Rozporządzenie wykonawcze 2024/2545 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2545
z dnia 24 września 2024 r.
ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 11 akapit trzeci,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rynki kryptoaktywów mają z natury charakter transgraniczny. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość współpracy i wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad emitentami kryptoaktywów, oferującymi kryptoaktywa oraz dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów działającymi w całej Unii. Właściwe organy powinny mieć dostęp do informacji niezbędnych do umożliwienia skutecznego wypełniania ich obowiązków i funkcji nadzorczych, dochodzeniowych i związanych z egzekwowaniem przepisów.

(2) Aby zapewnić, by właściwe organy mogły współpracować i wymieniać informacje sprawnie i terminowo oraz były w stanie udzielać sobie wzajemnie pomocy do celów rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić wspólne procedury, formularze i wzory na potrzeby składania wniosków o udzielenie pomocy, potwierdzania otrzymania wniosków oraz udzielania odpowiedzi na te wnioski.

(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. W odpowiednich przypadkach powinna być jednak możliwa komunikacja ustna, w tym w szczególności przed wysłaniem wniosku pisemnego o współpracę lub wymianę informacji, aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub wymianę informacji, lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinna istnieć również możliwość ustnego przekazania wniosku o współpracę lub wymianę informacji, pod warunkiem, że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu wnioskującego.

(4) Pilne wnioski o współpracę lub wymianę informacji powinny być dopuszczalne, jeżeli organ wnioskujący wymaga szybkiej odpowiedzi w celu powstrzymania poważnych szkód lub zapobieżenia potencjalnym poważnym szkodom dla inwestorów lub dla stabilności systemu finansowego i zaufania do niego. Obejmuje to na przykład przypadki, w których właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego uzyskał niedawno dowody wykazujące, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów posiadający zezwolenie w innym państwie członkowskim wprowadza do obrotu kryptoaktywa, które nie są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony klientów lub posiadaczy detalicznych określonymi w art. 102 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Pilne wnioski powinny być również dopuszczalne, jeżeli właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego otrzymał istotne skargi dotyczące dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów posiadającego zezwolenie w innym państwie członkowskim lub jeżeli właściwy organ ma powody, by sądzić, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów działający w jego jurysdykcji jest zagrożony niewypłacalnością, co może mieć wpływ na klientów w jego jurysdykcji lub na stabilność rynków finansowych.

(5) Rozporządzenie (UE) 2023/1114 stanowi, że właściwe organy mają ze sobą współpracować, wymieniać informacje i udzielać sobie wzajemnej pomocy.

(6) Należy zapewnić możliwość przekazywania informacji z własnej inicjatywy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego uważa, że znajdujące się w jego posiadaniu informacje mogą być użyteczne dla innego właściwego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, właściwy organ powinien upewnić się, że ma do tego podstawę prawną, i powinien wskazać ją w formularzu określonym w odpowiednim załączniku.

(7) Wniosek o udzielenie pomocy na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2023/1114 powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu wniosku, w tym uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi współpracującemu sprawne i szybkie rozpatrzenie wniosku. Organ wnioskujący nie powinien być zobowiązany do wskazania okoliczności faktycznych uzasadniających podejrzenie naruszenia, które były powodem złożenia wniosku, w przypadku, gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wypełnienia jego obowiązków.

(8) Procedury współpracy powinny umożliwiać i ułatwiać komunikację, konsultacje i interakcje między organem wnioskującym a organem współpracującym, aby zapewnić skuteczne rozpatrywanie wniosków o udzielenie informacji lub pomoc. Procedury te powinny również umożliwiać właściwym organom przekazywanie sobie uwag na temat przydatności otrzymanych informacji lub uzyskanej pomocy, na temat rozstrzygnięcia sprawy, w odniesieniu do której wnioskowano o udzielenie pomocy, oraz na temat wszelkich problemów napotkanych przy udzielaniu tych informacji lub tej pomocy.

(9) Procedury i formularze na potrzeby wymiany informacji i udzielania pomocy powinny zapewniać poufność wymienianych lub przekazywanych informacji oraz zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych.

(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.

(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .

(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ jedynie na właściwe organy i podmioty i nie będzie miało wpływu na uczestników rynku,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicja

Do celów niniejszego rozporządzenia "środki elektroniczne" oznaczają urządzenia elektroniczne służące do przetwarzania (w tym kompresji cyfrowej), przechowywania i transmisji danych, wykorzystujące technologię przewodową, radiową lub optyczną, bądź też wszelkie inne środki elektromagnetyczne, które zapewniają zachowanie kompletności, integralności i poufności informacji podczas transmisji.

Artykuł  2

Punkty kontaktowe

1. 
Każdy właściwy organ wyznacza punkt kontaktowy na potrzeby składania wniosków o współpracę lub wymianę informacji na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2023/1114.
2. 
Właściwe organy przekazują ESMA informacje o swoich punktach kontaktowych do dnia 15 stycznia 2025 r. i w stosownych przypadkach przekazują ESMA aktualizacje tych informacji.
3. 
ESMA prowadzi i aktualizuje wykaz punktów kontaktowych wyznaczonych przez właściwe organy zgodnie z ust. 1.
Artykuł  3

Wniosek o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ wnioskujący składa wniosek o współpracę lub wymianę informacji na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych. Organ ten kieruje swój wniosek do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2.
2. 
Składając wniosek o współpracę lub wymianę informacji, właściwy organ korzysta z formularza określonego w załączniku I oraz:
a)
określa szczegóły dotyczące stosownych informacji będących przedmiotem wniosku;
b)
określa, w stosownych przypadkach, kwestie związane z poufnością informacji będących przedmiotem wniosku.
Artykuł  4

Potwierdzenie odbioru wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
W terminie 5 dni roboczych od otrzymania wniosku o współpracę lub wymianę informacji organ współpracujący przesyła pocztą lub za pomocą środków elektronicznych potwierdzenie odbioru do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2, chyba że we wniosku określono inaczej. Potwierdzenia odbioru dokonuje się, korzystając z formularza określonego w załączniku II, i zawiera ono, w miarę możliwości, wskazanie przewidywanej daty lub ram czasowych udzielenia odpowiedzi.
2. 
Jeżeli nie jest możliwe wskazanie przewidywanej daty lub ram czasowych udzielenia odpowiedzi, organ współpracujący wskazuje częstotliwość, z jaką będzie informować organ wnioskujący o postępach.
Artykuł  5

Odpowiedź na wniosek o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ współpracujący odpowiada na wniosek o współpracę lub wymianę informacji na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych. Odpowiedź kieruje się do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2, chyba że we wniosku określono inaczej. W przypadku gdy organ współpracujący żąda dodatkowych informacji w związku z wnioskiem o współpracę lub wymianę informacji, niezwłocznie zwraca się w dowolny sposób o dalsze wyjaśnienia.
2. 
Organ współpracujący udziela odpowiedzi na wniosek o współpracę lub wymianę informacji, korzystając z formularza określonego w załączniku III, jak również:
a)
podejmuje wszelkie racjonalne działania w ramach swoich uprawnień, aby udzielić informacji lub pomocy, o które wystąpiono;
b)
działa bez zbędnej zwłoki, biorąc pod uwagę złożoność wniosku oraz konieczność zaangażowania osób trzecich lub innego właściwego organu.
3. 
Jeżeli organ współpracujący odmawia, całkowicie lub częściowo, podjęcia działań w odpowiedzi na wniosek o współpracę lub wymianę informacji, jak najszybciej powiadamia on organ wnioskujący o swojej decyzji na piśmie pocztą albo za pomocą środków elektronicznych, wskazując, które podstawy odmowy określone w art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 stanowiły podstawę jego odmowy.
Artykuł  6

Pilne wnioski o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Na zasadzie odstępstwa od art. 4 i 5 procedura określona w niniejszym artykule ma zastosowanie do pilnych wniosków o współpracę lub wymianę informacji.
2. 
Organ wnioskujący jasno określa powody pilności wniosku, korzystając z formularza określonego w załączniku I.
3. 
Na zasadzie odstępstwa od ust. 2 organ wnioskujący może początkowo przekazać informacje ustnie, jeżeli jest to uzasadnione konkretnymi okolicznościami, które doprowadziły do złożenia wniosku. Takie ustne przekazanie informacji potwierdza się następnie na piśmie i przekazuje organowi współpracującemu bez zbędnej zwłoki, korzystając z formularza określonego w załączniku I, chyba że organ współpracujący postanowi inaczej.
4. 
W terminie 3 dni roboczych od otrzymania pilnego wniosku o współpracę lub wymianę informacji organ współpracujący przesyła na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych potwierdzenie odbioru do punktu kontaktowego wyznaczonego zgodnie z art. 2, chyba że we wniosku określono inaczej, korzystając z formularza określonego w załączniku II.
5. 
Jeżeli organ współpracujący nie zgadza się z pilnością wniosku, informuje o tym organ wnioskujący wraz z potwierdzeniem odbioru, podając w jasny sposób swoje uzasadnienie i korzystając z formularza określonego w załączniku II. W takim przypadku wniosku nie traktuje się jako pilny wniosek o współpracę lub wymianę informacji.
6. 
Jeżeli organ współpracujący odmawia, całkowicie lub częściowo, podjęcia działań w odpowiedzi na pilny wniosek o współpracę lub wymianę informacji, jak najszybciej powiadamia on organ wnioskujący o swojej decyzji na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych, wskazując, które podstawy odmowy określone w art. 95 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 stanowiły podstawę jego odmowy.
7. 
Organ współpracujący udziela dokładnej i wyczerpującej odpowiedzi jak najszybciej i nie później niż 10 dni roboczych od otrzymania wniosku. Odpowiedzi udziela się na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych, korzystając formularza określonego w załączniku III, chyba że organ wnioskujący postanowi inaczej.
8. 
Jeżeli organ współpracujący nie jest w stanie udzielić organowi wnioskującemu dokładnej i wyczerpującej odpowiedzi w terminie 10 dni roboczych, na zasadzie odstępstwa od ust. 7 udziela częściowej odpowiedzi w tym terminie. W takim przypadku organ współpracujący udziela dokładnej i wyczerpującej odpowiedzi w terminie 20 dni roboczych od daty otrzymania pierwotnego wniosku. Jeżeli organ współpracujący nie jest w stanie zebrać wszystkich niezbędnych informacji w tym terminie, przekazuje organowi wnioskującemu wyjaśnienie odpowiednich ograniczeń.
Artykuł  7

Procedury wysyłania i rozpatrywania wniosku o współpracę lub wymianę informacji

1. 
Organ wnioskujący i organ współpracujący komunikują się przy użyciu najbardziej dogodnych środków, z należytym uwzględnieniem:
a)
poufności;
b)
terminów doręczenia korespondencji;
c)
objętości dokumentów do przekazania;
d)
łatwego dostępu organu wnioskującego do informacji.

Organ wnioskujący bezzwłocznie składa wszelkie wyjaśnienia, o które zwraca się organ współpracujący.

2. 
Jeżeli nie jest możliwe udzielenie odpowiedzi w przewidywanej dacie lub ramach czasowych, o których mowa w art. 4 ust. 1, organ współpracujący podaje organowi wnioskującemu nową przewidywaną datę lub ramy czasowe, wyjaśniając przyczyny opóźnienia, korzystając z tych samych środków, które wykorzystał do potwierdzenia otrzymania wniosku.
3. 
Organ współpracujący i organ wnioskujący wspólnie pracują nad rozwiązaniem wszelkich trudności, jakie mogą pojawić się w odniesieniu do realizacji wniosku.
Artykuł  8

Procedura dotycząca wniosków o przyjęcie zeznań od osoby

1. 
Jeżeli organ wnioskujący zwróci się w swoim wniosku o przyjęcie zeznań od dowolnej osoby, organ współpracujący i organ wnioskujący, z zastrzeżeniem ograniczeń lub trudności prawnych oraz jakichkolwiek różnic w wymogach proceduralnych, oceniają i uwzględniają:
a)
prawa osób, od których odebrane zostaną zeznania, w tym, w stosownych przypadkach, wszelkie kwestie dotyczące samooskarżenia;
b)
rolę i charakter udziału personelu organu współpracującego i organu wnioskującego w przyjmowaniu zeznań, w szczególności to, czy udział ten jest aktywny czy bierny;
c)
czy osoba, od której mają zostać odebrane zeznania, ma prawo do pomocy przedstawiciela prawnego, a jeżeli tak - zakres pomocy przedstawiciela prawnego podczas odbierania zeznań, w tym w odniesieniu do zapisu lub protokołu zeznań;
d)
kwestię, czy zeznania mają zostać odebrane na zasadzie dobrowolności czy obowiązkowo, jeżeli takie zróżnicowanie występuje;
e)
kwestię, czy - w oparciu o informacje dostępne w momencie składania wniosku - osoba, od której mają zostać odebrane zeznania, jest świadkiem czy podejrzanym, jeżeli takie zróżnicowanie występuje;
f)
kwestię, czy - w oparciu o informacje dostępne w momencie składania wniosku - zeznania mogą lub mają zostać wykorzystane w postępowaniu karnym;
g)
dopuszczalność zeznań w jurysdykcji organu wnioskującego;
h)
zapis zeznań i odnośne procedury, w tym kwestię, czy będzie to dosłowny czy też streszczony protokół pisemny bądź też zapis dźwiękowy lub audiowizualny;
i)
procedury poświadczenia lub potwierdzenia zeznań przez osobę składającą zeznania, w tym kwestia, czy to poświadczenie lub potwierdzenie ma nastąpić po odebraniu zeznań; oraz
j)
procedury przekazania zeznań organowi wnioskującemu, w tym format i termin takiego przekazania.
2. 
Organ współpracujący i organ wnioskujący zapewniają wprowadzenie ustaleń umożliwiających ich pracownikom skuteczne działanie i uzgodnienie następujących kwestii, które obejmują:
a)
planowanie terminów;
b)
wykaz pytań, które mają zostać zadane osobie, od której mają zostać odebrane zeznania;
c)
ustalenia dotyczące podróży, w tym zapewnienie przedstawicielom organu współpracującego i organu wnioskującego możliwości spotkania się w celu omówienia danej kwestii przed odebraniem zeznań;
d)
ustalenia dotyczące języka;
e)
wszelkie inne kwestie praktyczne, które mogą pojawić się w związku ze złożeniem zeznań.
Artykuł  9

Procedura dotycząca wniosków o przeprowadzenie dochodzenia lub kontroli na miejscu

1. 
Jeżeli na podstawie art. 95 ust. 4 rozporządzenia (UE) 2023/1114 złożono wniosek o przeprowadzenie dochodzenia lub kontroli na miejscu, organ wnioskujący i organ współpracujący konsultują się ze sobą w sprawie najlepszego sposobu nadania skuteczności wnioskowi, uwzględniając art. 95 ust. 4 akapit drugi lit. a)-d) rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym w sprawie zalet przeprowadzenia wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu.
2. 
Organ współpracujący informuje organ wnioskujący o postępach dochodzenia lub kontroli na miejscu oraz bezzwłocznie przekazuje mu swoje ustalenia.
3. 
Decydując o ewentualnym wszczęciu wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu, organ wnioskujący i organ współpracujący biorą pod uwagę przynajmniej następujące elementy:
a)
treść wszelkich wniosków o udzielenie pomocy otrzymanych od organu wnioskującego, w tym wszelkie informacje sugerujące zasadność przeprowadzenia wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu;
b)
kwestię, czy właściwe organy osobno prowadzą dochodzenie w sprawie mającej konsekwencje transgraniczne, oraz to, czy w sprawie tej bardziej odpowiednie byłoby wspólne działanie;
c)
ramy prawne i regulacyjne w jurysdykcji każdego z tych organów oraz potencjalne przeszkody i ograniczenia prawne związane z prowadzeniem wszelkich wspólnych dochodzeń lub wspólnych kontroli na miejscu oraz wszelkich postępowań, które mogą z nich wyniknąć, w tym wszelkich kwestii związanych z zasadą ne bis in idem;
d)
niezbędne środki dotyczące zarządzania i kierowania dochodzeniami lub kontrolą na miejscu;
e)
alokację zasobów oraz wyznaczenie osób odpowiedzialnych za prowadzenie dochodzeń lub kontroli na miejscu;
f)
możliwość opracowania wspólnego planu działania i harmonogramu prac, które każdy z właściwych organów ma

wykonać;

g)
określenie działań, które każdy z właściwych organów ma podjąć (wspólnie lub samodzielnie);
h)
wzajemną wymianę uzyskanych informacji oraz zgłaszanie wyników działań podjętych indywidualnie;
i)
inne kwestie dotyczące konkretnych przypadków.
4. 
W przypadku gdy organ wnioskujący i organ współpracujący postanawiają przeprowadzić wspólne dochodzenie lub wspólną kontrolę na miejscu, organy te:
a)
uzgadniają procedury prowadzenia i zamykania czynności wyjaśniających lub kontroli;
b)
pozostają w stałym kontakcie w celu koordynowania pozyskiwania informacji i wspólnego ustalania faktów;
c)
ściśle ze sobą współpracują przy prowadzeniu wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu;
d)
zapewniają sobie wzajemną pomoc w odniesieniu do późniejszych postępowań egzekucyjnych w zakresie dopuszczalnym przez prawo, w tym poprzez koordynację wszelkich postępowań lub innych czynności związanych z egzekwowaniem przepisów - administracyjnych, cywilnych lub karnych - związanych z wynikiem wspólnego dochodzenia lub wspólnej kontroli na miejscu, lub, w stosownych przypadkach, możliwości zawarcia ugody.
e)
określają konkretne przepisy prawa, które regulują przedmiot wspólnych dochodzeń lub wspólnej kontroli na miejscu.
Artykuł  10

Przekazanie informacji z własnej inicjatywy

W przypadku gdy właściwy organ posiada informacje, które jego zdaniem mogłyby pomóc innemu właściwemu organowi w wykonywaniu jego obowiązków wynikających z rozporządzenia (UE) 2023/1114, bez zbędnej zwłoki przekazuje te informacje na piśmie pocztą lub za pomocą środków elektronicznych drugiemu właściwemu organowi, korzystając z formularza określonego w załączniku IV, i określa podstawę prawną przekazania informacji.

Artykuł  11

Zastrzeżenie poufności i dopuszczalne sposoby wykorzystania informacji

1. 
Organ wnioskujący i organ współpracujący umieszczają odpowiednie zastrzeżenie poufności w każdym wniosku o udzielenie pomocy, w każdej odpowiedzi na wniosek o udzielenie pomocy lub przy każdym przekazaniu informacji z własnej inicjatywy, dokonywanych przy zastosowaniu formularzy określonych w odpowiednim załączniku.
2. 
Jeżeli w celu zrealizowania wniosku organ współpracujący jest zobowiązany ujawnić fakt, że organ wnioskujący wystąpił do niego z tym wnioskiem, organ współpracujący ujawnia ten fakt po omówieniu z organem wnioskującym charakteru i zakresu wymaganego ujawnienia informacji oraz po uzyskaniu jego zgody na ich ujawnienie. Jeżeli organ wnioskujący nie udzieli zgody na ujawnienie informacji, organ współpracujący pozostawia wniosek bez rozpatrzenia, a organ wnioskujący może wycofać lub zawiesić swój wniosek do czasu, gdy będzie w stanie udzielić takiej zgody na ujawnienie informacji.
3. 
Informacje otrzymane zgodnie z art. 10 wykorzystuje się wyłącznie do celów zabezpieczenia przestrzegania lub egzekwowania przepisów rozporządzenia (UE) 2023/1114, w tym na potrzeby wszczynania, prowadzenia lub wspierania postępowań karnych, administracyjnych, cywilnych lub dyscyplinarnych wynikających z naruszenia przepisów tego rozporządzenia.
Artykuł  12

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIKI

ZAŁĄCZNIK  I

FORMULARZ WNIOSKU O WSPÓŁPRACĘ LUB WYMIANĘ INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK  II

FORMULARZ POTWIERDZENIA ODBIORU

ZAŁĄCZNIK  III

FORMULARZ ODPOWIEDZI NA WNIOSEK O WSPÓŁPRACĘ LUB WYMIANĘ INFORMACJI

ZAŁĄCZNIK  IV

FORMULARZ PRZEKAZANIA INFORMACJI Z WŁASNEJ INICJATYWY

1 Dz.U. L 150 z 9.6.2023, s. 40, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/1114/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 z dnia 24 listopada 2010 r. w sprawie ustanowienia Europejskiego Urzędu Nadzoru (Europejskiego Urzędu Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych), zmiany decyzji nr 716/2009/WE i uchylenia decyzji Komisji 2009/77/WE (Dz.U. L 331 z 15.12.2010, s. 84, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2010/1095/oj).

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2545

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2545 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami
Data aktu: 24/09/2024
Data ogłoszenia: 26/11/2024
Data wejścia w życie: 16/12/2024