KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1308/2013 z dnia 17 grudnia 2013 r. ustanawiające wspólną organizację rynków produktów rolnych oraz uchylające rozporządzenia Rady (EWG) nr 922/72, (EWG) nr 234/79, (WE) nr 1037/2001 i (WE) nr 1234/2007 1 , w szczególności jego art. 186,
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/760 2 uzupełnia rozporządzenie (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do zasad administrowania kontyngentami taryfowymi na przywóz i wywóz produktów rolniczych podlegających systemowi pozwoleń.
(2) Zgodnie z art. 9 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 podmioty gospodarcze mogą składać wnioski o pozwolenia w ramach danego kontyngentu taryfowego jedynie w odniesieniu do ograniczonej ilości obliczonej na podstawie ilości przywożonych przez nie w przeszłości ("ilość referencyjna"). Art. 9 ust. 2 tego rozporządzenia delegowanego stanowi, że ilość referencyjna obejmuje produkty dopuszczone do obrotu w Unii, które są objęte tym samym numerem porządkowym kontyngentu taryfowego i mają to samo pochodzenie.
(3) W art. 9 ust. 6 i 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 ustanowiono odstępstwo od zasady, zgodnie z którą ilość referencyjną oblicza się na podstawie przywozu produktów mających to samo pochodzenie. W przypadku niektórych grup kontyngentów taryfowych ilość referencyjna jest obliczana łącznie dla całej grupy określonej w tym art. 9, a nie dla pojedynczego kontyngentu taryfowego. W rezultacie ta grupowa ilość referencyjna może zostać wykorzystana, aby ubiegać się o pozwolenie na którykolwiek kontyngent taryfowy z danej grupy.
(4) Odstępstwo określone w art. 9 ust. 6 i 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760 umożliwia zatem importerom ubieganie się o kontyngenty taryfowe w ramach grupowej ilości referencyjnej z pewną dozą elastyczności.
(5) Korzystanie z tego odstępstwa mogłoby jednak potencjalnie prowadzić do zakłóceń na rynku, ponieważ ostatnie zmiany legislacyjne i rynkowe umożliwiają ograniczonej liczbie przedsiębiorstw uzyskanie znacznego udziału w pozwoleniach na przywóz w ramach przedmiotowych kontyngentów taryfowych. Ryzyko to zostało zwiększone przez zniesienie ceł na przywóz z Ukrainy, jak przewidziano w rozporządzeniach Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/870 3 , (UE) 2023/1077 4 i (UE) 2024/1392 5 .
(6) Aby zminimalizować wspomniane ryzyko zakłóceń na rynku oraz zapewnić wszystkim zainteresowanym podmiotom gospodarczym możliwość ubiegania się o pozwolenia na przywóz w ramach przedmiotowych kontyngentów taryfowych, należy usunąć kontyngenty taryfowe o numerach porządkowych 09.4213, 09.4216 i 09.4412 z grup wymienionych w art. 9 ust. 6 i 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/760.
(7) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie delegowane (UE) 2020/760.
(8) Aby zapewnić właściwe zarządzanie tymi grupami kontyngentów taryfowych oraz biorąc pod uwagę fakt, że okresy obowiązywania kontyngentów taryfowych nie są takie same dla wszystkich kontyngentów, zmiany wprowadzone niniejszym rozporządzeniem powinny mieć zastosowanie w odniesieniu do okresów obowiązywania kontyngentów taryfowych rozpoczynających się po wejściu w życie niniejszego rozporządzenia,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2024 r.