Rozporządzenie delegowane 2024/2511 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 w odniesieniu do określenia wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w celu zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż

ROZPORZĄDZENIE DELEGOWANE KOMISJI (UE) 2024/2511
z dnia 2 maja 2024 r.
uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 w odniesieniu do określenia wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w celu zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 z dnia 12 września 2018 r. ustanawiające europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) i zmieniające rozporządzenia (UE) nr 1077/2011, (UE) nr 515/2014, (UE) 2016/399, (UE) 2016/1624 i (UE) 2017/2226 1 , w szczególności jego art. 18 ust. 4,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Rozporządzeniem (UE) 2018/1240 ustanowiono europejski system informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż ("ETIAS") mający zastosowanie wobec obywateli państw trzecich zwolnionych z obowiązku wizowego, którzy ubiegają się o wjazd na terytorium państw członkowskich.

(2) Zgodnie z art. 86 rozporządzenia (UE) 2018/1240 koszty funkcjonowania i utrzymania ETIAS mają być pokrywane z dochodów uzyskiwanych z tytułu opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS. Aby poznać strukturę tych kosztów i określić ich znaczny lub długotrwały wzrost, Komisja powinna co roku dokonywać przeglądu kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, które są zgłaszane przez państwa członkowskie, a także przez Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej ("Frontex"), Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ("eu-LISA") oraz Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania ("Europol") (zwane dalej łącznie "agencjami") w ramach istniejących wcześniej obowiązków sprawozdawczych.

(3) Znaczny lub utrzymujący się wzrost tych kosztów powinien doprowadzić do zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS. W tym celu Komisja powinna porównywać koszty funkcjonowania i utrzymania ETIAS zgłaszane przez państwa członkowskie i agencje w danym roku z kosztami zgłoszonymi w poprzednich latach, aby określić jakiekolwiek znaczące lub długotrwałe wzrosty. Aby zminimalizować obowiązki sprawozdawcze, porównanie to należy przeprowadzić na podstawie danych przekazanych już przez państwa członkowskie zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 2 . Aby ustalić, czy zwiększenie opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS byłoby uzasadnione, państwa członkowskie i agencje powinny przedstawiać, na wniosek Komisji, przyczyny wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania.

(4) Niniejsze rozporządzenie pozostaje bez uszczerbku dla stosowania dyrektywy 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 3  oraz Umowy o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 4 .

(5) Zważywszy, że rozporządzenie (UE) 2018/1240 powstało w oparciu o dorobek Schengen, zgodnie z art. 4 Protokołu nr 22 w sprawie stanowiska Danii, załączonego do Traktatu o Unii Europejskiej oraz do Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej, Dania powiadomiła o swojej decyzji w sprawie wdrożenia rozporządzenia (UE) 2018/1240 do swojego prawa krajowego. Dania jest zatem związana niniejszym rozporządzeniem.

(6) Niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen, które nie mają zastosowania do Irlandii zgodnie z decyzją Rady 2002/192/WE 5 . Irlandia nie uczestniczy w związku z tym w jego przyjęciu i nie jest nim związana ani go nie stosuje.

(7) W odniesieniu do Islandii i Norwegii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy zawartej przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącej włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 6 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE 7 .

(8) W odniesieniu do Szwajcarii niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską a Konfederacją Szwajcarską w sprawie włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 8 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji 2008/146/WE 9 .

(9) W odniesieniu do Liechtensteinu niniejsze rozporządzenie stanowi rozwinięcie przepisów dorobku Schengen w rozumieniu Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen 10 , które wchodzą w zakres obszaru, o którym mowa w art. 1 lit. A decyzji 1999/437/WE w związku z art. 3 decyzji 2011/350/UE 11 .

(10) Niniejsze rozporządzenie jest aktem opartym na dorobku Schengen lub w inny sposób z nim związanym w rozumieniu art. 3 ust. 1 Aktu przystąpienia z 2003 r.

(11) Zważywszy na brak poprzedzającego roku operacyjnego, który mógłby posłużyć jako punkt odniesienia dla miarodajnego porównania kosztów rok do roku w pierwszym roku funkcjonowania ETIAS, art. 2-6 niniejszego rozporządzenia powinny mieć zastosowanie dopiero od drugiego roku funkcjonowania ETIAS,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Przedmiot

Niniejszym rozporządzeniem ustanawia się procedurę określania wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż ("ETIAS") ponoszonych przez:

a)
państwa członkowskie;
b)
Europejską Agencję Straży Granicznej i Przybrzeżnej ("Frontex"), Agencję Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości ("eu-LISA") oraz Agencję Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania ("Europol") (zwane dalej łącznie "agencjami") który to wzrost wymaga zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS.
Artykuł  2

Koszty funkcjonowania i utrzymania ETIAS ponoszone przez państwa członkowskie

1. 
Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez państwa członkowskie w rocznym sprawozdaniu z realizacji celów, przedkładanym Komisji na podstawie art. 29 ust. 2 lit. g) rozporządzenia (UE) 2021/1148, i określa wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania, o których mowa w art. 85 ust. 2 i 3 rozporządzenia (UE) 2018/1240, w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez państwa członkowskie w poprzednich latach.
2. 
Na wniosek Komisji państwa członkowskie przedstawiają przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  3

Koszty ponoszone przez Frontex

1. 
Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez Frontex w sprawozdaniu z wykonania budżetu, o którym mowa w art. 99 rozporządzenia finansowego Fronteksu przyjętego na podstawie art. 120 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 12 , oraz określa wzrost kosztów poniesionych w toku wypełniania obowiązków określonych w art. 75 rozporządzenia (UE) 2018/1240 w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez Frontex w poprzednich latach.
2. 
Na wniosek Komisji Frontex przedstawia przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  4

Koszty ponoszone przez Europol

1. 
Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez Europol w sprawozdaniu dotyczącym zarządzania budżetem i finansami, o którym mowa w art. 60 ust. 2 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 13 , oraz określa wzrost kosztów poniesionych w toku wypełniania obowiązków określonych w art. 77 rozporządzenia (UE) 2018/1240 w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez Europol w poprzednich latach.
2. 
Na wniosek Komisji Europol przedstawia przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  5

Koszty ponoszone przez eu-LISA

1. 
Komisja co roku dokonuje przeglądu kosztów zgłaszanych przez eu-LISA w sprawozdaniu z zarządzania budżetem i finansami, o którym mowa w art. 47 ust. 4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 14 , oraz określa wzrost kosztów poniesionych w toku wypełniania obowiązków określonych w art. 74 rozporządzenia (UE) 2018/1240 w porównaniu z kosztami zgłoszonymi przez eu-LISA w poprzednich latach.
2. 
Na wniosek Komisji eu-LISA przedstawia przyczyny uzasadniające wzrost kosztów funkcjonowania i utrzymania ETIAS, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu.
Artykuł  6

Ocena zmian wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS

Komisja co roku i po określeniu wszelkiego znacznego lub utrzymującego się wzrostu kosztów ponoszonych przez państwa członkowskie i agencje zgodnie z art. 2-5 niniejszego rozporządzenia ustala, czy konieczna jest zmiana wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS.

Artykuł  7

Informacje na temat tendencji i wyzwań wpływających na opłatę za zezwolenie na podróż ETIAS

Państwa członkowskie i agencje mogą przekazywać Komisji informacje na zasadzie ad hoc, jeżeli zidentyfikują tendencje i wyzwania, które mogą mieć znaczące skutki gospodarcze dla funkcjonowania i utrzymania ETIAS lub które w inny sposób uzasadniają zmianę wysokości opłaty za zezwolenie na podróż ETIAS.

Artykuł  8

Wejście w życie i rozpoczęcie stosowania

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Art. 2-6 niniejszego rozporządzenia stosuje się od drugiego roku funkcjonowania ETIAS.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane w państwach członkowskich zgodnie z Traktatami.

Sporządzono w Brukseli dnia 2 maja 2024 r.

1 Dz.U. L 236 z 19.9.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1240/oj.
2 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2021/1148 z dnia 7 lipca 2021 r. ustanawiające, w ramach Funduszu Zintegrowanego Zarządzania Granicami, Instrument Wsparcia Finansowego na rzecz Zarządzania Granicami i Polityki Wizowej (Dz.U. L 251 z 15.7.2021, s. 48, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2021/1148/oj).
3 Dyrektywa 2004/38/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie prawa obywateli Unii i członków ich rodzin do swobodnego przemieszczania się i pobytu na terytorium Państw Członkowskich, zmieniająca rozporządzenie (EWG) nr 1612/68 i uchylająca dyrektywy 64/221/EWG, 68/360/EWG, 72/194/EWG, 73/148/EWG, 75/34/EWG, 75/35/EWG, 90/364/EWG, 90/365/EWG i 93/96/EWG (Dz.U. L 158 z 30.4.2004, s. 77, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2004/38/oj).
4 Umowa o wystąpieniu Zjednoczonego Królestwa Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej z Unii Europejskiej i Europejskiej Wspólnoty Energii Atomowej 2019/C 384 I/01 (Dz.U. C 384I z 12.11.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/treaty/withd_2019(3)/oj).
5 Decyzja 2002/192/WE z dnia 28 lutego 2002 r. dotycząca wniosku Irlandii o zastosowanie wobec niej niektórych przepisów dorobku Schengen (Dz.U. L 64 z 7.3.2002, s. 20, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2002/192/oj).
6 Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 36, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/1999/439(1)/oj.
7 Decyzja 1999/437/WE z dnia 17 maja 1999 r. w sprawie niektórych warunków stosowania Układu zawartego przez Radę Unii Europejskiej i Republikę Islandii oraz Królestwo Norwegii dotyczącego włączenia tych dwóch państw we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 176 z 10.7.1999, s. 31, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/1999/437/oj).
8 Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 52, ELI: http://data.europa.eu/eli/agree_internation/2008/178(1)/oj.
9 Decyzja 2008/146/WE z dnia 28 stycznia 2008 r. w sprawie zawarcia w imieniu Wspólnoty Europejskiej Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia tego państwa we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen (Dz.U. L 53 z 27.2.2008, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2008/146/oj).
10 Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 21, ELI: http://data.europa.eu/eli/prot/2011/350/oj.
11 Decyzja 2011/350/UE z dnia 7 marca 2011 r. w sprawie zawarcia w imieniu Unii Europejskiej Protokołu między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską, Konfederacją Szwajcarską i Księstwem Liechtensteinu w sprawie przystąpienia Księstwa Liechtensteinu do Umowy między Unią Europejską, Wspólnotą Europejską i Konfederacją Szwajcarską dotyczącej włączenia Konfederacji Szwajcarskiej we wprowadzanie w życie, stosowanie i rozwój dorobku Schengen, odnoszącego się do zniesienia kontroli na granicach wewnętrznych i do przemieszczania się osób (Dz.U. L 160 z 18.6.2011, s. 19, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec/2011/350/oj).
12 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1896 z dnia 13 listopada 2019 r. w sprawie Europejskiej Straży Granicznej i Przybrzeżnej oraz uchylenia rozporządzeń (UE) nr 1052/2013 i (UE) 2016/1624 (Dz.U. L 295 z 14.11.2019, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/1896/oj).
13 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/794 z dnia 11 maja 2016 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol), zastępujące i uchylające decyzje Rady 2009/371/WSiSW, 2009/934/WSiSW, 2009/935/WSiSW, 2009/936/WSiSW i 2009/968/WSiSW (Dz.U. L 135 z 24.5.2016, s. 53, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/ 794/oj).
14 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1726 z dnia 14 listopada 2018 r. w sprawie Agencji Unii Europejskiej ds. Zarządzania Operacyjnego Wielkoskalowymi Systemami Informatycznymi w Przestrzeni Wolności, Bezpieczeństwa i Sprawiedliwości (eu-LISA), zmiany rozporządzenia (WE) nr 1987/2006 i decyzji Rady 2007/533/WSiSW oraz uchylenia rozporządzenia (UE) nr 1077/2011 (Dz.U. L 295 z 21.11.2018, s. 99, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1726/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2511

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie delegowane 2024/2511 uzupełniające rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1240 w odniesieniu do określenia wzrostu kosztów funkcjonowania i utrzymania europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w celu zmiany wysokości opłaty za zezwolenie na podróż
Data aktu: 02/05/2024
Data ogłoszenia: 25/09/2024
Data wejścia w życie: 15/10/2024