a także mając na uwadze, co następuje:(1) Poprawiona Konwencja o żegludze na Renie z dnia 17 października 1868 r., zmieniona Konwencją zmieniającą poprawioną Konwencję o żegludze na Renie, podpisaną w Strasburgu w dniu 20 listopada 1963 r. (zwana dalej "Konwencją"), weszła w życie w dniu 14 kwietnia 1967 r. Konwencja utrzymuje Centralną Komisję Żeglugi na Renie (CKŻR) oraz system żeglugi śródlądowej na Renie ustanowiony w 1815 r. W ramach CKŻR w dniu 3 czerwca 2015 r. utworzono Europejski Komitet ds. Opracowywania Norm w Żegludze Śródlądowej (CESNI) w celu opracowania norm technicznych dotyczących śródlądowych dróg wodnych w różnych dziedzinach, zwłaszcza w odniesieniu do statków, technologii informacyjnej i załóg.
(2) Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/1629 1 zawiera odesłanie do najnowszych norm CESNI ustanawiających wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej, a mianowicie do europejskich norm ustanawiających wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej (ES-TRIN). CKŻR również odsyła do najnowszych norm zawartych w regulacjach dotyczących Renu. Zgodnie z art. 22 i 23 Konwencji CKŻR może przyjmować wiążące rezolucje ustanawiające wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej prowadzących żeglugę śródlądową na Renie. Normy techniczne, które mają zostać przyjęte przez CESNI, będą zatem wiążące, gdy w odpowiednich wiążących rezolucjach CKŻR znajdą się odesłania do tych norm technicznych.
(3) Na mocy Konwencji CKŻR może modyfikować swoje ramy regulacyjne dotyczące usług informacji rzecznej (RIS) poprzez odesłanie do norm technicznych przyjętych przez CESNI i wprowadzenie obowiązku przestrzegania tych norm technicznych w ramach stosowania Konwencji.
(4) CESNI ma przyjąć zaktualizowaną europejską normę ustanawiającą wymagania techniczne dla statków żeglugi śródlądowej 2025/1 (ES-TRIN 2025/1) oraz europejską normę w zakresie usług informacji rzecznej 2025/1 (ES-RIS 2025/1) na sesji w dniu 17 października 2024 r. Po przyjęciu tych norm CKŻR zamierza na sesji plenarnej w dniu 5 grudnia 2024 r. przyjąć rezolucję zmieniającą regulacje dotyczące Renu w celu zawarcia odesłania do norm ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1. Normy ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1 zastępują, odpowiednio, normy ES-TRIN 2023/1 i ES-RIS 2023/1.
(5) Norma ES-TRIN 2025/1 ustanawia jednolite wymagania techniczne niezbędne do zapewnienia bezpieczeństwa statków żeglugi śródlądowej. Zawiera ona przepisy dotyczące budowy statków żeglugi śródlądowej, ich wyposażenia i urządzeń, specjalne przepisy dotyczące poszczególnych kategorii statków, takich jak statki pasażerskie, zestawy pchane i kontenerowce, przepisy dotyczące wyposażenia automatycznych systemów identyfikacji statków, przepisy dotyczące identyfikacji statków, wzory zaświadczeń oraz rejestru, przepisy przejściowe, a także instrukcje dotyczące stosowania normy technicznej.
(6) Należy ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CESNI i CKŻR, ponieważ norma ES-TRIN 2025/1 będzie mogła w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii. Art. 31 i 32 dyrektywy (UE) 2016/1629 zobowiązują Komisję do przyjęcia aktów delegowanych odsyłających do najnowszej wersji normy ES-TRIN oraz określenia daty rozpoczęcia jej stosowania, pod warunkiem że zmiany w procesie decyzyjnym CESNI nie zagrażają interesom Unii.
(7) Norma ES-RIS 2025/1 ustanawia jednolite specyfikacje techniczne i normy w celu wsparcia RIS i zapewnienia ich interoperacyjności. Specyfikacje techniczne i normy ustanowione w ES-RIS 2025/1 odpowiadają specyfikacjom technicznym i normom, których przyjęcie jest wymagane na podstawie dyrektywy 2005/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2 , w szczególności w następujących dziedzinach: system obrazowania map elektronicznych i informacji w żegludze śródlądowej, elektroniczne raportowanie statków, komunikaty dla kierowników statków, system śledzenia i namierzania statków oraz zgodność sprzętu niezbędnego do korzystania z RIS.
(8) Specyfikacje techniczne dla RIS opierają się na zasadach technicznych określonych w załączniku II do dyrektywy 2005/44/WE i uwzględniają prace przeprowadzone w tej dziedzinie przez odpowiednie organizacje międzynarodowe.
(9) Należy zatem ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CESNI, ponieważ ES-RIS 2025/1 będzie mogła w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść prawa Unii, a mianowicie na wiążące specyfikacje techniczne przyjmowane na podstawie dyrektywy 2005/44/WE.
(10) Oczekuje się, że na zbliżającej się sesji plenarnej CKŻR przyjmie rezolucje, które zmienią jej regulacje obowiązujące na Renie w celu uwzględnienia odesłań do norm ES-TRIN 2025/1 i ES-RIS 2025/1. Taka zmiana będzie wiążąca na mocy prawa międzynarodowego zgodnie z art. 1 i 22 Konwencji. Należy zatem również ustalić stanowisko, które ma zostać zajęte w imieniu Unii na forum CKŻR.
(11) W celu ułatwienia osiągnięcia najwyższego poziomu bezpieczeństwa w żegludze śródlądowej, śledzenia rozwoju technicznego w tym sektorze oraz zapewnienia zgodności wymagań dla statków i kompatybilności usług informacji rzecznej w Europie ważne jest, aby wymagania techniczne dotyczące statków i usług informacji rzecznej zostały w jak największym stopniu zharmonizowane w ramach różnych systemów prawnych w Europie. W szczególności państwa członkowskie będące także członkami CKŻR powinny być upoważnione do wspierania decyzji harmonizujących przepisy CKŻR z przepisami stosowanymi w Unii.
(12) Unia nie jest członkiem ani CKŻR, ani CESNI. Stanowisko Unii powinno zatem zostać wyrażone przez działające wspólnie w interesie Unii państwa członkowskie będące członkami tych organów,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: