a także mając na uwadze, co następuje:(1) Dyrektywą Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE 1 wprowadzono wymóg osiągnięcia głównego celu, jakim jest uzyskanie na poziomie Unii co najmniej 32,5 % oszczędności energii do 2030 r.
(2) Dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1791 2 przyjęto 13 września 2023 r. Za jej pomocą przekształcono dyrektywę 2012/27/UE, pozostawiając niektóre z jej przepisów bez zmian i wprowadzając jednocześnie pewne nowe wymogi. W szczególności znacząco podniesiono poziom ambicji na 2030 r. w zakresie efektywności energetycznej, w tym odnośnie do usług energetycznych.
(3) Dyrektywa (UE) 2023/1791 wspiera rozwój usług energetycznych, a w szczególności upowszechnianie umów o poprawę efektywności energetycznej. W przypadku umowy o poprawę efektywności energetycznej dostawca usług gwarantuje oszczędności energii, które mają zostać osiągnięte w okresie umownym, natomiast beneficjent usługi energetycznej nie ponosi kosztów inwestycji, wykorzystując część finansowej wartości oszczędności energii na to, by w całości lub częściowo spłacić inwestycję. W ten sposób takie umowy budują zaufanie na rynku do inwestycji w efektywność energetyczną przez zapewnienie ich skuteczności. Może to pomóc przyciągnąć kapitał prywatny, który ma kluczowe znaczenie dla zwiększenia wskaźników renowacji budynków, stymulowania efektywności energetycznej w przemyśle, podnoszenia wiedzy fachowej na rynku i tworzenia innowacyjnych modeli biznesowych.
(4) Państwa członkowskie mają wprowadzić w życie przepisy ustawowe, wykonawcze i administracyjne transponujące art. 29 dyrektywy (UE) 2023/1791 do dnia 11 października 2025 r. Pełna transpozycja i skuteczne wdrożenie przekształconej dyrektywy w sprawie efektywności energetycznej są konieczne, jeżeli UE ma osiągnąć cele w zakresie efektywności energetycznej na 2030 r.
(5) Państwa członkowskie mogą według własnego uznania wybrać taki sposób transpozycji i wdrożenia wymogów dotyczących usług energetycznych, jaki najlepiej odpowiada ich warunkom krajowym. W tym kontekście zaleca się spójną interpretację odpowiednich przepisów dyrektywy (UE) 2023/1791, która to interpretacja przyczyniłaby się do jednakowego rozumienia tej dyrektywy we wszystkich państwach członkowskich podczas przygotowywania środków transpozycji,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ZALECENIE:
1 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady 2012/27/UE z dnia 25 października 2012 r. w sprawie efektywności energetycznej, zmiany dyrektyw 2009/125/WE i 2010/30/UE oraz uchylenia dyrektyw 2004/8/WE i 2006/32/WE (Dz.U. L 315 z 14.11.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2012/27/oj).
5 Brak przejrzystości rynku jest ogólnie postrzegany jako jedna z głównych przeszkód w rozwoju usług energetycznych we wszystkich państwach członkowskich. W badaniu przeprowadzonym w ramach projektu UE QualitEE w 2019 r. 55 % respondentów wskazało złożoność koncepcji, a także brak informacji, jako główne bariery uniemożliwiające klientom korzystanie z umów o poprawę efektywności energetycznej. Wyniki są podobne w przypadku rynku dostaw energii, w odniesieniu do którego 52 % respondentów stwierdziło, że brak informacji stanowi główną barierę dla rozwoju rynku (QualitEE-Project, Driving Investment in Energy Efficiency Services Through Quality Assurance [Promowanie inwestycji w usługi w zakresie efektywności energetycznej poprzez zapewnienie jakości], sprawozdanie końcowe, grudzień 2020 r.). Ankieta obejmuje wyniki z następujących państw: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Francja, Niemcy, Grecja, Włochy, Łotwa, Niderlandy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo.
6 Bleyl J. W. i in., 2014a: ESCo Project and Market Development: A Role for "Facilitators" to Play, Including national perspectives of Task 16 experts [Projekt ESCo i rozwój rynku: rola "koordynatorów", w tym krajowe perspektywy ekspertów w ramach zadania 16], IEA DSM, zadanie 16.
8 Znaczenie łatwego dostępu do usług ułatwiających rozwój rynków usług energetycznych potwierdzają doświadczenia kilku państw UE (np. Austrii, Czech, Niemiec, Słowenii i Hiszpanii). Obecnie to głównie agencje energetyczne na szczeblu regionalnym, lokalnym i krajowym pełnią rolę koordynatorów, wraz z małymi punktami doradczymi ds. efektywności energetycznej, przedsiębiorstwami audytu energetycznego lub niektórymi doradcami prawnymi, którzy oferują część swoich usług we współpracy z doświadczonymi konsultantami ds. usług energetycznych.
10 W ramach programu ELENA wykazano, że dotacje na pomoc techniczną na usługi ułatwiające są dobrym sposobem na przezwyciężenie przeszkód w opracowywaniu projektów, które to przeszkody są szczególnie istotne na etapie przedinwestycyjnym. Zaleca się zatem odtworzenie przez państwa członkowskie podejścia przyjętego w programie ELENA. Szczegółowe wytyczne dotyczące instrumentów finansowych i pomocy technicznej, które mają być zapewniane przez państwa członkowskie, zawarto w zaleceniu w sprawie art. 30 (https://eur-lex.europa.eu/legal-content/PL/TXT/?uri=CELEX:32023H01553).
11 oraz 5) w sprawie roli organów publicznych związanej z pobudzaniem rynków usług energetycznych w państwach członkowskich.
12 Najistotniejsze normy dotyczące zapewnienia jakości i kwalifikacji usług energetycznych i dostawców usług energetycznych są następujące: EN 17669:2022 (Umowy o poprawę efektywności energetycznej - Minimalne wymagania); IPMVP (Międzynarodowy protokół pomiaru i weryfikacji efektywności) oraz ISO 50046 (pomiar i weryfikacja oszczędności energii); EN 16247-1 i ISO 50002 (normy jakości audytu energetycznego).
13 Z badania przeprowadzonego w ramach projektu QualitEE w 2019 r. wynika, że 55 % zainteresowanych stron uważa brak zaufania do sektora dostawców usług w zakresie efektywności energetycznej za główną przeszkodę w praktycznym stosowaniu umów o poprawę efektywności energetycznej. Z tego samego badania wynika, że większość respondentów jest zdania, iż więcej informacji i wyższa jakość usług potencjalnie zwiększyłyby zaufanie klientów, a w konsekwencji zwiększyłyby popyt. Zainteresowane strony, które wzięły udział w badaniu, poparły pomysł opracowania i wdrożenia systemów zapewniania jakości w celu przezwyciężenia oczywistego braku zaufania do dostawców usług w połączeniu z niskim popytem ze strony klientów. (QualitEE-Project, Driving Investment in Energy Efficiency Services Through Quality Assurance [Promowanie inwestycji w usługi w zakresie efektywności energetycznej poprzez zapewnienie jakości], sprawozdanie końcowe, grudzień 2020 r.) Ankieta obejmuje wyniki z następujących państw: Austria, Belgia, Bułgaria, Czechy, Francja, Niemcy, Grecja, Włochy, Łotwa, Niderlandy, Portugalia, Słowacja, Słowenia, Hiszpania i Zjednoczone Królestwo.
15 Opracowanie kryteriów jakości usług energetycznych może opierać się na szeroko zakrojonych podstawach, które zostały już opracowane w ramach różnych projektów UE, takich jak QualitEE, Guidelines for European Technical Quality criteria for Energy Efficiency Services [Wytyczne dotyczące europejskich technicznych kryteriów jakości usług w zakresie efektywności energetycznej], marzec 2020 r., https://qualitee.eu/ publications/guidelines-of-european-quality-criteria/.
16 Szczegółowy opis terminu "instytucje publiczne" zawarto w wytycznych dotyczących art. 5.
19 Nie istnieje dokładna minimalna wartość umowna dla usług energetycznych związanych z efektywnością. W szczególności w przypadku umów o poprawę efektywności energetycznej notuje się niekiedy minimalny zakres od 300 000 do 500 000 EUR. Wartość umowna stanowi ogólną sumę wynagrodzeń dla dostawcy usług energetycznych w całym okresie obowiązywania umowy, a zatem zależy od kwoty rocznej płatności z jednej strony, a okresu obowiązywania umowy z drugiej strony. Do pewnego stopnia minimalną wartość umowy można wyprowadzić z bieżącego całkowitego rachunku za energię klienta, w przypadku którego wielokrotnie podaje się kwoty wynoszące co najmniej 200 000-300 000 EUR.
20 Typowe postanowienia umowne obowiązują przez okres od 7 do 15 lat. W indywidualnych przypadkach realizowano już jednak projekty o znacznie dłuższym okresie obowiązywania umowy do 30 lat, w szczególności w związku z projektami gruntownej renowacji.
21 W umowach o poprawę efektywności energetycznej najważniejszym kryterium efektywności jest osiągnięta oszczędność energii.
22 Istnieje kilka przykładów, w których dostępne metody monitorowania i weryfikacji mogą być trudne do zastosowania lub bardzo kosztowne w porównaniu z ogólną kwotą umowną, na przykład projekty renowacji w bardzo złożonych budynkach (np. szpitalach) lub projekty, w których wykorzystanie po renowacji znacznie różni się od tego przed renowacją. Nie istnieje jednak ogólna zasada dotycząca tej oceny, w związku z czym ocena poszczególnych przypadków powinna być przeprowadzana przez wykwalifikowanego eksperta.
23 Istnieje jednak kilka przykładów zastosowania usług energetycznych związanych z efektywnością w odniesieniu do gruntownych renowacji, przy czym w niektórych przypadkach wykorzystano również subsydia inwestycyjne (por. projekt REFINE, sprawozdanie końcowe, czerwiec 2023 r., s. 29 i nast., https://refineproject.eu/refine-publications/).
24 Implementing Energy Efficiency projects via Energy Performance Contracting with support from ERDF financial instruments in Poland [Realizacja projektów w zakresie efektywności energetycznej za pośrednictwem umów o poprawę efektywności energetycznej przy wsparciu z instrumentów finansowych w ramach EFRR w Polsce], https://www.fi-compass.eu/sites/default/files/publications/ EPC_ERDF_Factsheet_RTW.pdf/.
26 Bardziej szczegółowa prezentacja znaczenia wytycznych Eurostatu znajduje się w sekcji 4.2.3, w której wymieniono również najważniejsze źródła.
30 Europejskie Centrum Doradztwa Inwestycyjnego (we współpracy z Eurostatem), A Guide to the Statistical Treatment of Energy Performance Contracts [Przewodnik po danych statystycznych dotyczących umów o poprawę efektywności energetycznej], maj 2018 r.
31 Poniżej przedstawiono dwa przykłady możliwych podejść: Według Eurostatu w przypadku księgowania pozabilansowego wynagrodzenie dostawcy usług energetycznych musi być uzależnione od osiągniętych oszczędności energii, a tym samym elastyczne. Nie oznacza to jednak, że podział wynagrodzenia na stałą część dotyczącą nakładów inwestycyjnych wraz z elastyczną częścią dotyczącą kosztów operacyjnych jest niemożliwy, o ile jednocześnie gwarantuje się, że dostawca usług energetycznych w pełni rekompensuje odbiorcy niedostateczną wydajność, ponieważ w ten sposób nadal zapewnia się przeniesienie własności ekonomicznej na dostawcę usług energetycznych. Ponadto wymóg, zgodnie z którym dostawca usług energetycznych musi przeprowadzić długoterminową konserwację i naprawę inwestycji, zapewnia pełne przeniesienie własności ekonomicznej. Nie wyklucza to jednak, że część powiązanych kosztów jest rekompensowana w ramach stałej części wynagrodzenia dotyczącej nakładów inwestycyjnych.
32 Saviuc, I., Lopez, C., Puskas, A., Rollert, K. i Bertoldi, P., 2022, Explicit Demand Response for small end-users and independent aggregators [Wyraźna reakcja popytu względem małych użytkowników końcowych i niezależnych agregatorów], EUR 31190 EN, Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, ISBN 978-92-76-55850-7, doi:10.2760/625919, JRC129745.
33 Przykłady projektów finansowanych z programu LIFE: INEXXs (innowacyjne modele usług w zakresie efektywności energetycznej na rzecz integracji sektorowej poprzez łańcuch bloków - opracowanie wczesnej koncepcji łączenia wirtualnych elektrowni z usługami ESCO); BungEES (opracowanie zintegrowanego pakietu inteligentnych usług w zakresie efektywności energetycznej).
34 Najnowsza unijna ocena rynków umów o poprawę efektywności energetycznej w państwach członkowskich pokazuje bardzo niejednorodny obraz najważniejszych barier utrudniających absorpcję przez rynek, a także ujawniła pewne dość zaskakujące bariery dla rynków usług energetycznych w całej Europie. Na przykład za główne bariery w świadczeniu usług energetycznych uznano systemy dotacji, jeżeli nie zostały one odpowiednio skonstruowane. W szczególności zgłoszono to w odniesieniu do wykorzystania dotacji w ramach RRP, w przypadku których rosnąca dostępność dotacji konkuruje z umowami o poprawę efektywności energetycznej, por. Moles-Grueso, S., Bertoldi, P. i Boza-Kiss, B., Energy Performance Contracting in the EU - 2020-2021 [Umowy o poprawę efektywności energetycznej w UE - 2020-2021 ], Urząd Publikacji Unii Europejskiej, Luksemburg, 2023, doi:10.2760/751957, JRC133984.
35 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2018/1999 z dnia 11 grudnia 2018 r. w sprawie zarządzania unią energetyczną i działaniami w dziedzinie klimatu, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 663/2009 i (WE) nr 715/2009, dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 94/22/WE, 98/70/WE, 2009/31/WE, 2009/73/WE, 2010/31/UE, 2012/27/UE i 2013/30/UE, dyrektyw Rady 2009/119/WE i (UE) 2015/652 oraz uchylenia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 525/2013 (Dz.U. L 328 z 21.12.2018, s. 1, ELI: https://eur-lex.europa.eu/eli/reg/2018/1999/oj).