a także mając na uwadze, co następuje:(1) Unia przystąpiła do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF) z dnia 9 maja 1980 r., zmienionej protokołem wileńskim z dnia 3 czerwca 1999 r., zgodnie z decyzją Rady 2013/103/UE 1 oraz Umową między Unią Europejską a Międzyrządową Organizacją Międzynarodowych Przewozów Kolejami (OTIF) w sprawie przystąpienia Unii Europejskiej do tej konwencji (zwaną dalej "Umową w sprawie przystąpienia do konwencji").
(2) Zgromadzenie Ogólne OTIF (zwane dalej "Zgromadzeniem Ogólnym") zostało powołane zgodnie z art. 13 § 1 lit. a) COTIF. Zgodnie z art. 14 § 2 COTIF Zgromadzenie Ogólne między innymi przyjmuje swój regulamin wewnętrzny, wybiera Sekretarza Generalnego, postanawia, w razie potrzeby, o utworzeniu innych tymczasowych komisji dla realizacji określonych zadań oraz postanawia w sprawach propozycji mających na celu zmianę COTIF.
(3) Unia uczestniczy w Zgromadzeniu Ogólnym zgodnie z COTIF, przepisami regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego oraz postanowieniami Umowy w sprawie przystąpienia do konwencji.
(4) Oczekuje się, że na 16. sesji, która ma odbyć się w dniach od 25 do 26 września 2024 r., Zgromadzenie Ogólne podejmie szereg decyzji. Należy określić stanowisko, które ma być zajęte w imieniu Unii, ponieważ podjęte decyzje będą miały wpływ na funkcjonowanie OTIF i rozwój strategii organizacji lub doprowadzą do przyjęcia aktów, które są wiążące na mocy prawa międzynarodowego i mogą mieć decydujący wpływ na treść prawodawstwa Unii, a zatem będą stanowić "akt mający skutki prawne" w rozumieniu art. 218 ust. 9 TFUE.
(5) W szczególności w ramach pkt 5 porządku obrad na 16. sesji Zgromadzenie Ogólne ma podjąć decyzje w sprawie wniosku Chińskiej Republiki Ludowej (zwanej dalej "Chinami") o przystąpienie do OTIF w charakterze członka stowarzyszonego OTlF. Zgodnie z art. 37 § 2-5 COTIF Komisja wniosła w imieniu Unii sprzeciw wobec tego wniosku, z liczbą głosów równą liczbie głosów jej członków, którzy są również państwami członkowskimi OTIF. Zgodnie z zapowiedzią Sekretarza Generalnego OTIF w jego wniosku z 28 sierpnia 2024 r. wniosek Chin zostanie przedłożony Zgromadzeniu Ogólnemu w celu podjęcia decyzji zgodnie z art. 37 § 4 COTIF. 19 sierpnia 2024 r., w odpowiedzi na sprzeciw złożony przez Komisję w imieniu Unii i jej państw członkowskich, które są członkami OTIF, wydział stosunków zewnętrznych Krajowej Administracji Kolei Chińskich przedstawił dodatkowe wyjaśnienia i uzasadnienie swojego wniosku o członkostwo stowarzyszone w COTIF. Jednak do określenia stanowiska Unii niezbędne będą dodatkowe informacje. Dlatego na 16. sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF stanowisko Unii powinno polegać na opowiedzeniu się za odłożeniem decyzji w sprawie wniosku Chin o przystąpienie do OTIF na prawach członka stowarzyszonego do czasu kolejnej sesji Zgromadzenia Ogólnego OTIF oraz za poleceniem Sekretarzowi Generalnemu OTIF, aby w sprawie wniosku Chin zorganizował konsultacje z zainteresowanymi stronami.
(6) W ramach pkt 7 porządku obrad przyjęcie długoterminowej strategii dla OTIF może mieć wpływ na polityczne i merytoryczne prace OTIF oraz na proces decyzyjny w ramach OTIF. Proponowana zmieniona strategia długoterminowa przedłożona Zgromadzeniu Ogólnemu została omówiona i uzgodniona na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc do spraw prawnych i współpracy międzynarodowej (zwanego dalej "komitetem ad hoc") zgodnie ze stanowiskami Unii w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na poparciu przyjęcia tej zmienionej strategii długoterminowej.
(7) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "wytycznych w sprawie stosowania procedur zmiany COTIF", o zalecenie kierowania się nimi przy przygotowywaniu zmian COTIF w ramach kompetencji Zgromadzenia Ogólnego oraz o zobowiązanie komitetu ad hoc do monitorowania i oceny stosowania wytycznych oraz do ich zmiany w razie potrzeby. Chociaż wytyczne te same w sobie nie są wiążące, mogą mieć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wytyczne przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii, które zostały ustalone w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tych wytycznych.
(8) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie podstawowych zasad regulacyjnych określonych w sprawozdaniu komitetu ad hoc i odzwierciedlających stanowisko Unii określone w decyzji Rady (UE) 2023/2582 2 , mających ukierunkować komitet ad hoc i Komisję Rewizyjną podczas przygotowywania zmian COTIF oraz zmian odpowiednich not w sprawozdaniu wyjaśniającym do COTIF w celu wprowadzenia zobowiązania państw członkowskich OTIF do poszanowania (niepodważania) integralności fizycznej i funkcjonalnej infrastruktury kolejowej innych państw członkowskich OTIF, a także wprowadzenia przepisów materialnych i proceduralnych dotyczących sankcji w celu zapewnienia zgodności z obowiązkami wynikającymi z COTIF, które mają zasadnicze znaczenie dla osiągnięcia celu OTIF. Te podstawowe zasady regulacyjne dotyczą zorganizowania i funkcjonowania organizacji, której Unia jest umawiającą się stroną, i mogą prowadzić do opracowania wniosków w sprawie zmiany COTIF; ta ważna kwestia dotyczy pełnego zakresu działalności OTIF, w tym obszarów, w których Unia posiada wyłączne kompetencje w odniesieniu do państw członkowskich Unii. Powiązane wnioski dotyczące zmiany COTIF będą wiążące na mocy prawa międzynarodowego i będą mogły mieć decydujący wpływ zarówno na treść prawodawstwa Unii, jak i na interpretację i stosowanie COTIF. Podstawowe zasady regulacyjne przedstawione Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na zatwierdzeniu tych podstawowych zasad regulacyjnych.
(9) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o zatwierdzenie "zalecenia w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, rozwój łączności elektronicznej wymaga pewnych aktualizacji o charakterze administracyjnym w celu zapewnienia bezpiecznego i niezawodnego stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami. Ważne jest poparcie przygotowania zalecenia w tym zakresie, które uwzględni różny poziom doświadczenia członków OTIF i będzie zgodne z przepisami ustanowionymi na poziomie unijnym, w szczególności z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 910/2014 3 . Chociaż zalecenie to nie jest samo w sobie wiążące, będzie miało wpływ na "wytyczne w sprawie aktów traktatowych w ramach COTIF", a także na noty wyjaśniające do "regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego", "przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji przez Sekretarza Generalnego" oraz "decyzji w sprawie stałych przedstawicieli", które będzie należało odpowiednio zmienić. Zalecenie to może zatem wywrzeć decydujący wpływ na procedury zmiany COTIF. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. W związku z tym stanowisko Unii powinno polegać na zatwierdzeniu tego zalecenia.
(10) W ramach pkt 13 porządku obrad Zgromadzenie Ogólne zostanie poproszone o przyjęcie "decyzji w sprawie symboli, nazwy i skrótu Międzyrządowej Organizacji Międzynarodowych Przewozów Kolejami" oraz "decyzji w sprawie praw autorskich i otwartego dostępu", a także zatwierdzenie w odniesieniu do każdej decyzji związanych z nimi "not wyjaśniających". Jak określono w stanowisku Unii zgodnie z decyzją (UE) 2023/2582, polityka sformułowana w taki sposób, by ułatwiać ponowne wykorzystywanie informacji i dokumentów będących własnością OTIF, powinna być zgodna z przepisami określonymi w dyrektywie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1024 4 oraz w decyzji Komisji 2011/833/UE 5 . Planowane akty w tym obszarze mogą zatem w sposób decydujący wywrzeć wpływ na treść przepisów Unii. Wnioski dotyczące decyzji przedłożone Zgromadzeniu Ogólnemu zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Stanowisko Unii powinno zatem polegać na przyjęciu tych decyzji i zatwierdzeniu związanych z nimi not wyjaśniających.
(11) W ramach pkt 14 i 15 porządku obrad planowane decyzje Zgromadzenia Ogólnego dotyczą przyjęcia zmienionych wersji, odpowiednio, regulaminu wewnętrznego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego, a także zatwierdzenia not wyjaśniających związanych z tymi aktami, z których wszystkie zostały dostosowane zgodnie z nowymi wytycznymi w sprawie stosowania języka neutralnego płciowo. Odpowiednie noty wyjaśniające uwzględnią również propozycję komitetu ad hoc zawartą w "zaleceniu w sprawie stosowania podpisów elektronicznych w oficjalnej komunikacji między OTIF a jej członkami". Regulamin wewnętrzny Zgromadzenia Ogólnego oraz przepisy dotyczące wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego są prawnie wiążącymi aktami na mocy COTIF, a związane z nimi odpowiednie noty wyjaśniające mogą mieć decydujący wpływ na interpretację i stosowanie COTIF. Zmienione wersje regulaminu wewnętrznego Zgromadzenia Ogólnego i przepisów dotyczących wyboru i warunków pełnienia funkcji Sekretarza Generalnego oraz związanych z nimi not wyjaśniających zostały omówione i uzgodnione na odpowiednich posiedzeniach komitetu ad hoc, zgodnie ze stanowiskami Unii określonymi w odniesieniu do tych kwestii. Unia Europejska powinna zatem poprzeć przyjęcie tych zmian.
(12) Proponowane decyzje są zgodne z prawem i celami strategicznymi Unii i w związku z tym powinny zostać poparte przez Unię.
(13) Zgodnie z załącznikiem III do decyzji Rady 2013/103/UE przygotowanie posiedzeń OTIF obejmuje koordynację w miejscu obrad. Niewielkie zmiany w niniejszym stanowisku Unii mogą zostać uzgodnione w drodze koordynacji w miejscu obrad bez konieczności podejmowania przez Radę dalszych decyzji, w szczególności by można było zareagować na propozycje i rozwój sytuacji, które nie zostały uwzględnione w momencie podejmowania niniejszej decyzji,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ: