Decyzja wykonawcza 2024/2489 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2489
z dnia 11 września 2024 r.
w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody" zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788

(notyfikowana jako dokument nr C(2024) 6087)

(Jedynie tekst w języku angielskim jest autentyczny)

(Dz.U.UE L z dnia 19 września 2024 r.)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788 z dnia 17 kwietnia 2019 r. w sprawie europejskiej inicjatywy obywatelskiej 1 , w szczególności jego art. 6 ust. 2 i 3,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W dniu 17 lipca 2024 r. do Komisji wpłynął wniosek o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody".

(2) Cele inicjatywy określone przez organizatorów obejmują siedem punktów: (i) "opowiadanie się za strategicznym i całościowym planem działania na rzecz wody w Europie oraz opracowanie i wdrożenie dwutorowych, uzupełniających się polityk we wszystkich obszarach polityki UE, zgodnie z apelem zawartym w deklaracji w sprawie Niebieskiego Ładu UE"; (ii) "wezwanie Komisji Europejskiej do priorytetowego traktowania wody - jako strategicznego i odrębnego priorytetu w obrębie ram UE oraz do umieszczenia kwestii odporności na deficyt wody na tym samym poziomie priorytetowości co dekarbonizacja"; (iii) "znaczące zmniejszenie śladu wodnego wszystkich grup społecznych i podkreślenie zmiany paradygmatu na szczeblu europejskim w celu zapewnienia osobom fizycznym, przedsiębiorstwom, rolnikom i ekosystemom dostępu do czystej wody"; (iv) "przyspieszenie przejścia na przemysł i rolnictwo o obiegu zamkniętym, efektywne pod względem wykorzystania wody, zapewnienie konkurencyjności poprzez promowanie innowacyjnych rozwiązań, takich jak narzędzia cyfrowe, odzyskiwanie zasobów, hybrydowa zielona i szara infrastruktura, rozwiązania oparte na zasobach naturalnych oraz narzędzia zarządzania sprzyjające włączeniu społecznemu"; (v) "zapewnienie dostępności odpowiednich umiejętności na potrzeby inteligentnej gospodarki wodnej, zachowanie miejsc pracy i tworzenie nowych możliwości zatrudnienia dla pracowników"; (vi) "promowanie odpowiedzialności za środowisko wodne i poczucia więzi z tym środowiskiem, a także wspieranie dążeń do jego odtworzenia i ochrony"; (vii) "zapewnienie każdej osobie fizycznej podstawowego prawa do czystej i bezpiecznej wody oraz warunków sanitarnych, a także odtworzenie ekosystemów i różnorodności biologicznej oraz ich ochrona";

(3) W załączniku do inicjatywy przedstawiono dalsze szczegóły dotyczące przedmiotu, celów i kontekstu inicjatywy. Stwierdzono w nim, że "dostęp do wody staje się niepewny" oraz że "obszar europejskiej polityki wodnej" jest "rozdrobniony i nieefektywny" w sprostaniu obecnym wyzwaniom. W załączniku wyjaśniono, że pomimo "zaawansowanego" prawodawstwa UE dotyczącego wody "nadal nie spełniono wielu celów ze względu na niewystarczające finansowanie, opóźnienia we wdrażaniu oraz brak kompleksowego uwzględnienia kwestii związanych z wodą w polityce sektorowej". W związku z tym organizatorzy wzywają do przyjęcia "kompleksowego strategicznego priorytetu politycznego dotyczącego wody, który zostałby włączony do wszystkich polityk UE". Uważają, że "rozwiązanie kwestii odporności na deficyt wody wymaga podejścia sektorowego" i że konieczne jest "podnoszenie wiedzy społeczeństwa na temat zużycia wody i dobrych praktyk". Organizatorzy twierdzą również, że wymiar wodny powinien zostać włączony do wszystkich polityk Unii, aby zagwarantować "priorytetowe traktowanie odporności na deficyt wody i zrównoważoności gospodarki wodnej na etapie formułowania i wdrażania polityki" oraz aby uznać "kluczową rolę" wody "w krajobrazie ekologicznym i społeczno-gospodarczym UE".

(4) W ramach wniosku o rejestrację grupa organizatorów przedłożyła również dodatkowy dokument przygotowany przez Europejski Komitet Ekonomiczno-Społeczny i zatytułowany "Deklaracja w sprawie Niebieskiego Ładu UE".

(5) Jeżeli chodzi o cele inicjatywy, Komisja mogłaby - na podstawie art. 192 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej (TFUE) - złożyć wniosek w sprawie aktu prawnego obejmującego cele (i)-(iv), (vi) i (vii) inicjatywy.

(6) Komisja mogłaby również - na podstawie art. 149 lub art. 153 ust. 2 lit. a) TFUE - złożyć wniosek w sprawie aktu prawnego dotyczącego celu (v) inicjatywy.

(7) Z powyższych względów Komisja uważa, że żadna z części inicjatywy nie wykracza w sposób oczywisty poza kompetencje Komisji do przedłożenia wniosku dotyczącego aktu prawnego Unii w celu wprowadzenia w życie Traktatów.

(8) Konkluzja ta nie ma wpływu na ocenę, czy w tym przypadku spełnione są konkretne warunki merytoryczne wymagane do podjęcia działań przez Komisję, w tym zgodność z zasadami proporcjonalności i pomocniczości oraz z prawami podstawowymi.

(9) Grupa organizatorów przedstawiła odpowiednie dowody na to, że inicjatywa spełnia wymogi określone w art. 5 ust. 1 i 2 rozporządzenia (UE) 2019/788, i wskazała osoby wyznaczone do kontaktów zgodnie z art. 5 ust. 3 akapit pierwszy tego rozporządzenia.

(10) Inicjatywa nie jest oczywistym nadużyciem i nie jest w sposób wyraźny niepoważna lub dokuczliwa, nie jest też w sposób oczywisty sprzeczna z wartościami Unii określonymi w art. 2 Traktatu o Unii Europejskiej ani z prawami zapisanymi w Karcie praw podstawowych Unii Europejskiej.

(11) Należy zatem zarejestrować inicjatywę "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody".

(12) Konkluzja, że warunki rejestracji określone w art. 6 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2019/788 są spełnione, nie oznacza, że Komisja w jakikolwiek sposób potwierdza poprawność treści inicjatywy pod względem merytorycznym, za co wyłączną odpowiedzialność ponosi grupa organizatorów inicjatywy. Treść inicjatywy wyraża jedynie poglądy grupy organizatorów i w żaden sposób nie może być rozumiana jako odzwierciedlenie poglądów Komisji,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Niniejszym rejestruje się inicjatywę "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody".

Artykuł  2

Niniejsza decyzja skierowana jest do grupy organizatorów inicjatywy obywatelskiej "EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody", reprezentowanej przez następujące osoby wyznaczone do kontaktów: Constantin DEDU i Piotr SADOWSKI.

Sporządzono w Brukseli dnia 11 września 2024 r.

1 Dz.U. L 130 z 17.5.2019, s. 55, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2019/788/oj.

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2489

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2489 w sprawie wniosku o rejestrację europejskiej inicjatywy obywatelskiej EIO na rzecz Europy mądrze korzystającej z wody i odpornej na deficyt wody zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/788
Data aktu: 11/09/2024
Data ogłoszenia: 19/09/2024