a także mając na uwadze, co następuje:(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Dnia 2 grudnia 2023 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) dla substancji czynnych azoksystrobina, famoksadon, flutriafol, mandipropamid i mefentriflukonazol 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 4 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 5 ,6 ,7 wobec CXL proponowanych w odniesieniu do następujących kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym: famoksadon w "podgrupie cebuli", "podgrupie owoców leśnych", "podgrupie warzyw owocowych, dyniowatych - ogórków i dyni zwyczajnych", "papryce rocznej" i "papryce słodkiej, w tym pieprzu angielskim"; mandipropamid w "podgrupie cebuli", "podgrupie bakłażanów" i "żeń-szeniu, suszonym, w tym żeńszeniu czerwonym"; mefentriflukonazol w "podrobach jadalnych ze ssaków", "jajach", "tłuszczach ssaków z wyjątkiem tłuszczów mlecznych", "mięsie ze ssaków innych niż ssaki morskie", "mleku", "grupie owocach ziarnkowych", "podrobach jadalne z drobiu", "tłuszczach drobiowych" i "mięsie drobiowym".
(5) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to niektórych CXL azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu. Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów niewyszcze- gólnionych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP dla przedmiotowych kombinacji pestycydów/produktów.
(6) W odniesieniu do mandipropamidu w cukiniach podczas przeglądu wszystkich NDP tej substancji czynnej zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd stwierdził, że pewne informacje dotyczące badań pozostałości przypadku cukinii są niedostępne4. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP na poziomie 0,2 mg/kg, który jest bezpieczny dla konsumentów, a w załączniku II do wspomnianego rozporządzenia wskazano lukę w danych wraz z określeniem terminu, w którym należało przedłożyć Urzędowi brakujące informacje uzasadniające proponowane NDP. Ponieważ nowy poziom CXL wynoszący 0,2 mg/kg dla mandipropamidu w "podgrupie warzyw owocowych, dyniowatych - ogórków i dyni zwyczajnych" z jadalną skórką, który ma zastosowanie do ogórków, korniszonów, cukinii i "pozostałych dyniowatych z jadalną skórką", został w pełni poparta danymi, a Unia nie zgłosiła do niego zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów, można uznać, że luka w danych dotycząca badań pozostałości mandipropamidu w cukiniach została odpowiednio wypełniona.
(7) Ponadto w odniesieniu do mandipropamidu w liściach rzodkwi do państwa członkowskiego, którego to dotyczy, złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP.
(8) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wniosek, sprawozdanie z oceny i dokumentację uzupełniającą Urzędowi.
(9) Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 8 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(10) W odniesieniu do mandipropamidu w liściach rzodkwi Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę sposobu wdrożenia proponowanego NDP. Podczas gdy liście rzodkwi są włączone do części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i sklasyfikowane w podgrupie jarmużu, pozostałości mandipropamidu w liściach rzodkwi są wynikiem stosowania tej substancji na powierzchni rzodkwi, a nie na jarmużu. Ponieważ ustalono inny NDP mandipropamidu w jarmużu, na podstawie zastosowań tej substancji na tej uprawie, nie należy ustanawiać nowego NDP wynoszącego 50 mg/kg zaproponowanego przez Urząd w przypadku mandipropamidu w liściach rzodkwi dla całej podgrupy jarmużu. W związku z tym ten NDP powinien mieć zastosowanie wyłącznie do mandipropamidu w liściach rzodkwi.
(11) Na podstawie sprawozdania naukowego i uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2024 r.