a także mając na uwadze, co następuje:(1) Art. 96 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązuje właściwe organy do ścisłej współpracy z Europejskim Urzędem Nadzoru Giełd i Papierów Wartościowych (ESMA), ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1095/2010 2 , oraz z Europejskim Urzędem Nadzoru Bankowego (EUNB), ustanowionym na mocy rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1093/2010 3 .
(2) Art. 96 ust. 2 rozporządzenia (UE) 2023/1114 zobowiązuje właściwe organy do przekazywania ESMA i EUNB wszelkich informacji, które są tym urzędom nadzoru niezbędne do wykonywania ich obowiązków zgodnie z, odpowiednio, art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010 i art. 35 rozporządzenia (UE) nr 1093/2010.
(3) Informacje powinny zwykle być wymieniane pisemnie. Komunikacja ustna powinna być jednak możliwa w odpowiednich przypadkach, w tym, w szczególności, przed wysłaniem pisemnego wniosku o współpracę lub o wymianę informacji, tak aby przedstawić informacje o planowanym wniosku o współpracę lub o wymianę informacji lub aby omówić wszelkie kwestie, które mogą utrudnić realizację tego wniosku. W pilnych przypadkach powinno być również możliwe ustne przekazanie wniosku o współpracę lub o wymianę informacji, pod warunkiem że taka pilna potrzeba nie jest spowodowana opóźnieniem ze strony organu przekazującego.
(4) Informacje, które nie są przedmiotem konkretnego wniosku, powinny być przekazywane zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/1114, w tym na zasadzie dobrowolności, w przypadku gdy organ przekazujący uzna, że informacje będące w jego posiadaniu mogą być użyteczne dla innego organu. Przekazując informacje z własnej inicjatywy, organ przekazujący powinien wskazać przepis rozporządzenia (UE) 2023/1114, na podstawie którego przekazuje on te informacje przy wykorzystaniu formularza określonego w odpowiednim załączniku.
(5) Wniosek powinien zawierać wystarczające informacje na temat przedmiotu współpracy lub wymiany informacji oraz uzasadnienie wniosku i jego kontekst, tak aby umożliwić organowi otrzymującemu sprawne i skuteczne rozpatrzenie wniosku. Organ przekazujący nie powinien być zobowiązany do wskazania faktów stanowiących podstawę podejrzenia naruszenia rozporządzenia (UE) 2023/1114, które to podejrzenie doprowadziło do złożenia wniosku, w przypadku gdy żądane informacje są niezbędne temu organowi do wykonywania jego obowiązków.
(6) Procedura, a także formularze i wzory wykorzystywane na potrzeby współpracy i wymiany informacji powinny zapewniać, aby wszelkie wymieniane lub przekazywane informacje były traktowane jako poufne, a także by przestrzegane były przepisy dotyczące przetwarzania danych osobowych i swobodnego przepływu danych osobowych.
(7) Podstawę niniejszego rozporządzenia stanowi przedłożony Komisji projekt wykonawczych standardów technicznych opracowany przez ESMA w ścisłej współpracy z EUNB.
(8) ESMA zwrócił się o opinię do Grupy Interesariuszy z Sektora Giełd i Papierów Wartościowych powołanej zgodnie z art. 37 rozporządzenia (UE) nr 1095/2010.
(9) ESMA nie przeprowadził otwartych konsultacji publicznych na temat projektu wykonawczych standardów technicznych, który stanowi podstawę niniejszego rozporządzenia, ani też nie przeanalizował potencjalnych kosztów i korzyści związanych z wprowadzeniem tych standardów, gdyż byłoby to wysoce nieproporcjonalne w stosunku do zakresu i skutków tych standardów, jeśli wziąć pod uwagę fakt, że niniejsze rozporządzenie będzie miało wpływ wyłącznie na przedmiotowe organy i podmioty, a nie na uczestników rynku,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:
Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.Sporządzono w Brukseli dnia 24 września 2024 r.