Decyzja 2024/2669 w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji

DECYZJA RADY (UE) 2024/2669
z dnia 26 września 2024 r.
w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 192 ust. 1 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Konwencja o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk 1  (zwana dalej "konwencją berneńską") została zawarta przez Unię na mocy decyzji Rady 82/72/EWG 2  i weszła w życie w dniu 1 września 1982 r.

(2) Zgodnie z art. 17 konwencji berneńskiej Stały Komitet konwencji berneńskiej (zwany dalej "Stałym Komitetem") może przyjąć zmiany załączników do tej konwencji.

(3) Zgodnie z art. 17 konwencji berneńskiej termin składania wniosków w sprawie poprawek wynosi co najmniej dwa miesiące przed posiedzeniem Stałego Komitetu. Jako Umawiająca się Strona konwencji berneńskiej, Unia może proponować poprawki do załączników do tej konwencji.

(4) W świetle rekomendacji nr 56 (1997) Stałego Komitetu dotyczącej wytycznych, które należy uwzględnić przy składaniu wniosków w sprawie poprawek do załączników I i II do konwencji oraz przy przyjmowaniu poprawek, istotne względy dotyczące umieszczenia gatunków w wykazach w załącznikach do konwencji berneńskiej obejmują czynniki ekologiczne i naukowe, takie jak stan ochrony, tendencje w zakresie populacji i zagrożenia.

(5) W art. 2 konwencji berneńskiej określono cel polegający na osiągnięciu poziomu populacji dzikiej fauny i flory "który odpowiada w szczególności wymaganiom ekologicznym, naukowym i kulturowym, uwzględniając jednocześnie wymagania gospodarcze i potrzeby rekreacyjne" oraz wyznaczono szerszy kontekst dla środków wdrażanych przez umawiające się strony. Cel ten można uwzględnić przy proponowaniu poprawek do załączników do konwencji berneńskiej.

(6) Od ostatnich dziesięcioleci stan ochrony wilka (Canis lupus) wykazuje pozytywną tendencję. Gatunek ten udało się odbudować na całym kontynencie europejskim; zasięg gatunku znacznie się zwiększył. Jego populacja wyraźnie wzrosła: jej szacowany poziom w Unii wzrósł niemal dwukrotnie w ciągu 10 lat, z 11 193 w 2012 r. do 20 300 w 2023 r. Raporty wskazują, że, że liczebność populacji na całym kontynencie stale rośnie. Pomimo utrzymujących się zagrożeń dla gatunku wilka pomyślna odbudowa jego populacji i zwiększony zasięg występowania na kontynencie w ostatnich dziesięcioleciach świadczą o dużej zdolności adaptacyjnej oraz odporności tego gatunku.

(7) Jednocześnie ciągła ekspansja wilka w Europie i ponowna kolonizacja przez niego kolejnych terytoriów doprowadziły do coraz większych wyzwań społeczno-gospodarczych związanych ze współistnieniem z działalnością człowieka. Wynika to w szczególności ze względu na szkody wśród zwierząt gospodarskich, które osiągnęły istotny poziom i dotykają coraz więcej regionów i państw członkowskich oraz poza nimi.

(8) Najnowsze dane dotyczące liczebności populacji pochodzące z przeprowadzonej w 2022 r. oceny stanu wilka opracowanej w ramach inicjatywy na rzecz dużych drapieżników w Europie na potrzeby konwencji berneńskiej oraz z dogłębnej analizy stanu wilka w Unii z 2023 r. dostarczają odpowiednich dowodów na poparcie dostosowania poziomu ochrony wilka w ramach konwencji berneńskiej.

(9) Należy zatem dostosować poziom ochrony gatunku wilka. Gatunek wilka, który jest obecnie wymieniony w załączniku II do konwencji berneńskiej, powinien podlegać ochronie gatunków wynikającej z umieszczenia w wykazie w załączniku III do konwencji berneńskiej w związku z art. 7 tej konwencji.

(10) Takie dostosowanie poziomu ochrony gatunku wilka pozwoliłoby zwiększyć elastyczność w celu sprostania rosnącym wyzwaniom społeczno-gospodarczym związanym z wilkiem w związku z ciągłym rozszerzaniem jego zasięgu występowania w Europie oraz ponowną kolonizacją przez niego kolejnych terytoriów.

(11) Jak przewidziano w rekomendacji nr 163 (2012) Stałego Komitetu konwencji berneńskiej, przyjętej 30 listopada 2012 r., w sprawie zarządzania powiększającymi się populacjami dużych drapieżników w Europie, umawiające się strony konwencji berneńskiej zachęca się do współpracy, w stosownych przypadkach, z innymi państwami, w których występują te same populacje w celu utrzymania ich zdrowia i właściwego stanu ochrony. Taka współpraca, obejmująca środki z zakresu współistnienia i ochrony, będzie nadal konieczna i istotna w przypadku uwzględnienia gatunku wilka w załączniku III do konwencji berneńskiej.

(12) W związku z przygotowaniami do 44. posiedzenia Stałego Komitetu, które ma się odbyć w 2024 r., Unia powinna zatem przedłożyć wniosek dotyczący zmian załącznika II i III do konwencji berneńskiej przez usunięcie gatunku wilka (Canis lupus) z wykazu w załączniku II i umieszczenie go w wykazie w załączniku III. Komisja powinna przekazać ten wniosek Sekretariatowi konwencji berneńskiej.

(13) Należy również ustalić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu, ponieważ wszelkie decyzje dotyczące zmian do załączników do konwencji berneńskiej będą wiążące dla Unii.

(14) Unia powinna poprzeć proponowaną zmianę mającą na celu usunięcie gatunku wilka (Canis lupus) z wykazu w załączniku II do konwencji berneńskiej i umieszczenie go w wykazie w załączniku III do tej konwencji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
W związku z 44. posiedzeniem Stałego Komitetu konwencji berneńskiej (zwanego dalej "stałym komitetem"), Unia składa wniosek o przeniesienie gatunku wilka (Canis lupus) z załącznika II ("Ściśle chronione gatunki zwierząt") do konwencji berneńskiej i dodania go do załącznika III ("Chronione gatunki zwierząt") do tej konwencji.
2. 
Komisja, w imieniu Unii, przedstawia wniosek, o którym mowa w ust. 1, Sekretariatowi konwencji berneńskiej.
Artykuł  2

Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu, polega na wyrażeniu poparcia dla usunięcia gatunku wilka (Canis lupus) z załącznika II do konwencji berneńskiej i dodania go do załącznika III do tej konwencji.

Artykuł  3

W zależności od rozwoju sytuacji podczas 44. posiedzenia Stałego Komitetu przedstawiciele Unii mogą - w porozumieniu z państwami członkowskimi podczas organizowanych na miejscu posiedzeń koordynacyjnych - doprecyzowywać stanowisko, o którym mowa w art. 2, bez kolejnej decyzji Rady.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2024 r.
1 Dz.U. L 38 z 10.2.1982, s. 3.
2 Decyzja Rady 82/72/EWG z dnia 3 grudnia 1981 r. dotycząca zawarcia Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk (Dz.U. L 38 z 10.2.1982, s. 1).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2669

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2669 w sprawie przedłożenia w imieniu Unii Europejskiej wniosku dotyczącego poprawki do załączników II i III do Konwencji o ochronie gatunków dzikiej flory i fauny europejskiej oraz ich siedlisk oraz w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii na 44. posiedzeniu Stałego Komitetu konwencji
Data aktu: 26/09/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024
Data wejścia w życie: 26/09/2024