KOMISJA EUROPEJSKA,uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2017/625 z dnia 15 marca 2017 r. w sprawie kontroli urzędowych i innych czynności urzędowych przeprowadzanych w celu zapewnienia stosowania prawa żywnościowego i paszowego oraz zasad dotyczących zdrowia i dobrostanu zwierząt, zdrowia roślin i środków ochrony roślin, zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 999/2001, (WE) nr 396/2005, (WE) nr 1069/2009, (WE) nr 1107/2009, (UE) nr 1151/2012, (UE) nr 652/2014, (UE) 2016/429 i (UE) 2016/2031, rozporządzenia Rady (WE) nr 1/2005 i (WE) nr 1099/2009 oraz dyrektywy Rady 98/58/WE, 1999/74/WE, 2007/43/WE, 2008/119/WE i 2008/120/WE, oraz uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 854/2004 i (WE) nr 882/2004, dyrektywy Rady 89/608/EWG, 89/662/EWG, 90/425/EWG, 91/496/EWG, 96/23/WE, 96/93/WE i 97/78/WE oraz decyzję Rady 92/438/EWG (rozporządzenie w sprawie kontroli urzędowych) 1 , w szczególności jego art. 19 ust. 3 akapit pierwszy lit. a) i b),
a także mając na uwadze, co następuje:(1) Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. d) rozporządzenia wykonawczego Komisji (UE) 2022/1646 2 państwa członkowskie określają w krajowych planach kontroli opartych na analizie ryzyka oraz w krajowym planie randomizowanego nadzoru rodzaj działań następczych podjętych przez właściwe organy w związku ze zwierzętami lub z produktami pochodzenia zwierzęcego, u których lub w których w poprzednich latach wykryto pozostałości niezgodne z przepisami. Aby uniknąć podwójnej sprawozdawczości, informacje te należy przekazać tylko raz, wraz z danymi przekazywanymi Europejskiemu Urzędowi ds. Bezpieczeństwa Żywności ("EFSA").
(2) W art. 7 ust. 2 akapit pierwszy lit. b) rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 wymaga się, aby krajowe plany kontroli oparte na analizie ryzyka zawierały przegląd niezgodności dostarczony przez EFSA. Państwa członkowskie mogą samodzielnie pobierać te dane, dlatego nie trzeba już wskazywać EFSA jako dostawcy przeglądu.
(3) Zgodnie z art. 8 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 państwa członkowskie przedkładają Komisji swoje plany kontroli i plan nadzoru. Aby było jasne, że należy przedłożyć również plan nadzoru, należy zmienić nagłówek art. 8 rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646.
(4) Zgodnie z art. 9 akapit pierwszy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 państwa członkowskie przekazują EFSA wszystkie dane zebrane w ramach planów kontroli oraz planu nadzoru. Obowiązek ten powinien być lepiej odzwierciedlony w brzmieniu tego przepisu.
(5) W ramach krajowego planu kontroli opartego na analizie ryzyka w odniesieniu do produkcji w państwach członkowskich państwa członkowskie muszą przestrzegać przepisów rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 dotyczących obowiązkowego odsetka próbek dla grupy substancji A pkt 3 lit. b) określonego w załączniku I do rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2022/1644 3 . Grupa ta obejmuje niedopuszczone substancje farmakologicznie czynne przeznaczone do leczenia weterynaryjnego lub do stosowania w paszy dla zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność, które są środkami ochrony roślin i produktami biobójczymi i które mogą być stosowane w hodowli zwierząt, od których lub z których pozyskuje się żywność. Państwa członkowskie mogą włączyć kontrole urzędowe tych substancji do ram regulacyjnych wieloletnich krajowych programów kontroli pozostałości pestycydów w żywności i paszy, określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2021/2244 4 , dlatego wymóg minimalnej częstotliwości pobierania próbek wynoszącej 5 % określony w dodatkowych przepisach w załączniku I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2022/1646 nie powinien mieć zastosowania do grupy substancji A pkt 3 lit. b).
(6) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2022/1646.
(7) Przepisy określone w rozporządzeniu wykonawczym (UE) 2022/1646 zarówno w odniesieniu do krajowych planów kontroli opartych na analizie ryzyka, jak i krajowego planu randomizowanego nadzoru są związane z odpowiednim rokiem kalendarzowym, dlatego też niniejsze rozporządzenie powinno mieć zastosowanie dopiero do planów na 2025 r. Niniejsze rozporządzenie powinno być zatem stosowane od dnia 1 stycznia 2025 r.
(8) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Roślin, Zwierząt, Żywności i Pasz,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.