a także mając na uwadze, co następuje:(1) W rozporządzeniu Rady (UE) 2024/257 1 ustanowiono uprawnienia do połowów na lata 2024, 2025 i 2026 w odniesieniu do niektórych stad ryb, mające zastosowanie w wodach Unii oraz - dla unijnych statków rybackich - w niektórych wodach nienależących do Unii. Przedmiotowe uprawnienia do połowów należy zmienić, aby uwzględnić publikację opinii naukowych.
(2) W rozporządzeniu (UE) 2024/257, zmienionym rozporządzeniem Rady (UE) 2024/1856 2 , ustalono - wynoszący 4 997 ton - tymczasowy całkowity dopuszczalny połów (TAC) dla sardeli europejskiej (Engraulis encrasicolus) w podobszarach ICES 9 i 10 oraz w wodach UE rejonu 34.1.1 Komitetu ds. Rybołówstwa na Środkowym i Wschodnim Atlantyku (CECAF), na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 września 2024 r., do czasu opublikowania przez Międzynarodową Radę Badań Morza (ICES) opinii naukowej na temat sardeli europejskiej w rejonie ICES 9a w tym okresie, oraz zezwolono na kontynuowanie połowów. W związku z opublikowaniem tej opinii w dniu 21 czerwca 2024 r. należy na okres od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 czerwca 2025 r. ustalić ostateczny TAC dla sardeli europejskiej w podobszarach ICES 9 i 10 i wodach Unii rejonu CECAF 34.1.1 na poziomie zalecanym przez ICES dla populacji zachodniej i południowej występujących w tym obszarze. Należy też ustanowić warunek szczególny, zgodnie z którym połowy w południowej części obszaru objętego TAC nie mają przekroczyć 969 ton, zgodnie z opinią ICES dotyczącą populacji występującej w tym obszarze. Ponadto, aby uwzględnić fakt, że połowy mogły już zostać dokonane w ramach tymczasowego TAC, zezwala się również na połowy sardeli europejskiej w południowej części obszaru objętego TAC w okresie od dnia 1 lipca 2024 r. do dnia 30 września 2024 r., w uzupełnieniu warunku szczególnego wynoszącego 969 ton, z zastrzeżeniem spełnienia pewnych innych warunków.
(3) W dniu 29 lipca 2024 r. Komitet Naukowo-Techniczny i Ekonomiczny ds. Rybołówstwa (STECF) opublikował swoją opinię w sprawie społeczno-gospodarczych skutków utrzymania na 2024 r. TAC dla rdzawca (Pollachius pollachius) w rejonie ICES 8c i w podobszarach 9 i 10 oraz wodach Unii rejonu CECAF 34.1.1 na poziomie zalecanym przez ICES. To zalecenie STECF wskazuje poziom tych TAC wymagany do uniknięcia zjawiska "gatunków dławiących", tj. gatunków, na które nie przyznaje się kwot, co może spowodować zaprzestanie połowów przez jeden statek rybacki lub większą ich liczbę, nawet jeżeli statki te dysponują nadal kwotą na inne gatunki. W związku z tym należy zwiększyć TAC na 2024 r. określone w rozporządzeniu (UE) 2024/257. Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/472 3 przedmiotowe TAC należy ustalić na poziomie 108 ton w rejonie ICES 8c i na 132 ton w podobszarach 9 i 10 oraz wodach Unii rejonu CECAF 34.1.1, co zgodnie z zaleceniem STECF umożliwi flotom kontynuowanie działalności odpowiednio do dnia 18 września 2024 r. i 8 grudnia 2024 r., a tym samym ograniczy: zjawisko "gatunków dławiących" i wynikające z tego przedwczesne zamykanie odnośnych łowisk; jak również powiązane skutki społeczno-gospodarcze dla sektora rybołówstwa.
(4) W odniesieniu do niektórych dodatkowych stad należy zmienić kwoty - zarówno Unia i państw członkowskich na 2024 r.- tak aby uwzględnić wymagane odliczenia wynikające z wyłączeń z obowiązku wyładunku.
(5) W dniu 13 marca 2024 r. Parlament Europejski i Rada przyjęły rozporządzenie (UE) 2024/897 4 wdrażające do prawa Unii niektóre środki zarządzania rybołówstwem, jego ochrony i kontroli na obszarze objętym konwencją Międzynarodowej Komisji ds. Ochrony Tuńczyka Atlantyckiego (ICCAT). Rozporządzenie to dodaje nowe przepisy w art. 9 i 12 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/2107 5 . Aby uniknąć nakładania się przepisów dotyczących tego samego przedmiotu, należy odpowiednio zmienić art. 28 rozporządzenia (UE) 2024/257.
(6) W rozporządzeniu (UE) 2023/194 ustalono na 2024 r. TAC dla morlesza bogara (Pagellus bogaraveo) w podobszarze ICES 9 na poziomie 114 ton. W dniu 16 sierpnia 2024 r. ICES opublikowała opinię dotyczącą tego stada na lata 2025 i 2026. W odniesieniu do tych dwóch lat ICES po raz pierwszy przedstawiła opinię dotyczącą dwóch różnych populacji morlesza bogara w tym obszarze. ICES wyjaśniła, że po pierwsze, w podobszarze ICES 9 występują dwie populacje morlesza bogara: morlesz bogar występujący w podobszarze ICES 9 z wyjątkiem atlantyckiej części Cieśniny Gibraltarskiej (tj. na wybrzeżu galicyjskim i portugalskim) z jednej strony; oraz morlesz bogar występujący w atlantyckiej części Cieśniny Gibraltarskiej i w zachodniej części Morza Śródziemnego z drugiej strony. Po drugie ICES wyjaśniła, że opinia Naukowego Komitetu Doradczego ds. Rybołówstwa Generalnej Komisji Rybołówstwa Morza Śródziemnego (GFCM) w odniesieniu do morlesza bogara w podobszarach geograficznych GFCM 1 i 3 (zachodnia część Morza Śródziemnego) obejmuje populację morlesza bogara występującą w zachodniej części Morza Śródziemnego i w części atlantyckiej Cieśniny Gibraltarskiej. Ponadto zgodnie z najnowszym projektem opinii na 2025 r. tego komitetu naukowego (SAC) dotyczącej przedmiotowego stada: (i) od 2011 r. biomasa utrzymuje się poniżej Blim (tj. punktu odniesienia dla biomasy stada tarłowego, poniżej którego zdolność reprodukcyjna może być ograniczona); (ii) biomasa stada w 2024 r. sięgała 30 % Blim; (iii) biomasa pozostanie poniżej Blim nawet przy braku połowów w 2025 r. oraz (iv) śmiertelność połowowa jest aktualnie na poziomie 204 % parametru zastępującego FMSY gdzie "FMSY" oznacza wartość szacowaną śmiertelności połowowej, która w danym modelu prowadzenia połowów i w istniejących przeciętnych warunkach środowiskowych zapewnia długoterminowy maksymalny podtrzymywalny połów. Ponadto na lata 2025 i 2026 ICES zaleciła zminimalizowanie połowów w odniesieniu do morlesza bogara w atlantyckiej części Cieśniny Gibraltarskiej.
(7) W związku z tym prowadzenie połowów morlesza bogara w części atlantyckiej Cieśniny Gibraltarskiej przez resztę roku 2024 w ramach TAC dla morlesza bogara w podobszarze ICES 9 na 2024 r. może stanowić poważne zagrożenie dla tego stada. Należy pilnie zająć się tym poważnym zagrożeniem. Zgodnie z art. 4 ust. 7 i art. 8 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2019/472 należy zatem zawiesić połowy morlesza bogara w atlantyckiej części Cieśniny Gibraltarskiej
(8) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenia (UE) 2024/257 oraz (UE) 2023/194.
(9) Przepisy niniejszego rozporządzenia zmieniające przepisy rozporządzenia (UE) 2024/257 w odniesieniu do ICAT i w odniesieniu do rdzawca w rejonie ICES 8c i w podobszarach 9 i 10 oraz w wodach Unii rejonu CECAF 34.1.1, z wyjątkiem zakazu połowów ukierunkowanych powinny mieć zastosowanie od dnia 1 stycznia 2024 r., zgodnie z okresem stosowania zmienionych przepisów. TAC dla sardeli europejskiej w podobszarach ICES 9 i 10 oraz wodach Unii rejonu CECAF 34.1.1 powinien mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2024 r., ponownie zgodnie z okresem stosowania zmienionego przepisu. Takie stosowanie z mocą wsteczną nie narusza zasad pewności prawa ani ochrony uzasadnionych oczekiwań, ponieważ poziom uprawnień do połowów zostaje utrzymany lub zwiększony.
(10) Z uwagi na pilną konieczność uniknięcia przerw w działalności połowowej niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Luksemburgu dnia 10 października 2024 r.