a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 wprowadzono wymóg osiągnięcia głównego celu, jakim jest uzyskanie na poziomie Unii co najmniej 32,5 % oszczędności energii do 2030 r.
(2) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 2 przyjęto dnia 13 września 2023 r. Za jej pomocą przekształcono dyrektywę 2012/27/UE, pozostawiając niektóre z jej przepisów bez zmian i wprowadzając jednocześnie pewne nowe wymogi. Znacznie podniesiono poziom ambicji w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r., w tym w odniesieniu do wzmocnienia pozycji konsumentów i ich ochrony, podnoszenia świadomości i zmniejszania ubóstwa energetycznego przez poprawę efektywności energetycznej.
(3) Wiele czynników utrudnia konsumentom dostęp do szerokiego zakresu źródeł informacji rynkowych, do których mogliby dotrzeć, a także zrozumienie ich i działanie w oparciu o nie. Wprowadzenie podstawowych praw umownych może pomóc między innymi poprzez ułatwienie należytego zrozumienia jakości usług oferowanych w umowie przez dostawcę, w tym jakości i charakterystyki dostarczanej energii. W dyrektywie (UE) 2023/1791 wprowadzono przepisy dotyczące podstawowych praw umownych w odniesieniu do ogrzewania, chłodzenia i ciepłej wody użytkowej. Państwa członkowskie są zobowiązane do zapewnienia, aby odbiorcy końcowi systemu ciepłowniczego, systemu chłodniczego i ciepłej wody użytkowej mieli prawo do zawarcia ze swoim dostawcą umowy, która zawiera minimalne wymagane informacje, w tym dane kontaktowe dostawcy, świadczone usługi, okres obowiązywania umowy oraz warunki jej przedłużenia i rozwiązania. Odbiorcy końcowi i użytkownicy .końcowi systemu ciepłowniczego, systemu chłodniczego i ciepłej wody użytkowej powinni mieć prawo do dobrej jakości usługi oraz do rozpatrywania skarg przez ich dostawców.
(4) Długoterminowe zmiany zachowań odnośnie do zużycia energii można osiągnąć poprzez wzmocnienie pozycji obywateli, podnoszenie świadomości na temat polityki w dziedzinie efektywności energetycznej i zwiększenie ich akceptacji przez społeczeństwo. Dyrektywa (UE) 2023/1791 zwiększa skuteczność przepisów dotyczących rozpowszechniania informacji, w tym przez ustanowienie punktów kompleksowej obsługi. Państwa członkowskie muszą zagwarantować utworzenie punktów kompleksowej obsługi lub podobnych mechanizmów zapewniających odbiorcom końcowym i użytkownikom końcowym doradztwo techniczne, administracyjne i finansowe w odniesieniu do poprawy efektywności energetycznej oraz pomoc w tym zakresie, ze szczególnym uwzględnieniem gospodarstw domowych i małych przedsiębiorstw niebędących gospodarstwami domowymi, w tym MŚP i mikroprzedsiębiorstw. Wkład punktów kompleksowej obsługi może być bardzo ważny dla odbiorców wrażliwych, ponieważ mogłyby one stanowić wiarygodne i dostępne źródło informacji na temat poprawy efektywności energetycznej. W związku z tym punkty kompleksowej obsługi mają oferować specjalne usługi osobom dotkniętym ubóstwem energetycznym, odbiorcom wrażliwym oraz osobom w gospodarstwach domowych o niskich dochodach.
(5) Należy zapewnić ochronę osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, odbiorców wrażliwych, osób w gospodarstwach domowych o niskich dochodach oraz, w stosownych przypadkach, osób zajmujących mieszkania socjalne, a także w tym celu umożliwić im aktywny udział we wdrażanych przez państwa członkowskie działaniach i środkach dotyczących poprawy efektywności energetycznej oraz powiązanych środkach ochrony konsumentów lub działaniach informacyjnych. Osoby o największych potrzebach (energetycznych) powinny mieć możliwość odgrywania aktywnej roli w poprawie swoich warunków, aby przestały być pasywnymi odbiorcami działań, a zamiast tego mogły decydować, w jaki sposób poprawić warunki, w jakich się znajdują. Należy opracować ukierunkowane kampanie uświadamiające w celu przedstawienia korzyści płynących z efektywności energetycznej oraz poinformowania o dostępnym wsparciu finansowym.
(6) Pierwszym krokiem w kierunku uznania i zidentyfikowania problemu i jego szerszego kontekstu jest ujęcie definicji ubóstwa energetycznego w prawie krajowym. Definicja ta pomoże wszystkim odpowiednim podmiotom w opracowywaniu właściwych reakcji służących przeciwdziałaniu ubóstwu energetycznemu na szczeblu lokalnym, regionalnym, krajowym i unijnym, z uwzględnieniem sytuacji połączenia jego trzech głównych przyczyn, tj. niskich dochodów, wyższych rachunków za energię i niskiej efektywności energetycznej.
(7) Aby wzmocnić pozycję grup szczególnie wrażliwych i chronić je, państwa członkowskie powinny wdrażać środki poprawy efektywności energetycznej i powiązane środki ochrony konsumentów lub działania informacyjne, w szczególności środki określone w art. 8 ust. 3 i art. 22 dyrektywy (UE) 2023/1791, na zasadzie priorytetu wśród osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, odbiorców wrażliwych, osób w gospodarstwach domowych o niskich dochodach oraz, w stosownych przypadkach, osób zajmujących mieszkania socjalne w celu łagodzenia ubóstwa energetycznego.
(8) W celu wsparcia osób dotkniętych ubóstwem energetycznym, odbiorców wrażliwych, osób w gospodarstwach domowych o niskich dochodach oraz, w stosownych przypadkach, osób zajmujących mieszkania socjalne państwa członkowskie powinny wdrażać środki poprawy efektywności energetycznej w celu złagodzenia efektów dystrybucyjnych wynikających z innych polityk oraz przeprowadzać wczesne, przyszłościowe inwestycje w środki poprawy efektywności energetycznej, zanim ujawnią się skutki dystrybucyjne innych polityk i środków,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/27/oj).
3 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/73/WE z dnia 13 lipca 2009 r. dotycząca wspólnych zasad rynku wewnętrznego gazu ziemnego i uchylająca dyrektywę 2003/55/WE (Dz.U. L 211 z 14.8.2009, s. 94, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2009/73/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/944 z dnia 5 czerwca 2019 r. w sprawie wspólnych zasad rynku wewnętrznego energii elektrycznej oraz zmieniająca dyrektywę 2012/27/UE (Dz.U. L 158 z 14.6.2019, s. 125, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/ 2019/944/oj).
5 Energy Cities, 2020, "How to set up a one-stop-shop for integrated home energy renovation?" ["Jak stworzyć punkt kompleksowej obsługi w zakresie zintegrowanej renowacji energetycznej domów?"]. Dostępne pod adresem: How to set up a one-stop-shop for integrated home energy renovation? - Energy Cities (energy-cities.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
6 ACER, 2022: Annual Report on the Results of Monitoring the Internal Electricity and Natural Gas Markets in 2021 - Energy Retail and Consumer Protection Volume (data dostępu: 7.3.2023). Bardziej szczegółową ocenę kryteriów stosowanych przez poszczególne państwa członkowskie (i Norwegię) w celu zdefiniowania pojęcia odbiorców wrażliwych energii elektrycznej lub gazu w 2018 r. można znaleźć w: ACER, 2019, Annual Report on the Results of Monitoring the Internal Electricity and Natural Gas Markets in 2018 - Consumer Empowerment Volume (data dostępu: 7.3.2023).
7 Dochód ekwiwalentny jest miarą dochodu gospodarstwa domowego, w odniesieniu do którego uwzględnia się różnice w wielkości i składzie gospodarstwa domowego. Eurostat, 2021, "Glossary: Equivalised disposable income" ["Glosariusz: ekwiwalentny dochód do dyspozycji"]. Dostępny pod adresem: Glossary: Equivalised disposable income - Statistics Explained (europa.eu) (data dostępu: 7.3.2023).
8 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2013/11/UE z dnia 21 maja 2013 r. w sprawie alternatywnych metod rozstrzygania sporów konsumenckich oraz zmiany rozporządzenia (WE) nr 2006/2004 i dyrektywy 2009/22/WE (dyrektywa w sprawie ADR w sporach konsumenckich) (Dz.U. L 165 z 18.6.2013, s. 63, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2013/11/oj).
9 Your Europe, 2022: "Complaints and dispute resolution" ["Skargi i rozstrzyganie sporów"]. Dostępne pod adresem: Complaints and dispute resolution with energy suppliers - Your Europe (europa.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
10 Parlament Europejski, 2023, "Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich". Dostępne pod adresem: Europejski Rzecznik Praw Obywatelskich | Noty tematyczne o Unii Europejskiej | Parlament Europejski (europa.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
11 OECD, 2020, "Social housing: A key part of past and future housing policy" ["Mieszkania czynszowe - kluczowy element dotychczasowej i przyszłej polityki mieszkaniowej"]. Dostępne pod adresem: social-housing-policy-brief-2020.pdf (oecd.org) (data dostępu: 3.10.2023). Niniejszy dokument orientacyjny zawiera przegląd bardzo zróżnicowanego sektora, podsumowujący cechy charakterystyczne mieszkalnictwa socjalnego w OECD i UE (w sekcji 1), oraz zawiera wybrane przykłady dotyczące mieszkalnictwa socjalnego w kilku krajach OECD (ramka 1.1) (data dostępu: 7.3.2023).
12 Decyzja Komisji 2012/21/UE z dnia 20 grudnia 2011 r. w sprawie stosowania art. 106 ust. 2 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy państwa w formie rekompensaty z tytułu świadczenia usług publicznych, przyznawanej przedsiębiorstwom zobowiązanym do wykonywania usług świadczonych w ogólnym interesie gospodarczym (Dz.U. L 7 z 11.1.2012; s. 3, ELI: http://data.europa. eu/eli/dec/2012/21(1)/oj).
13 Podobnie jak w przypadku wymogu określonego w art. 5 ust. 1 lit. b) dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2011/83/UE z dnia 25 października 2011 r. w sprawie praw konsumentów, zmieniająca dyrektywę Rady 93/13/EWG i dyrektywę 1999/44/WE Parlamentu Europejskiego i Rady oraz uchylająca dyrektywę Rady 85/577/EWG i dyrektywę 97/7/WE Parlamentu Europejskiego i Rady (Dz.U. L 304 z 22.11.2011, s. 64, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2011/83/oj).
14 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/2366 z dnia 25 listopada 2015 r. w sprawie usług płatniczych w ramach rynku wewnętrznego, zmieniająca dyrektywy 2002/65/WE, 2009/110/WE, 2013/36/UE i rozporządzenie (UE) nr 1093/2010 oraz uchylająca dyrektywę 2007/64/WE (Dz.U. L 337 z 23.12.2015, s. 35, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/2366/oj).
15 Chritiano, A. i Neimand, A., 2017, "Stop Raising Awareness Already" ["Pora już zaprzestać podnoszenia świadomości"]. Dostępne pod adresem: Stop Raising Awareness Already (ssir.org) (data dostępu: 3.10.2023).
16 Renders, N. i Meynaerts, E., 2019: "Implementation status and effectiveness of Article 17 of the Energy Efficiency Directive" ["Stan wdrożenia i skuteczność art. 17 dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej"]. Dostępne pod adresem: Implementation status and effectiveness of Article 17 of the Energy Efficiency Directive (eceee.org) (data dostępu: 3.10.2023); Labandeira i in., 2020, "The impacts of energy efficiency policies: Meta-analysis" [Skutki polityki w zakresie efektywności energetycznej: metaanaliza]. Dostępne pod adresem: The impacts of energy efficiency policies: Meta-analysis - ScienceDirect (data dostępu: 3.10.2023); Alt, M., Bruns, H., Della Valle, N. i Murauskaite-Bull, I., "Synergies of interventions to promote pro-environmental behaviors - A meta-analysis of experimental studies" ["Synergia interwencji promujących zachowania prośrodowiskowe - metaanaliza badań eksperymentalnych"], GLOBAL ENVIRONMENTAL CHANGE-HUMAN AND POLICY DIMENSIONS, ISSN 0959-3780, 84, 2024, s. 102776, JRC130163, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC130163.
17 Preziosi, M., Federici, A. i Merli, R., 2022: "Evaluating the Impact of Public Information and Training Campaigns to Improve Energy Efficiency: Findings from the Italian Industry" ["Ocena wpływu publicznych kampanii informacyjnych i szkoleniowych na rzecz poprawy efektywności energetycznej: Ustalenia przemysłu włoskiego"]. Dostępne pod adresem: Energies | Free Full-Text | Evaluating the Impact of Public Information and Training Campaigns to Improve Energy Efficiency: Findings from the Italian Industry (mdpi.com) (data dostępu: 3.10.2023).
18 Evans, S., 2014, "If energy efficiency is so great, why aren't we doing more of it?" [Jeśli efektywność energetyczna jest tak wspaniała, dlaczego nie wdrażamy jej w większym stopniu?"]. Dostępne pod adresem: If energy efficiency is so great, why aren't we doing more of it? - Carbon Brief (data dostępu: 3.10.2023).
19 Saars, L., Meyer, J. i Madsen, M., 2023, Kurzstudie Energieefizienzma/nahmen in der Industrie - Marktnahe und wirtschaftliche Energieeinsparpotentiale in der Industrie [Zwięzłe badanie środków efektywności energetycznej w przemyśle - orientacja na rynek i ekonomiczny potencjał oszczędności energii w przemyśle]. Dostępne pod adresem: HSNR-Kurzstudie-EnEffPotentiale-Industrie-2023-03-31.pdf (deneff.org) (data dostępu: 3.10.2023).
20 Zgodnie z rozporządzeniem Komisji (UE) 2023/2831 z dnia 13 grudnia 2023 r. w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz.U. L, 2023/2831, 15.12.2023, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2023/2831/ oj).
21 W szczególności rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (tzw. ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych lub GBER) (Dz.U. L 187 z 26.6.2014, s. 1).
22 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).
23 Interreg Europe, 2019: Supporting energy renovation of private households through One-Stop Shops [Wspieranie termomodernizacji prywatnych gospodarstw domowych za pośrednictwem punktów kompleksowej obsługi]. Dostępne pod adresem: Policy brief on One-Stop-Shops.pdf (interregeurope.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
24 Interreg Europe, 2019 r. Supporting energy renovation of private households through One-Stop Shops [Wspieranie termomodernizacji prywatnych gospodarstw domowych za pośrednictwem punktów kompleksowej obsługi]. Dostępne pod adresem: Policy brief on One-Stop-Shops.pdf (interregeurope.eu) (data dostępu: 3.10.2023). JRC, 2021, "One-stop shops for residential building energy renovation in the EU" ["Punkty kompleksowej obsługi w zakresie renowacji energetycznej budynków mieszkalnych w UE"]. Dostępne pod adresem: JRC, 2021, One-stop shops for residential building energy renovation in the EU (data dostępu: 3.10.2023).
25 Ustanawiając punkt kompleksowej obsługi i wybierając preferowany model, państwa członkowskie powinny należycie uwzględnić swój obowiązek wynikający z art. 108 ust. 3 TFUE dotyczący zgłaszania przed ich wdrożeniem wszelkich środków wiążących się z pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, chyba że takie środki są objęte wyłączeniem grupowym.
26 Interreg Europe, 2019 r. Supporting energy renovation of private households through One-Stop Shops [Wspieranie termomodernizacji prywatnych gospodarstw domowych za pośrednictwem punktów kompleksowej obsługi]. Dostępne pod adresem: Policy brief on One-Stop-Shops.pdf (interregeurope.eu) (data dostępu: 3.10.2023). JRC, 2021, "One-stop shops for residential building energy renovation in the EU" ["Punkty kompleksowej obsługi w zakresie renowacji energetycznej budynków mieszkalnych w UE"]. Dostępne pod adresem: JRC, 2021, One-stop shops for residential building energy renovation in the EU (data dostępu: 3.10.2023).
28 UsersTCP, 2020, Hard-to-Reach Energy Users: A Literature Review [Użytkownicy energii, do których trudno jest dotrzeć: przegląd literatury]. Dostępny pod adresem: HTR-Task-Literature-Review_EBook.pdf (userstcp.org) (data dostępu: 3.10.2023).
29 Ustanawiając punkt kompleksowej obsługi i wybierając preferowany model, państwa członkowskie powinny należycie uwzględnić swój obowiązek wynikający z art. 108 ust. 3 TFUE dotyczący zgłaszania przed ich wdrożeniem wszelkich środków wiążących się z pomocą państwa w rozumieniu art. 107 ust. 1 TFUE, chyba że takie środki są objęte wyłączeniem grupowym.
30 Interreg Europe, 2019, Supporting energy renovation of private households through One-Stop Shops [Wspieranie termomodernizacji prywatnych gospodarstw domowych za pośrednictwem punktów kompleksowej obsługi]. Dostępne pod adresem: Policy brief on One-Stop-Shops.pdf (interregeurope.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
31 Energy Cities, 2020, "How to set up a one-stop-shop for integrated home energy renovation?" ["Jak stworzyć punkt kompleksowej obsługi w zakresie zintegrowanej renowacji energetycznej domów?"]. Dostępne pod adresem: How to set up a one-stop-shop for integrated home energy renovation? - Energy Cities (energy-cities.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
32 Della Valle, N. i Sareen, S., "Nudging and boosting for equity Towards a behavioural economics of energy justice" ["Impulsy i zachęty na rzecz sprawiedliwości. W kierunku ekonomii behawioralnej sprawiedliwości energetycznej"], ENERGY RESEARCH and SOCIAL SCIENCE, ISSN 2214-6296, 68, 2020, s. 101589, JRC125190, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC125190.
33 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz.U. L 119 z 4.5.2016, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2016/679/oj).
34 Creutzfeldt, N. Gill, C., Cornelis, M. i McPherson, R., 2021, Access to justice for vulnerable and energy poor consumer: Just energy? [Dostęp do wymiaru sprawiedliwości dla konsumentów znajdujących się w trudnej sytuacji i dotkniętych ubóstwem energetycznym: sprawiedliwa energia?] Hart Publishing, rozdział 4 Access to Justice for Vulnerable and Energy-Poor Consumers: Just Energy?: Naomi Creutzfeldt: Hart Publishing (bloomsbury.com) (data dostępu: 3.10.2023).
35 [proszę określić] Zob. art. ... dyrektywy 2013/11/UE.
36 BEUC, 2022, Alternative dispute resolution for consumers: Time to move up a gear [Alternatywne metody rozwiązywania sporów konsumenckich: czas zwiększyć tempo]. Dostępne pod adresem: beuc-x-2022-062_adr_position_paper.pdf (data dostępu: 3.10.2023).
37 BEUC, 2022, Alternative dispute resolution for consumers: Time to move up a gear [Alternatywne metody rozwiązywania sporów konsumenckich: czas zwiększyć tempo]. Dostępne pod adresem: beuc-x-2022-062_adr_position_paper.pdf (data dostępu: 3.10.2023).
38 Economidou, M. i Bertoldi, P., 2015, "Practices to overcome split incentives in the EU building stock" ["Praktyki mające na celu przezwyciężenie kwestii rozdziału zachęt w zasobach budowlanych UE"]. Dostępne pod adresem: Practices to overcome split incentives in the EU building stock (eceee.org) (data dostępu: 3.10.2023).
39 Economidou, M. i Serrenho, T., 2019, "Assessment of progress made by Member States in relation to Article 19(1) of the Directive 2012/27/EU - Actions taken to remove barrier of split incentives and boost green procurement" ["Ocena postępów poczynionych przez państwa członkowskie w odniesieniu do art. 19 ust. 1 dyrektywy 2012/27/UE - działania podjęte w celu usunięcia bariery w postaci rozdziału zachęt oraz pobudzenia zielonych zamówień publicznych"] Dostępne pod adresem: Assessment of progress made by Member States in relation to Article 19(1) of the Directive 2012/27/EU - Urząd Publikacji UE (europa.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
40 Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2023/2831.
41 W szczególności rozporządzenie Komisji (UE) nr 651/2014 z dnia 17 czerwca 2014 r. uznające niektóre rodzaje pomocy za zgodne z rynkiem wewnętrznym w zastosowaniu art. 107 i 108 Traktatu (ogólne rozporządzenie w sprawie wyłączeń grupowych), zwłaszcza art. 38b.
42 "Guidance on State aid for energy efficiency measures in buildings is provided in the Guiding Template: Energy efficiency in buildings" ["Wytyczne dotyczące pomocy państwa na środki w zakresie efektywności energetycznej w budynkach wskazanych w szablonie ze wskazówkami: efektywność energetyczna budynków"] (dostępne pod adresem https://competition-policy.ec.europa.eu/document/ download/f38dcd94-689e-4de9-9747-765126f49438_en?filename=template_RRF_energy_efficiency_in_buildings_04042023.pdf). Szablon ze wskazówkami zawiera informacje zarówno na temat sytuacji, w których środki wspierające inwestycje w zakresie efektywności energetycznej budynków mogą nie wiązać się z pomocą państwa, jak i na temat odpowiednich podstaw prawnych dla zgodności pomocy państwa.
43 Dyrektywa 2003/87/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 13 października 2003 r. ustanawiająca system handlu przydziałami emisji gazów cieplarnianych we Wspólnocie oraz zmieniająca dyrektywę Rady 96/61/WE (Dz.U. L 275 z 25.10.2003, s. 32, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2003/87/oj).
44 Eurofound, 2021, Distributional impacts of climate policies in Europe [Efekty dystrybucyjne polityki klimatycznej w Europie]. Dostępne pod adresem: Distributional impacts of climate policies in Europe | Europejska Fundacja na rzecz Poprawy Warunków Życia i Pracy (euro- pa.eu) (data dostępu: 3.10.2023); Vandyck, T., Della Valle, N., Temursho, U. o Weitzel, M., "EU climate action through an energy poverty lens" [Działania UE na rzecz klimatu przez pryzmat ubóstwa energetycznego], SCIENTIFIC REPORTS, ISSN 2045-2322, 13 (1), 2023, s. 6040, JRC130057, https://publications.jrc.ec.europa.eu/repository/handle/JRC130057.
45 Komisja Europejska [COM(2022) 494]: Komunikat Komisji do Parlamentu Europejskiego, Rady, Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego i Komitetu Regionów "Lepsza ocena skutków dystrybucyjnych polityki państw członkowskich".
46 OECD, 2021, "Managing the Distributional Effects of Environmental and Climate Policies: The Narrow Path for a Triple Dividend" ["Zarządzanie efektami dystrybucyjnymi polityki ochrony środowiska i klimatu: wąska ścieżka dla potrójnej dywidendy"]. Dostępne pod adresem: https://one.oecd.org/document/ENV/WKP(2021)20/En/pdf (data dostępu: 3.10.2023).
47 Zalecenie Komisji z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie transpozycji art. 30 dyrektywy (UE) 2023/1791 w sprawie efektywności energetycznej ("przekształcona dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej") dotyczącego krajowych funduszy efektywności energetycznej, wsparcia finansowego i technicznego (Dz.U. C, C/2023/1553 z 19.12.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1553/ oj).
48 Zalecenie Komisji z dnia 12 grudnia 2023 r. w sprawie transpozycji art. 30 dyrektywy (UE) 2023/1791 w sprawie efektywności energetycznej ("przekształcona dyrektywa w sprawie efektywności energetycznej") dotyczącego krajowych funduszy efektywności energetycznej, wsparcia finansowego i technicznego (Dz.U. C, C/2023/1553 z 19.12.2023, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/C/2023/1553/ oj).
49 Więcej informacji na ten temat: Komisja Europejska, 2022, The evolution of financing practices for energy efficiency in buildings, SME's and in industry: final report [Zmiany w zakresie praktyk finansowania efektywności energetycznej w budynkach, MŚP i przemyśle: sprawozdanie końcowe]. Dostępne pod adresem: Report on the évolution of financing practices for energy efficiency in buildings, SME's and in industry - Urząd Publikacji UE (europa.eu) (data dostępu: 3.10.2023).
50 Sunderland, L. i Gibb, D., 2022, "Taking the burn out of heating for low-income households" ["Ograniczenie kosztów ogrzewania dla gospodarstw domowych o niskich dochodach"]. Dostępne pod adresem: Taking the burn out of heating for low-income households - Regulatory Assistance Project (raponline.org) (data dostępu: 3.10.2023).
51 Oliveras, L. i in., 2021,: "Energy poverty and health: Trends in the European Union before and during the economic crisis, 2007-2016" ["Ubóstwo energetyczne i zdrowie: tendencje w Unii Europejskiej przed kryzysem gospodarczym i w jego trakcie, 2007-2016"]. Dostępne pod adresem: Energy poverty and health: Trends in the European Union before and during the economic crisis, 2007-2016 - ScienceDirect (data dostępu: 3.10.2023); Murauskaite-Bull, I., Feenstra, M., Creusen, A., Koukoufikis, G., Della Valle, N., Shortall, R. i Stojilovska, A., Gender and Energy: The effects of the energy transition on women [Płeć a energia: wpływ transformacji energetycznej na kobiety], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023, doi:10.2760/511412, JRC132744.
52 Neutralność wydatków mieszkaniowych jest pojęciem stosowanym zarówno przez sektor mieszkalnictwa socjalnego, jak i przez organizacje reprezentujące najemców, oznaczającym, że całkowity koszt mieszkania (w tym czynsz/kredyt hipoteczny, rachunki za energię i inne rachunki) nie wzrośnie po renowacji. Oszczędności na rachunkach za energię można wykorzystać do zwrotu części inwestycji początkowych w środki w zakresie efektywności energetycznej, na przykład poprzez podwyższenie czynszu, ale tylko do tego stopnia, że całkowity koszt mieszkaniowy jest taki sam jak przed renowacją. Więcej informacji można znaleźć na stronie Międzynarodowego Związku Lokatorów oraz na portalu Housing Europe (data dostępu: 8.3.2023).