a także mając na uwadze, co następuje:(1) Rynki kryptoaktywów mają z natury charakter transgraniczny. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość współpracy i wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad emitentami kryptoaktywów, oferującymi kryptoaktywa oraz dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów działającymi w całej Unii. Właściwe organy powinny mieć dostęp do informacji niezbędnych do umożliwienia skutecznego wypełniania ich obowiązków i funkcji nadzorczych, dochodzeniowych i związanych z egzekwowaniem przepisów.
(2) Aby zapewnić, by właściwe organy mogły współpracować i wymieniać informacje sprawnie i terminowo oraz były w stanie udzielać sobie wzajemnie pomocy do celów rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić wspólne procedury, formularze i wzory na potrzeby składania wniosków o udzielenie pomocy, potwierdzania otrzymania wniosków oraz udzielania odpowiedzi na te wnioski.
(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. W odpowiednich przypadkach powinna być jednak możliwa komunikacja ustna, w tym w szczególności przed wysłaniem wniosku pisemnego o współpracę lub wymianę informacji, aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub wymianę informacji, lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinna istnieć również możliwość ustnego przekazania wniosku o współpracę lub wymianę informacji, pod warunkiem, że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu wnioskującego.
(4) Pilne wnioski o współpracę lub wymianę informacji powinny być dopuszczalne, jeżeli organ wnioskujący wymaga szybkiej odpowiedzi w celu powstrzymania poważnych szkód lub zapobieżenia potencjalnym poważnym szkodom dla inwestorów lub dla stabilności systemu finansowego i zaufania do niego. Obejmuje to na przykład przypadki, w których właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego uzyskał niedawno dowody wykazujące, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów posiadający zezwolenie w innym państwie członkowskim wprowadza do obrotu kryptoaktywa, które nie są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony klientów lub posiadaczy detalicznych określonymi w art. 102 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Pilne wnioski powinny być również dopuszczalne, jeżeli właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego otrzymał istotne skargi dotyczące dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów posiadającego zezwolenie w innym państwie członkowskim lub jeżeli właściwy organ ma powody, by sądzić, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów działający w jego jurysdykcji jest zagrożony niewypłacalnością, co może mieć wpływ na klientów w jego jurysdykcji lub na stabilność rynków finansowych.
(5) Rozporządzenie (UE) 2023/1114 stanowi, że właściwe organy mają ze sobą współpracować, wymieniać informacje i udzielać sobie wzajemnej pomocy.
(6) Należy zapewnić możliwość przekazywania informacji z własnej inicjatywy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego uważa, że znajdujące się w jego posiadaniu informacje mogą być użyteczne dla innego właściwego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, właściwy organ powinien upewnić się, że ma do tego podstawę prawną, i powinien wskazać ją w formularzu określonym w odpowiednim załączniku.
(7) Wniosek o udzielenie pomocy na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2023/1114 powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu wniosku, w tym uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi współpracującemu sprawne i szybkie rozpatrzenie wniosku. Organ wnioskujący nie powinien być zobowiązany do wskazania okoliczności faktycznych uzasadniających podejrzenie naruszenia, które były powodem złożenia wniosku, w przypadku, gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wypełnienia jego obowiązków.
(8) Procedury współpracy powinny umożliwiać i ułatwiać komunikację, konsultacje i interakcje między organem wnioskującym a organem współpracującym, aby zapewnić skuteczne rozpatrywanie wniosków o udzielenie informacji lub pomoc. Procedury te powinny również umożliwiać właściwym organom przekazywanie sobie uwag na temat przydatności otrzymanych informacji lub uzyskanej pomocy, na temat rozstrzygnięcia sprawy, w odniesieniu do której wnioskowano o udzielenie pomocy, oraz na temat wszelkich problemów napotkanych przy udzielaniu tych informacji lub tej pomocy.
(9) Procedury i formularze na potrzeby wymiany informacji i udzielania pomocy powinny zapewniać poufność wymienianych lub przekazywanych informacji oraz zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.
(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ jedynie na właściwe organy i podmioty i nie będzie miało wpływu na uczestników rynku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.