(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5283)(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)
(Tekst mający znaczenie dla EOG)
(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2024 r.)
KOMISJA EUROPEJSKA,
uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,
a także mając na uwadze, co następuje:
1. Procedura
(1) W lipcu 2014 r. Komisja dowiedziała się, że Węgry przyjęły ustawę XXII z 2014 r. o podatku od reklam 1 (zwaną dalej: "ustawą o podatku od reklam"), na podstawie której opodatkowano obrót pochodzący z działalności w zakresie reklamy (zwany dalej: ("podatkiem od reklam"). Pismami z 13 sierpnia i 1 grudnia 2014 r. Komisja skierowała do władz węgierskich wezwania do udzielenia informacji, na które władze węgierskie odpowiedziały pismami z 2 października i 16 grudnia 2014 r.
(2) Pismem z 2 lutego 2015 r. Komisja poinformowała władze węgierskie o zamiarze wydania decyzji w sprawie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 2 . Pismem z 17 lutego 2015 r. władze węgierskie przedstawiły swoje uwagi dotyczące przedmiotowego pisma.
(3) Decyzją z 12 marca 2015 r. Komisja wszczęła procedurę określoną w art. 108 ust. 2 TFUE (zwaną dalej: "decyzją o wszczęciu postępowania") i wydała nakaz zawieszenia zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 w odniesieniu do przedmiotowego środka.
(4) Decyzję o wszczęciu postępowania i nakaz zawieszenia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 . Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedłożenie uwag dotyczących tego środka.
(5) Komisja otrzymała uwagi od trzech zainteresowanych stron i przekazała je władzom węgierskim, które miały możliwość ustosunkowania się do nich.
(6) 21 kwietnia 2015 r. władze węgierskie wysłały Komisji projekt wniosku dotyczącego zmiany ustawy o podatku od reklam. 8 maja 2015 r. Komisja zwróciła się do Węgier o udzielenie informacji w sprawie tej planowanej zmiany.
(7) 4 czerwca 2015 r. Węgry zmieniły ustawę o podatku od reklam. 5 lipca 2015 r. wspomniana zmiana weszła w życie.
(8) Pismem z 6 lipca 2015 r. Węgry przedstawiły swoje uwagi dotyczące decyzji o wszczęciu postępowania oraz dotyczące uwag od zainteresowanych stron, jak również wyjaśnienia dotyczące zmiany ustawy o podatku od reklam.
(9) 4 listopada 2016 r. decyzją w sprawie środka wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy 4 ("ostateczna decyzja") Komisja zamknęła formalne postępowanie wyjaśniające, stwierdzając, że środek ten stanowi pomoc państwa niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym, i nakazała odzyskanie pomocy.
(10) 16 grudnia 2016 r. władze węgierskie poinformowały służby Komisji, że zgodnie z motywem 96 ostatecznej decyzji zamierzają przyjąć ustawę znoszącą podatek od reklam i zastąpić go w przyszłości nowym podatkiem.
(11) Pismem złożonym w sekretariacie Sądu 16 stycznia 2017 r. Węgry wniosły skargę o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji (sprawa T-20/17).
(12) 16 grudnia 2016 r., 26 stycznia i 17 lutego 2017 r. służby Komisji i Węgry wymieniły korespondencję, w wyniku której 27 lutego 2017 r. odbyła się telekonferencja w celu omówienia zniesienia podatku od reklam.
(13) 15 maja 2017 r. Węgry zniosły z mocą wsteczną podatek od reklam za okres do 30 czerwca 2017 r. i zastąpiły go nowym podatkiem od reklam (zob. motyw 23 poniżej). Zmiana ustawy o podatku od reklam weszła w życie 1 lipca 2017 r. 5 .
(14) W wyroku z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie T-20/17, Węgry/Komisja 6 , Sąd, uznawszy, że Komisja nie wykazała istnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, stwierdził nieważność ostatecznej decyzji.
(15) 23 lipca 2019 r. Węgry wprowadziły dalsze zmiany do ustawy o podatku od reklam, zawieszając podatek do grudnia 2022 r. 7 .
(16) 6 sierpnia 2019 r. Komisja wniosła odwołanie od wyroku Sądu. Wyrokiem z dnia 16 marca 2021 r. w sprawie C-596/19 P 8 Trybunał Sprawiedliwości oddalił odwołanie Komisji i utrzymał w mocy wyrok Sądu.
(17) Po stwierdzeniu przez Sąd nieważności ostatecznej decyzji, jak potwierdził Trybunał Sprawiedliwości, formalne postępowanie wyjaśniające jest nadal otwarte i musi zostać zakończone decyzją.
2. Kontekst i opis środka
(18) Środkiem ocenianym w decyzji o wszczęciu postępowania jest podatek od reklam wprowadzony na Węgrzech ustawą o podatku od reklam, która weszła w życie 18 lipca 2014 r., z późniejszymi zmianami z dnia 4 lipca i 18 listopada 2014 r. (zwaną dalej: "ustawą").
(19) Podatek ten charakteryzował się następującą silnie progresywną strukturą, w której stawki wahały się od 0 % w przypadku przedsiębiorstw o niskich obrotach ze sprzedaży reklam do 50 % w przypadku przedsiębiorstw o wysokich obrotach ze sprzedaży reklam ("wersja z 2014 r."):
- do części obrotu poniżej 0,5 mld HUF: 0 %;
- do części obrotu pomiędzy 0,5 mld HUF a 5 mld HUF: 1 %;
- do części obrotu pomiędzy 5 mld HUF a 10 mld HUF: 10 %;
- do części obrotu pomiędzy 10 mld HUF a 15 mld HUF: 20 %;
- do części obrotu pomiędzy 15 mld HUF a 20 mld HUF: 30 %;
- do części obrotu powyżej 20 mld HUF: 50 % 9 .
(20) Po przyjęciu decyzji o wszczęciu postępowania Węgry zmieniły ustawę o podatku od reklam ustawą LXII z 2015 r. z dnia 4 czerwca 2015 r., zastępując progresywną skalę z sześcioma stawkami podatkowymi systemem z dwoma stawkami w sposób następujący (zwanym dalej: "wersją z 2015 r."):
- do części obrotu poniżej 100 mln HUF: 0 %;
- do części obrotu powyżej 100 mln HUF: 5,3 % 10 .
(21) W listopadzie 2016 r. Komisja zamknęła formalne postępowanie wyjaśniające, przyjmując negatywną ostateczną decyzję.
(22) W ostatecznej decyzji oceniono zarówno wersje podatku od reklam z 2014 r., jak i z 2015 r. Komisja uznała, że wersja z 2015 r. opierała się na tej samej zasadzie progresywności i miała taki sam skutek w postaci sprzyjania mniejszym przedsiębiorstwom w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami, jak wersja podatku z 2014 r.
(23) Po przyjęciu ostatecznej decyzji w 2017 r. Węgry zmodyfikowały podatek od reklam w drodze kolejnej zmiany ustawy o podatku od reklam 11 . Ustawa zmieniająca:
- zastąpiła podatek od reklam uznany za niezgodny z rynkiem wewnętrznym w ostatecznej decyzji (tj. podatek w wersjach z 2014 r. i 2015 r.) nową wersją podatku od reklam 12 ;
- pod warunkiem że podatek zadeklarowany i zapłacony w okresie od 18 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2017 r. w ramach zniesionego podatku od reklam zostałby uznany za nadpłatę podatków zgodnie z węgierskim kodeksem podatkowym i podlegałby przepisom kodeksu podatkowego dotyczącym zwrotu podatku 13 .
3. Uchylenie środka
(24) Jeżeli chodzi o podatek obowiązujący i już zapłacony od momentu wejścia w życie ustawy o podatku od reklam, ustawa XLVII z 2017 r. stanowiła, że w odniesieniu do lat podatkowych do 30 czerwca 2017 r.:
- "zadeklarowany i zapłacony podatek [...] uznaje się za nadpłatę w rozumieniu kodeksu podatkowego, której zwrot podlega przepisom kodeksu podatkowego dotyczącym zwrotu podatku. Państwowy organ podatkowy powiadamia podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, uprawnionych do zwrotu podatku na podstawie niniejszego artykułu, o możliwości i warunkach zwrotu podatku od reklam";
- "nie uiszcza się podatku zadeklarowanego, lecz niezapłaconego za lata podatkowe zakończone do 30 czerwca 2017 r.".
(25) W przepisach węgierskiego kodeksu podatkowego obowiązujących w chwili wejścia w życie ustawy XLVII z 2017 r. 14 "nadpłatę" zdefiniowano jako sytuację, w której podatnik "dysponuje na rachunku podatkowym kwotą przekraczającą jego zobowiązanie do zapłaty podatku".
(26) W związku z tym, gdy podatek od reklam został zapłacony przez podatnika, skutkiem przepisów, o których mowa w motywach 24 i 25, było powstanie ulgi podatkowej na rachunku podatnika.
(27) Kodeks podatkowy przewiduje różne możliwości skorzystania przez podatników z ulgi podatkowej wynikającej z nadpłaty.
(28) Po pierwsze, podatnik może wnioskować o wykorzystanie nadpłaty na pokrycie zobowiązań podatkowych należących do innej kategorii podatkowej 15 . Po drugie, podatnik może ubiegać się o zwrot nadpłaty, pod warunkiem że nie ma zobowiązania z tytułu podatku i wypełnił swoje zobowiązania w zakresie złożenia deklaracji podatkowej 16 . Po trzecie, nadpłata może zostać zatrzymana przez organy podatkowe w celu pokrycia przyszłych zobowiązań podatkowych należących do tej samej kategorii podatkowej 17 .
(29) Przyjęcie ustawy XLVII z 2017 r. zapewniło zatem umorzenie całości zobowiązania z tytułu podatku od reklam należnego w okresie od 2014 r. do 30 czerwca 2017 r., a podatek od reklam zapłacony w tym okresie zwrócono podatnikom lub wykorzystano na pokrycie innych zobowiązań podatkowych tych podatników.
(30) Ponadto Komisja zauważa, że w wyroku w sprawie C-596/19 P Trybunał Sprawiedliwości uznał 18 , iż ustawa XLVII z 2017 r. uchyliła z mocą wsteczną przedmiotowy środek podatkowy 19 .
(31) W związku z powyższym Komisja stwierdza, że ze względu na zniesienie przez Węgry z mocą wsteczną podatku od reklam będącego przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego, a tym samym umorzenie odnośnego zobowiązania podatkowego i zwrot zapłaconego podatku, formalne postępowanie wyjaśniające stało się bezprzedmiotowe.
4. Wniosek
Procedura określona w art. 108 ust. 2 TFUE stała się bezprzedmiotowa ze względu na uchylenie środka przez Węgry z mocą wsteczną i w związku z tym należy ją zamknąć,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.
1 Ustawa XXII z 2014 r. została przyjęta przez parlament węgierski 11 czerwca 2014 r. i weszła w życie 18 lipca 2014 r.
3 Dz.U. C 136 z 24.4.2015, s. 7.
4 Decyzja Komisji (UE) 2017/329 z dnia 4 listopada 2016 r. w sprawie środka SA.39235 (2015/C) (ex 2015/NN) wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy (Dz.U. L 49 z 25.2.2017, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/ 329/oj).
5 Ustawą zmieniającą jest ustawa XLVII z 2017 r. (przyjęta 15 maja 2017 r. i obowiązująca od 1 lipca 2017 r.).
6 Wyrok Sądu z dnia 27 czerwca 2019 r., Węgry/Komisja, T-20/17, ECLI:EU:T:2019:448.
7 Ustawa LXXIII z 2019 r. z dnia 23 lipca 2019 r.
8 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 marca 2021 r., Komisja/Węgry, C-596/19 P, ECLI:EU:C:2021:202.
9 Maksymalny próg został zwiększony z 40 % do 50 % od 1 stycznia 2015 r. ustawą LXXIV z 2014 r.
10 W ramach tej zmiany wprowadzono system fakultatywnego stosowania z mocą wsteczną: podatnicy mogli wybrać, w odniesieniu do przeszłych obrotów, czy podlegać systemowi z dwoma stawkami z 2015 r., czy pozostać przy progresywnej skali z sześcioma stawkami z 2014 r.
11 Ustawą zmieniającą jest ustawa XLVII z 2017 r. (przyjęta 15 maja 2017 r. i obowiązująca od 1 lipca 2017 r.).
12 Art. 1 ustawy XLVII z 2017 r.
13 Art. 2 ustawy XLVII z 2017 r.
14 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. (art. 43). Komisja zauważa, że kodeks podatkowy został następnie zmieniony, ale bez zmiany treści odpowiednich przepisów (ustawa CL z 2017 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 14 listopada 2017 r. i obowiązująca od 1 stycznia 2018 r. (art. 74)).
15 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 5]: "Organ podatkowy, na wniosek, ujmuje kwotę nadpłaty na rachunku podatkowym wskazanym przez podatnika".
16 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 6]: "Jeżeli podatnik nie ma zobowiązania z tytułu podatku i wywiązał się ze swoich zobowiązań w zakresie złożenia deklaracji podatkowej, może założyć zwrot pozostałej kwoty".
17 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 6]: "W przypadku braku przepisów organ podatkowy zalicza nadpłatę na poczet podatku należnego w późniejszym terminie. Organ podatkowy może zwrócić pozostałą kwotę wyłącznie w przypadku, gdy płatnik nie posiada zarejestrowanego długu publicznoprawnego, który podlega zwrotowi z tytułu podatków".
18 Zob. pkt 22 wyroku Trybunału.
19 Zob. również, w odniesieniu do tego samego skutku, pkt 31 wyroku Sądu w sprawie T-20/17 przytoczonej powyżej.