Decyzja 2024/2586 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)

DECYZJA RADY (UE) 2024/2586
z dnia 23 września 2024 r.
w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)

RADA UNII EUROPEJSKIEJ,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, w szczególności jego art. 91 w związku z art. 218 ust. 9,

uwzględniając wniosek Komisji Europejskiej,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1  oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do tej konwencji (zwaną dalej "Umową w sprawie przystąpienia do konwencji").

(2) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") zostało powołane zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF. Zgodnie z art. 14 § 2 COTIF Zgromadzenie Ogólne między innymi przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, wybiera Sekretarza Generalnego, postanawia, w razie potrzeby, o utworzeniu innych tymczasowych komisji dla realizacji określonych zadań oraz postanawia w sprawach propozycji mających na celu zmianę COTIF.

(3) Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami Umowy w sprawie przystąpienia do konwencji.

(4) Oczekuje się, że na 16. sesji, która ma odbyć się w dniach od 25 do 26 września 2024 r., Zgromadzenie Ogólne podejmie szereg decyzji. Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, ponieważ podjęte decyzje będą miały wpływ na funkcjonowanie OTIF i rozwój strategii organizacji lub doprowadzą do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a zatem będą stanowić "akt mający skutki prawne" w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE.

(5) W szczególności w ramach pkt 5 porządku obrad na 16. sesji Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie wniosku Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej "Chinami") o przystąpienie do OTIF w charakterze członka stowarzyszonego OTlF. Zgodnie z art. 37 § 2-5 COTIF Komisja wniosła w imieniu Unii sprzeciw wobec tego wniosku, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. Zgodnie z zapowiedzią Sekretarza Generalnego OTIF w jego wniosku z 28 sierpnia 2024 r. wniosek Chin zostanie przedłożony Zgromadzeniu Ogólnemu w celu podjęcia decyzji zgodnie z art. 37 § 4 COTIF. 19 sierpnia 2024 r., w odpowiedzi na sprzeciw złożony przez Komisję w imieniu Unii i jej państw członkowskich, które są członkami OTIF, wydział stosunków zewnętrznych Krajowej Administracji Kolei Chińskich przedstawił dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienie swojego wniosku o członkostwo stowarzyszone w COTIF. Jednak do określenia stanowiska Unii niezbędne będą dodatkowe informacje. Dlatego na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF stanowisko Unii powinno polegać na opowiedzeniu się za odłożeniem decyzji w sprawie wniosku Chin o przystąpienie do OTIF na prawach członka stowarzyszonego do czasu kolejnej sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF oraz za poleceniem Sekretarzowi Generalnemu OTIF, aby w sprawie wniosku Chin zorganizował konsultacje z zainteresowanymi stronami.

(6) W ramach pkt 7 porządku obrad przyjęcie długoterminowej strategii dla OTIF może mieć wpływ na polityczne i merytoryczne prace OTIF oraz na proces decyzyjny w ramach OTIF. Proponowana zmieniona strategia długoterminowa przedłożona Zgromadzeniu Ogólnemu została omówiona i uzgodniona na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem ad hoc") zgodnie ze stanowiskami Unii w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia tej zmienionej strategii długoterminowej.

(7) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "wytycznych w sprawie stosowania procedur zmiany COTIF", o zalecenie kierowania się nimi przy przygotowywaniu zmian COTIF w ramach kompetencji Zgromadzenia Ogólnego oraz o zobowiązanie komitetu ad hoc do monitorowania i oceny stosowania wytycznych oraz do ich zmiany w razie potrzeby. Chociaż wytyczne te same w sobie nie są wiążące, mogą mieć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wytyczne przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii, które zostały ustalone w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tych wytycznych.

(8) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie podstawowych zasad regulacyjnych określonych w sprawozdaniu komitetu ad hoc i odzwierciedlających stanowisko Unii określone w decyzji Rady (UE) 2023/2582 2 , mających ukierunkować komitet ad hoc i Komisję Rewizyjną podczas przygotowywania zmian COTIF oraz zmian odpowiednich not w sprawozdaniu wyjaśniającym do COTIF w celu wprowadzenia zobowiązania państw członkowskich OTIF do poszanowania (niepodważania) integralności fizycznej i funkcjonalnej infrastruktury kolejowej innych państw członkowskich OTIF, a także wprowadzenia przepisów materialnych i proceduralnych dotyczących sankcji w celu zapewnienia zgodności z obowiązkami wynikającymi z COTIF, które mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu OTIF. Te podstawowe zasady regulacyjne dotyczą zorganizowania i funkcjonowania organizacji, której Unia jest umawiającą się stroną, i mogą prowadzić do opracowania wniosków w sprawie zmiany COTIF; ta ważna kwestia dotyczy pełnego zakresu działalności OTIF, w tym obszarów, w których Unia posiada wyłączne kompetencje w odniesieniu do państw członkowskich Unii. Powiązane wnioski dotyczące zmiany COTIF będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogły mieć decydujący wpływ zarówno na treść prawodawstwa Unii, jak i na interpretację i stosowanie COTIF. Podstawowe zasady regulacyjne przedstawione Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na zatwierdzeniu tych podstawowych zasad regulacyjnych.

(9) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "zalecenia w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 . Chociaż zalecenie to nie jest samo w sobie wiążące, będzie miało wpływ na "wytyczne w sprawie aktów traktatowych w ramach COTIF", a także na noty wyjaśniające do "regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego", "przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" oraz "decyzji w sprawie stałych przedstawicieli", które będzie należało odpowiednio zmienić. Zalecenie to może zatem wywrzeć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tego zalecenia.

(10) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o przyjęcie "decyzji w sprawie symboli, nazwy i skrótu Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami" oraz "decyzji w sprawie praw autorskich i otwartego dostępu", a także zatwierdzenie w odniesieniu do każdej decyzji związanych z nimi "not wyjaśniających". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, polityka sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF, powinna być zgodna z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4  oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 5 . Planowane akty w tym obszarze mogą zatem w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na przyjęciu tych decyzji i zatwierdzeniu związanych z nimi not wyjaśniających.

(11) W ramach pkt 14 i 15 porządku obrad planowane decyzje Zgromadzenia Ogólnego dotyczą przyjęcia zmienionych wersji, odpowiednio, regulaminu wewnętrznego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, a także zatwierdzenia not wyjaśniających związanych z tymi aktami, z których wszystkie zostały dostosowane zgodnie z nowymi wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo. Odpowiednie noty wyjaśniające uwzględnią również propozycję komitetu ad hoc zawartą w "zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Regulamin wewnętrzny Zgromadzenia Ogólnego oraz przepisy dotyczące wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego są prawnie wiążącymi aktami na mocy COTIF, a związane z nimi odpowiednie noty wyjaśniające mogą mieć decydujący wpływ na interpretację i stosowanie COTIF. Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego oraz związanych z nimi not wyjaśniających zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.

(12) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.

(13) Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1
1. 
Stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF), zostało określone w załączniku.
2. 
Nieznaczne zmiany dotyczące stanowiska określonego w załączniku mogą zostać uzgodnione przez przedstawicieli Unii na sesji Zgromadzenia Ogólnego, bez konieczności podejmowania kolejnej decyzji przez Radę.
Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie z dniem przyjęcia.

Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

1.
WPROWADZENIE
16.
sesja Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) odbędzie się w dniach 25 i 26 września 2024 r. Dokumenty dotyczące sesji są dostępne (po podaniu danych uwierzytelniających) na stronie internetowej OTIF pod następującym adresem: https://extranet.otif.org/en/?page_id=256.
2.
STANOWISKO UNII W SPRAWIE NIEKTÓRYCH PUNKTÓW PORZĄDKU OBRAD
Punkt 5 porządku obrad - Status Konwencji i członkostwo w OTIF
Dokument(-y): SG-24055-AG16/5
Wykonywanie prawa głosu: na poziomie Unii
Stanowisko: W odniesieniu do wniosku Chin o uzyskanie statusu członka stowarzyszonego OTIF:

- Komisja Europejska wniosła w imieniu Unii sprzeciw wobec wniosku Chin, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków będących również państwami członkowskimi OTIF.

- 19 sierpnia 2024 r., w odpowiedzi na sprzeciw złożony przez Komisję Europejską w imieniu Unii Europejskiej i jej państw członkowskich będących członkami OTIF, wydział stosunków zewnętrznych Krajowej Administracji Kolei Chińskich przedstawił dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienie swojego wniosku o członkostwo stowarzyszone w OTIF. Unia potrzebuje jednak dalszych informacji, aby sformułować swoje stanowisko. Dlatego stanowisko Unii na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF polega na odłożeniu do czasu kolejnej sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF głosowania w sprawie wniosku Chin o członkostwo w OTIF w charakterze członka stowarzyszonego oraz na poleceniu Sekretarzowi Generalnemu OTIF, aby w sprawie wniosku Chin zorganizował konsultacje z zainteresowanymi stronami.

Uwagi: Zgodnie z art. 37 ust. 2-5 COTIF przed terminem 26 lipca 2024 r. Komisja Europejska zgłosiła w imieniu Unii sprzeciw wobec wniosku Chin o członkostwo w charakterze członka stowarzyszonego OTIF, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. 28 sierpnia 2024 r. Sekretarz Generalny OTIF przedłożył wniosek dotyczący wniosku Chin o przystąpienie w charakterze członka stowarzyszonego Zgromadzeniu Ogólnemu, aby podjęło ono decyzję zgodnie z art. 37 ust. 4 COTIF.

Punkt 7 porządku obrad - Strategia długoterminowa OTIF

Dokument(-y): SG-24024-AG 16/7
Wykonywanie prawa głosu: na poziomie Unii
Stanowisko: Ponowne wyrażenie poparcia dla inicjatywy Sekretarza Generalnego dotyczącej opracowania długoterminowej strategii dla OTIF oraz dla przyjęcia strategii długoterminowej przedstawionej przez Sekretarza Generalnego w dokumencie SG-24024-AG 16/7.
Uwagi: Zmieniona długoterminowa strategia dla OTIF przedłożona 16. Zgromadzeniu Ogólnemu w odpowiedni sposób uwzględnia uwagi Unii Europejskiej zgłoszone na 6. posiedzeniu komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej OTIF (Wiedeń, 1618 kwietnia 2024 r.).

Punkt 13 porządku obrad - Sprawozdanie komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej

Dokument(-y): SG-24028-AG 16/13 - Ograniczona dystrybucja
Wykonywanie prawa głosu: na poziomie państw członkowskich
Stanowisko: Poparcie przyjęcia następujących wniosków dotyczących decyzji załączonych do dokumentu SG-24029-AG16/13 w sprawie:

- zatwierdzenia "wytycznych w sprawie stosowania procedur zmiany COTIF", zalecenia kierowania się nimi przy przygotowywaniu zmian COTIF w ramach kompetencji Zgromadzenia Ogólnego oraz zobowiązania komitetu ad hoc do monitorowania i oceny stosowania tych wytycznych, a także ich zmiany w razie potrzeby;

- zatwierdzenia podstawowych zasad regulacyjnych określonych w sprawozdaniu komitetu ad hoc i odzwierciedlających stanowisko Unii określone w decyzji Rady (UE) 2023/2582, mających ukierunkować komitet ad hoc i Komisję Rewizyjną podczas przygotowywania zmian COTIF oraz zmian odpowiednich not w sprawozdaniu wyjaśniającym do COTIF w celu wprowadzenia zobowiązania państw członkowskich OTIF do poszanowania [niepodważania] integralności fizycznej i funkcjonalnej infrastruktury kolejowej innych państw członkowskich OTIF, a także wprowadzenia przepisów materialnych i proceduralnych dotyczących sankcji w celu zapewnienia zgodności z obowiązkami wynikającymi z COTIF, które mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu OTIF;

- zatwierdzenia "zalecenia w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami";

- przyjęcia "decyzji w sprawie symboli, nazwy i skrótu Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami" oraz zatwierdzenia związanych z nią "not wyjaśniających";

- przyjęcia "decyzji w sprawie praw autorskich i otwartego dostępu" oraz zatwierdzenia związanych z nią "not wyjaśniających".

Uwagi: Powyższe wnioski przedłożone do decyzji 16. Zgromadzeniu Ogólnemu, przedstawione w sprawozdaniu komitetu ad hoc i załączone do dokumentu SG-24029-AG16/13, zostały omówione, zmienione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii ustalonymi przy tych okazjach.

Punkt 14 porządku obrad - Zmiana regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i towarzyszących mu not

Dokument(-y): SG-24029-AG 16/14
Wykonywanie prawa głosu: na poziomie państw członkowskich
Stanowisko: Poparcie przyjęcia wniosków dotyczących decyzji załączonych do dokumentu SG-24029-AG16/14 w sprawie:

- zmiany "regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego" i odpowiedniego przyjęcia zmienionej wersji;

- zmiany "not wyjaśniających do regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego (art. 4-7, 10 i 22)" i odpowiedniego zatwierdzenia zmienionej wersji.

Uwagi: Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz not wyjaśniających do regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego (art. 4-7, 10 i 22) zostały dostosowane zgodnie z "wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo". W notach wyjaśniających uwzględniono również propozycję komitetu ad hoc zawartą w "zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Propozycje dotyczą również pewnych korekt czysto redakcyjnych. Wnioski przedłożone do decyzji 16. Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione, zmienione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie z ustalonymi na nich stanowiskami Unii.

Punkt 15 porządku obrad - Zmiana przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego

Dokument(-y): SG-24032-AG 16/15
Wykonywanie prawa głosu: na poziomie państw członkowskich
Stanowisko: Poparcie przyjęcia wniosków dotyczących decyzji załączonych do dokumentu SG-24029-AG16/15 w sprawie:

- zmiany "przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" i odpowiedniego przyjęcia zmienionej wersji;

- zmiany "not wyjaśniających do przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" i odpowiedniego zatwierdzenia zmienionej wersji.

Uwagi: Zmienione wersje "przepisów dotyczących wyborów i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" oraz "not wyjaśniających do przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" zostały dostosowane zgodnie z "wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo". W notach wyjaśniających uwzględniono również propozycję komitetu ad hoc zawartą w "zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Propozycje dotyczą również pewnych korekt czysto redakcyjnych. Wnioski przedłożone do decyzji 16. Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione, zmienione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie z ustalonymi na nich stanowiskami Unii.

Punkt 20 porządku obrad - Przyjęcie decyzji, mandatów, zaleceń i innych dokumentów Zgromadzenia Ogólnego (dokument końcowy)

Dokument(-y): brak
Wykonywanie prawa głosu: na poziomie państw członkowskich
Stanowisko: Zgodnie z zapisami dla poszczególnych punktów porządku obrad.
1 Decyzja Rady 2013/103/UE z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie podpisania i zawarcia Umowy między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r. (Dz.U. L 51 z 23.2.2013, s. 1).
2 Decyzja Rady (UE) 2023/2582 z dnia 8 listopada 2023 r. w sprawie stanowiska, jakie ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 5. posiedzeniu komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej działającego w ramach OTIF (Dz.U. L, 2023/ 2582, 16.11.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2023/2582/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 z dnia 23 lipca 2014 r. w sprawie identyfikacji elektronicznej i usług zaufania w odniesieniu do transakcji elektronicznych na rynku wewnętrznym oraz uchylające dyrektywę 1999/93/WE (Dz. U. L 257 z 28.8.2014, s. 73).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie otwartych danych i ponownego wykorzystywania informacji sektora publicznego (Dz.U. L 172 z 26.6.2019, s. 56).
5 Decyzja Komisji 2011/833/UE z dnia 12 grudnia 2011 r. w sprawie ponownego wykorzystywania dokumentów Komisji (Dz. U. L 330 z 14.12.2011, s. 39).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2586

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja 2024/2586 w sprawie stanowiska, które ma być zajęte w imieniu Unii Europejskiej na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF)
Data aktu: 23/09/2024
Data ogłoszenia: 01/10/2024