KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2283 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie nowej żywności, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr 258/97 Parlamentu Europejskiego i Rady oraz rozporządzenie Komisji (WE) nr 1852/2001 1 , w szczególności jego art. 12,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2015/2283 stanowi, że nowa żywność może być wprowadzana na rynek w Unii, pod warunkiem że wydano na nią zezwolenie i została ona wpisana do unijnego wykazu nowej żywności.
(2) Na podstawie art. 8 rozporządzenia (UE) 2015/2283 w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2017/2470 2 ustanowiono unijny wykaz nowej żywności.
(3) Unijny wykaz określony w załączniku do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470 obejmuje proszek z pieczarek z witaminą D2 jako nową żywność, na którą wydano zezwolenie.
(4) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2021/2079 3 zezwolono na wprowadzenie do obrotu proszku z pieczarek z witaminą D2 jako nowej żywności do stosowania w szeregu środków spożywczych.
(5) W dniu 29 marca 2024 r. przedsiębiorstwo MBio, Monaghan Mushrooms ("wnioskodawca") przedłożyło Komisji, zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2015/2283, wniosek o zmianę specyfikacji nowej żywności "proszek z pieczarek z witaminą D2". Wnioskodawca zwrócił się o rozszerzenie dozwolonego zakresu stężeń witaminy D2 w proszku z pieczarek z witaminą D2, tak aby objąć niższe stężenia, a także o zmianę dozwolonych poziomów węglowodanów polegającą na usunięciu różnych maksymalnych poziomów "węglowodanów" i "włókna pokarmowego ogółem" i określeniu jednego maksymalnego poziomu węglowodanów ogółem.
(6) Wnioskodawca uzasadnił wniosek o tę zmianę, wskazując, że zakres poziomów zawartości witaminy D2 (580-595 pg/g proszku z pieczarek) objętych obecnie zezwoleniem jest bardzo wąski. W świetle późniejszych doświadczeń handlowych i zrozumienia wymogów klientów stało się jasne, że w praktyce istnieje zapotrzebowanie na niższe stężenia, które ułatwiają zastosowanie danej nowej żywności w produkcie końcowym. Zakres stężeń witaminy D2 rozszerzony we wniosku do poziomu 137,5-595 Pg/g suchej masy ułatwi miarodajne dodawanie do różnych rodzajów żywności i doprowadzi do uzyskania dokładniejszej ilości dodanej witaminy D w wymaganych końcowych stężeniach. Proces produkcji pozostaje bez zmian w odniesieniu do swoich podstawowych cech: długość fali promieniowania UV pozostaje w zakresie objętym zezwoleniem; stężenie witaminy D w proszku zależy od czasu ekspozycji na działanie promieniowania UV. Niższe stężenia wiążą się z mniejszą ekspozycją na działanie promieniowania UV niż w przypadku dotychczasowych wyższych stężeń. Aby spełnić wymagania klientów i użytkowników końcowych dotyczące dokładnego i jednolitego dodawania witaminy D do końcowych produktów spożywczych, jednolity skład proszku poddanego działaniu promieniowania zapewnia się poprzez dokładne zmieszanie z odpowiednią ilością proszku z pieczarek, który nie został poddany działaniu promieniowania UV. Niepoddany działaniu promieniowania proszek z pieczarek stosowany w tym celu jest - poza brakiem witaminy D - identyczny z proszkiem poddanym działaniu promieniowania; w ten sposób wyeliminowano wszelkie możliwe zagrożenia, które mogłyby powstać w wyniku zmieszania z materiałem innym niż pieczarki. W odniesieniu do wniosku o określenie jednego maksymalnego poziomu węglowodanów ogółem wnioskodawca wskazuje, że poziom ten obejmowałby dwa odrębne poziomy określone w obecnym zezwoleniu, a mianowicie "węglowodany" i "włókno pokarmowe ogółem", które są ściśle ograniczone. W związku z tym wnioskodawca proponuje zastąpienie istniejących limitów włókna pokarmowego ogółem i węglowodanów pojedynczym limitem zawartości węglowodanów ogółem nieprzekraczającym 60 %. Ponadto wnioskodawca uważa, że podejście to przyniosłoby praktyczne korzyści, które eliminowałyby niepewność związaną z oddzielnym określeniem całkowitej zawartości włókna pokarmowego i węglowodanów. Wnioskodawca wskazuje również, że inne, podobne rodzaje proszku z pieczarek z witaminą D2, na które wydano zezwolenie, mają mniej rygorystyczne limity węglowodanów. W tym kontekście proponowany limit wynoszący nie więcej niż 60 % węglowodanów ogółem jest już stosowany.
(7) Komisja uważa, że wnioskowana aktualizacja unijnego wykazu dotycząca zmiany warunków specyfikacji proszku z pieczarek z witaminą D2 zaproponowana przez wnioskodawcę nie ma wpływu na zdrowie ludzi oraz że przeprowadzenie oceny bezpieczeństwa przez Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") zgodnie z art. 10 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2015/2283 nie jest konieczne. Wnioskowana zmiana specyfikacji dotyczy niższych poziomów zawartości witaminy D2 niż poziomy wcześniej uznane przez Urząd za bezpieczne, które stanowiły podstawę wydania zezwolenia na proszek z pieczarek z witaminą D2 rozporządzeniem (UE) 2021/2079. Ponadto zmiany w procesie produkcji nie mają wpływu na bezpieczeństwo nowej żywności. Co więcej, wnioskowana zmiana polegająca na ustanowieniu jednego limitu dla węglowodanów ogółem łączy jedynie dwa z parametrów obecnie objętych zezwoleniem, a zatem nie wpływa na bezpieczeństwo nowej żywności.
(8) Informacje przedstawione we wniosku dają wystarczające podstawy do stwierdzenia, że zmiany w specyfikacjach nowej żywności są zgodne z warunkami określonymi w art. 12 rozporządzenia (UE) 2015/2283 i powinny zostać zatwierdzone.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić załącznik do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/2470.
(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 16 października 2024 r.