uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 23 lutego 2005 r. w sprawie najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości pestycydów w żywności i paszy pochodzenia roślinnego i zwierzęcego oraz na ich powierzchni, zmieniające dyrektywę Rady 91/414/EWG 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 1 lit. a),
(1) Najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości ("NDP") azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu określono w załączniku II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005.
(2) Dnia 2 grudnia 2023 r. Komisja Kodeksu Żywnościowego przyjęła nowe kodeksowe najwyższe dopuszczalne poziomy pozostałości (CXL) dla substancji czynnych azoksystrobina, famoksadon, flutriafol, mandipropamid i mefentriflukonazol 2 .
(3) Zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzenia (WE) nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady 3 , jeżeli istnieją normy międzynarodowe lub jeżeli spodziewane jest ich wprowadzenie, mają one zostać wzięte pod uwagę podczas opracowywania lub dostosowywania prawa żywnościowego, z wyjątkiem sytuacji, w których normy takie - lub ich część - nie stanowiłyby skutecznego lub odpowiedniego środka realizacji celów unijnego prawa żywnościowego; sytuacji, w których ich niestosowanie jest uzasadnione naukowo, oraz gdyby miały one spowodować zmianę poziomu ochrony w stosunku do poziomu określonego jako właściwy w Unii. Ponadto - zgodnie z art. 13 lit. e) wspomnianego rozporządzenia - Unia ma wspierać spójność międzynarodowych norm technicznych i unijnego prawa żywnościowego, dbając jednocześnie o to, aby wysoki poziom ochrony przyjęty w Unii nie został obniżony.
(4) Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności ("Urząd") ocenił ryzyko, jakie te CXL stwarzają dla konsumentów, i opublikował sprawozdanie naukowe 4 . Unia zgłosiła Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów zastrzeżenia 5 ,6 ,7 wobec CXL proponowanych w odniesieniu do następujących kombinacji pestycyd/produkt, w przypadku których Urząd stwierdził potencjalne zagrożenie dla zdrowia konsumentów w swoim sprawozdaniu naukowym: famoksadon w "podgrupie cebuli", "podgrupie owoców leśnych", "podgrupie warzyw owocowych, dyniowatych - ogórków i dyni zwyczajnych", "papryce rocznej" i "papryce słodkiej, w tym pieprzu angielskim"; mandipropamid w "podgrupie cebuli", "podgrupie bakłażanów" i "żeń-szeniu, suszonym, w tym żeńszeniu czerwonym"; mefentriflukonazol w "podrobach jadalnych ze ssaków", "jajach", "tłuszczach ssaków z wyjątkiem tłuszczów mlecznych", "mięsie ze ssaków innych niż ssaki morskie", "mleku", "grupie owocach ziarnkowych", "podrobach jadalne z drobiu", "tłuszczach drobiowych" i "mięsie drobiowym".
(5) CXL, w odniesieniu do których Urząd nie stwierdził ryzyka dla konsumentów w Unii i wobec których Unia nie zgłosiła w związku z tym zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów ani Komisji Kodeksu Żywnościowego, można uznać za bezpieczne. Dotyczy to niektórych CXL azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu. Wspomniane wartości CXL należy zatem włączyć do rozporządzenia (WE) nr 396/2005, z wyjątkiem przypadków, w których odnoszą się one do produktów niewyszcze- gólnionych w załączniku I do wspomnianego rozporządzenia lub w których zostały ustalone na poziomie niższym niż obecne NDP dla przedmiotowych kombinacji pestycydów/produktów.
(6) W odniesieniu do mandipropamidu w cukiniach podczas przeglądu wszystkich NDP tej substancji czynnej zgodnie z art. 12 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Urząd stwierdził, że pewne informacje dotyczące badań pozostałości przypadku cukinii są niedostępne4. Dostępne informacje były wystarczające, aby Urząd zaproponował NDP na poziomie 0,2 mg/kg, który jest bezpieczny dla konsumentów, a w załączniku II do wspomnianego rozporządzenia wskazano lukę w danych wraz z określeniem terminu, w którym należało przedłożyć Urzędowi brakujące informacje uzasadniające proponowane NDP. Ponieważ nowy poziom CXL wynoszący 0,2 mg/kg dla mandipropamidu w "podgrupie warzyw owocowych, dyniowatych - ogórków i dyni zwyczajnych" z jadalną skórką, który ma zastosowanie do ogórków, korniszonów, cukinii i "pozostałych dyniowatych z jadalną skórką", został w pełni poparta danymi, a Unia nie zgłosiła do niego zastrzeżenia Komitetowi KKŻ ds. Pozostałości Pestycydów, można uznać, że luka w danych dotycząca badań pozostałości mandipropamidu w cukiniach została odpowiednio wypełniona.
(7) Ponadto w odniesieniu do mandipropamidu w liściach rzodkwi do państwa członkowskiego, którego to dotyczy, złożono zgodnie z art. 6 ust. 1 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek o zmianę obecnych NDP.
(8) Zgodnie z art. 8 i 9 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 wniosek ten został poddany ocenie przez państwa członkowskie, których dotyczył, a sprawozdanie z oceny przekazano Komisji. Komisja przekazała wniosek, sprawozdanie z oceny i dokumentację uzupełniającą Urzędowi.
(9) Urząd dokonał oceny wniosku i sprawozdania oceniającego, analizując w szczególności ryzyko dla konsumentów oraz w odpowiednich przypadkach dla zwierząt, i wydał uzasadnioną opinię dotyczącą proponowanego NDP 8 . Urząd przekazał uzasadnioną opinię wnioskodawcy, Komisji i państwom członkowskim oraz podał ją do publicznej wiadomości.
(10) W odniesieniu do mandipropamidu w liściach rzodkwi Urząd stwierdził, że osoby zarządzające ryzykiem powinny przeprowadzić dalszą analizę sposobu wdrożenia proponowanego NDP. Podczas gdy liście rzodkwi są włączone do części B załącznika I do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 i sklasyfikowane w podgrupie jarmużu, pozostałości mandipropamidu w liściach rzodkwi są wynikiem stosowania tej substancji na powierzchni rzodkwi, a nie na jarmużu. Ponieważ ustalono inny NDP mandipropamidu w jarmużu, na podstawie zastosowań tej substancji na tej uprawie, nie należy ustanawiać nowego NDP wynoszącego 50 mg/kg zaproponowanego przez Urząd w przypadku mandipropamidu w liściach rzodkwi dla całej podgrupy jarmużu. W związku z tym ten NDP powinien mieć zastosowanie wyłącznie do mandipropamidu w liściach rzodkwi.
(11) Na podstawie sprawozdania naukowego i uzasadnionej opinii Urzędu oraz po uwzględnieniu istotnych czynników wymienionych w art. 14 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 396/2005 stwierdzono, że proponowane zmiany NDP są dopuszczalne.
(12) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie (WE) nr 396/2005.
(13) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2633 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie 2024/2633 zmieniające załącznik II do rozporządzenia (WE) nr 396/2005 Parlamentu Europejskiego i Rady w odniesieniu do najwyższych dopuszczalnych poziomów pozostałości azoksystrobiny, famoksadonu, flutriafolu, mandipropamidu i mefentriflukonazolu w określonych produktach lub na ich powierzchni |
| Data aktu: | 08/10/2024 |
| Data ogłoszenia: | 09/10/2024 |
| Data wejścia w życie: | 29/10/2024 |