(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2024 r.)
Uwzględniając regulamin postępowania, a w szczególności art. 48 § 2 i art. 57 § 7,
a także mając na uwadze, co następuje:
(1) W celu dostosowania się do rozwoju technologii łączności stworzona została aplikacja informatyczna umożliwiająca składanie i doręczanie dokumentów procesowych drogą elektroniczną.
(2) Wspomniana aplikacja, oparta obecnie na elektronicznym mechanizmie uwierzytelnienia z łącznym zastosowaniem indywidualnych identyfikatora i hasła, spełnia wymogi, by dokumenty przekazywane były w autentycznym i nienaruszonym kształcie oraz z zachowaniem poufności.
(3) Zważywszy na pozytywny odbiór aplikacji wśród użytkowników i na uzyskiwane dzięki niej korzyści, w szczególności płynące z szybkości przepływu korespondencji tą drogą, możliwość składania i odbierania dokumentów procesowych za pośrednictwem owej aplikacji została otwarta w 2018 r. dla sądów państw członkowskich oraz osób, które - choć nie są pełnomocnikami ani adwokatami lub radcami prawnymi - są jednak na mocy krajowych przepisów proceduralnych upoważnione do reprezentowania strony przed sądami ich państwa.
(4) W trosce o zapewnienie prawidłowego przebiegu postepowań - i jedynie na potrzeby rozpatrywania spraw prejudycjalnych - tę samą możliwość powinny obecnie otrzymać także osoby upoważnione, na mocy tych samych krajowych przepisów proceduralnych, do reprezentowania siebie samych przed sądami krajowymi oraz sądy państw trzecich upoważnione na mocy prawa Unii do zwrócenia się do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.
(5) Zważywszy że omawiana aplikacja stanowi w tej chwili ponadto podstawową platformę komunikacji między Trybunałem Sprawiedliwości a stronami spraw do niego wnoszonych, w trosce o wzmocnioną pewność prawa i przejrzystość należy wymienić w jednym artykule wszystkich potencjalnych użytkowników tej aplikacji,
WYDAJE NASTĘPUJĄCĄ DECYZJĘ:
Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.
22.12.2025W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.
19.12.2025Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.
19.12.2025Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.
18.12.2025Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.
16.12.2025Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.
15.12.2025| Identyfikator: | Dz.U.UE.L.2024.2490 |
| Rodzaj: | Decyzja |
| Tytuł: | Decyzja w sprawie składania i doręczania dokumentów procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia |
| Data aktu: | 04/09/2024 |
| Data ogłoszenia: | 20/09/2024 |
| Data wejścia w życie: | 01/10/2024 |