Decyzja 2024/2674 w sprawie pomocy państwa SA.39235 (2015/C) - Węgry - Opodatkowanie obrotów z tytułu reklamy

DECYZJA KOMISJI (UE) 2024/2674
z dnia 26 lipca 2024 r.
w sprawie pomocy państwa SA.39235 (2015/C) - Węgry - Opodatkowanie obrotów z tytułu reklamy

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 5283)

(Jedynie tekst w języku węgierskim jest autentyczny)

(Tekst mający znaczenie dla EOG)

(Dz.U.UE L z dnia 14 października 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 108 ust. 2 akapit pierwszy,

a także mając na uwadze, co następuje:

1. Procedura

(1) W lipcu 2014 r. Komisja dowiedziała się, że Węgry przyjęły ustawę XXII z 2014 r. o podatku od reklam 1  (zwaną dalej: "ustawą o podatku od reklam"), na podstawie której opodatkowano obrót pochodzący z działalności w zakresie reklamy (zwany dalej: ("podatkiem od reklam"). Pismami z 13 sierpnia i 1 grudnia 2014 r. Komisja skierowała do władz węgierskich wezwania do udzielenia informacji, na które władze węgierskie odpowiedziały pismami z 2 października i 16 grudnia 2014 r.

(2) Pismem z 2 lutego 2015 r. Komisja poinformowała władze węgierskie o zamiarze wydania decyzji w sprawie nakazu zawieszenia zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia Rady (WE) nr 659/1999 2 . Pismem z 17 lutego 2015 r. władze węgierskie przedstawiły swoje uwagi dotyczące przedmiotowego pisma.

(3) Decyzją z 12 marca 2015 r. Komisja wszczęła procedurę określoną w art. 108 ust. 2 TFUE (zwaną dalej: "decyzją o wszczęciu postępowania") i wydała nakaz zawieszenia zgodnie z art. 11 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 659/1999 w odniesieniu do przedmiotowego środka.

(4) Decyzję o wszczęciu postępowania i nakaz zawieszenia opublikowano w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej 3 . Komisja zwróciła się do zainteresowanych stron o przedłożenie uwag dotyczących tego środka.

(5) Komisja otrzymała uwagi od trzech zainteresowanych stron i przekazała je władzom węgierskim, które miały możliwość ustosunkowania się do nich.

(6) 21 kwietnia 2015 r. władze węgierskie wysłały Komisji projekt wniosku dotyczącego zmiany ustawy o podatku od reklam. 8 maja 2015 r. Komisja zwróciła się do Węgier o udzielenie informacji w sprawie tej planowanej zmiany.

(7) 4 czerwca 2015 r. Węgry zmieniły ustawę o podatku od reklam. 5 lipca 2015 r. wspomniana zmiana weszła w życie.

(8) Pismem z 6 lipca 2015 r. Węgry przedstawiły swoje uwagi dotyczące decyzji o wszczęciu postępowania oraz dotyczące uwag od zainteresowanych stron, jak również wyjaśnienia dotyczące zmiany ustawy o podatku od reklam.

(9) 4 listopada 2016 r. decyzją w sprawie środka wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy 4  ("ostateczna decyzja") Komisja zamknęła formalne postępowanie wyjaśniające, stwierdzając, że środek ten stanowi pomoc państwa niezgodną z prawem i z rynkiem wewnętrznym, i nakazała odzyskanie pomocy.

(10) 16 grudnia 2016 r. władze węgierskie poinformowały służby Komisji, że zgodnie z motywem 96 ostatecznej decyzji zamierzają przyjąć ustawę znoszącą podatek od reklam i zastąpić go w przyszłości nowym podatkiem.

(11) Pismem złożonym w sekretariacie Sądu 16 stycznia 2017 r. Węgry wniosły skargę o stwierdzenie nieważności ostatecznej decyzji (sprawa T-20/17).

(12) 16 grudnia 2016 r., 26 stycznia i 17 lutego 2017 r. służby Komisji i Węgry wymieniły korespondencję, w wyniku której 27 lutego 2017 r. odbyła się telekonferencja w celu omówienia zniesienia podatku od reklam.

(13) 15 maja 2017 r. Węgry zniosły z mocą wsteczną podatek od reklam za okres do 30 czerwca 2017 r. i zastąpiły go nowym podatkiem od reklam (zob. motyw 23 poniżej). Zmiana ustawy o podatku od reklam weszła w życie 1 lipca 2017 r. 5 .

(14) W wyroku z dnia 27 czerwca 2019 r. w sprawie T-20/17, Węgry/Komisja 6 , Sąd, uznawszy, że Komisja nie wykazała istnienia pomocy państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, stwierdził nieważność ostatecznej decyzji.

(15) 23 lipca 2019 r. Węgry wprowadziły dalsze zmiany do ustawy o podatku od reklam, zawieszając podatek do grudnia 2022 r. 7 .

(16) 6 sierpnia 2019 r. Komisja wniosła odwołanie od wyroku Sądu. Wyrokiem z dnia 16 marca 2021 r. w sprawie C-596/19 P 8  Trybunał Sprawiedliwości oddalił odwołanie Komisji i utrzymał w mocy wyrok Sądu.

(17) Po stwierdzeniu przez Sąd nieważności ostatecznej decyzji, jak potwierdził Trybunał Sprawiedliwości, formalne postępowanie wyjaśniające jest nadal otwarte i musi zostać zakończone decyzją.

2. Kontekst i opis środka

(18) Środkiem ocenianym w decyzji o wszczęciu postępowania jest podatek od reklam wprowadzony na Węgrzech ustawą o podatku od reklam, która weszła w życie 18 lipca 2014 r., z późniejszymi zmianami z dnia 4 lipca i 18 listopada 2014 r. (zwaną dalej: "ustawą").

(19) Podatek ten charakteryzował się następującą silnie progresywną strukturą, w której stawki wahały się od 0 % w przypadku przedsiębiorstw o niskich obrotach ze sprzedaży reklam do 50 % w przypadku przedsiębiorstw o wysokich obrotach ze sprzedaży reklam ("wersja z 2014 r."):

- do części obrotu poniżej 0,5 mld HUF: 0 %;

- do części obrotu pomiędzy 0,5 mld HUF a 5 mld HUF: 1 %;

- do części obrotu pomiędzy 5 mld HUF a 10 mld HUF: 10 %;

- do części obrotu pomiędzy 10 mld HUF a 15 mld HUF: 20 %;

- do części obrotu pomiędzy 15 mld HUF a 20 mld HUF: 30 %;

- do części obrotu powyżej 20 mld HUF: 50 % 9 .

(20) Po przyjęciu decyzji o wszczęciu postępowania Węgry zmieniły ustawę o podatku od reklam ustawą LXII z 2015 r. z dnia 4 czerwca 2015 r., zastępując progresywną skalę z sześcioma stawkami podatkowymi systemem z dwoma stawkami w sposób następujący (zwanym dalej: "wersją z 2015 r."):

- do części obrotu poniżej 100 mln HUF: 0 %;

- do części obrotu powyżej 100 mln HUF: 5,3 % 10 .

(21) W listopadzie 2016 r. Komisja zamknęła formalne postępowanie wyjaśniające, przyjmując negatywną ostateczną decyzję.

(22) W ostatecznej decyzji oceniono zarówno wersje podatku od reklam z 2014 r., jak i z 2015 r. Komisja uznała, że wersja z 2015 r. opierała się na tej samej zasadzie progresywności i miała taki sam skutek w postaci sprzyjania mniejszym przedsiębiorstwom w porównaniu z większymi przedsiębiorstwami, jak wersja podatku z 2014 r.

(23) Po przyjęciu ostatecznej decyzji w 2017 r. Węgry zmodyfikowały podatek od reklam w drodze kolejnej zmiany ustawy o podatku od reklam 11 . Ustawa zmieniająca:

- zastąpiła podatek od reklam uznany za niezgodny z rynkiem wewnętrznym w ostatecznej decyzji (tj. podatek w wersjach z 2014 r. i 2015 r.) nową wersją podatku od reklam 12 ;

- pod warunkiem że podatek zadeklarowany i zapłacony w okresie od 18 lipca 2014 r. do 30 czerwca 2017 r. w ramach zniesionego podatku od reklam zostałby uznany za nadpłatę podatków zgodnie z węgierskim kodeksem podatkowym i podlegałby przepisom kodeksu podatkowego dotyczącym zwrotu podatku 13 .

3. Uchylenie środka

(24) Jeżeli chodzi o podatek obowiązujący i już zapłacony od momentu wejścia w życie ustawy o podatku od reklam, ustawa XLVII z 2017 r. stanowiła, że w odniesieniu do lat podatkowych do 30 czerwca 2017 r.:

- "zadeklarowany i zapłacony podatek [...] uznaje się za nadpłatę w rozumieniu kodeksu podatkowego, której zwrot podlega przepisom kodeksu podatkowego dotyczącym zwrotu podatku. Państwowy organ podatkowy powiadamia podatników, o których mowa w art. 3 ust. 1, uprawnionych do zwrotu podatku na podstawie niniejszego artykułu, o możliwości i warunkach zwrotu podatku od reklam";

- "nie uiszcza się podatku zadeklarowanego, lecz niezapłaconego za lata podatkowe zakończone do 30 czerwca 2017 r.".

(25) W przepisach węgierskiego kodeksu podatkowego obowiązujących w chwili wejścia w życie ustawy XLVII z 2017 r. 14  "nadpłatę" zdefiniowano jako sytuację, w której podatnik "dysponuje na rachunku podatkowym kwotą przekraczającą jego zobowiązanie do zapłaty podatku".

(26) W związku z tym, gdy podatek od reklam został zapłacony przez podatnika, skutkiem przepisów, o których mowa w motywach 24 i 25, było powstanie ulgi podatkowej na rachunku podatnika.

(27) Kodeks podatkowy przewiduje różne możliwości skorzystania przez podatników z ulgi podatkowej wynikającej z nadpłaty.

(28) Po pierwsze, podatnik może wnioskować o wykorzystanie nadpłaty na pokrycie zobowiązań podatkowych należących do innej kategorii podatkowej 15 . Po drugie, podatnik może ubiegać się o zwrot nadpłaty, pod warunkiem że nie ma zobowiązania z tytułu podatku i wypełnił swoje zobowiązania w zakresie złożenia deklaracji podatkowej 16 . Po trzecie, nadpłata może zostać zatrzymana przez organy podatkowe w celu pokrycia przyszłych zobowiązań podatkowych należących do tej samej kategorii podatkowej 17 .

(29) Przyjęcie ustawy XLVII z 2017 r. zapewniło zatem umorzenie całości zobowiązania z tytułu podatku od reklam należnego w okresie od 2014 r. do 30 czerwca 2017 r., a podatek od reklam zapłacony w tym okresie zwrócono podatnikom lub wykorzystano na pokrycie innych zobowiązań podatkowych tych podatników.

(30) Ponadto Komisja zauważa, że w wyroku w sprawie C-596/19 P Trybunał Sprawiedliwości uznał 18 , iż ustawa XLVII z 2017 r. uchyliła z mocą wsteczną przedmiotowy środek podatkowy 19 .

(31) W związku z powyższym Komisja stwierdza, że ze względu na zniesienie przez Węgry z mocą wsteczną podatku od reklam będącego przedmiotem formalnego postępowania wyjaśniającego, a tym samym umorzenie odnośnego zobowiązania podatkowego i zwrot zapłaconego podatku, formalne postępowanie wyjaśniające stało się bezprzedmiotowe.

4. Wniosek

Procedura określona w art. 108 ust. 2 TFUE stała się bezprzedmiotowa ze względu na uchylenie środka przez Węgry z mocą wsteczną i w związku z tym należy ją zamknąć,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Procedura wszczęta 12 marca 2015 r. na podstawie art. 108 ust. 2 TFUE w sprawie SA.39235 stała się bezprzedmiotowa i niniejszym zostaje zamknięta.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do Węgier.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 lipca 2024 r.

1 Ustawa XXII z 2014 r. została przyjęta przez parlament węgierski 11 czerwca 2014 r. i weszła w życie 18 lipca 2014 r.
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 659/1999 z dnia 22 marca 1999 r. ustanawiające szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu WE (Dz.U. L 83 z 27.3.1999, s. 1,ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/1999/659/oj), uchylone i zastąpione rozporządzeniem Rady (UE) 2015/1589 z dnia 13 lipca 2015 r. ustanawiającym szczegółowe zasady stosowania art. 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (Dz.U. L 248 z 24.9.2015, s. 9, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2015/1589/oj).
3 Dz.U. C 136 z 24.4.2015, s. 7.
4 Decyzja Komisji (UE) 2017/329 z dnia 4 listopada 2016 r. w sprawie środka SA.39235 (2015/C) (ex 2015/NN) wdrożonego przez Węgry dotyczącego opodatkowania obrotów z tytułu reklamy (Dz.U. L 49 z 25.2.2017, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2017/ 329/oj).
5 Ustawą zmieniającą jest ustawa XLVII z 2017 r. (przyjęta 15 maja 2017 r. i obowiązująca od 1 lipca 2017 r.).
6 Wyrok Sądu z dnia 27 czerwca 2019 r., Węgry/Komisja, T-20/17, ECLI:EU:T:2019:448.
7 Ustawa LXXIII z 2019 r. z dnia 23 lipca 2019 r.
8 Wyrok Trybunału Sprawiedliwości z dnia 16 marca 2021 r., Komisja/Węgry, C-596/19 P, ECLI:EU:C:2021:202.
9 Maksymalny próg został zwiększony z 40 % do 50 % od 1 stycznia 2015 r. ustawą LXXIV z 2014 r.
10 W ramach tej zmiany wprowadzono system fakultatywnego stosowania z mocą wsteczną: podatnicy mogli wybrać, w odniesieniu do przeszłych obrotów, czy podlegać systemowi z dwoma stawkami z 2015 r., czy pozostać przy progresywnej skali z sześcioma stawkami z 2014 r.
11 Ustawą zmieniającą jest ustawa XLVII z 2017 r. (przyjęta 15 maja 2017 r. i obowiązująca od 1 lipca 2017 r.).
12 Art. 1 ustawy XLVII z 2017 r.
13 Art. 2 ustawy XLVII z 2017 r.
14 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. (art. 43). Komisja zauważa, że kodeks podatkowy został następnie zmieniony, ale bez zmiany treści odpowiednich przepisów (ustawa CL z 2017 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 14 listopada 2017 r. i obowiązująca od 1 stycznia 2018 r. (art. 74)).
15 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 5]: "Organ podatkowy, na wniosek, ujmuje kwotę nadpłaty na rachunku podatkowym wskazanym przez podatnika".
16 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 6]: "Jeżeli podatnik nie ma zobowiązania z tytułu podatku i wywiązał się ze swoich zobowiązań w zakresie złożenia deklaracji podatkowej, może założyć zwrot pozostałej kwoty".
17 Ustawa XCII z 2003 r. o systemie opodatkowania, przyjęta 10 listopada 2003 r. [art. 43 ust. 6]: "W przypadku braku przepisów organ podatkowy zalicza nadpłatę na poczet podatku należnego w późniejszym terminie. Organ podatkowy może zwrócić pozostałą kwotę wyłącznie w przypadku, gdy płatnik nie posiada zarejestrowanego długu publicznoprawnego, który podlega zwrotowi z tytułu podatków".
18 Zob. pkt 22 wyroku Trybunału.
19 Zob. również, w odniesieniu do tego samego skutku, pkt 31 wyroku Sądu w sprawie T-20/17 przytoczonej powyżej.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2674

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2674 w sprawie pomocy państwa SA.39235 (2015/C) - Węgry - Opodatkowanie obrotów z tytułu reklamy
Data aktu: 26/07/2024
Data ogłoszenia: 14/10/2024