a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1380/2013 3 jednym z celów wspólnej polityki rybołówstwa jest zapewnienie takiej eksploatacji żywych zasobów morza, która zapewni zrównoważone korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. Ponadto zgodnie z art. 28 tego rozporządzenia Unia ma zapewniać, aby jej działalność połowowa poza wodami Unii opierała się na takich samych zasadach i normach, jakie mają zastosowanie w prawie Unii w obszarze WPRyb, a jednocześnie promować równe warunki działania dla podmiotów unijnych w porównaniu z podmiotami z państw trzecich.
(2) Decyzją Rady 98/392/WE 4 Unia zatwierdziła Konwencję Narodów Zjednoczonych o prawie morza. Decyzją Rady 98/414/WE 5 Unia zatwierdziła porozumienie w sprawie wykonania tej konwencji w odniesieniu do ochrony międzystrefowych zasobów rybnych i zasobów rybnych masowo migrujących i zarządzania nimi, które zawiera zasady i przepisy dotyczące ochrony żywych zasobów morza i zarządzania nimi. W ramach swoich szerszych zobowiązań międzynarodowych Unia uczestniczy w działaniach służących ochronie stad ryb na morzu pełnym.
(3) Decyzją Rady 81/608/EWG 6 Europejska Wspólnota Gospodarcza zawarła Konwencję o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku (zwaną dalej "konwencją NEAFC"), na mocy której ustanowiono Komisję ds. Rybołówstwa Północno-Wschodniego Atlantyku (NEAFC). Zmiany do konwencji NEAFC z 2004 i 2006 r. przyjęto decyzją Rady 2009/550/WE 7 . Zmiany te formalnie weszły w życie w dniu 29 października 2013 r., jednak zgodnie z Deklaracją z 2005 r. w sprawie interpretacji i wdrażania Konwencji o przyszłej wielostronnej współpracy w rybołówstwie na północnowschodnim Atlantyku (deklaracją londyńską), uzgodniono ich tymczasowe wdrożenie od daty ich przyjęcia, w oczekiwaniu na ich wejście w życie.
(4) Celem konwencji NEAFC jest zapewnienie długoterminowej ochrony i optymalnego użytkowania zasobów rybnych na obszarze objętym zakresem jej stosowania (zwanym dalej "obszarem objętym konwencją"), zapewniając zrównoważone korzyści ekonomiczne, środowiskowe i społeczne. W tym celu NEAFC jest uprawniona do przyjmowania prawnie wiążących decyzji (zwanych dalej "zaleceniami") dotyczących ochrony i kontroli zasobów rybnych objętych zakresem jej kompetencji oraz zarządzania nimi. Zalecenia te są skierowane zasadniczo do umawiających się stron konwencji NEAFC (zwanych dalej "umawiającymi się stronami"), ale nakładają również obowiązki na operatorów, np. kapitanów statków rybackich. Takie środki mogą stać się wiążące dla Unii, przy czym w przypadku Unii mają zostać wdrożone do prawa Unii w zakresie, w jakim nie są jeszcze objęte jej prawem.
(5) W zaleceniu NEAFC 19:2014 ustanowiono środki mające na celu ochronę wrażliwych ekosystemów morskich poprzez określenie obszarów zamkniętych dla połowów dennych, istniejących obszarów połowów dennych oraz wymogów dotyczących połowów badawczych. Niektóre części tego zalecenia zostały wdrożone do prawa Unii rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1241 8 . W związku z tym niniejsze rozporządzenie powinno zapewniać pełne wdrożenie tego zalecenia do prawa Unii, przy zastrzeżeniu, że na podstawie zalecenia 19:2014 Unia może zaproponować NEAFC usunięcie lub zmianę niektórych obszarów, w przypadku gdy Międzynarodowa Rada Badań Morza (ICES) uzna w swojej opinii, że znaczące niepożądane oddziaływanie na wrażliwe ekosystemy morskie jest mało prawdopodobne.
(6) NEAFC przyjęła również zalecenia 01:2023 i 04:2023 określające obszary zamknięte dla karmazyna w Basenie Irmingera i plamiaka w obszarze Rockall. Zalecenia te należy wdrożyć do prawa Unii.
(7) W odniesieniu do niektórych połowów NEAFC nie była w stanie przyjąć odpowiednich zaleceń. Środki ochrony powinny jednak zostać przyjęte zgodnie ze stanowiskiem Unii wyrażonym na forum NEAFC, aby zapewnić korzyści w kontekście ochrony tych stad.
(8) Ostatniego wdrożenia do prawa Unii środków kontroli przyjętych przez NEAFC dokonano rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1236/2010 9 . Od tego czasu NEAFC zmieniła niektóre obowiązujące już środki i przyjęła nowe środki, które nie zostały jeszcze wdrożone do prawa Unii. Odnosi się to w szczególności do środków kontroli w ramach systemu kontroli i egzekwowania przepisów NEAFC (zwanego dalej "systemem NEAFC").
(9) Na system NEAFC składa się zalecenie ustanawiające środki kontroli i egzekwowania mające zastosowanie do pływających pod banderą umawiających się stron statków, które działają na wodach obszaru objętego konwencją leżących poza wodami, które w zakresie rybołówstwa podlegają jurysdykcji umawiających się stron (zwanego dalej "obszarem podlegającym regulacji"), ustalenia w zakresie procedur inspekcji i nadzoru na morzu na obszarze podlegającym regulacji oraz procedury w przypadku naruszenia przepisów, które muszą zostać wdrożone przez umawiające się strony. W ramach tego systemu przewidziano określone środki kontroli, takie jak wymogi dotyczące etykietowania mrożonych ryb, mające zastosowanie do obszaru objętego konwencją, który obejmuje wody podlegające jurysdykcji umawiających się stron. W ramach systemu NEAFC przewidziano również system kontroli przeprowadzanej przez państwo portu mający zastosowanie do należących do umawiających się stron statków rybackich, które mają na pokładzie zasoby rybne z obszaru objętego konwencją i zamierzają zawinąć do portu innej umawiającej się strony. System ten wymaga od operatora przekazania uprzedniego powiadomienia, które jest weryfikowane przez umawiającą się stronę będącą państwem bandery, zanim państwo portu udzieli takim statkom zezwolenia na wyładunek, przeładunek lub korzystanie z innych usług portowych.
(10) Na podstawie zalecenia NEAFC 19:2019 wprowadzono system elektronicznego raportowania (ERS) służący do przekazywania danych między umawiającymi się stronami a Sekretariatem NEAFC zgodnie z normą FLUX UN/CEFACT w zakresie zrównoważonego zarządzania zasobami rybnymi. Wprowadzenie tej normy wiąże się z wejściem w życie nowego systemu kontroli i egzekwowania przepisów NEAFC. Należy wprowadzić to zalecenie do prawa Unii.
(11) W 2022 r. Unia, Wyspy Owcze, Grenlandia, Islandia, Norwegia i Zjednoczone Królestwo przeprowadziły konsultacje w sprawie środków kontroli w odniesieniu do niektórych połowów pelagicznych na północnowschodnim Atlantyku. Konsultacje te zakończyły się w listopadzie 2022 r. na podstawie stanowiska Unii zatwierdzonego przez Radę w dniu 14 października 2022 r. Środki uzgodnione w ramach tych konsultacji należy wdrożyć do prawa Unii. Zgodnie z porozumieniem Stron osiągniętym w ramach konsultacji w sprawie połowów stosowanie niektórych środków należy odroczyć w celu zapewnienia wystarczającego czasu na wdrożenie. Środki te w pełni osiągną swoje cele jedynie wtedy, gdy wszystkie strony odpowiednich konsultacji w zakresie rybołówstwa w pełni zobowiążą się do przestrzegania zasad zrównoważonego zarządzania stadami ryb i do wzajemnej współpracy oraz powstrzymają się od przyjmowania jednostronnych środków w zakresie rybołówstwa.
(12) W zakładach wyładunkowych i przetwórczych, w których w danym roku kalendarzowym ważonych jest ponad 3 000 ton niektórych stad pelagicznych i w których występują wyładunki powyżej 10 ton tych stad, zatem z wyłączeniem łodziowego rybołówstwa przybrzeżnego i tradycyjnego rybołówstwa łodziowego, jedynie wyładunki i ważenie wyładunków powyżej 10 ton powinny być monitorowane za pomocą kamer i technik czujnikowych. W celu określenia progu 3 000 ton należy liczyć wszystkie wyładunki. Państwa członkowskie powinny podawać do wiadomości publicznej wykaz portów, które spełniają te warunki. Komisja powinna być uprawniona do dostosowywania tych progów i metod ich obliczania, jeżeli aspekty te zostaną dostosowane i doprecyzowane w przyszłych porozumieniach między państwami nadbrzeżnymi lub w ramach NEAFC.
(13) Przy wdrażaniu przepisów dotyczących zdalnego nadzoru nad wyładunkiem można korzystać ze wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Morskiego, Rybackiego i Akwakultury ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1139 10 .
(14) Z danymi osobowymi przetwarzanymi w ramach niniejszego rozporządzenia należy postępować zgodnie z mającymi zastosowanie przepisami rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 11 oraz (UE) 2018/1725 12 . W celu zapewnienia wykonania obowiązków ustanowionych w niniejszym rozporządzeniu dane osobowe powinny być przechowywane przez okres nie dłuższy niż pięć lat od otrzymania odpowiednich danych. W przypadku gdy dane osobowe, o których mowa, są potrzebne do podjęcia działań następczych w związku ze skargami, naruszeniami, postępowaniami sądowymi lub administracyjnymi, państwa członkowskie i Komisja powinny mieć możliwość zatrzymania niektórych danych do czasu zakończenia danego postępowania administracyjnego lub sądowego lub do czasu potrzebnego na nałożenie sankcji. Ponadto należy ustanowić zabezpieczenia, w szczególności przed niewłaściwym wykorzystaniem, w tym przypadkowym lub niezgodnym z prawem zniszczeniem lub przypadkowym utraceniem, zmodyfikowaniem, nieuprawnionym ujawnieniem lub dostępem, zgodnie z wymogami określonymi w rozporządzeniach (UE) 2016/679 i (UE) 2018/1725.
(15) Aby umożliwić szybkie wdrażanie do prawa Unii przyszłych zaleceń NEAFC zmieniających lub uzupełniających zalecenia, o których mowa w niniejszym rozporządzeniu, należy przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów zgodnie z art. 290 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) w odniesieniu do zmian przepisów dotyczących następujących kwestii: procedur powiadamiania punktów kontaktowych, przekazywania powiadomień i zezwoleń dotyczących statków rybackich, przekazywania informacji o przeładunkach, przekazywania informacji do Sekretariatu NEAFC, składania całościowych sprawozdań dotyczących połowów i nakładu połowowego, powiadamiania o rozmieszczeniu statków i samolotów inspekcyjnych, powiadamiania o naruszeniach, nadzorze oraz powiadamiania o naruszeniach; wymogów w zakresie planów sztauerskich, wykazu regulowanych zasobów, gatunków wskaźnikowych wrażliwych ekosystemów morskich, współrzędnych istniejących obszarów połowów dennych, środków technicznych mających zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji; danych zawartych w komunikatach, dziennika produkcyjnego, elektronicznego dziennika połowowego i meldunków o porcie wyładunku; formatów przesyłania danych, procedur ręcznego potwierdzania komunikatów przez ośrodki monitorowania rybołówstwa; danych na potrzeby powiadamiania inspektorów i platform inspekcyjnych, działań nadzorczych oraz sprawozdań z nadzoru i obserwacji; wzorów sprawozdań z inspekcji, zasad budowy i użytkowania drabinek wejściowych, danych na potrzeby powiadamiania o wyznaczeniu portów oraz wzorów formularzy kontroli przeprowadzanej przez państwo portu.
(16) Aby umożliwić szybkie wdrażanie do prawa Unii przyszłych środków zatwierdzonych przez Unię i inne państwa nadbrzeżne północnowschodniego Atlantyku w ramach konsultacji dotyczących kontroli niektórych połowów pelagicznych, należy również zgodnie z art. 290 TFUE przekazać Komisji uprawnienia do przyjmowania aktów w odniesieniu do zmian przepisów dotyczących ograniczeń dla statków pelagicznych w zakresie przetwarzania połowu i rozładunku, odstępstw od zakazu stosowania automatycznych urządzeń sortujących oraz przepisów dotyczących oddalania się od wrażliwych ekosystemów morskich.
(17) Szczególnie ważne jest, aby w czasie prac przygotowawczych Komisja prowadziła stosowne konsultacje, w tym na poziomie ekspertów, oraz aby konsultacje te prowadzone były zgodnie z zasadami określonymi w Porozumieniu międzyinstytucjonalnym z dnia 13 kwietnia 2016 r. w sprawie lepszego stanowienia prawa 13 . W szczególności, aby zapewnić Parlamentowi Europejskiemu i Radzie udział na równych zasadach w przygotowaniu aktów delegowanych, instytucje te otrzymują wszelkie dokumenty w tym samym czasie co eksperci państw członkowskich, a eksperci tych instytucji mogą systematycznie brać udział w posiedzeniach grup eksperckich Komisji zajmujących się przygotowaniem aktów delegowanych.
(18) Środki ochrony i zarządzania NEAFC mające zastosowanie na obszarze podlegającym regulacji zostały ostatnio wdrożone do prawa Unii rozporządzeniami Rady (EWG) nr 1899/85 14 oraz (EWG) nr 1638/87 15 , jak również załącznikiem XII do rozporządzenia (UE) 2019/1241. W celu zapewnienia jasności, uproszczenia i pewności prawa należy uchylić rozporządzenia (EWG) nr 1899/85 i (EWG) nr 1638/87, art. 5 lit. h) i rozdział VI rozporządzenia (UE) 2019/1241 oraz załącznik XII do tego rozporządzenia i zastąpić je przepisami niniejszego rozporządzenia.
(19) Z tych samych powodów należy uchylić art. 54b i 54c rozporządzenia Rady (WE) nr 1224/2009 16 , w których zawarto określone środki kontroli w odniesieniu do połowów pelagicznych, i zastąpić je przepisami niniejszego rozporządzenia.
(20) Środki kontroli NEAFC zostały niedawno wdrożone do prawa Unii rozporządzeniem (UE) nr 1236/2010. Należy w związku z tym uchylić to rozporządzenie i zastąpić je niniejszym rozporządzeniem.
(21) Zgodnie z art. 42 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2018/1725 skonsultowano się z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych,
PRZYJMUJĄ NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: