Decyzja wykonawcza 2024/255 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/255
z dnia 17 stycznia 2024 r.
w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 203)

(Jedynie tekst w języku francuskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 stycznia 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie interoperacyj- ności systemu kolei w Unii Europejskiej 1 , w szczególności jej art. 7 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 11 maja 2023 r. Francja przedłożyła Komisji, zgodnie z art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797, wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 2  (TSI "Sterowanie") w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F oznaczonych numerami ERT1000 23, ERT1000 28, ERT1000 31 i ERT1000 47.

(2) Wniosek dotyczy pojazdów V300 Zefiro I-F, które zostały pierwotnie zakupione przez przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 14625 z 30 września 2010 r.) w ramach floty 50 pojazdów przeznaczonych do eksploatacji we włoskiej sieci kolejowej. W dniu 22 października 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A. (na mocy umowy nr 4669) zwróciło się o modernizację trzech pojazdów z pierwotnej floty na potrzeby ich eksploatacji w ramach przewozów transgranicznych między Francją a Włochami. W dniu 7 listopada 2021 r. przedsiębiorstwo Trenitalia S.p.A., pismem intencyjnym o numerze referencyjnym TRNIT-DACQ.ACQR \P \2022 \0040367, zwróciło się o modernizację jeszcze jednego pojazdu do tych samych celów. Zmodernizowany typ pojazdu określa się mianem V300 Zefiro I-F. Wniosek złożono na podstawie art. 7 ust. 1 lit. c) dyrektywy (UE) 2016/797, a mianowicie w związku z brakiem ekonomicznej opłacalności przeprowadzania dalszej modernizacji do ETCS ("europejski system sterowania pociągiem") wzorca 3, jak określono w pkt 7.4.2.3 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919.

(3) Po przedłożeniu wniosku rozporządzenie (UE) 2016/919 zostało uchylone rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2023/1695 3 . W istocie wymóg dotyczący zainstalowania ETCS (wzorca 3), który ustanowiono w pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia (UE) 2016/919, jest obecnie określony w pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695. W rezultacie należy uznać pierwotny wniosek za wniosek o tymczasowe niestosowanie pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695.

(4) W przypadku czterech nowych pojazdów V300 Zefiro I-F przedsiębiorstwo Trenitalia wystąpi o zezwolenie zgodnie z typem już dopuszczonym do eksploatacji (NIE EU8020210113) i rozszerzy obszar użytkowania z sieci włoskiej na sieć francuską. Cztery pojazdy są już eksploatowane w sieci włoskiej z wykorzystaniem ETCS wzorca 2.

(5) Na potrzeby rozszerzenia ich eksploatacji na francuską sieć krajową pojazdy V300 Zefiro I-F są wyposażane w dodatkowy system automatycznej kontroli pociągu (system "ATP"): dwustandardowy podsystem ERTMS/TVM w konfiguracji "ograniczonej krajowej" połączony z podsystemem kontroli pociągu KVB, wraz z podsystemem ATESS 3G połączonym z KVB. Przedmiotowy ATP jest jedynym systemem dopuszczonym do eksploatacji na tych liniach francuskiej sieci kolei dużych prędkości, które nie są wyposażone w ERTMS.

(6) Zgodnie z pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 cztery przedmiotowe pojazdy powinny zostać wyposażone w dwustandardowy system ERTMS/TVM kompatybilny z wzorcem 3 ETCS.

(7) Zobowiązałoby to jednak operatora Trenitalia i dostawcę Bombardier-Hitachi do modyfikacji i modernizacji pojazdów, zwiększając tym samym koszty projektu do poziomu, na którym jego ekonomiczna opłacalność byłaby zagrożona, a także wpłynęłoby na dostępność pojazdów na potrzeby ich komercyjnego wykorzystania na innych trasach. Pociągałoby to za sobą skutek gospodarczy w postaci utraty zysku z powodu niedostępności pociągów i dodatkowych kosztów utrzymania, zwiększonych ze względu na konieczność szkolenia personelu odpowiedzialnego za utrzymanie oraz brak synergii między pierwszą flotą pięciu pojazdów wyposażonych w ETCS wzorca 2 i wykorzystywanych w ramach przewozów transgranicznych a nową flotą czterech pojazdów wyposażonych w system zgodny z wzorcem 3.

(8) Producent tych czterech pojazdów oraz ich właściciel (Trenitalia S.p.A.) zobowiązali się do opracowania planu prac inżynieryjnych i instalacyjnych w celu modernizacji pojazdów poprzez wyposażenie ich w nowy ETCS wzorca 3 dla urządzeń pokładowych. Zgodnie z najnowszymi harmonogramami przekazanymi przez wnioskodawcę modernizacja z ETCS wzorca 2 do ETCS wzorca 3 powinna rozpocząć się w grudniu 2026 r. i zakończyć się do 31 sierpnia 2027 r. ETCS pozostałych pięciu pociągów Zefiro, które składają się na przedmiotową flotę, zostanie także zaktualizowany do wzorca 3 w tych samych terminach.

(9) Brak pozytywnej decyzji przyniósłby czteroletnie opóźnienie w dostępności nowych pociągów zdolnych do świadczenia tej samej usługi, wraz z powiązanymi skutkami gospodarczymi, przejście na mniej ekologiczne środki transportu, a także rezygnację z synergii między pięcioma eksploatowanymi pociągami Zefiro a pojazdami będącymi przedmiotem niniejszego wniosku.

(10) Z analizy przeprowadzonej przez Komisję wynika, że alternatywne specyfikacje, które zostałyby zastosowane w celu zagwarantowania bezpieczeństwa i interoperacyjności pojazdów, są wystarczające.

(11) Opierając się na argumentach przedstawionych przez wnioskodawcę i powtórzonych w motywach 7, 8 i 9, należy uznać, że warunki określone w art. 7 ust. 1 lit. c) i art. 7 ust. 4 dyrektywy (UE) 2016/797 zostały spełnione w odniesieniu do czterech przedmiotowych pojazdów. Należy zatem zaakceptować złożony przez Francję wniosek o niestosowanie, do dnia 31 sierpnia 2027 r., pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do tych pojazdów do czasu ich wyposażenia w ETCS wzorca 3.

(12) Francja powinna zapewnić Komisji wgląd w rozwój sytuacji, jeśli chodzi o plan odnowienia pojazdów i postępy w jego wdrażaniu, przekazując jej odpowiednie informacje do dnia 31 grudnia każdego roku, aby zagwarantować terminową realizację projektu.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią komitetu, o którym mowa w art. 51 ust. 1 dyrektywy (UE) 2016/797,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Wniosek Francji, zgłoszony Komisji w dniu 11 maja 2023 r., dotyczący tymczasowego niestosowania pkt 7.4.2.1 i 7.4.2.4 załącznika I do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2023/1695 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F oznaczonych numerami ERT1000-23, ERT1000-28, ERT1000-31 i ERT1000-47, zostaje zaakceptowany.

Artykuł  2

Francja informuje Komisję o planach i postępach w zakresie modernizacji czterech pojazdów, o których mowa w art. 1, do dnia 31 grudnia każdego roku.

Artykuł  3

Niniejsza decyzja ma zastosowanie w granicach geograficznych francuskiej sieci kolejowej.

Artykuł  4

Niniejsza decyzja skierowana jest do Republiki Francuskiej.

Niniejszą decyzję stosuje się do dnia 31 sierpnia 2027 r.

Sporządzono w Brukseli dnia 17 stycznia 2024 r.

1 Dz.U. L 138 z 26.5.2016, s. 44.
2 Rozporządzenie Komisji (UE) 2016/919 z dnia 27 maja 2016 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyjności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej (Dz.U. L 158 z 15.6.2016, s. 1).
3 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2023/1695 z dnia 10 sierpnia 2023 r. w sprawie technicznej specyfikacji interoperacyj- ności w zakresie podsystemów "Sterowanie" systemu kolei w Unii Europejskiej i uchylające rozporządzenie (UE) 2016/919 (Dz.U. L 222 z 8.9.2023, s. 380).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.255

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/255 w sprawie akceptacji wniosku złożonego przez Republikę Francuską na podstawie art. 7 ust. 4 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/797, dotyczącego tymczasowego niestosowania pkt 7.4.2.1 załącznika do rozporządzenia Komisji (UE) 2016/919 w odniesieniu do czterech pojazdów V300 Zefiro I-F
Data aktu: 17/01/2024
Data ogłoszenia: 19/01/2024