Decyzja w sprawie składania i doręczania dokumentów procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia

DECYZJA TRYBUNAŁU SPRAWIEDLIWOŚCI
z dnia 4 września 2024 r.
w sprawie składania i doręczania dokumentów procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia

TRYBUNAŁ,

(Dz.U.UE L z dnia 20 września 2024 r.)

Uwzględniając regulamin postępowania, a w szczególności art. 48 § 2 i art. 57 § 7,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W celu dostosowania się do rozwoju technologii łączności stworzona została aplikacja informatyczna umożliwiająca składanie i doręczanie dokumentów procesowych drogą elektroniczną.

(2) Wspomniana aplikacja, oparta obecnie na elektronicznym mechanizmie uwierzytelnienia z łącznym zastosowaniem indywidualnych identyfikatora i hasła, spełnia wymogi, by dokumenty przekazywane były w autentycznym i nienaruszonym kształcie oraz z zachowaniem poufności.

(3) Zważywszy na pozytywny odbiór aplikacji wśród użytkowników i na uzyskiwane dzięki niej korzyści, w szczególności płynące z szybkości przepływu korespondencji tą drogą, możliwość składania i odbierania dokumentów procesowych za pośrednictwem owej aplikacji została otwarta w 2018 r. dla sądów państw członkowskich oraz osób, które - choć nie są pełnomocnikami ani adwokatami lub radcami prawnymi - są jednak na mocy krajowych przepisów proceduralnych upoważnione do reprezentowania strony przed sądami ich państwa.

(4) W trosce o zapewnienie prawidłowego przebiegu postepowań - i jedynie na potrzeby rozpatrywania spraw prejudycjalnych - tę samą możliwość powinny obecnie otrzymać także osoby upoważnione, na mocy tych samych krajowych przepisów proceduralnych, do reprezentowania siebie samych przed sądami krajowymi oraz sądy państw trzecich upoważnione na mocy prawa Unii do zwrócenia się do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym.

(5) Zważywszy że omawiana aplikacja stanowi w tej chwili ponadto podstawową platformę komunikacji między Trybunałem Sprawiedliwości a stronami spraw do niego wnoszonych, w trosce o wzmocnioną pewność prawa i przejrzystość należy wymienić w jednym artykule wszystkich potencjalnych użytkowników tej aplikacji,

WYDAJE NASTĘPUJĄCĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Definicja

Aplikacja informatyczna o nazwie "e-Curia", wspólna dla sądów wchodzących w skład Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, pozwala na składanie i doręczanie dokumentów procesowych drogą elektroniczną na warunkach określonych w niniejszej decyzji.

Artykuł  2

Dostęp do aplikacji

Korzystanie z aplikacji wymaga utworzenia konta dostępu i posługiwania się osobistym identyfikatorem i osobistym hasłem.

Aplikacja ta jest przeznaczona dla przedstawicieli stron lub podmiotów określonych w art. 23 statutu (konto "przedstawiciel"), osób działających w imieniu sądu państwa członkowskiego lub państwa trzeciego upoważnionego do zwrócenia się do Trybunału z wnioskiem o wydanie orzeczenia w trybie prejudycjalnym (konto "sąd") lub, w sprawach prejudycjalnych, osób, które nie są pełnomocnikami ani adwokatami lub radcami prawnymi, lecz które na mocy krajowych przepisów proceduralnych są upoważnione do reprezentowania siebie samych lub strony przed sądem odsyłającym (konto "osoba upoważniona").

Uzupełniająco, omawiana aplikacja jest przeznaczona także dla asystentów wyznaczonych imiennie przez posiadacza jednego z tych kont (konto "asystent").

Artykuł  3

Złożenie dokumentu procesowego

Złożony przez e-Curia dokument procesowy uznaje się za oryginał tego dokumentu w rozumieniu art. 57 § 1 regulaminu postępowania, jeżeli do jego złożenia użyto osobistych identyfikatora i hasła przedstawiciela strony lub podmiotu określonego w art. 23 statutu, osoby upoważnionej do reprezentowania siebie samej lub strony sporu w postępowaniu głównym w sprawie prejudycjalnej lub też osoby działającej w imieniu sądu odsyłającego. Użycie osobistych identyfikatora i hasła jest równoznaczne ze złożeniem podpisu na danym dokumencie.

Artykuł  4

Załączniki

Do złożonego przez e-Curia dokumentu procesowego należy dołączyć wymienione w nim załączniki oraz ich spis.

Artykuł  5

Dzień i godzina złożenia

Dokument procesowy uznaje się za złożony w rozumieniu art. 57 § 6 regulaminu postępowania z chwilą zatwierdzenia jego złożenia przez przedstawiciela strony lub podmiotu określonego w art. 23 statutu, osobę upoważnioną do reprezentowania siebie samej lub strony sporu w postępowaniu głównym w sprawie prejudycjalnej lub też przez osobę działającą w imieniu sądu odsyłającego.

Za godzinę złożenia dokumentu procesowego uznaje się godzinę czasu lokalnego Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Artykuł  6

Doręczanie dokumentów procesowych

Dokumenty procesowe, w tym wyroki i postanowienia, doręcza się przez e-Curia posiadaczom konta e-Curia, którzy w danej sprawie reprezentują stronę lub podmiot określony w art. 23 statutu lub działają w imieniu własnym lub strony sporu w postępowaniu głównym albo sądu odsyłającego. Ich ewentualni asystenci są również adresatami tych doręczeń.

W przypadkach przewidzianych w statucie i regulaminie postępowania dokumenty procesowe doręcza się także przez e-Curia państwom członkowskim, pozostałym państwom będącym stronami Porozumienia o Europejskim Obszarze Gospodarczym, państwom trzecim, Urzędowi Nadzoru Europejskiego Stowarzyszenia Wolnego Handlu oraz instytucjom, organom lub jednostkom organizacyjnym Unii, które zgodziły się na taki tryb dokonywania doręczeń.

Dokumenty procesowe można także doręczać innymi przewidzianymi w regulaminie postępowania drogami, jeżeli wymaga tego obszerność lub charakter dokumentu lub jeżeli korzystanie z e-Curia jest niemożliwe z przyczyn technicznych.

Artykuł  7

Dzień i godzina doręczenia

Adresaci dokumentów podlegających doręczeniu, o których mowa w poprzednim artykule, otrzymują pocztą elektroniczną powiadomienie o wszystkich doręczanych im przez e-Curia dokumentach.

Dokument procesowy zostaje doręczony z chwilą złożenia przez adresata polecenia udostępnienia mu tego dokumentu. W braku złożenia polecenia udostępnienia dokument uznaje się za doręczony z upływem siedmiu dni następujących po dniu, w którym do użytkownika wysłana została wiadomość elektroniczna z takim powiadomieniem.

Jeżeli strona lub podmiot określony w art. 23 statutu są reprezentowani przez kilka osób lub gdy kilka osób jest upoważnionych do działania w imieniu strony sporu w postępowaniu głównym lub sądu odsyłającego, do obliczania terminów przyjmuje się chwilę pierwszego złożenia polecenia udostępnienia niezależnie od tego, czy owo polecenie zostało złożone przez posiadacza konta czy jednego z jego asystentów.

Za godzinę doręczenia dokumentu uznaje się godzinę czasu lokalnego Wielkiego Księstwa Luksemburga.

Artykuł  8

Warunki korzystania z aplikacji

Sekretarz określa warunki korzystania z e-Curia i czuwa nad ich przestrzeganiem. Korzystanie z e-Curia niezgodnie z tymi warunkami może skutkować dezaktywacją danego konta dostępu.

Trybunał podejmuje działania niezbędne do ochrony e-Curia przed nadużyciami lub wykorzystaniem w złej wierze.

Użytkownik otrzymuje pocztą elektroniczną powiadomienie o wszelkich środkach podejmowanych na mocy niniejszego artykułu uniemożliwiających mu korzystanie z konta dostępu.

Artykuł  9

Uchylenie

Niniejsza decyzja uchyla i zastępuje decyzję Trybunału z dnia 16 października 2018 r. w sprawie składania i doręczania pism procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia 1 .

Artykuł  10

Wejście w życie

Decyzja wchodzi w życie pierwszego dnia miesiąca następnego po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Luksemburg, dnia 4 września 2024 r.

1 Dz.U. L 293 z 20.11.2018, s. 36.

Zmiany w prawie

Centralna e-Rejestracja: Start systemu od 1 stycznia 2026 r.

Od 1 stycznia 2026 r. zacznie obowiązywać ustawa wprowadzająca Centralną e-Rejestrację. Zakłada ona, że od przyszłego roku podmioty lecznicze obowiązkowo dołączą do systemu m.in. w zakresie umawiania wizyt u kardiologa oraz badań profilaktycznych. Planowany start rejestracji na wszystkie świadczenia planowany jest na 2029 r. Kolejne świadczenia i możliwości w zakresie zapisywania się do lekarzy specjalistów będą wchodzić w życie stopniowo.

Inga Stawicka 22.12.2025
Ważne zmiany w zakresie ZFŚS

W piątek, 19 grudnia 2025 roku, Senat przyjął bez poprawek uchwalone na początku grudnia przez Sejm bardzo istotne zmiany w przepisach dla pracodawców obowiązanych do tworzenia Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Odnoszą się one do tych podmiotów, w których nie działają organizacje związkowe. Ustawa trafi teraz na biurko prezydenta.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
Wymiar urlopu wypoczynkowego po zmianach w stażu pracy

Nowe okresy wliczane do okresu zatrudnienia mogą wpłynąć na wymiar urlopów wypoczynkowych osób, które jeszcze nie mają prawa do 26 dni urlopu rocznie. Pracownicy nie nabywają jednak prawa do rozliczenia urlopu za okres sprzed dnia objęcia pracodawcy obowiązkiem stosowania art. 302(1) Kodeksu pracy, wprowadzającego zaliczalność m.in. okresów prowadzenia działalności gospodarczej czy wykonywania zleceń do stażu pracy.

Marek Rotkiewicz 19.12.2025
To będzie rewolucja u każdego pracodawcy

Wszyscy pracodawcy, także ci zatrudniający choćby jednego pracownika, będą musieli dokonać wartościowania stanowisk pracy i określić kryteria służące ustaleniu wynagrodzeń pracowników, poziomów wynagrodzeń i wzrostu wynagrodzeń. Jeszcze więcej obowiązków będą mieli średni i duzi pracodawcy, którzy będą musieli raportować lukę płacową. Zdaniem prawników, dla mikro, małych i średnich firm dostosowanie się do wymogów w zakresie wartościowania pracy czy ustalenia kryteriów poziomu i wzrostu wynagrodzeń wymagać będzie zewnętrznego wsparcia.

Grażyna J. Leśniak 18.12.2025
Są rozporządzenia wykonawcze do KSeF

Minister finansów i gospodarki podpisał cztery rozporządzenia wykonawcze dotyczące funkcjonowania KSeF – potwierdził we wtorek resort finansów. Rozporządzenia określają m.in.: zasady korzystania z KSeF, w tym wzór zawiadomienia ZAW-FA, przypadki, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, a także zasady wystawiania faktur uproszczonych.

Krzysztof Koślicki 16.12.2025
Od stycznia nowe zasady prowadzenia PKPiR

Od 1 stycznia 2026 r. zasadą będzie prowadzenie podatkowej księgi przychodów i rozchodów przy użyciu programu komputerowego. Nie będzie już można dokumentować zakupów, np. środków czystości lub materiałów biurowych, za pomocą paragonów bez NIP nabywcy. Takie zmiany przewiduje nowe rozporządzenie w sprawie PKPiR.

Marcin Szymankiewicz 15.12.2025
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2490

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja w sprawie składania i doręczania dokumentów procesowych za pośrednictwem aplikacji e-Curia
Data aktu: 04/09/2024
Data ogłoszenia: 20/09/2024
Data wejścia w życie: 01/10/2024