Rozporządzenie delegowane 2024/2623 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zasad zatwierdzania i uznawania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2623
z dnia 30 lipca 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zasad zatwierdzania i uznawania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie przenośnych chorób zwierząt oraz zmieniające i uchylające niektóre akty w dziedzinie zdrowia zwierząt ("Prawo o zdrowiu zwierząt") 1 , w szczególności jego art. 37 ust. 5,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2016/429 ustanowiono przepisy dotyczące zapobiegania chorobom zwierząt, o których mowa w jego art. 5, oraz ich zwalczania, w tym przepisy dotyczące powiadamiania o chorobach i zgłaszania chorób, nadzoru, programów likwidacji chorób i statusu obszaru wolnego od choroby. W szczególności art. 37 ust. 1 rozporządzenia umożliwia państwom członkowskim wystąpienie do Komisji o uznanie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów w odniesieniu do chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (choroby kategorii A).

(2) Podejście oparte na podziale na kompartmenty przewidziane w rozporządzeniu (UE) 2016/429 jest zgodne z międzynarodowymi normami Światowej Organizacji Zdrowia Zwierząt ("WOAH"), w szczególności z rozdziałami 4.4 i 4.5 Kodeksu zdrowia zwierząt lądowych 2  dotyczącymi, odpowiednio, podziału na strefy i kompartmenty, które to normy mają być wykorzystywane przez członków WOAH jako podstawa przepisów dotyczących zapobiegania chorobom zwierząt i ich zwalczania.

(3) Chociaż w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 ustanowiono ogólne zasady uznawania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, w odniesieniu do chorób kategorii A, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić przepisy uzupełniające dotyczące zatwierdzania przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby dla takich kompartmentów.

(4) W celu zatwierdzenia przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, przepisy określone w niniejszym rozporządzeniu powinny obejmować ogólne wymagania dotyczące takich kompartmentów, a także przepisy w zakresie odpowiedzialności i obowiązków zarządzającego kompartmentem, wymagania dotyczące wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją oraz szczegółowe wymagania i procedury zatwierdzania takich kompartmentów przez właściwy organ, w tym kompartmentów, które znajdują się na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego.

(5) Art. 2 rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2020/690 3  stanowi, że choroby umieszczone w wykazie, w odniesieniu do których można ustalić status obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów zgodnie z art. 37 ust. 4 lit. b) rozporządzenia (UE) 2016/429, określono w załączniku II do tego rozporządzenia wykonawczego. W niniejszym rozporządzeniu należy wskazać szczegółowe wymagania dotyczące zatwierdzania przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do tych chorób kategorii A.

(6) Aby zapobiec wprowadzaniu i rozprzestrzenianiu się chorób kategorii A w kompartmencie, w którym są utrzymywane zwierzęta lądowe, oraz w celu zwalczania tych chorób kategorii A na terenie Unii, w niniejszym rozporządzeniu należy ustanowić szczegółowe wymogi dotyczące szczególnego nadzoru i rygorystyczne przepisy dotyczące bioasekuracji. Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu powinny również przewidywać, że niektóre zakłady, takie jak zakłady utrzymujące zwierzęta na wolnym wybiegu lub zajmujące się gromadzeniem zwierząt, które nawet jeżeli stosują rygorystyczne środki bioasekuracji, nadal z natury stwarzają podwyższone ryzyko rozprzestrzeniania się chorób ze względu na częste przemieszczanie i mieszanie zwierząt różnych kategorii lub o różnym statusie zdrowotnym, nie mogą być częścią kompartmentu do celów zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A.

(7) Ustanowienie i utrzymywanie określonych kompartmentów wolnych od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A jest trudne, ponieważ podmioty prowadzące kompartmenty muszą zapewnić ochronę populacji zwierząt i zachowanie jej odrębnego statusu zdrowotnego we wszystkich sytuacjach, w szczególności w przypadku, gdy w pobliżu kompartmentu istnieje obszar objęty ograniczeniami w odniesieniu do choroby kategorii A. W związku z tym najsurowsze środki bioasekuracji powinny mieć zastosowanie do wszystkich komponentów kompartmentów, co można osiągnąć jedynie dzięki wspólnemu systemowi zarządzania bioasekuracją. Taki system wymaga rygorystycznego zarządzania, w związku z czym każdy podmiot prowadzący kompartment powinien wyznaczyć w tym celu zarządzającego kompartmentem i jasno sprecyzować jego zadania i obowiązki.

(8) Podmioty, które występują do właściwego organu o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, powinny być świadome wymagań i procedur dotyczących takich wniosków. W związku z tym konieczne jest określenie takich wymagań i procedur w niniejszym rozporządzeniu.

(9) Wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, nie powinien zostać przyjęty w sytuacji gdy kompartment lub jego część znajdują się na obszarze objętym ograniczeniami w związku z daną chorobą kategorii A ze względu na trudności w ustanowieniu, utrzymaniu i weryfikacji skutecznych planów bioasekuracji w razie wystąpienia ognisk choroby kategorii A w pobliżu kompartmentu.

(10) W art. 94-100 rozporządzenia (UE) 2016/429 ustanowiono ogólne zasady i procedury zatwierdzania niektórych rodzajów zakładów, w szczególności tych, o których mowa w art. 94 ust. 1 lit. e), w tym kompartmentów. W niniejszym rozporządzeniu należy określić pewne szczegółowe procedury dla właściwego organu w zakresie zatwierdzania, zawieszania i cofania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe. Wynika to ze złożoności i specyfiki środków zarządzania bioasekuracją w odniesieniu do kompartmentów oraz z różnic pod względem ryzyka choroby zwierząt między naruszeniami środków bioasekuracji a faktycznym wystąpieniem w kompartmencie choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których przyznano mu status obszaru wolnego od choroby.

(11) Choroby umieszczone w wykazie, w odniesieniu do których można ustanowić status obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2016/429, określono w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/690; zalicza się do nich wysoce zjadliwą grypę ptaków i zakażenie wirusem rzekomego pomoru drobiu. Kompartmenty, w których utrzymuje się drób (kompartmenty drobiu), którym przyznano status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków i wirusa rzekomego pomoru drobiu, powinny spełniać szereg szczegółowych wymagań, w szczególności takich jak szczegółowy opis kompartmentu drobiu, ukierunkowany wspólny system zarządzania bioasekuracją oraz systemy ochrony i nadzoru dostosowane do ryzyka wprowadzenia do kompartmentu drobiu tych dwóch chorób kategorii A. Takie szczegółowe wymogi techniczne powinny zostać określone w niniejszym rozporządzeniu.

(12) Przepisy ustanowione w niniejszym rozporządzeniu dotyczące zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, różnią się od przepisów obowiązujących przed datą rozpoczęcia stosowania rozporządzenia (UE) 2016/429. W przypadku zwierząt lądowych stosowanie kompartmentów drobiu było dozwolone na mocy dyrektywy 2005/94/WE 4  w odniesieniu do grypy ptaków. Kompartmenty zatwierdzone zgodnie z tą dyrektywą i rozporządzeniem Komisji (WE) nr 616/2009 5 , które to akty obecnie zostały uchylone, uznaje się za wciąż posiadające zatwierdzony status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków na podstawie przepisów przejściowych określonych w art. 280 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2016/429 i w art. 84 ust. 2 lit. a) rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/689 6 . Kompartmenty w państwach członkowskich uznane za wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków zostały wymienione w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2021/620 7 . Status obszaru wolnego od choroby powinien zostać utrzymany przez okres niezbędny podmiotom prowadzącym kompartmenty do ubiegania się o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Należy zatem ustanowić odpowiednie przepisy przejściowe w celu zapewnienia płynnego przejścia kompartmentów drobiu o istniejącym uznanym statusie obszaru wolnego od choroby wymienionych w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

ROZDZIAŁ  I

PRZEPISY OGÓLNE

Artykuł  1

Przedmiot i zakres stosowania

1. 
W niniejszym rozporządzeniu określa się przepisy uzupełniające przepisy ustanowione w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do wymagań i procedur zatwierdzania przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób umieszczonych w wykazie, o których mowa w art. 9 ust. 1 lit. a) rozporządzenia (tzw. choroby kategorii A), dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe.
2. 
W rozdziale II niniejszego rozporządzenia ustanawia się następujące wymagania i procedury dotyczące zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, o którym mowa w art. 37 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429:
a)
ogólne wymogi dotyczące przyznawania takim kompartmentom statusu obszaru wolnego od choroby;
b)
obowiązki i zadania podmiotów prowadzących takie kompartmenty i zarządzających takimi kompartmentami;
c)
wspólne systemy zarządzania bioasekuracją dla takich kompartmentów;
d)
procedury zatwierdzania przez właściwy organ statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do takich kompartmentów, w tym kompartmentów znajdujących się na terytorium więcej niż jednego państwa członkowskiego.
3. 
W rozdziale III niniejszego rozporządzenia ustanowiono szczegółowe wymagania dotyczące zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, w odniesieniu do chorób kategorii A wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/690 w zakresie odpowiednich gatunków i kategorii zwierząt umieszczonych w wykazie.
Artykuł  2

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

1)
"plan bioasekuracji" oznacza plan określający potencjalne drogi wprowadzania i rozprzestrzeniania się choroby w zakładzie oraz opisujący bioasekurację, która ma być stosowana w celu zmniejszenia ryzyka wprowadzenia i rozprzestrzeniania się określonej choroby;
2)
"wspólny system zarządzania bioasekuracją" oznacza wspólne zasady regulujące funkcjonowanie kompartmentu mające na celu zapewnienie statusu obszaru wolnego od choroby wszystkim zakładom wchodzącym w skład kompartmentu; obejmuje on relacje funkcjonalne między wszystkimi komponentami kompartmentu a ogólnymi środkami bioasekuracji wdrożonymi w zakładach zgodnie z ich planami bioasekuracji;
3)
"zarządzający kompartmentem" oznacza wyznaczoną osobę odpowiedzialną za wspólny system zarządzania bioasekuracją kompartmentu;
4)
"komponent kompartmentu" oznacza każdy zakład wchodzący w skład kompartmentu lub wszelkie pomieszczenia, przedsiębiorstwo spożywcze lub paszowe, zakłady produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego lub inne zakłady należące do kompartmentu;
5)
"wszystkie zaangażowane strony" oznaczają podmiot prowadzący kompartment, zarządzającego kompartmentem oraz podmioty prowadzące przedsiębiorstwa spożywcze i działające na rynku pasz, osoby zawodowo zajmujące się zwierzętami, przewoźników, lekarzy weterynarii, producentów produktów farmaceutycznych bądź detalistów lub podmioty działające w innych sektorach przemysłu świadczące usługi na rzecz zwierząt, produktów bądź innych towarów lub dostarczające zwierzęta, produkty lub inne towary do kompartmentu bądź otrzymujące je z kompartmentu;
6)
"system wczesnego ostrzegania" oznacza system szybkiego wykrywania, zgłaszania i powiadamiania o wystąpieniu, przedostaniu się lub pojawieniu się chorób kategorii A.

ROZDZIAŁ  II

WYMAGANIA I PROCEDURY DOTYCZĄCE ZATWIERDZANIA STATUSU OBSZARU WOLNEGO OD CHOROBY W ODNIESIENIU DO CHORÓB KATEGORII A DLA KOMPARTMENTÓW, W KTÓRYCH SĄ UTRZYMYWANE ZWIERZĘTA LĄDOWE

Artykuł  3

Wymagania dotyczące przyznawania statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe

1. 
Podmioty, które zwracają się do właściwego organu o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, mają obowiązek zapewnić:
a)
zgodność nadzoru sprawowanego w kompartmencie w odniesieniu do choroby kategorii A z:
(i)
wymogami dotyczącymi koncepcji nadzoru określonymi w art. 3 ust. 1 rozporządzenia delegowanego (UE) 2020/689;
(ii)
szczególnymi wymogami w zakresie nadzoru określonymi w rozdziale III niniejszego rozporządzenia;
b)
zgodność środków bioasekuracji obowiązujących w kompartmencie z:
(i)
wymogami określonymi w art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/429;
(ii)
szczególnymi wymogami w zakresie bioasekuracji określonymi w rozdziale III niniejszego rozporządzenia;
c)
by zakłady wchodzące w skład kompartmentu:
(i)
zostały zatwierdzone zgodnie z art. 94 ust. 1 lit. b)-e) rozporządzenia (UE) 2016/429; oraz
(ii)
spełniały wymogi art. 97 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429;
d)
by zakłady wchodzące w skład kompartmentu nie były:
(i)
zakładami utrzymującymi:
zwierzęta na wolnym wybiegu;
więcej niż jeden gatunek zwierząt w tej samej jednostce epidemiologicznej;
(ii)
zakładami gromadzenia zwierząt, targowiskami, miejscami wystawowymi, targami, schroniskami dla zwierząt, zakładami odizolowanymi, ogrodami zoologicznymi ani rezerwatami dla dzikiej fauny i flory.
2. 
Podmioty, które zwracają się do właściwego organu o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, wyznaczają odpowiednio wykwalifikowanego zarządzającego kompartmentem, który zapewnia:
a)
zgodność z wymogami określonymi w załączniku I część I;
b)
by wszystkie zakłady wchodzące w skład kompartmentu, a także wszystkie inne komponenty kompartmentu, były zarządzane w ramach wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją, który spełnia wymagania określone w załączniku I część II;
c)
by wszystkie zaangażowane strony spełniały wymogi wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją.
Artykuł  4

Wnioski o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do chorób kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe

1. 
Podmioty, które występują do właściwego organu o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do choroby kategorii A dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, przedkładają właściwemu organowi wniosek o zatwierdzenie, który musi zawierać następujące informacje:
a)
informacje wymagane na mocy art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do zakładów;
b)
informacje, o których mowa w części III załącznika I do niniejszego rozporządzenia.
2. 
Podmioty prowadzące kompartmenty, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, nie składają wniosku o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do choroby kategorii A dla danego kompartmentu, o którym to wniosku mowa w ust. 1, gdy kompartment lub jakikolwiek jego komponent znajduje się na obszarze objętym ograniczeniami w odniesieniu do choroby kategorii A.
Artykuł  5

Zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do choroby kategorii A dla kompartmentu, w którym są utrzymywane zwierzęta lądowe

1. 
Właściwy organ zatwierdza status obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do choroby kategorii A dla kompartmentu, w którym są utrzymywane zwierzęta lądowe, wyłącznie z zastrzeżeniem spełnienia następujących warunków:
a)
żaden z komponentów kompartmentu nie znajduje się na obszarze objętym ograniczeniami ani na obszarach objętych ograniczeniami w odniesieniu do choroby kategorii A;
b)
informacje wymagane zgodnie z art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429, o których mowa w części II załącznika I do niniejszego rozporządzenia, dotyczące nadzoru nad chorobami i wykazujące brak występowania choroby kategorii A, są kompletne, aktualne i dokładne;
c)
w drodze udokumentowanych audytów wewnętrznych i zewnętrznych, o których mowa w załączniku I część I lit. d), zarządzający kompartmentem sprawdził, czy istnieje wspólny system zarządzania bioasekuracją i czy jest on wystarczający do zapewnienia odrębnego statusu zdrowotnego;
d)
zakończono procedurę zatwierdzania przez właściwy organ określoną w art. 99 rozporządzenia (UE) 2016/429, w tym kontrolę na miejscu przeprowadzoną przez właściwy organ lub jednostkę upoważnioną w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami określonymi w art. 3 niniejszego rozporządzenia oraz z wymaganiami określonymi w lit. a), b) i c) niniejszego ustępu.
2. 
W przypadku gdy co najmniej jeden komponent kompartmentu znajduje się na terytorium innego państwa członkowskiego, właściwy organ, do którego skierowano wniosek, podejmuje współpracę z właściwym organem drugiego państwa członkowskiego w celu zapewnienia weryfikacji zgodności z warunkami, o których mowa w ust. 1 lit. d).
3. 
Właściwy organ:
a)
prowadzi rejestry zatwierdzonych kompartmentów i dokumentację dotyczącą ich zatwierdzeń zgodnie z procedurą określoną w art. 101 rozporządzenia (UE) 2016/429;
b)
niezwłocznie zgłasza Komisji wszelkie zmiany dotyczące komponentów lub statusu zdrowotnego zwierząt w kompartmentach, które zostały już uznane przez Komisję.
Artykuł  6

Przegląd, zawieszenie i cofnięcie zatwierdzenia statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe

1. 
Właściwy organ sprawdza, czy kompartment nadal spełnia warunki zatwierdzenia określone w art. 5 ust. 1 lit. d), w odpowiednich odstępach czasu w oparciu o ocenę sytuacji epidemiologicznej na obszarze, na którym znajdują się komponenty kompartmentu, oraz na podstawie dokumentów i informacji otrzymanych od zarządzającego kompartmentem, jak określono w załączniku I część I lit. f) i g).
2. 
Właściwy organ zawiesza lub cofa zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe, zgodnie z przepisami określonymi w art. 100 rozporządzenia (UE) 2016/429 i art. 82 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2020/689.
3. 
Jeżeli właściwy organ zawiesza zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, w którym są utrzymywane zwierzęta lądowe, ponieważ jego stan nie odpowiada już informacjom przedłożonym zgodnie z art. 5 ust. 1 lit. b) i c), zatwierdzenie kompartmentu zostaje przywrócone po sprawdzeniu przez właściwy organ skuteczności działań naprawczych.
4. 
Właściwy organ cofa zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, w którym są utrzymywane zwierzęta lądowe, w przypadku wystąpienia w obrębie komponentu tego kompartmentu ogniska choroby kategorii A, w odniesieniu do której przyznano status obszaru wolnego od choroby.
5. 
Jeżeli zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla danego kompartmentu zostało cofnięte zgodnie z ust. 4 niniejszego artykułu, status obszaru wolnego od choroby może zostać przywrócony dopiero po złożeniu nowego wniosku zgodnie z art. 4.

ROZDZIAŁ  III

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZATWIERDZANIA STATUSU OBSZARU WOLNEGO OD CHOROBY DLA KOMPARTMENTÓW, W KTÓRYCH SĄ UTRZYMYWANE ZWIERZĘTA LĄDOWE, W ODNIESIENIU DO CHORÓB KATEGORII A WYMIENIONYCH W ZAŁĄCZNIKU II DO ROZPORZĄDZENIA WYKONAWCZEGO (UE) 2020/690

Artykuł  7

Szczegółowe wymagania dotyczące chorób kategorii A wymienionych w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2020/690 w odniesieniu do kompartmentów w zakresie odpowiednich gatunków i kategorii zwierząt lądowych umieszczonych w wykazie

1. 
Oprócz informacji, o których mowa w załączniku I część III, wnioski o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków dla kompartmentów drobiu muszą zawierać:
a)
szczegółowy opis kompartmentu drobiu zgodnie z załącznikiem II część I sekcja 1;
b)
szczegółowy opis wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją w kompartmencie drobiu zgodnie z załącznikiem II część I sekcja 2;
c)
szczegółowy opis środków ochrony i nadzoru zgodnie z załącznikiem II część II sekcja 1.
2. 
Oprócz informacji, o których mowa w załączniku I część III, wnioski o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od

choroby w odniesieniu do zakażenia wirusem rzekomego pomoru drobiu w kompartmentach drobiu muszą zawierać następujące informacje:

a)
szczegółowy opis kompartmentu drobiu zgodnie z załącznikiem II część I sekcja 1;
b)
szczegółowy opis wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją w kompartmencie drobiu zgodnie z załącznikiem II część I sekcja 2;
c)
szczegółowy opis środków ochrony i nadzoru zgodnie z załącznikiem II część II sekcja 2.

ROZDZIAŁ  IV

PRZEPISY PRZEJŚCIOWE I KOŃCOWE

Artykuł  8

Przepisy przejściowe

Kompartmenty drobiu zatwierdzone w odniesieniu do grypy ptaków zgodnie z rozporządzeniem (WE) nr 616/2009 i wymienione jako wolne od wysoce zjadliwej grypy ptaków w załączniku XI do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2021/620 nadal utrzymująstatus obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków po dacie wejścia w życie niniejszego rozporządzenia.

Podmioty prowadzące takie kompartmenty drobiu składają wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków zgodnie z art. 4 niniejszego rozporządzenia w terminie 12 miesięcy od tej daty lub właściwy organ wycofuje zatwierdzenie pod koniec tego okresu.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 30 lipca 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZATWIERDZANIA STATUSU OBSZARU WOLNEGO OD CHOROBY W ODNIESIENIU DO CHORÓB KATEGORII A DLA KOMPARTMENTÓW, W KTÓRYCH SĄ UTRZYMYWANE ZWIERZĘTA LĄDOWE

CZĘŚĆ  I

ZARZĄDZAJĄCY KOMPARTMENTEM

Zarządzający kompartmentem, o którym mowa w art. 3 ust. 2:
a)
nadzoruje i monitoruje działalność kompartmentu w odniesieniu do jego statusu zdrowotnego;
b)
zbiera dokumentację niezbędną do złożenia przez podmiot prowadzący kompartment wniosku o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, o którym to wniosku mowa w art. 4;
c)
zapewnia, aby kompartment spełniał następujące wymogi:
(i)
istnienie wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją, który obejmuje każdy plan bioasekuracji zakładów wchodzących w skład kompartmentu;
(ii)
możliwość śledzenia przemieszczania zwierząt i produktów pochodzenia zwierzęcego do kompartmentu, z kompartmentu oraz w jego obrębie;
(iii)
nadzór (w tym plan nadzoru, system wczesnego ostrzegania, plany pobierania próbek oraz dostosowanie planu nadzoru w zależności od ryzyka wprowadzenia choroby oraz od analizy wyników laboratoryjnych) wykazujący stały brak występowania choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu;
(iv)
szkolenia utrzymujące kompetencje personelu kompartmentu niezbędne do wdrożenia środków bioasekuracji;
(v)
komunikacja prowadzona w celu uświadomienia wszystkim zaangażowanym stronom ryzyka wprowadzenia choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu;
d)
zapewnia regularne audyty wewnętrzne prowadzone przez przeszkolony personel oraz co najmniej raz w roku audyty zewnętrzne prowadzone przez stronę trzecią na podstawie umowy w celu weryfikacji zgodności z wymogami wymienionymi w lit. c);
e)
jest odpowiedzialny za zatwierdzanie lub odmowę zatwierdzenia sprawozdań z audytów, o których mowa w lit. d);
f)
udostępnia właściwemu organowi sprawozdania z audytów, o których to sprawozdaniach mowa w lit. e);
g)
zapewnia podjęcie natychmiastowych działań w celu usunięcia wszelkich niezgodności z wymogami wymienionymi w lit. c), ujawnionych w wyniku audytów, o których mowa w lit. d), lub kontroli urzędowych, oraz prowadzi dokumentację działań naprawczych i weryfikuje ich wdrożenie i skuteczność;
h)
aktualizuje informacje i dokumentację w zakresie nadzoru nad chorobami i bioasekuracji oraz udostępnia je na żądanie właściwemu organowi;
i)
informuje właściwy organ o zdarzeniach związanych ze zdrowiem zwierząt, problemach z funkcjonowaniem, naruszeniach związanych z bioasekuracją, zmianach w zakładach lub planach bioasekuracji bądź nadzoru, lub o wszelkich innych kwestiach, które mogą mieć wpływ na zatwierdzenie kompartmentu.

CZĘŚĆ  II

WSPÓLNY SYSTEM ZARZĄDZANIA BIOASEKURACJĄ W KOMPARTMENCIE

Wspólny system zarządzania bioasekuracją w kompartmencie, o którym to systemie mowa w art. 3 ust. 2 lit. b), musi obejmować co najmniej następujące elementy:
a)
opis stosowanych ogólnych środków w zakresie zdrowia zwierząt i bioasekuracji przewidzianych w art. 10 rozporządzenia (UE) 2016/429, który obejmuje przynajmniej następujące elementy:
(i)
procedury pisemne dotyczące dobrych praktyk hodowli zwierząt;
(ii)
środki ochrony fizycznej wszystkich zakładów wchodzących w skład kompartmentu i innych komponentów kompartmentu, dostosowane do ich sytuacji i wzajemnych relacji;
(iii)
ogólne środki stosowane w celu zminimalizowania ryzyka wprowadzenia i rozprzestrzeniania się chorób, dostosowane do gatunków i kategorii utrzymywanych zwierząt lądowych, produktów i rodzaju produkcji;
(iv)
szczególne środki zarządzania mające na celu uniknięcie wprowadzania do kompartmentu, wyprowadzania z niego oraz zadomowienia i rozprzestrzeniania się w jego obrębie choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu;
b)
plan wyposażenia i zasobów ludzkich przeznaczonych do zarządzania bioasekuracją, w tym plan szkoleń dla specjalistów ds. zwierząt i innych pracowników kompartmentu w celu nabycia niezbędnej wiedzy na temat zdrowia zwierząt, w szczególności w zakresie choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu;
c)
działania uświadamiające, które obejmują wszystkie zaangażowane strony;
d)
udokumentowany system wdrażania planu w zakresie higieny pracowników, w tym ogólnych i szczegółowych praktyk higienicznych, ogólnych i specjalistycznych szkoleń dla pracowników zatrudnionych na stałe i na czas określony oraz procedury kontroli tego planu w zakresie higieny;
e)
analiza ryzyka dla każdej z chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, oraz powiązanych gatunków i kategorii zwierząt lądowych, którą to analizę należy udokumentować i udostępnić właściwemu organowi oraz:
(i)
uwzględnić w niej identyfikację czynników chorobotwórczych wskazanych chorób kategorii A, ocenę ryzyka ich wprowadzenia do kompartmentu oraz zadomowienia i rozprzestrzeniania się w jego obrębie, środki mające na celu zmniejszenie ryzyka oraz informowanie o ryzyku między wszystkimi zaangażowanymi stronami;
(ii)
uwzględnić w niej ryzyko wewnętrzne i zewnętrzne; ryzyko jest regularnie poddawane ponownej ocenie, w szczególności ryzyko zewnętrzne w przypadku wystąpienia ognisk co najmniej jednej z tych chorób kategorii A w państwie członkowskim, w którym znajdują się komponenty kompartmentu;
(iii)
uwzględnić w niej zidentyfikowane drogi i czynniki ryzyka związane ze wskazanymi chorobami kategorii A;
(iv)
zaproponować warianty zarządzania ryzykiem, które można dostosować do poziomu ryzyka, i opisać działania, które należy podjąć w przypadku zwiększonego ryzyka, takie jak zwiększony poziom izolacji lub większa częstotliwość pobierania próbek;
f)
system identyfikowalności umożliwiający śledzenie przemieszczania zwierząt należących do kompartmentu na wszystkich etapach życia w obrębie kompartmentu oraz dokumentowanie wszystkich przemieszczeń tych zwierząt i produktów od nich i z nich pozyskanych między zakładami wchodzącymi w skład kompartmentu, a także ich miejsca pochodzenia w momencie wejścia do kompartmentu i miejsca przeznaczenia w momencie opuszczania kompartmentu;
g)
system dokumentacji dla wszystkich wejść i wyjść towarów i usług z i do każdego komponentu kompartmentu;
h)
szczegółowe plany bioasekuracji zakładów wchodzących w skład kompartmentu wraz z oceną ich wdrożenia i skuteczności w zakresie choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu; plany bioasekuracji są aktualizowane z uwzględnieniem oceny ryzyka, o którym mowa w lit. e), wskazują, czy podano szczepienie przeciwko chorobie lub chorobom kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, wraz z opisem powiązanych systemów szczepień, oraz zawierają plany awaryjne mające na celu zareagowanie na poważne naruszenia związane z bioasekuracją, w tym podejrzenia lub przypadki choroby lub chorób kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu;
i)
plan regulujący i ewidencjonujący przemieszczanie się wszelkich osób wjeżdżających do zakładów wchodzących w skład kompartmentu lub opuszczających je, z rozróżnieniem upoważnionych i nieupoważnionych osób lub odwiedzających, w tym opis barier fizycznych jasno definiujących granice pomieszczeń tych zakładów, opis znaków, zamkniętych bramek i wejść do budynków; osoby zewnętrzne, w tym audytorzy lub inspektorzy, nie mogą mieć żadnego kontaktu ze zwierzętami podatnymi na chorobę lub choroby kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, przez określony czas przed wejściem do jednego z tych zakładów;
j)
plan regulujący i rejestrujący przemieszczenia wszelkich pojazdów do zakładów wchodzących w skład kompartmentu, z tych zakładów i między tymi zakładami, w tym pojazdów prywatnych i dostawczych wykorzystywanych do przewozu zwierząt, paszy, sprzętu lub innych materiałów;
k)
opis wszystkich punktów krytycznych i możliwych naruszeń w zakresie bioasekuracji oraz informacje, czy dane naruszenie należy uznać za nieznaczne czy poważne naruszenie;
l)
opis działań naprawczych, które należy podjąć, oraz środków służących ocenie realizacji działań naprawczych;
m)
procedury informowania właściwego organu o zdarzeniach związanych ze zdrowiem zwierząt, problemach z funkcjonowaniem, naruszeniach w zakresie bioasekuracji, modyfikacjach komponentów bądź planów kompartmentu lub wszelkich innych kwestiach, które mogą mieć wpływ na zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu.

CZĘŚĆ  III

OPIS KOMPARTMENTU

Oprócz informacji wymaganych w art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2016/429 w odniesieniu do zakładów, wnioski o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, o których mowa w art. 4 niniejszego rozporządzenia, muszą zawierać następujące informacje:
a)
imię i nazwisko zarządzającego kompartmentem, jego kwalifikacje i stanowisko, dane kontaktowe oraz adres kompartmentu;
b)
szczegółowy opis kompartmentu, w tym wszystkich jego komponentów, łącznie z następującymi danymi:
(i)
mapa(-y) terenu przedstawiająca(-e) granice kompartmentu oraz dokładną lokalizację wszystkich zakładów wchodzących w skład kompartmentu lub jego pozostałych komponentów;
(ii)
schemat blokowy ukazujący szczegółowo wszystkie rodzaje działalności prowadzonej w obrębie kompartmentu, a także obowiązki, role i wzajemne relacje wszystkich zaangażowanych stron;
(iii)
interakcje funkcjonalne między zakładami wchodzącymi w skład kompartmentu oraz między tymi zakładami a innymi komponentami kompartmentu, w tym schemat wszystkich pomieszczeń pokazujący ich wzajemne powiązania;
(iv)
środki transportu zwierząt lądowych i produktów należących do kompartmentu, ich zwyczajowe trasy oraz miejsca czyszczenia i parkowania;
c)
opis wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją;
d)
plany bioasekuracji wszystkich zakładów wchodzących w skład kompartmentu;
e)
choroba lub choroby kategorii A, w odniesieniu do których złożono wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu, oraz szczegółowe informacje na temat szczególnych środków, kryteriów i wymagań w zakresie nadzoru nad chorobami w oparciu o analizę ryzyka, który to nadzór ma na celu wykazanie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu;
f)
wyniki nadzoru wykazujące brak występowania choroby lub chorób kategorii A, o którym mowa w lit. e), w okresie co najmniej sześciu miesięcy poprzedzających datę złożenia wniosku o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu.

ZAŁĄCZNIK  II

SZCZEGÓŁOWE WYMAGANIA DOTYCZĄCE ZATWIERDZANIA STATUSU OBSZARU WOLNEGO OD CHOROBY DLA KOMPARTMENTU W ODNIESIENIU DO WYSOCE ZJADLIWEJ GRYPY PTAKÓW LUB WIRUSA RZEKOMEGO POMORU DROBIU W KOMPARTMENTACH DROBIU

CZĘŚĆ  I

SEKCJA  1

Szczegółowy opis kompartmentu drobiu, który ma zostać zawarty we wniosku

1.
Opis kompartmentu przewidziany w załączniku I część III zawiera szczegółowe informacje na temat rodzajów zakładów drobiarskich wchodzących w skład kompartmentu, jak również na temat zakładów przetwórstwa pasz lub składowania pasz, obiektów do przechowywania innych materiałów, rzeźni i zakładów przetwórczych oraz wszelkich innych zakładów, w których może znajdować się drób, produkty drobiowe i produkty uboczne pochodzące od drobiu.
2.
Ponadto wniosek o zatwierdzenie statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów drobiu musi zawierać co najmniej następujące elementy:
a)
informacje na temat czynników infrastrukturalnych i funkcjonalnych oraz ich wpływu na odseparowanie ze względów epidemiologicznych drobiu w kompartmencie od populacji zwierząt o innym statusie zdrowotnym, które muszą obejmować opis rodzaju działalności oraz produktów lub innych towarów produkowanych w kompartmencie, w tym całkowitą wydajność kompartmentu;
b)
informacje na temat aspektów epidemiologicznych i czynników ryzyka związanych z wysoce zjadliwą grypą ptaków lub wirusem rzekomego pomoru drobiu, w tym co najmniej następujące elementy:
(i)
status zdrowotny zakładów wchodzących w skład kompartmentu drobiu w okresie poprzedzających 12 miesięcy, w szczególności wszelkie informacje dotyczące wysoce zjadliwej grypy ptaków lub wirusa rzekomego pomoru drobiu;
(ii)
dozwolone przemieszczanie się do kompartmentu drobiu, z tego kompartmentu lub w jego obrębie (wejście i wyjście) osób, produktów lub innych towarów, ptaków lub produktów pochodzących od ptaków lub innych zwierząt, produktów pochodzenia zwierzęcego lub innych produktów mających kontakt ze zwierzętami, pojazdów transportowych, sprzętu, paszy, zaopatrzenia w wodę i odprowadzania ścieków;
(iii)
zakłady utrzymujące drób lub ptaki żyjące w niewoli poza kompartmentem drobiu, które mogą mieć wpływ na status zdrowotny kompartmentu drobiu ze względu na ich położenie w pobliżu co najmniej jednego komponentu kompartmentu; czynniki ryzyka ocenia się również w odniesieniu do rodzaju tych zakładów, w tym zakładów niekomercyjnych, targowisk, miejsc gromadzenia zwierząt, rzeźni, ogrodów zoologicznych lub innych pomieszczeń, w których znajdują się ptaki żyjące w niewoli;
(iv)
środowiskowe czynniki ryzyka, takie jak drogi wodne, miejsca odpoczynku i mieszania się fauny i flory, w tym szlaki migracyjne dzikiego ptactwa, obecność gryzoni lub innych szkodników oraz występowanie w okresie poprzedzających 12 miesięcy wysoce zjadliwej grypy ptaków lub wirusa rzekomego pomoru drobiu w pobliżu któregokolwiek z komponentów kompartmentu drobiu;
(v)
szczególne czynniki ryzyka i drogi wprowadzania i rozprzestrzeniania się wysoce zjadliwej grypy ptaków lub wirusa rzekomego pomoru drobiu w kompartmencie drobiu;
c)
informacje na temat istniejącego systemu wczesnego ostrzegania w celu wykrywania wysoce zjadliwej grypy ptaków lub wirusa rzekomego pomoru drobiu oraz informowanie właściwego organu o ustaleniach dotyczących czynników ryzyka i ścieżek, o których to informacjach mowa w lit. b).

SEKCJA  2

Wspólny system zarządzania bioasekuracją w kompartmencie drobiu

1.
Oprócz elementów określonych w załączniku I część II w ramach wspólnego systemu zarządzania bioasekuracją szczegółowe plany bioasekuracji każdego z zakładów drobiarskich wchodzących w skład kompartmentu drobiu muszą zawierać co najmniej następujące elementy:
a)
zasada, zgodnie z którą personel kompartmentu drobiu:
(i)
nie zajmuje się osobiście hodowlą drobiu lub ptaków żyjących w niewoli;
(ii)
nie ma bliskiej styczności z ptakami innymi niż z ptaki z kompartmentu drobiu przez co najmniej 72 godziny przed wejściem do zakładu; w przypadku pilnego zapotrzebowania na konkretnych pracowników okres ten można jednak skrócić, ale w żadnym wypadku nie może on być krótszy niż 24 godziny, a w planie bioasekuracji należy przedstawić procedurę ograniczania ryzyka;
b)
zasada, zgodnie z którą osoby z zewnątrz, w tym audytorzy lub inspektorzy, nie mogą mieć żadnej styczności z ptakami przez co najmniej 48 godzin przed wejściem do zakładu; może jednak zachodzić konieczność wydłużenia tego okresu stosownie do czynników ryzyka, zwłaszcza w przypadku odwiedzających pochodzących ze strefy zamkniętej; może także zachodzić konieczność skrócenia tego okresu w przypadku wizyt urzędowych lekarzy weterynarii lub w razie pilnej potrzeby szczególnej interwencji zewnętrznej, np. przez konsultanta lub lekarza weterynarii, w którym to przypadku w planie bioasekuracji należy przedstawić procedurę ograniczania ryzyka;
c)
przepływy produktów i personelu, przedstawione na schemacie obejmującym wszystkie pomieszczenia zakładu z oznaczonymi różnymi kolorami poziomami bioasekuracji; we wszystkich punktach wejścia do pomieszczeń powinny znajdować się bariery higieniczne ze strefami zmiany odzieży, w tym, w stosownych przypadkach, z prysznicami oraz oddzielnymi czystymi i brudnymi strefami;
d)
specjalne procedury w zakresie zapobiegania skażeniom drobiu, w tym skażeniu w związku z dostawą, przewozem, przechowywaniem, dostarczaniem i usuwaniem:
(i)
materiałów opakowaniowych, w tym co najmniej stosowanie nowych lub odkażonych materiałów opakowaniowych;
(ii)
ściółki, w tym co najmniej odpowiednio długa kwarantanna lub odkażenie ściółki;
(iii)
paszy, w tym stosowanie zamkniętych systemów paszowych;
(iv)
wody, w tym wewnętrzny system uzdatniania wody;
(v)
produktów ubocznych pochodzenia zwierzęcego, w tym odpowiednie usuwanie tusz, jaj zawierających martwe zarodki i obornika;
e)
plan czyszczenia i dezynfekcji zakładu, w tym zastosowany sprzęt i materiały; należy udostępnić szczegółowy protokół czyszczenia i dezynfekcji pojazdów;
f)
plan zwalczania szkodników, w tym gryzoni i innych dzikich zwierząt, przewidujący stosowanie fizycznych barier i środków w przypadku stwierdzenia ich aktywności;
g)
plan krytycznych punktów kontroli dotyczący wysoce zjadliwej grypy ptaków lub wirusa rzekomego pomoru drobiu, który obejmuje co najmniej następujące elementy, z bieżącego okresu i z ostatnich sześciu miesięcy:
(i)
dane dotyczące produkcji, dane dotyczące zachorowalności i śmiertelności, szczegółowe informacje na temat zastosowanych leków oraz dane dotyczące spożycia paszy i wody;
(ii)
informacje dotyczące kontroli klinicznych i planów pobierania próbek na potrzeby czynnego i biernego nadzoru oraz analiz przesiewowych, w tym częstotliwości, metod i wyników;
(iii)
ewidencję osób odwiedzających zakład, o stopniu szczegółowości umożliwiającym odszukanie każdej z tych osób i nawiązanie z nimi kontaktu;
(iv)
informacje dotyczące realizowanych wcześniej programów szczepień, wraz z określeniem rodzaju stosowanej szczepionki, częstotliwości i terminów szczepienia;
(v)
szczegółowe informacje na temat powiązanych krytycznych punktów kontroli, które nie zostały spełnione, oraz przeprowadzonych działań naprawczych.
2.
Szczegółowe plany bioasekuracji zakładów wchodzących w skład kompartmentu drobiu aktualizuje się zgodnie z załącznikiem I część II lit. h), w szczególności w przypadku, gdy oficjalnie podejrzewa się lub potwierdzono wystąpienie ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków lub wirusa rzekomego pomoru drobiu w państwie członkowskim lub na obszarze, na którym znajduje się jeden komponent kompartmentu lub ich większa liczba.

CZĘŚĆ  II

SEKCJA  1

Szczególne środki ochrony i nadzoru w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków

1.
Wszystkie zakłady wchodzące w skład kompartmentu drobiu są zatwierdzane zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c) ppkt (i) niniejszego rozporządzenia i spełniają wymogi dotyczące zatwierdzania wylęgarni określone w art. 7 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2019/2035 8  lub wymogi dotyczące zatwierdzania zakładów utrzymujących drób określone w art. 8 tego rozporządzenia. Ponadto muszą zostać spełnione następujące wymogi:
a)
schemat, o którym mowa w części III lit. b) ppkt (iii) załącznika I do niniejszego rozporządzenia, wskazuje lokalizację zakładów utrzymujących wszystkie rodzaje drobiu, a także wylęgarni, miejsc chowu, miejsc znoszenia jaj, miejsc, w których prowadzi się badania, magazynów jaj oraz wszystkich miejsc, w których przetrzymuje się jaja lub utrzymuje drób; schemat ten przedstawia przepływy produktów i innych towarów między tymi lokalizacjami;
b)
szczegółowa procedura reguluje przemieszczanie drobiu, jego jaj i innych powiązanych produktów; drób, jego jaja i inne produkty powiązane wprowadzane do dowolnego zakładu wchodzącego w skład kompartmentu drobiu pochodzą z zakładu posiadającego status obszaru wolnego od choroby dla kompartmentu w odniesieniu do wysoce zjadliwej grypy ptaków i są kontrolowane w celu upewnienia się, że nie stwarzają ryzyka wprowadzenia wysoce zjadliwej grypy ptaków;
c)
drób i jaja wylęgowe przenoszone do kompartmentu drobiu lub w jego obrębie są określane w sposób umożliwiający ich śledzenie, wraz z odpowiednio udokumentowaną identyfikacją;
d)
w przypadku miejsca, w którym utrzymuje się drób w różnym wieku, lub w innych przypadkach, gdy drób jest dodawany w różnych okresach życia, należy sporządzić opis procedury dodawania i usuwania drobiu, w tym czyszczenia i dezynfekcji skrzynek do wyłapywania i skrzynek transportowych wielokrotnego użytku.
2.
Ustala się, że za nadzór, o którym mowa w załączniku I część I lit. c) ppkt (iii), odpowiada zarządzający kompartmentem; nadzór ten uwzględnia ciągły nadzór bierny i czynny w celu wykazania braku zakażenia we wszystkich zakładach wchodzących w skład kompartmentu drobiu. Ponadto muszą zostać spełnione następujące wymogi:
a)
nadzór bierny zawiera wskaźniki kliniczne i opisuje powiązane badania następcze, w tym pobieranie próbek do badań laboratoryjnych;
b)
nadzór czynny obejmuje badania przeprowadzone na określonej liczbie próbek pobranych od ptaków z każdego zakładu lub każdej jednostki epidemiologicznej w przypadku więcej niż jednej jednostki epidemiologicznej na zakład, zapewniając co najmniej 95 % poziom ufności w celu wykrycia zakażenia przy docelowym współczynniku chorobowości wynoszącym 5 %:
(i)
co najmniej raz na sześć miesięcy w okresie produkcyjnym, jeżeli w ciągu poprzednich sześciu miesięcy na terytorium państwa członkowskiego nie stwierdzono ognisk wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli;
(ii)
co najmniej co trzy miesiące w przypadku stwierdzenia w ciągu poprzednich sześciu miesięcy na terytorium państwa członkowskiego ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli;
(iii)
jeżeli którykolwiek z komponentów kompartmentu drobiu znajduje się na obszarze objętym ograniczeniami ze względu na wystąpienie ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków, w ciągu jednego tygodnia od daty wystąpienia ogniska, a następnie co najmniej co 28 dni; ponadto nadzór jest aktualizowany w celu uwzględnienia codziennych badań klinicznych, jak również próbek pobieranych co tydzień na reprezentatywnej liczbie ptaków chorych lub padłych, w celu przeprowadzenia molekularnych badań wirusologicznych.
c)
Próbki są przesyłane przez właściwy organ do laboratorium wyznaczonego zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 9  w celu przeprowadzenia badań, z uwzględnieniem statusu szczepienia ptaków i rodzajów zastosowanych szczepionek.
3.
System wczesnego ostrzegania, o którym mowa w części I sekcja 1 pkt 2 lit. c), opiera się na pisemnym protokole określającym procedury sprawozdawcze. Protokół jest dostosowany do gatunków drobiu w kompartmencie i ich podatności na wysoce zjadliwą grypę ptaków oraz:
a)
określa poziomy reagowania w oparciu o wyniki i wskazane progi nadzoru biernego i czynnego opisanego w pkt 2;
b)
opisuje działania, jakie należy podjąć;
c)
zawiera wykaz odpowiedzialnych pracowników, których należy zawiadomić.
4.
Dokumentacja, o której mowa w załączniku I część I lit. h), musi:
a)
być przechowywana przez okres co najmniej trzech lat;
b)
zawierać wyniki nadzoru nad chorobami, które są zgłaszane właściwemu organowi:
(i)
co trzy miesiące w przypadku stwierdzenia w ciągu poprzednich sześciu miesięcy na terytorium państwa członkowskiego ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków u drobiu lub ptaków żyjących w niewoli;
(ii)
co 28 dni w przypadku gdy jakikolwiek komponent kompartmentu znajduje się na obszarze objętym ograniczeniami ze względu na wystąpienie ogniska wysoce zjadliwej grypy ptaków.

SEKCJA  2

Szczególne środki ochrony i nadzoru w przypadku wirusa rzekomego pomoru drobiu

1.
Wszystkie zakłady wchodzące w skład kompartmentu drobiu są zatwierdzane zgodnie z art. 3 ust. 1 lit. c) niniejszego rozporządzenia i spełniają wymogi dotyczące zatwierdzania wylęgarni określone w art. 7 rozporządzenia delegowanego (UE) 2019/2035 lub wymogi dotyczące zatwierdzania zakładów utrzymujących drób określone w art. 8 tego rozporządzenia. Ponadto:
a)
schemat, o którym mowa w części III lit. b) ppkt (iii) załącznika I do niniejszego rozporządzenia, wskazuje lokalizację zakładów utrzymujących wszystkie rodzaje drobiu, a także wylęgarni, miejsc chowu, miejsc znoszenia jaj, miejsc, w których prowadzi się badania, magazynów jaj oraz wszystkich miejsc, w których przetrzymuje się jaja lub utrzymuje drób; schemat ten przedstawia przepływy produktów i innych towarów między tymi lokalizacjami;
b)
szczegółowa procedura reguluje przemieszczanie drobiu, jego jaj i innych powiązanych produktów; drób, jego jaja i inne produkty powiązane wprowadzane do dowolnego zakładu wchodzącego w skład kompartmentu drobiu pochodzą z zakładu, w którym nie występują ogniska lub ograniczenia wynikające z występowania ognisk wirusa rzekomego pomoru drobiu, i są kontrolowane w celu upewnienia się, że nie stwarzają ryzyka wprowadzenia wirusa rzekomego pomoru drobiu;
c)
drób i jaja wylęgowe przenoszone do kompartmentu drobiu lub w jego obrębie są określane w sposób umożliwiający ich śledzenie, wraz z odpowiednio udokumentowaną identyfikacją;
d)
w przypadku miejsca, w którym utrzymuje się drób w różnym wieku, lub w innych przypadkach, gdy drób jest dodawany w różnych okresach życia, należy sporządzić opis procedury dodawania i usuwania drobiu, w tym czyszczenia i dezynfekcji skrzynek do wyłapywania i skrzynek transportowych wielokrotnego użytku.
2.
Ustala się, że za nadzór, o którym mowa w załączniku I część I lit. c) ppkt (iii), odpowiada zarządzający kompartmentem; nadzór ten uwzględnia ciągły nadzór bierny i czynny w celu wykazania braku zakażenia we wszystkich zakładach wchodzących w skład kompartmentu drobiu.
a)
nadzór bierny zawiera wskaźniki kliniczne i opisuje powiązane badania następcze, w tym pobieranie próbek do badań laboratoryjnych;
b)
nadzór czynny obejmuje badania przeprowadzone na określonej liczbie próbek pobranych od ptaków z każdego zakładu lub każdej jednostki epidemiologicznej w przypadku więcej niż jednej jednostki epidemiologicznej na zakład, zapewniając co najmniej 95 % poziom ufności w celu wykrycia zakażenia przy docelowym współczynniku chorobowości wynoszącym 5 %:
(i)
co najmniej raz na sześć miesięcy w okresie produkcyjnym, jeżeli w ciągu poprzednich sześciu miesięcy na terytorium państwa członkowskiego nie stwierdzono ognisk wirusa rzekomego pomoru drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli;
(ii)
co najmniej co trzy miesiące w przypadku stwierdzenia w ciągu poprzednich sześciu miesięcy na terytorium państwa członkowskiego ogniska wirusa rzekomego pomoru drobiu lub innych ptaków żyjących w niewoli;
(iii)
jeżeli którykolwiek z komponentów komponentu drobiu znajduje się na obszarze objętym ograniczeniami ze względu na wystąpienie ogniska wirusa rzekomego pomoru drobiu, w ciągu jednego tygodnia od daty wystąpienia ogniska, a następnie co najmniej co 28 dni; ponadto nadzór jest aktualizowany w celu uwzględnienia codziennych badań klinicznych, jak również próbek pobieranych co tydzień na reprezentatywnej liczbie ptaków chorych lub padłych, w celu przeprowadzenia molekularnych badań wirusologicznych;
c)
próbki są przesyłane przez właściwy organ do laboratorium wyznaczonego zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) 2017/625 w celu przeprowadzenia badań, z uwzględnieniem statusu szczepienia ptaków i rodzajów zastosowanych szczepionek.
3.
System wczesnego ostrzegania, o którym mowa w części I sekcja 1 pkt 2 lit. c), opiera się na pisemnym protokole określającym procedury sprawozdawcze. Protokół jest dostosowany do gatunków drobiu w kompartmencie i ich podatności na wirusa rzekomego pomoru drobiu oraz:
a)
określa poziomy reagowania w oparciu o wyniki i wskazane progi nadzoru biernego i czynnego opisanego w pkt 2;
b)
opisuje działania, jakie należy podjąć;
c)
zawiera wykaz odpowiedzialnych pracowników, których należy zawiadomić.
4.
Dokumentacja, o której mowa w załączniku I część I lit. h), musi:
a)
być przechowywana przez okres co najmniej trzech lat;
b)
zawierać wyniki nadzoru nad chorobami, które są zgłaszane właściwemu organowi:
(i)
co trzy miesiące w przypadku stwierdzenia w ciągu poprzednich sześciu miesięcy na terytorium państwa członkowskiego ogniska wirusa rzekomego pomoru drobiu lub ptaków żyjących w niewoli;
(ii)
co 28 dni, w przypadku gdy dowolny komponent kompartmentu znajduje się na obszarze objętym ograniczeniami ze względu na wystąpienie ogniska wirusa rzekomego pomoru drobiu.
1 Dz.U. L 84 z 31.3.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/429/oj.
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2020/690 z dnia 17 grudnia 2019 r. ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do chorób umieszczonych w wykazie, które mają podlegać unijnym programom nadzoru, zakres geograficzny tych programów oraz choroby wpisane do wykazu, w odniesieniu do których można ustanowić status obszaru wolnego od choroby kompartmentów (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 341, ELI: http://data.europa.eu/eli/ reg_impl/2020/690/oj).
4 Dyrektywa Rady 2005/94/WE z dnia 20 grudnia 2005 r. w sprawie wspólnotowych środków zwalczania grypy ptaków i uchylająca dyrektywę 92/40/EWG (Dz.U. L 10 z 14.1.2006, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2005/94/oj).
5 Rozporządzenie Komisji (WE) nr 616/2009 z dnia 13 lipca 2009 r. w sprawie wykonania dyrektywy Rady 2005/94/WE w odniesieniu do zatwierdzania grup drobiu i grup innych ptaków żyjących w niewoli pod względem grypy ptaków oraz dodatkowych zapobiegawczych środków ochrony biologicznej w takich grupach (Dz.U. L 181 z 14.7.2009, s. 16, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/ 2009/616/oj).
6 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2020/689 z dnia 17 grudnia 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zasad dotyczących nadzoru, programów likwidacji choroby oraz statusu obszaru wolnego od choroby w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie i niektórych nowo występujących chorób (Dz.U. L 174 z 3.6.2020, s. 211, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_del/2020/689/oj).
7 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2021/620 z dnia 15 kwietnia 2021 r. ustanawiające przepisy dotyczące stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zatwierdzania statusu obszaru wolnego od choroby i statusu obszaru nieobjętego szczepieniami niektórych państw członkowskich lub ich stref lub kompartmentów w przypadku niektórych chorób umieszczonych w wykazie oraz zatwierdzania programów likwidacji tych chorób umieszczonych w wykazie (Dz.U. L 131 z 16.4.2021, s. 78, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg_impl/2021/620/oj).
8 Rozporządzenie delegowane Komisji (UE) 2019/2035 z dnia 28 czerwca 2019 r. uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do przepisów dotyczących zakładów utrzymujących zwierzęta lądowe i wylęgarni oraz identyfikowalności niektórych utrzymywanych zwierząt lądowych i jaj wylęgowych (Dz.U. L 314 z 5.12.2019, s. 115, ELI: http:// data.europa.eu/eli/reg_del/2019/2035/oj).
9 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin (Dz.U. L 95 z 7.4.2017, s. 1, ELI: https://eur- lex.europa.eu/eli/reg/2017/625/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2623

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2623 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/429 w odniesieniu do zasad zatwierdzania i uznawania statusu obszaru wolnego od choroby dla kompartmentów, w których są utrzymywane zwierzęta lądowe
Data aktu: 30/07/2024
Data ogłoszenia: 04/10/2024
Data wejścia w życie: 24/10/2024