uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,
uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 z dnia 31 maja 2023 r. w sprawie rynków kryptoaktywów oraz zmiany rozporządzeń (UE) nr 1093/2010 i (UE) nr 1095/2010 oraz dyrektyw 2013/36/UE i (UE) 2019/1937 1 , w szczególności jego art. 95 ust. 11 akapit trzeci,
(1) Rynki kryptoaktywów mają z natury charakter transgraniczny. Należy zatem zapewnić właściwym organom w różnych państwach członkowskich możliwość współpracy i wymiany informacji umożliwiających im skuteczny nadzór nad emitentami kryptoaktywów, oferującymi kryptoaktywa oraz dostawcami usług w zakresie kryptoaktywów działającymi w całej Unii. Właściwe organy powinny mieć dostęp do informacji niezbędnych do umożliwienia skutecznego wypełniania ich obowiązków i funkcji nadzorczych, dochodzeniowych i związanych z egzekwowaniem przepisów.
(2) Aby zapewnić, by właściwe organy mogły współpracować i wymieniać informacje sprawnie i terminowo oraz były w stanie udzielać sobie wzajemnie pomocy do celów rozporządzenia (UE) 2023/1114, należy ustanowić wspólne procedury, formularze i wzory na potrzeby składania wniosków o udzielenie pomocy, potwierdzania otrzymania wniosków oraz udzielania odpowiedzi na te wnioski.
(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. W odpowiednich przypadkach powinna być jednak możliwa komunikacja ustna, w tym w szczególności przed wysłaniem wniosku pisemnego o współpracę lub wymianę informacji, aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub wymianę informacji, lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinna istnieć również możliwość ustnego przekazania wniosku o współpracę lub wymianę informacji, pod warunkiem, że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu wnioskującego.
(4) Pilne wnioski o współpracę lub wymianę informacji powinny być dopuszczalne, jeżeli organ wnioskujący wymaga szybkiej odpowiedzi w celu powstrzymania poważnych szkód lub zapobieżenia potencjalnym poważnym szkodom dla inwestorów lub dla stabilności systemu finansowego i zaufania do niego. Obejmuje to na przykład przypadki, w których właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego uzyskał niedawno dowody wykazujące, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów posiadający zezwolenie w innym państwie członkowskim wprowadza do obrotu kryptoaktywa, które nie są zgodne z przepisami dotyczącymi ochrony klientów lub posiadaczy detalicznych określonymi w art. 102 rozporządzenia (UE) 2023/1114. Pilne wnioski powinny być również dopuszczalne, jeżeli właściwy organ przyjmującego państwa członkowskiego otrzymał istotne skargi dotyczące dostawcy usług w zakresie kryptoaktywów posiadającego zezwolenie w innym państwie członkowskim lub jeżeli właściwy organ ma powody, by sądzić, że dostawca usług w zakresie kryptoaktywów działający w jego jurysdykcji jest zagrożony niewypłacalnością, co może mieć wpływ na klientów w jego jurysdykcji lub na stabilność rynków finansowych.
(5) Rozporządzenie (UE) 2023/1114 stanowi, że właściwe organy mają ze sobą współpracować, wymieniać informacje i udzielać sobie wzajemnej pomocy.
(6) Należy zapewnić możliwość przekazywania informacji z własnej inicjatywy zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy właściwy organ państwa członkowskiego uważa, że znajdujące się w jego posiadaniu informacje mogą być użyteczne dla innego właściwego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, właściwy organ powinien upewnić się, że ma do tego podstawę prawną, i powinien wskazać ją w formularzu określonym w odpowiednim załączniku.
(7) Wniosek o udzielenie pomocy na podstawie art. 95 rozporządzenia (UE) 2023/1114 powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu wniosku, w tym uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi współpracującemu sprawne i szybkie rozpatrzenie wniosku. Organ wnioskujący nie powinien być zobowiązany do wskazania okoliczności faktycznych uzasadniających podejrzenie naruszenia, które były powodem złożenia wniosku, w przypadku, gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wypełnienia jego obowiązków.
(8) Procedury współpracy powinny umożliwiać i ułatwiać komunikację, konsultacje i interakcje między organem wnioskującym a organem współpracującym, aby zapewnić skuteczne rozpatrywanie wniosków o udzielenie informacji lub pomoc. Procedury te powinny również umożliwiać właściwym organom przekazywanie sobie uwag na temat przydatności otrzymanych informacji lub uzyskanej pomocy, na temat rozstrzygnięcia sprawy, w odniesieniu do której wnioskowano o udzielenie pomocy, oraz na temat wszelkich problemów napotkanych przy udzielaniu tych informacji lub tej pomocy.
(9) Procedury i formularze na potrzeby wymiany informacji i udzielania pomocy powinny zapewniać poufność wymienianych lub przekazywanych informacji oraz zgodność z przepisami dotyczącymi ochrony praw osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i swobodnego przepływu takich danych.
(10) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi projekt wykonawczych standardów technicznych sporządzony przez Europejski Urząd Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA) w ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego i przedłożony Komisji.
(11) ESMA zwrócił się jednak o poradę do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych ustanowionej zgodnie z art. 37 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 .
(12) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, ponieważ byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, biorąc pod uwagę, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ jedynie na właściwe organy i podmioty i nie będzie miało wpływu na uczestników rynku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.
W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025Senat zgłosił w środę poprawki do reformy orzecznictwa lekarskiego w ZUS. Zaproponował, aby w sprawach szczególnie skomplikowanych możliwe było orzekanie w drugiej instancji przez grupę trzech lekarzy orzeczników. W pozostałych sprawach, zgodnie z ustawą, orzekać będzie jeden. Teraz ustawa wróci do Sejmu.
10.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2545 |
| Rodzaj: | Rozporządzenie |
| Tytuł: | Rozporządzenie wykonawcze 2024/2545 ustanawiające wykonawcze standardy techniczne do celów stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1114 w odniesieniu do standardowych formularzy, wzorów i procedur na potrzeby współpracy i wymiany informacji między właściwymi organami |
| Data aktu: | 24/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 26/11/2024 |
| Data wejścia w życie: | 16/12/2024 |