedłużenie tego odstępstwa przyznano rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/1713 4 , które wygasło w dniu 2 lipca 2024 r.
(2) W dniu 5 marca 2024 r. Komisja otrzymała od Hiszpanii wniosek o przedłużenie odstępstwa w odniesieniu do stosowania niewodów pełnomorskich do połowu dobijakowatych (Gymnammodytes cicerelus i G. semisquamatus) oraz babkowatych (Aphia minuta i Crystalogobius linearis) na jej wodach terytorialnych w regionie Katalonii.
(3) Hiszpania przedstawiła aktualne informacje naukowo-techniczne, które uzasadniają to odstępstwo.
(4) W dniu 20 lipca 2021 r. Hiszpania przyjęła plan zarządzania 5 zgodnie z art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 ("hiszpański plan zarządzania").
(5) Wniosek dotyczy statków, które są zarejestrowane w wykazie upoważnionych statków zarządzanym przez Wspólnotę Autonomiczną Katalonii oraz prowadzą udokumentowaną działalność połowową od ponad pięciu lat i działają na podstawie hiszpańskiego planu zarządzania.
(6) Wniosek obejmuje 26 statków o długości całkowitej poniżej 10 m i o mocy silnika mniejszej niż 75 kW, a plan zarządzania gwarantuje, że w przyszłości nakład połowowy nie wzrośnie, ponieważ upoważnienia do połowów są wydawane tylko tym 26 statkom.
(7) Statki te zostały wpisane do wykazu przekazanego Komisji zgodnie z art. 13 ust. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(8) Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) dokonał oceny przedłużenia odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, oraz związanego z nim hiszpańskiego planu zarządzania podczas sesji plenarnej, która odbyła się w dniach 8-12 lipca 2024 r. 6
(9) STECF zauważył, że hiszpański plan zarządzania zawiera odpowiednie elementy dotyczące monitorowania przedmiotowych działań i zarządzania nimi oraz że spełniono warunki przyznania odstępstwa. STECF stwierdził, że warunki przyznania odstępstw od art. 9 i 13 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 w odniesieniu do minimalnego rozmiaru oczek sieci, odległości od brzegu i minimalnej głębokości w wodach hiszpańskich (katalońskich) zostały spełnione.
(10) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z wymogami określonymi w art. 13 ust. 5 i 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(11) Odstępstwo, o które wystąpiła Hiszpania, dotyczy ograniczonej liczby statków; poza tym określone przeszkody geograficzne ograniczają obszar odnośnych łowisk, co wynika zarówno z ograniczonego zasięgu szelfu kontynentalnego, jak i z rozmieszczenia gatunków docelowych.
(12) Tego rodzaju połowów nie można dokonywać przy użyciu innych narzędzi połowowych, gdyż wyłącznie niewody pełnomorskie posiadają właściwości techniczne, które umożliwiają ich prowadzenie.
(13) Ponadto omawiane połowy nie mają znaczącego wpływu na środowisko morskie, ponieważ niewody pełnomorskie są wysoce selektywnymi narzędziami połowowymi i nie dotykają dna morskiego.
(14) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi art. 4 ust. 1 akapit pierwszy rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, ponieważ w hiszpańskim planie zarządzania wyraźnie zakazano prowadzenia połowów nad siedliskami chronionymi.
(15) Wymogi art. 8 ust. 1 lit. h) rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, zastąpione art. 8 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 7 oraz częścią B sekcja I załącznika IX do niego, nie mają zastosowania, ponieważ odnoszą się do trawlerów.
(16) Hiszpania zezwoliła na odstępstwo od minimalnego rozmiaru oczek sieci ustanowionego w art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, na podstawie spełnienia wymogów art. 9 ust. 7 tego rozporządzenia ze względu na wysoce selektywny charakter przedmiotowych połowów, ich nieznaczny wpływ na środowisko morskie oraz fakt, że przepisy art. 4 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 nie mają na nie wpływu.
(17) Art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 uchylono rozporządzeniem (UE) 2019/1241. Zgodnie z częścią B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 można jednak nadal stosować odstępstwa od minimalnego rozmiaru oczka sieci przyjęte na podstawie art. 9 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006, które obowiązywały w dniu 14 sierpnia 2019 r., pod warunkiem że nie prowadzą one do zwiększenia połowów osobników młodocianych. Przedłużenie odstępstwa, o które wystąpiła Hiszpania, jest zgodne z warunkami określonymi w art. 15 ust. 5 rozporządzenia (WE) nr 1967/2006 i w części B pkt 4 załącznika IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241, ponieważ nie prowadzi to do pogorszenia standardów selektywności - w szczególności w odniesieniu do zwiększenia połowów osobników młodocianych - obowiązujących w dniu 14 sierpnia 2019 r., i służy osiągnięciu celów i wartości docelowych określonych w art. 3 i 4 tego rozporządzenia.
(18) Przedmiotową działalność połowową prowadzi się w bardzo niedużej odległości - do 3 mil morskich - od brzegu, w związku z czym nie koliduje ona z działalnością innych statków.
(19) Działalność niewodów pełnomorskich jest regulowana przez hiszpański plan zarządzania, aby zapewnić utrzymanie połowów gatunków wymienionych w załączniku IX do rozporządzenia (UE) 2019/1241 - z wyjątkiem małży - na poziomie minimalnym.
(20) Niewody pełnomorskie to narzędzia wysoce selektywne, którymi nie poławia się głowonogów.
(21) Hiszpański plan zarządzania obejmuje środki monitorowania działalności połowowej przewidziane w art. 13 ust. 9 akapit trzeci rozporządzenia (WE) nr 1967/2006.
(22) Przedmiotowa działalność połowowa spełnia wymogi określone w art. 14 rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 8 .
(23) Odstępstwo, o które wystąpiono, należy zatem przedłużyć o dwa lata.
(24) We właściwym terminie oraz zgodnie z planem monitorowania przewidzianym w hiszpańskim planie zarządzania Hiszpania powinna przedstawić Komisji sprawozdanie.
(25) Należy wprowadzić ograniczenie okresu obowiązywania przedmiotowego odstępstwa, aby umożliwić niezwłoczne wprowadzenie środków naprawczych, gdyby sprawozdanie przedłożone Komisji wskazało, że stan ochrony eksploatowanych stad jest zły, a jednocześnie zapewni rzetelniejszą podstawę naukową na potrzeby udoskonalenia planu zarządzania.
(26) Ponieważ odstępstwo przyznane rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2021/1713 wygasło w dniu 2 lipca 2024 r., w celu zapewnienia ciągłości prawnej niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie ze skutkiem od dnia 3 lipca 2024 r.
(27) Ze względu na pewność prawa niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie w trybie pilnym.
(28) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rybołówstwa i Akwakultury,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.