RADA UNII EUROPEJSKIEJ, uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 43, w związku z art. 218 ust. 9, uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej, a także mając na uwadze, co następuje:(1) Podczas swojego następnego Zgromadzenia Ogólnego w dniu 18 października 2024 r. Międzynarodowa Organizacja ds. Winorośli i Wina (OIV) przeanalizuje i prawdopodobnie przyjmie rezolucje (zwane dalej "projektami rezolucji OIV"). Te rezolucje będą miały skutki prawne do celów art. 218 ust. 9 Traktatu.
(2) Unia nie jest członkiem OIV. Jednakże w dniu 20 października 2017 r. OIV przyznała Unii szczególny status przewidziany w art. 4 regulaminu wewnętrznego OIV.
(3) Członkami OIV jest 20 państw członkowskich. Te państwa członkowskie mają możliwość proponowania poprawek do projektów rezolucji OIV i zostaną zaproszone do przyjęcia tych rezolucji podczas następnego Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r.
(4) Należy ustalić stanowisko, jakie ma być zajęte w imieniu Unii na posiedzeniach OIV w odniesieniu do projektów rezolucji OIV dotyczących kwestii, które wchodzą w zakres jej kompetencji. Stanowisko to powinno zostać wyrażone na posiedzeniach OIV przez państwa członkowskie, które są członkami OIV, działające wspólnie w interesie Unii.
(5) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 1 oraz rozporządzeniem delegowanym Komisji (UE) 2019/934 2 niektóre rezolucje przyjęte i opublikowane przez OIV będą miały skutki prawne.
(6) Art. 80 ust. 3 lit. a) rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że przy zatwierdzaniu praktyk enologicznych Komisja uwzględnia praktyki enologiczne i metody analizy zalecane i opublikowane przez OIV.
(7) Art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 stanowi, że produkty sektora wina przywożone do Unii produkowane są zgodnie z praktykami enologicznymi dozwolonymi przez Unię na podstawie tego rozporządzenia lub - przed uzyskaniem pozwolenia - produkowane zgodnie z praktykami enologicznymi zalecanymi i opublikowanymi przez OIV.
(8) Art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 stanowi, że jeżeli wymogi dotyczące czystości i tożsamości substancji stosowanych w praktykach enologicznych nie zostały określone przez Komisję, wówczas stosuje się wymogi, o których mowa w części A tabela 2 kolumna 4 załącznika I do tego rozporządzenia, odnoszące się do zaleceń OIV.
(9) Projekt rezolucji OENO-MICRO 23-740 rozszerza zakres stosowania szeregu rezolucji na drożdże nienależące do rodzaju Saccharomyces w celu uregulowania ich stosowania. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne.
(10) Projekt rezolucji OENO-SPECIF 23-723 wycofuje odniesienia do białka pszenicy ze wszystkich dokumentów OIV, w tym z Międzynarodowego kodeksu enologicznego i Międzynarodowego kodeksu praktyk enologicznych. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 oraz art. 9 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/934 rezolucja ta będzie mieć skutki prawne.
(11) Projekt rezolucji OENO-TECHNO 15-581B ustanawia nową praktykę enologiczną w celu poprawy kwasowości w winie przy użyciu kwasu fumarowego. Projekt rezolucji OENO-TECHNO 20-672B ustanawia nową praktykę enologiczną dotyczącą stabilizacji białka w winach z wykorzystaniem funkcjonalizowanej krzemionki mezoporowatej. Zgodnie z art. 80 ust. 3 lit. a) i art. 90 ust. 2 rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 rezolucje te będą mieć skutki prawne.
(12) Projekty rezolucji OIV zostały szczegółowo przedyskutowane przez naukowców i ekspertów technicznych sektora wina. Przyczyniają się one do międzynarodowej harmonizacji norm dotyczących wina oraz ustanowią ramy, które zapewnią uczciwą konkurencję w handlu produktami sektora wina. Należy zatem je poprzeć.
(13) W celu umożliwienia niezbędnej elastyczności podczas negocjacji, przed posiedzeniem Zgromadzenia Ogólnego OIV w dniu 18 października 2024 r. państwa członkowskie, które są członkami OIV, powinny zostać uprawnione do wyrażenia zgody na techniczne zmiany w projektach rezolucji OIV, pod warunkiem, że zmiany te nie zmieniają istotnej treści tych rezolucji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: