a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009 stanowi, że wkłady finansowe z Europejskiego Funduszu Rolniczego Gwarancji (EFRG) mają być przekazywane państwom członkowskim w celu uczestniczenia w ponoszonych przez nie kosztach wdrażania przy tworzeniu systemu zbierania zmiennych dotyczących tematów określonych w załączniku -I do rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, w szczególności zmiennych środowiskowych i społecznych, tak aby spełnić wymogi tego rozporządzenia, w tym w zakresie szkoleń i interoperacyjności między systemami zbierania danych.
(2) W tym celu należy w szczególności określić szczegółowe procedury dotyczące wkładów finansowych Unii, o których mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, oraz określić kryteria, na podstawie których wkłady te są przydzielane poszczególnym państwom członkowskim.
(3) Budżet Unii na 2024 r., w ramach puli środków EFRG, przewiduje kwotę 50 mln EUR na wkłady finansowe, o których mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, w celu wsparcia państw członkowskich w tworzeniu sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych (FSDN).
(4) Aby uwzględnić wysiłki konieczne w każdym państwie członkowskim do przekształcenia ich skomputeryzowanego systemu zbierania danych i sprawozdawczości w celu spełnienia wymogów FSDN oraz uproszczenia zarządzania finansowego wkładem Unii, wkłady finansowe Unii, o których mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009, powinny być udostępniane państwom członkowskim w formie wkładu ryczałtowego na pokrycie kosztów kwalifikowalnych, takich jak koszty związane z rozwojem technologii informacyjnej i interoperacyjnością między różnymi źródłami danych wymienionymi w art. 4 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009.
(5) Po przeprowadzeniu dogłębnej oceny Komisja uważa, że wkłady ryczałtowe są najwłaściwszą formą wkładu, ponieważ charakter działania inicjującego wiąże się z kosztami, które można oszacować z wyprzedzeniem, wraz z powiązanymi działaniami, które mają doprowadzić do praktycznego stworzenia FSDN. Ponadto szacuje się, że ryzyko nieprawidłowości lub nadużyć finansowych jest niskie, ponieważ beneficjentami są organy publiczne. Oczekuje się również, że wykorzystanie wkładów ryczałtowych znacznie uprości wdrażanie z punktu widzenia Komisji i państw członkowskich, dzięki wyeliminowaniu konieczności sprawozdań finansowych i weryfikacji.
(6) Aby uprościć zarządzanie finansowe wkładem Unii, kwoty wkładów ryczałtowych, które mają być udostępnione, powinny opierać się na szacunkowym budżecie, który ma zostać przekazany przez każde państwo członkowskie, z zastrzeżeniem maksymalnych kwot, które są proporcjonalne do liczby ludności wiejskiej, różnorodności struktur w sektorze rolnym oraz wielkości wkładu każdego państwa członkowskiego w produkcję rolną Unii.
(7) W związku z brakiem konkretnego okresu przejściowego umożliwiającego wyraźne rozróżnienie fazy przygotowawczej przed wdrożeniem nowe wymogi wprowadzone rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/2674 2 , które zmienia rozporządzenie (WE) nr 1217/2009, powinny być stopniowo stosowane przez państwa członkowskie od początku pierwszego cyklu zbierania danych po wejściu w życie rozporządzenia (UE) 2023/2674, tj. od cyklu odnoszącego się do roku sprawozdawczego 2025. Oznacza to, że państwa członkowskie zostały wezwane do rozpoczęcia dostosowywania swoich systemów natychmiast po wejściu w życie nowych wymogów na początku 2024 r., tak aby móc wprowadzić pierwsze dostosowania przed końcem października 2024 r., kiedy to rozpocznie się cykl zbierania nowych danych. Aby dotrzymać tego terminu i skutecznie wdrożyć nowe wymogi, zachęca się państwa członkowskie do przyspieszenia realizacji działań niezbędnych do przejścia na FSDN. W związku z tym, aby uniknąć sytuacji, w której państwa członkowskie byłyby karane za rozpoczęcie wdrażania nowych wymogów jak najwcześniej w 2024 r., należy je upoważnić do uznania kosztów poniesionych od dnia 1 stycznia 2024 r. za kwalifikujące się do wkładów finansowych Unii, o których mowa w art. 19 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1217/2009.
(8) Stworzenie FSDN w każdym państwie członkowskim, a tym samym kwalifikowalność wkładu Unii, powinno być weryfikowane na podstawie sprawozdań z wdrażania sporządzanych przez państwa członkowskie w odniesieniu do faktycznie podjętych działań prowadzących do praktycznego stworzenia FSDN. Faktycznie podjęte działania mogą różnić się od pierwotnie zaplanowanych, jeżeli zostały zastąpione odpowiednimi działaniami alternatywnymi.
(9) Aby przyspieszyć przejście na FSDN, płatności zaliczkowe należy zapewnić państwom członkowskim przed dniem 31 grudnia 2024 r.
(10) Komisja, Prokuratura Europejska (EPPO) w odniesieniu do państw członkowskich uczestniczących we wzmocnionej współpracy na podstawie rozporządzenia Rady (UE) 2017/1939 3 , Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych (OLAF) i Trybunał Obrachunkowy mają uprawnienia do wykonywania swoich odpowiednich kompetencji, w tym do przeprowadzania audytów, kontroli na miejscu i dochodzeń dotyczących wykorzystania wkładów finansowych Unii przewidzianych w niniejszym rozporządzeniu.
(11) Aby umożliwić państwom członkowskim jak najszybsze przedłożenie Komisji wniosku określającego kwotę wnioskowanych wkładów ryczałtowych, niniejsze rozporządzenie powinno wejść w życie następnego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.
(12) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. sieci danych dotyczących poziomu zrównoważenia gospodarstw rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 26 września 2024 r.