uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1036 z dnia 8 czerwca 2016 r. w sprawie ochrony przed przywozem produktów po cenach dumpingowych z krajów niebędących członkami Unii Europejskiej 1 ("rozporządzenie podstawowe"), w szczególności jego art. 14 ust. 5,
po poinformowaniu państw członkowskich,
(1) 1 lipca 2024 r. Komisja Europejska ("Komisja") powiadomiła w zawiadomieniu opublikowanym w Dzienniku
Urzędowym Unii Europejskiej 2 o wszczęciu postępowania antydumpingowego dotyczącego przywozu do Unii żywic epoksydowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, Republiki Korei, Tajwanu i Tajlandii.
(2) Wszczęcie to nastąpiło w następstwie skargi złożonej 6 czerwca 2024 r. przez koalicję ad hoc producentów żywicy epoksydowej w imieniu producentów reprezentujących ponad 25 % całkowitej produkcji unijnej żywic epoksydowych.
1. PRODUKT PODLEGAJĄCY REJESTRACJI
(3) Produktem podlegającym rejestracji ("produkt objęty postępowaniem") są produkty, których ponad 35 % masy stanowią żywice epoksydowe, będące polimerami lub prepolimerami zawierającymi reaktywne pierścienie epoksydowe, na bazie epichlorohydryny oraz alifatycznego lub aromatycznego składnika alkoholowego (takiego jak bisfenol A), w postaci stałej, półstałej lub płynnej, niezależnie od klasy, czystości, masy cząsteczkowej lub struktury molekularnej, niezależnie od tego, czy zawierają modyfikatory, utwardzacze lub dodatki, o ile utwardzacze nie reagowały chemicznie w celu utwardzenia żywicy epoksydowej lub przekształcenia jej w inny produkt niezawierający już pierścieni epoksydowych.
(4) Wyłączone są następujące produkty:
- niektóre farby i produkty powlekające, które są mieszankami, mieszaninami lub innymi preparatami składającymi się z żywicy epoksydowej, utwardzacza i pigmentu, w dowolnej postaci, pakowane w jeden lub więcej pojemników, o ile 1) pigment stanowi co najmniej 10 % całkowitej masy produktu, 2) żywica epoksydowa stanowi maksymalnie 80 % całkowitej masy produktu oraz 3) utwardzacz stanowi 5-40 % całkowitej masy produktu;
- wstępnie impregnowane tkaniny lub włókna, często określane jako "prepregi", które są materiałami kompozytowymi składającymi się z tkanin lub włókien (zazwyczaj węglowych lub szklanych) impregnowanych żywicą epoksydową;
- mieszanki żywic epoksydowych z innymi materiałami, obecnie objęte kodami CN innymi niż 2910 90 00, 3824 99 92, 3824 99 93i 3907 30 00.
(5) Produkt objęty postępowaniem jest obecnie klasyfikowany do kodów CN ex 2910 90 00, ex 3824 99 92, ex 3824 99 93 i ex 3907 30 00 (kody TARIC 2910 90 00 05, 3824 99 92 96, 3824 99 93 10, 3907 30 00 05, 3907 30 00 20 i 3907 30 00 80). Kody CN i TARIC podano jedynie w celach informacyjnych i bez uszczerbku dla późniejszej zmiany klasyfikacji taryfowej.
2. REJESTRACJA
(6) Zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego przywóz produktu objętego postępowaniem może zostać poddany rejestracji, tak aby zagwarantować, w razie wprowadzenia ceł antydumpingowych w wyniku dochodzenia, możliwość pobrania tych ceł od zarejestrowanego przywozu z mocą wsteczną, przy spełnieniu niezbędnych warunków, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
(7) Komisja podjęła decyzję o poddaniu rejestracji przywozu produktu objętego postępowaniem z własnej inicjatywy zgodnie z art. 14 ust. 5 rozporządzenia podstawowego. Warunki poboru ceł z mocą wsteczną zostaną ocenione w ewentualnym rozporządzeniu nakładającym cła ostateczne.
(8) Jakiekolwiek zobowiązania w przyszłości oparte będą na wynikach dochodzenia.
(9) W odniesieniu do przywozu z Chińskiej Republiki Ludowej w zarzutach zawartych w skardze wzywającej do wszczęcia dochodzenia antydumpingowego szacuje się, że marginesy dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynoszą między 140 % a 170 %, a średni poziom usuwający szkodę - między 50 % a 60 %, za okres od października 2022 r. do września 2023 r.
(10) Kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania zostałaby normalnie określona na niższym z tych poziomów, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia podstawowego. Jeżeli w trakcie dochodzenia Komisja znajdzie dowody na istnienie zakłóceń handlu surowcami zgodnie z art. 7 ust. 2a rozporządzenia podstawowego, kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania zostanie ustalona na poziomie marginesu dumpingu, jak przewidziano w art. 7 ust. 2b rozporządzenia podstawowego, jeśli zostanie stwierdzone, że cło niższe od marginesu dumpingu nie byłoby wystarczające do usunięcia szkody poniesionej przez przemysł Unii.
(11) W odniesieniu do przywozu z Republiki Korei w skardze szacuje się, że marginesy dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynoszą między 10 % a 40 %, a średni poziom usuwający szkodę - między 40 % a 50 %, za okres od października 2022 r. do września 2023 r.
(12) W odniesieniu do przywozu z Tajwanu w skardze szacuje się, że marginesy dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynoszą między 10 % a 40 %, a średni poziom usuwający szkodę - między 50 % a 60 %, za okres od października 2022 r. do września 2023 r.
(13) W odniesieniu do przywozu z Tajlandii w skardze szacuje się, że marginesy dumpingu w przypadku produktu objętego postępowaniem wynoszą między 60 % a 90 %, a średni poziom usuwający szkodę - między 40 % a 50 %, za okres od października 2022 r. do września 2023 r.
(14) Kwota ewentualnego przyszłego zobowiązania w przypadku Republiki Korei, Tajwanu i Tajlandii zostałaby normalnie określona na niższym z tych poziomów, zgodnie z art. 7 ust. 2 rozporządzenia podstawowego.
3. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH
(15) Wszelkie zgromadzone w związku z tą rejestracją dane osobowe będą przetwarzane zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 3 ,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2714 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2714 poddające rejestracji przywóz żywic epoksydowych pochodzących z Chińskiej Republiki Ludowej, Republiki Korei, Tajwanu i Tajlandii |
| Data aktu: | 24/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 25/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 26/10/2024 |