KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/988 z dnia 10 maja 2023 r. w sprawie ogólnego bezpieczeństwa produktów, zmieniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1025/2012 i dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2020/1828 oraz uchylające dyrektywę 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady i dyrektywę Rady 87/357/EWG 1 , w szczególności jego art. 25 ust. 2 akapit drugi,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie (UE) 2023/988 stanowi, że system wczesnego ostrzegania Safety Gate jest systemem wczesnego ostrzegania służącym wymianie informacji na temat środków naprawczych w zakresie produktów niebezpiecznych. Aby zapewnić skuteczny przepływ informacji i właściwe funkcjonowanie systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate, zgodnie z art. 25 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/988, każde państwo członkowskie jest zobowiązane wyznaczyć pojedynczy krajowy punkt kontaktowy dla systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate ("punkt kontaktowy Safety Gate"). Zgodnie z art. 25 ust. 2 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2023/988 punkt kontaktowy Safety Gate jest odpowiedzialny przynajmniej za sprawdzanie kompletności zgłoszeń przedłożonych do zatwierdzenia przez Komisję, a także za komunikację z Komisją w zakresie zadań przewidzianych w art. 26 ust. 1-6 tego rozporządzenia. Wyznaczenie krajowego punktu kontaktowego Safety Gate powinno pozostawać bez uszczerbku dla kompetencji państw członkowskich w zakresie organizacji ich systemów nadzoru rynku.
(2) W decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2019/417 2 ustanowiono wytyczne dotyczące zarządzania unijnym systemem szybkiej informacji ("RAPEX") utworzonym na mocy uchylonej dyrektywy 2001/95/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3 . W tej decyzji wykonawczej określono zadania krajowych punktów kontaktowych RAPEX, w tym zadania polegające na organizowaniu pracy właściwych organów krajowych i kierowaniu nią, dopilnowaniu prawidłowego wykonywania wszystkich zadań, w szczególności aby wszystkie wymagane informacje były przekazywane Komisji bez opóźnień, oraz koordynowaniu wszystkich krajowych działań i inicjatyw związanych z systemem. Biorąc pod uwagę dobre doświadczenia związane z funkcjonowaniem krajowych punktów kontaktowych RAPEX, role i zadania punktów kontaktowych Safety Gate powinny w stosownych przypadkach obejmować role i zadania określone w decyzji wykonawczej (UE) 2019/417.
(3) Aby zapewnić skuteczny przepływ informacji między punktem kontaktowym Safety Gate a różnymi organami uczestniczącymi w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate w danym państwie członkowskim, punkt kontaktowy Safety Gate powinien organizować pracę sieci przyporządkowanych do niego organów krajowych zajmujących się systemem wczesnego ostrzegania Safety Gate ("krajowa sieć Safety Gate") oraz nią kierować.
(4) Zgodnie ze swoimi zadaniami wynikającymi z decyzji wykonawczej (UE) 2019/417 oraz w celu zapewnienia efektywnego wykorzystania systemu wczesnego ostrzegania Safety Gate, a także spójności przekazywanych informacji punkty kontaktowe Safety Gate powinny szkolić organy krajowe i pomagać im w korzystaniu z tego systemu.
(5) Aby uniknąć powielania zgłoszeń w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate, punkty kontaktowe Safety Gate powinny przed dokonaniem zgłoszenia sprawdzać, w stosownych przypadkach z udziałem organów krajowych, czy środek dotyczący danego produktu został już zgłoszony w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate.
(6) Opracowany i zarządzany przez Komisję system informatyczny "eSurveillance Webcrawler - Bezpieczeństwo produktów" ma na celu wykrywanie produktów, które zostały zgłoszone w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate i są nadal sprzedawane lub ponownie wprowadzane do obrotu w sklepach internetowych i na internetowych platformach handlowych. Aby zwiększyć skuteczność nadzoru rynku online, jego stosowanie powinno być szeroko promowane, w stosownych przypadkach wraz z innymi podobnymi narzędziami stosowanymi przez organy.
(7) Komisja i organy krajowe działają jako współadministratorzy danych w systemie wczesnego ostrzegania Safety Gate zgodnie z art. 26 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 4 i art. 28 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1725 5 . Należy zatem określić role i obowiązki poszczególnych współadministratorów.
(8) Niniejsze rozporządzenie należy stosować od tej samej daty co rozporządzenie (UE) 2023/988.
(9) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Rozporządzenia w sprawie Ogólnego Bezpieczeństwa Produktów ustanowionego na mocy art. 46 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/988,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 9 października 2024 r.