RADA UNII EUROPEJSKIEJ,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając dyrektywę Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej 1 , w szczególności jej art. 395 ust. 1 akapit pierwszy,
uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 193 dyrektywy 2006/112/WE podatnik dokonujący opodatkowanej dostawy towarów lub świadczenia usług jest, co do zasady, obowiązany do zapłaty podatku od wartości dodanej (VAT) organom podatkowym.
(2) Decyzją wykonawczą Rady (UE) 2021/1778 2 upoważniono Niemcy do stosowania, do dnia 31 grudnia 2024 r., środka szczególnego stanowiącego odstępstwo od art. 193 dyrektywy 2006/112/WE w celu wyznaczenia jako osoby zobowiązanej do zapłaty VAT tego podatnika, na rzecz którego dokonuje się przeniesienia uprawnień do emisji, zgodnie z ustawą o handlu uprawnieniami do emisji ze spalania paliw (BEHG) (zwanego dalej "szczególnym środkiem").
(3) W piśmie, które wpłynęło do Komisji dnia 19 lutego 2024 r., Niemcy zwróciły się z wnioskiem o przedłużenie obowiązywania szczególnego środka, a tym samym o upoważnienie do dalszego stosowania szczególnego środka po dniu 31 grudnia 2024 r. (zwanym dalej "wnioskiem").
(4) Zgodnie z art. 395 ust. 2 akapit drugi dyrektywy 2006/112/WE Komisja, pismem z dnia 27 marca 2024 r., przekazała ten wniosek pozostałym państwom członkowskim. Pismem z dnia 2 kwietnia 2024 r. Komisja zawiadomiła Niemcy, że posiada wszystkie informacje niezbędne do rozpatrzenia wniosku.
(5) Zgodnie z informacjami przekazanymi przez Niemcy faktyczna sytuacja, która uzasadniała zastosowanie szczególnego środka, nie uległa zmianie. Niemcy przedłożyły Komisji wniosek wraz ze sprawozdaniem dotyczącym ogólnych pozytywnych doświadczeń ze stosowaniem szczególnego środka, z których wynika, że stosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia w przypadku przenoszenia uprawnień do emisji na podstawie BEHG potwierdziło swoją skuteczność w praktyce. Szczególny środek to ważny element walki z oszustwami związanymi z VAT; oczekuje się, że nabierze on w nadchodzących latach jeszcze większego znaczenia ze względu na zmieniające się warunki rynkowe.
(6) Należy zatem przedłużyć obowiązywanie szczególnego środka. Przedłużenie to powinno być ograniczone w czasie, aby umożliwić Komisji ocenę skuteczności i adekwatności środka szczególnego. Środek szczególny powinien zatem wygasnąć w dniu 31 grudnia 2026 r.
(7) Jeżeli Niemcy chciałyby przedłużyć obowiązywanie szczególnego środka na okres po 2026 r., powinny najpóźniej do dnia 31 marca 2026 r. przedstawić Komisji wniosek o przedłużenie wraz ze sprawozdaniem zawierającym przegląd tego środka szczególnego. Sprawozdanie to powinno zawierać ocenę wpływu środka szczególnego na zwalczanie oszustw związanych z VAT oraz liczbę przedsiębiorstw i transakcji objętych tym środkiem.
(8) Szczególny środek nie wpłynie negatywnie na zasoby własne Unii z tytułu VAT.
(9) Należy zatem odpowiednio zmienić decyzję wykonawczą (UE) 2021/1778,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: