a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/1193 2 ustanowiono środki w celu zwalczania i zapobiegania rozprzestrzenianiu się Ralstonia solanacearum (Smith 1896) Yabuuchi et al. 1996 emend. Safni et al. 2014 ("określony agrofag") na terytorium Unii.
(2) Oprócz wody, w której potwierdzono zakażenie, konieczne jest, aby środki dotyczące wykrywania i zwalczania określonego agrofaga obejmowały również wodę, która może być zakażona określonym agrofagiem.
(3) Ma to na celu zapewnienie, aby woda, która może być zakażona określonym agrofagiem, podlegała również tym przepisom w odniesieniu do potwierdzenia występowania agrofaga, elementów służących do uznania przedmiotów za prawdopodobnie zakażone tym agrofagiem oraz środków zwalczania, a tym samym ma zapewniać większą niż obecnie ochronę terytorium Unii przed ryzykiem stwarzanym przez określony agrofag.
(4) Ponadto elementy brane pod uwagę w celu określenia możliwego rozprzestrzeniania się określonego agrofaga powinny również obejmować wodę, która może być zakażona.
(5) W obrębie obszaru wyznaczonego, oprócz środków mających zastosowanie w przypadku wody uznanej za zakażoną, woda, która może być zakażona, powinna również podlegać tym środkom.
(6) Zgodnie z art. 6 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1193 właściwy organ ma zapewnić, aby zakażone określone rośliny zostały zniszczone lub w inny sposób unieszkodliwione, zgodnie z załącznikiem V pkt 1, pod warunkiem że ustalono, iż nie istnieje możliwe do zidentyfikowania ryzyko rozprzestrzeniania się określonego agrofaga.
(7) Ponieważ właściwe organy nie mają łatwego dostępu do wszystkich odpowiednich miejsc, środki te mogą być stosowane w sposób bardziej praktyczny i skuteczniej przez podmioty profesjonalne niż przez same właściwe organy. Z tego powodu podmioty profesjonalne powinny stosować te środki pod nadzorem urzędowym właściwych organów.
(8) W załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1193 ustanowiono wzór formularza na potrzeby przedstawiania wyników kontroli dotyczących występowania określonego agrofaga w zbiorach ziemniaków i pomidorów w poprzednim roku kalendarzowym. Wzór ten należy udoskonalić pod względem praktycznego stosowania i skuteczności, ponieważ dane sprawozdawcze dotyczące pobierania próbek sadzeniaków ziemniaka, bulw przeznaczonych do sadzenia innych niż sadzeniaki ziemniaka, bulw innych niż bulwy przeznaczone do sadzenia oraz ziemniaków konsumpcyjnych, paszowych i do przerobu przemysłowego nie dostarczają istotnych informacji do celów kontroli.
(9) Kolejność niektórych kolumn wzoru formularza należy zmienić w oparciu o chronologię odpowiednich działań. W szczególności kolumna dotycząca ocen wizualnych rosnących roślin i bulw w magazynach powinna poprzedzać kolumny dotyczące wyników testów laboratoryjnych uzyskanych z próbek pobranych podczas tych ocen wizualnych.
(10) Ponadto konieczne jest doprecyzowanie, czy testy laboratoryjne są wynikiem pobierania próbek bulw w trakcie przechowywania czy bulw podczas oceny wizualnej rosnących roślin.
(11) Konieczne jest także dodanie kolumn odnoszących się do testów laboratoryjnych wody, aby zwiększyć dokładność w zakresie przekazywania wyników.
(12) Liczbę ocen wizualnych dających wynik dodatni można odnotować dopiero po uzyskaniu wyników testów laboratoryjnych. W związku z tym, również w celu umożliwienia przejrzystszego i spójniejszego przedstawiania wyników, odpowiednią kolumnę należy przenieść do sekcji dotyczących testów laboratoryjnych.
(13) Podczas ocen wizualnych pobiera się próbki wykazujące objawy i niewykazujące objawów. Zakażenia utajone wykrywa się w próbkach niewykazujących objawów. Ze względu na znaczenie zakażenia utajonego dla zrozumienia możliwego rozprzestrzeniania się choroby oraz dla środków, które należy wprowadzić w celu uniknięcia takiego rozprzestrzeniania się, we wzorze formularza należy rozróżnić wyniki z próbek wykazujących objawy i niewykazujących objawów.
(14) Doświadczenie pokazuje, że dane sprawozdawcze dotyczące okresu pobierania próbek bulw do testów laboratoryjnych nie dostarczają istotnych informacji do celów kontroli.
(15) Wymogi dotyczące liczebności próby określono w pkt 4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1193. Wskutek tego dane wymagane we wzorze formularza dotyczące wielkości partii w tonach lub hektarach nie dostarczają istotnych informacji do celów kontroli.
(16) Ponadto w zdaniu pierwszym załącznika II koniecznie należy wyjaśnić, że wzór formularza służy przedstawieniu wyników kontroli przeprowadzonych na zbiorze ziemniaków z roku poprzedzającego rok sprawozdawczy.
(17) Należy zatem odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1193.
(18) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 8 października 2024 r.