a także mając na uwadze, co następuje:(1) W przyjętej w 2018 r. strategii UE na rzecz zwalczania nielegalnej broni palnej, broni strzeleckiej i lekkiej (BSiL) oraz amunicji do tych rodzajów broni pt. "Zabezpieczenie broni, ochrona obywateli" ("strategia UE dotycząca BSiL") stwierdzono, że Unia kładzie szczególny nacisk na współpracę regionalną jako skuteczny sposób kontroli broni strzeleckiej.
(2) W strategii UE dotyczącej BSiL zauważono, że Unia będzie nadal wspierać współpracę i pomoc w ramach realizacji programu działania Organizacji Narodów Zjednoczonych (ONZ) na rzecz zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką, zwalczania i eliminowania go we wszystkich aspektach (zwanego dalej "UNPoA").
(3) W dokumencie końcowym z czwartej konferencji ONZ poświęconej przeglądowi postępów w realizacji UNPoA, która odbyła się w czerwcu 2024 r., państwa członkowskie ONZ zobowiązały się do wzmocnienia, w stosownych przypadkach, partnerstw i współpracy na wszystkich szczeblach w celu zapobiegania nielegalnemu handlowi bronią strzelecką i lekką.
(4) W Agendzie ONZ na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030 z 2015 r., potwierdzono, że zwalczanie nielegalnego handlu BSiL jest niezbędne do osiągnięcia wielu celów, między innymi tych związanych z pokojem, sprawiedliwością i silnymi instytucjami. W swoim planie działań na rzecz rozbrojenia pt. "Zabezpieczenie naszej wspólnej przyszłości" z 2018 r., Sekretarz Generalny ONZ wzywa do stosowania inkluzywnego, zintegrowanego i partycypacyjnego podejścia do kontroli broni strzeleckiej na poziomie krajowym oraz, w niektórych przypadkach, na poziomie subregionalnym.
(5) Liga Państw Arabskich (LPA) jest organizacją regionalną skupiającą wszystkie kraje arabskie w celu propagowania i pogłębiania współpracy między jej członkami.
(6) W 2016 r. Unia i LPA ustanowiły dialog strategiczny UE-LPA i powołały szereg grup roboczych, w tym działającą w ramach dialogu strategicznego Grupę Roboczą ds. Broni Masowego Rażenia i Kontroli Zbrojeń, która określiła obszary priorytetowe z myślą o ewentualnej konkretnej współpracy.
(7) Deklaracja ze szczytu UE-LPA w Szarm el-Szejk w 2019 r. zawierała zobowiązanie do podjęcia skonsolidowanych działań przeciwko nielegalnemu handlowi bronią.
(8) Decyzje Rady (WPZiB) 2018/1789 1 (WPZiB) 2021/1726 2 wsparły etapy I i II projektu na rzecz zwalczania nielegalnego handlu BSiL oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich LPA. Unia zamierza udzielić wsparcia etapowi III tego projektu.
(9) Wsparcie Unii dla tego projektu będzie odzwierciedlać ogólną politykę Unii względem LPA i jej państw członkowskich,
PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:
Niniejsza decyzja wygasa 36 miesięcy po dniu zawarcia umowy, o której mowa w art. 3 ust. 3. Niniejsza decyzja wygasa jednak 6 miesięcy po dacie jej wejścia w życie, jeżeli w tym okresie nie zostanie zawarta umowa.Sporządzono w Brukseli dnia 23 września 2024 r.
1 Decyzja Rady (WPZiB) 2018/1789 z dnia 19 listopada 2018 r. w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich (Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 24).
2 Decyzja Rady (WPZIB) 2021/1726 z dnia 28 września 2021 r. w sprawie wsparcia zwalczania nielegalnego handlu bronią strzelecką i lekką oraz rozprzestrzeniania takiej broni w państwach członkowskich Ligi Państw Arabskich - etap II (Dz.U. L 344 z 29.9.2021, s. 7).
3 Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ), 2015. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Nowy Jork ONZ 2015, A/RES/70/1.
4 Organizacja Narodów Zjednoczonych (ONZ), 2015. Przekształcamy nasz świat: Agenda na rzecz zrównoważonego rozwoju 2030. Nowy Jork ONZ 2015, A/RES/70/1.
5 Rada Unii Europejskiej, 2019. Deklaracja ze szczytu w Szarm el-Szejk, 25 lutego 2019 r., pkt 12.