Decyzja 2024/2708 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.

DECYZJA RADY (UE) 2024/2708
z dnia 14 października 2024 r.
w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.

RADA UNII EUROPEJSKIEJ, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43, w związku z art. 218 ust. 9, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Podczas swojego następnego Zgromadzenia Ogólnego w dniu 18 października 2024 r. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie rezolucje (zwane dalej "projektami rezolucji OIV"). Te rezolucje będą miały skutki prawne do celów art. 218 ust. 9 Traktatu.

(2) Unia nie jest członkiem OIV. Jednakże w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV.

(3) Członkami OIV jest 20 państw członkowskich. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia tych rezolucji podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r.

(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które wchodzą w zakres jej kompetencji. Stanowisko to powinno zostać wyrażone na posiedzeniach OIV przez państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.

(5) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1  oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/934 2  niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne.

(6) Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV.

(7) Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na podstawie tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV.

(8) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 stanowi, że jeżeli wymogi dotyczące czystości i tożsamości substancji stosowanych w praktykach enologicznych nie zostały określone przez Komisję, wówczas stosuje się wymogi, o których mowa w części A tabela 2 kolumna 4 załącznika I do tego rozporządzenia, odnoszące się do zaleceń OIV.

(9) Projekt rezolucji OENO-MICRO 23-740 rozszerza zakres stosowania szeregu rezolucji na drożdże nienależące do rodzaju Saccharomyces w celu uregulowania ich stosowania. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne.

(10) Projekt rezolucji OENO-SPECIF 23-723 wycofuje odniesienia do białka pszenicy ze wszystkich dokumentów OIV, w tym z Międzynarodowego kodeksu enologicznego i Międzynarodowego kodeksu praktyk enologicznych. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne.

(11) Projekt rezolucji OENO-TECHNO 15-581B ustanawia nową praktykę enologiczną w celu poprawy kwasowości w winie przy użyciu kwasu fumarowego. Projekt rezolucji OENO-TECHNO 20-672B ustanawia nową praktykę enologiczną dotyczącą stabilizacji białka w winach z wykorzystaniem funkcjonalizowanej krzemionki mezoporowatej. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucje te będą mieć skutki prawne.

(12) Projekty rezolucji OIV zostały szczegółowo przedyskutowane przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina. Przyczyniają się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Należy zatem je poprzeć.

(13) W celu umożliwienia niezbędnej elastyczności podczas negocjacji, przed posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r. państwa członkowskie, które są członkami OIV, powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na techniczne zmiany w projektach rezolucji OIV, pod warunkiem, że zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na Zgromadzeniu Ogólnym OIV zaplanowanym na dzień 18 października 2024 r., określone jest w załączniku do niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Stanowisko, o którym mowa w art. 1, wyrażają państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.

Artykuł  3
1. 
W przypadku gdy na stanowisko, o którym mowa w art. 1, mogą mieć wpływ nowe informacje naukowe lub techniczne przedstawione przed posiedzeniami OIV lub podczas nich, państwa członkowskie, które są członkami OIV, występują z wnioskiem o odroczenie głosowania, które ma odbyć się podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV, do czasu ustalenia przez Unię stanowiska w oparciu o te nowe informacje.
2. 
W ramach koordynacji prac oraz bez kolejnej decyzji Rady ustalającej stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w imieniu Unii, mogą wyrażać zgodę na zmiany techniczne w projektach rezolucji OIV, o których mowa w załączniku do niniejszej decyzji, jeżeli zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji.
Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem jej przyjęcia.

Sporządzono w Luksemburgu dnia 14 paźdz

ZAŁĄCZNIK

Państwa członkowskie, które są członkami Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina (OIV), działające wspólnie w imieniu Unii, popierają następujące projekty rezolucji na etapie 7 podczas Zgromadzenia Ogólnego OIV zaplanowanego na dzień 18 października 2024 r.:
OENO-MICRO 23-740: Aktualizacja monografii dotyczących produktów i podproduktów drożdży nienależących do rodzaju Saccharomyces,
OENO-SPECIF 23-723: Aktualizacja monografii i kodeksu dotycząca białka pochodzenia roślinnego (wycofanie pszenicy),
OENO-TECHNO 15-581B: Obróbka kwasem fumarowym w winie w celu zakwaszenia,
OENO-TECHNO 20-672B: Obróbka funkcjonalizowaną krzemionką mezoporowatą w celu stabilizacji białek win.
1 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 (Dz.U. L 347 z 20.12.2013, s. 671, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/1308/oj).
2 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/934 z dnia 12 marca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do obszarów uprawy winorośli, w przypadku których zawartość alkoholu może być zwiększona, dozwolonych praktyk enologicznych i ograniczeń mających zastosowanie do produkcji i konserwowania produktów sektora win, minimalnej zawartości alkoholu w odniesieniu do produktów ubocznych oraz ich usuwania, a także publikacji dokumentów OIV (Dz.U. L 149 z 7.6.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2019/934/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2708

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2708 w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej w odniesieniu do niektórych rezolucji, które będą przedmiotem głosowania na 22. Zgromadzeniu Ogólnym Międzynarodowej Organizacji ds. Winorośli i Wina w dniu 18 października 2024 r.
Data aktu: 14/10/2024
Data ogłoszenia: 18/10/2024