Rozporządzenie wykonawcze 2024/2473 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/661

ROZPORZĄDZENIE WYKONAWCZE KOMISJI (UE) 2024/2473
z dnia 19 września 2024 r.
ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/661
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 z dnia 7 lutego 2024 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych, zmieniające dyrektywę (UE) 2019/1937 i uchylające rozporządzenie (UE) nr 517/2014 1 , w szczególności jego art. 20 ust. 6,

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) W rozporządzeniu (UE) 2024/573 przewidziano elektroniczny system zarządzania systemem kontyngentów, wymogów w zakresie wydawania licencji na przywóz i wywóz oraz obowiązków w zakresie sprawozdawczości dotyczącej fluorowanych gazów cieplarnianych ("portal fluorowanych gazów cieplarnianych").

(2) W celu zapewnienia sprawnego funkcjonowania portalu fluorowanych gazów cieplarnianych oraz wdrożenia niezbędnych kontroli celnych i kontroli w zakresie nadzoru rynku ważne jest określenie wymogów dla przedsiębiorstw, które muszą posiadać ważną rejestrację w portalu przed rozpoczęciem określonych działań. Komisja powinna mieć możliwość zwrócenia się do przedsiębiorstw o dodatkowe informacje w celu zapewnienia dokładności i kompletności informacji zawartych w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych.

(3) Aby zapewnić skuteczne wdrożenie systemu kontyngentów i wydawania licencji, uniknąć zakłóceń systemu kontyngentów oraz zapobiec obchodzeniu i nadużywaniu obowiązujących przepisów, przedsiębiorstwa powinny być zobowiązane do przekazywania określonych informacji, w tym informacji na temat swojej lokalizacji, działalności gospodarczej oraz statusu prawnego i finansowego.

(4) Zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2024/573 portal fluorowanych gazów cieplarnianych ma zostać połączony z unijnym środowiskiem jednego okienka w dziedzinie ceł za pośrednictwem unijnego systemu jednego okienka w dziedzinie ceł służącego do wymiany świadectw (EU CSW-CERTEX). Przedsiębiorstwa powinny zatem przekazywać określone informacje, aby umożliwić kontrole celne przewidziane w tym rozporządzeniu.

(5) Przedsiębiorstwa mające siedzibę poza Unią, które wnioskują o przydział kontyngentów, wykorzystują lub przenoszą kontyngent lub upoważniają inne przedsiębiorstwa do wykorzystania kontyngentu lub otrzymują takie upoważnienie na własny użytek lub w celu przekazania tego upoważnienia innym zarejestrowanym przedsiębiorstwom, są zobowiązane na mocy rozporządzenia (UE) 2024/573 do wyznaczenia wyłącznego przedstawiciela mającego siedzibę w Unii i powinny być zobowiązane do przekazywania określonych informacji na temat wyłącznego przedstawiciela.

(6) Ze względu na specyficzne cechy swojej działalności audytorzy, którzy weryfikują sprawozdania przedłożone przez przedsiębiorstwa zgodnie z art. 19 ust. 3 i art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/573, powinni być zobowiązani do przekazywania konkretnych informacji do celów rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych.

(7) Aby umożliwić sprawne funkcjonowanie portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, przeprowadzanie kontroli oraz prawidłowe wdrożenie systemu kontyngentów, przedsiębiorstwa powinny zapewnić, aby przekazywane przez nie informacje były kompletne, dokładne i aktualne.

(8) Biorąc pod uwagę krajowe przepisy ustawowe i wykonawcze regulujące tworzenie i funkcjonowanie przedsiębiorstw, Komisja potrzebuje wsparcia ze strony państw członkowskich, aby ocenić kompletność i dokładność informacji przekazywanych przez przedsiębiorstwa do celów rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych. Państwa członkowskie powinny zatem być zobowiązane do współpracy i wymiany informacji z Komisją w tym celu.

(9) W rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2019/661 2  ustanowiono przepisy zapewniające sprawne działanie elektronicznego rejestru kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów, ustanowionego rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 3 . Ponieważ rozporządzenie (UE) 2024/573 zastąpiło rozporządzenie (UE) nr 517/2014, należy również zastąpić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/661.

(10) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią komitetu do spraw fluorowanych gazów cieplarnianych,

PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE:

Artykuł  1

Definicje

Do celów niniejszego rozporządzenia stosuje się następujące definicje:

a)
"beneficjent rzeczywisty" oznacza beneficjenta rzeczywistego zdefiniowanego w art. 3 pkt 6 dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 4 ;
b)
"fizyczny adres" oznacza fizyczny adres stałej siedziby zdefiniowanej w art. 5 pkt 32 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 5 .
Artykuł  2

Wymogi informacyjne dotyczące rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych

1. 
Przedsiębiorstwa mające siedzibę w Unii, inne niż niezależni audytorzy, o których mowa w art. 19 ust. 3 i art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/573, przekazują Komisji następujące informacje do celów rejestracji w elektronicznym systemie zarządzania systemem kontyngentów, wymogów w zakresie wydawania licencji na przywóz i wywóz oraz obowiązków w zakresie sprawozdawczości dotyczącej fluorowanych gazów cieplarnianych ("portal fluorowanych gazów cieplarnianych"):
a)
nazwa i forma prawna przedsiębiorstwa w brzmieniu, w jakim pojawiają się one w odnośnych dokumentach urzędowych zgodnie z krajowymi przepisami i praktykami;
b)
fizyczny adres przedsiębiorstwa, w tym nazwa ulicy i numer budynku, kod pocztowy, nazwa miasta i państwa, wskazany w bazie danych dotyczącej podatków i unii celnej (VIES) oraz w bazie danych Rejestracji i Identyfikacji Przedsiębiorców (EORI);
c)
numer telefonu przedsiębiorstwa, w tym międzynarodowy numer kierunkowy;
d)
numer VAT przedsiębiorstwa;
e)
numer EORI przedsiębiorstwa, w stosownych przypadkach;
f)
imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów, która spełnia następujące warunki, oraz jej indywidualny adres e-mail używany do celów zawodowych, zawierający, w stosownych przypadkach, wyraźne powiązanie z nazwą przedsiębiorstwa:
(i)
osoba ta jest beneficjentem rzeczywistym przedsiębiorstwa lub jest zatrudniona przez przedsiębiorstwo;
(ii)
osoba ta jest upoważniona do wykonywania w imieniu przedsiębiorstwa wszystkich obowiązków i podejmowania wszystkich stosownych działań związanych z portalem fluorowanych gazów cieplarnianych w sposób prawnie wiążący dla przedsiębiorstwa;
g)
opis działalności gospodarczej przedsiębiorstwa;
h)
pisemne potwierdzenie zamiaru rejestracji przedsiębiorstwa w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, opatrzone datą i podpisane przez beneficjenta rzeczywistego lub pracownika przedsiębiorstwa, który jest uprawniony do składania prawnie wiążących oświadczeń w imieniu przedsiębiorstwa;
i)
dane rachunku bankowego przedsiębiorstwa w Unii wykorzystywanego przez przedsiębiorstwo do prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzone za pomocą dokumentu opatrzonego pieczęcią i datą i podpisanego przez przedstawiciela banku lub oryginalnego urzędowego wyciągu bankowego dotyczącego tego rachunku bankowego w Unii, datowanego w ciągu ostatnich 3 miesięcy.
2. 
W celu zarejestrowania w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych przedsiębiorstwa mające siedzibę poza Unią, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela, o którym mowa w art. 18 ust. 1 rozporządzenia (UE) 2024/573, przekazują Komisji następujące informacje:
a)
nazwa i forma prawna przedsiębiorstwa oraz wyłącznego przedstawiciela w brzmieniu, w jakim pojawiają się one w odnośnych dokumentach urzędowych zgodnie z krajowymi przepisami i praktykami oraz dokument urzędowy, na którym pojawia się nazwa i forma prawna wraz z uwierzytelnionym tłumaczeniem tego dokumentu na język angielski; tłumaczenie uwierzytelnione jest opatrzone datą i zawiera imię i nazwisko tłumacza, pieczęć, podpis oraz oświadczenie, że tłumaczenie jest dokładne i kompletne;
b)
fizyczny adres przedsiębiorstwa i wyłącznego przedstawiciela, w tym nazwa ulicy i numer budynku, kod pocztowy, nazwa miasta i państwa;
c)
numer telefonu przedsiębiorstwa i wyłącznego przedstawiciela, w tym międzynarodowy numer kierunkowy;
d)
numer VAT wyłącznego przedstawiciela;
e)
dane rachunku bankowego wyłącznego przedstawiciela w Unii wykorzystywanego przez wyłącznego przedstawiciela do prowadzenia działalności gospodarczej, potwierdzone za pomocą dokumentu opatrzonego pieczęcią i datą i podpisanego przez przedstawiciela banku lub oryginalnego urzędowego wyciągu bankowego dotyczącego tego rachunku bankowego, datowanego w ciągu ostatnich 3 miesięcy;
f)
imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów przez wyłącznego przedstawiciela, która spełnia następujące warunki, oraz jej indywidualny adres e-mail używany do celów zawodowych, zawierający, w stosownych przypadkach, wyraźne powiązanie z nazwą przedsiębiorstwa:
(i)
osoba ta jest beneficjentem rzeczywistym wyłącznego przedstawiciela lub jest przez niego zatrudniona;
(ii)
osoba ta jest upoważniona przez przedsiębiorstwo i wyłącznego przedstawiciela do wykonywania w ich imieniu wszystkich obowiązków i podejmowania wszystkich stosownych działań związanych z portalem fluorowanych gazów cieplarnianych w sposób prawnie wiążący zarówno dla przedsiębiorstwa, jak i wyłącznego przedstawiciela;
g)
adres e-mail wyłącznego przedstawiciela;
h)
opis działalności gospodarczej przedsiębiorstwa;
i)
pisemne potwierdzenie zamiaru rejestracji przedsiębiorstwa w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, opatrzone datą i podpisane przez beneficjenta rzeczywistego lub pracownika przedsiębiorstwa, który jest uprawniony do składania prawnie wiążących oświadczeń w imieniu przedsiębiorstwa oraz przez beneficjenta rzeczywistego lub pracownika wyłącznego przedstawiciela, który jest uprawniony do składania prawnie wiążących oświadczeń w imieniu wyłącznego przedstawiciela;
j)
numer EORI przedsiębiorstwa, w stosownych przypadkach.
3. 
W celu zarejestrowania w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych niezależni audytorzy, o których mowa w art. 19 ust. 3 i art. 26 ust. 8 rozporządzenia (UE) 2024/573, przekazują Komisji następujące informacje:
a)
nazwa i forma prawna w brzmieniu, w jakim pojawiają się one w odnośnych dokumentach urzędowych zgodnie z krajowymi przepisami i praktykami;
b)
imię i nazwisko audytora (audytorów), który podpisuje sprawozdanie z weryfikacji, oraz indywidualny adres e-mail używany wyłącznie do celów zawodowych przez tę osobę;
c)
adres, w tym nazwa ulicy i numer budynku, kod pocztowy, nazwa miasta i państwa;
d)
numer telefonu, w tym międzynarodowy numer kierunkowy;
e)
imię i nazwisko osoby wyznaczonej do kontaktów oraz indywidualny adres e-mail używany wyłącznie do celów zawodowych przez tę osobę;
f)
dokumentacja potwierdzająca akredytację audytora zgodnie z art. 19 ust. 3 akapit drugi rozporządzenia (UE) 2024/573;
g)
wykaz państw członkowskich, w których audytor jest upoważniony do przeprowadzania audytu, o którym mowa w art. 19 ust. 3 akapit pierwszy lub art. 26 ust. 8 akapit pierwszy rozporządzenia (UE) 2024/573, stosownie do przypadku, a także języki, w których jest on upoważniony do przeprowadzenia tego audytu.
4. 
Aby kwalifikować się do złożenia deklaracji zgodnie z art. 17 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/573, importerzy i producenci, którzy nie są zarejestrowani w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, składają wniosek o rejestrację do dnia 1 lutego tego samego roku, w którym zostanie złożona deklaracja.
Artykuł  3

Dodatkowe wymogi informacyjne dotyczące rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych

1. 
Komisja może zwrócić się do przedsiębiorstwa o udzielenie informacji na temat tożsamości beneficjentów rzeczywistych przedsiębiorstwa oraz, w stosownych przypadkach, wyłącznego przedstawiciela przedsiębiorstwa, w tym informacji na temat rodzaju własności rzeczywistej oraz rodzaju i poziomu kontroli, do których wykonywania taki beneficjent jest uprawniony.
2. 
Komisja może, w przypadku gdy jest to uzasadnione po dokonaniu wstępnej oceny informacji przedstawionych zgodnie z art. 2 oraz, w stosownych przypadkach, z ust. 1 niniejszego artykułu, zażądać od przedsiębiorstwa przedstawienia następujących informacji:
a)
dodatkowych informacji lub dowodów potwierdzających dokładność i kompletność informacji przedstawionych zgodnie z art. 2 lub, w zależności od przypadku, z ust. 1 niniejszego artykułu w odniesieniu do przedsiębiorstwa lub wyłącznego przedstawiciela przedsiębiorstwa;
b)
planu biznesowego przedsiębiorstwa uwzględniającego przyszłą działalność oraz przeglądu wcześniejszej działalności gospodarczej;
c)
dokumentu potwierdzającego strukturę kierowniczą przedsiębiorstwa;
d)
informacji dotyczących statusu prawnego lub finansowego beneficjenta rzeczywistego przedsiębiorstwa lub wyłącznego przedstawiciela;
e)
informacji dotyczących wszelkich powiązań (np. prawnych, gospodarczych lub podatkowych) z innymi przedsiębiorstwami lub beneficjentami rzeczywistymi innych przedsiębiorstw, które złożyły wniosek o rejestrację lub są już zarejestrowane w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych;
f)
wszelkich informacji lub dowodów potwierdzających, że importer lub producent posiada doświadczenie w prowadzeniu działalności handlowej związanej z chemikaliami lub w obsłudze urządzeń chłodniczych, klimatyzacyjnych, pomp ciepła lub urządzeń ochrony przeciwpożarowej przez trzy kolejne lata;
g)
wszelkich informacji lub dowodów potwierdzających dokładność już podanego fizycznego adresu;
h)
wszelkich dodatkowych informacji lub dowodów potwierdzających dokładność już podanych informacji.
3. 
W stosownych przypadkach Komisja może zażądać, aby do wszelkich dodatkowych informacji lub dowodów potwierdzających, o które - zgodnie z ust. 2 - zwraca się do przedsiębiorstw, które wyznaczyły wyłącznego przedstawiciela, załączać ich uwierzytelnione tłumaczenie na język angielski.
4. 
Przedsiębiorstwa przedstawiają wszelkie informacje lub dowody wymagane na mocy niniejszego artykułu w ciągu 10 dni roboczych od daty złożenia wniosku lub w dłuższym terminie, na jaki Komisja może zgodzić się po rozpatrzeniu należycie uzasadnionego wniosku przedsiębiorstwa o przedłużenie terminu.
Artykuł  4

Obowiązek aktualizacji informacji

Przedsiębiorstwa zarejestrowane w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych zapewniają, by informacje przedstawione przez nie lub w ich imieniu na podstawie niniejszego rozporządzenia były aktualizowane oraz dostarczają Komisji aktualne informacje, gdy tylko informacje te ulegną zmianie lub przestaną być kompletne bądź dokładne.

Artykuł  5

Odmowa, zawieszenie i anulowanie rejestracji

1. 
Komisja może odmówić zatwierdzenia rejestracji przedsiębiorstwa w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych lub zawiesić rejestrację przedsiębiorstwa w każdym z następujących przypadków:
a)
jeżeli wymogi niniejszego rozporządzenia lub rozporządzenia (UE) 2024/573 w odniesieniu do tego przedsiębiorstwa nie są spełnione;
b)
jeżeli jakiekolwiek informacje lub dowody przedstawione na podstawie niniejszego rozporządzenia przez przedsiębiorstwo lub w jego imieniu są niedokładne lub niekompletne;
c)
jeżeli umyślnie dostarczono nieprawdziwe informacje.

Oprócz okoliczności, o których mowa w akapicie pierwszym, Komisja może zawiesić rejestrację przedsiębiorstwa w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, jeżeli istnieją dowody uchybień związanych z transakcjami w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, w tym jeżeli istnieją dowody na to, że przedsiębiorstwo nie odpowiada Komisji, właściwym organom państw członkowskich lub innym przedsiębiorstwom zarejestrowanym w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych na wnioski o udzielenie informacji.

Przedmiotowe przedsiębiorstwo oraz właściwy organ danego państwa członkowskiego są informowane za pośrednictwem portalu fluorowanych gazów cieplarnianych o przyczynach odmowy zatwierdzenia lub zawieszenia rejestracji.

2. 
W przypadku gdy rejestracja przedsiębiorstwa została zawieszona na mocy ust. 1, Komisja cofa zawieszenie i przywraca rejestrację, jeżeli wymogi niniejszego rozporządzenia lub rozporządzenia (UE) 2024/573, w stosownych przypadkach, dotyczące przedsiębiorstwa są znów przestrzegane lub, w stosownych przypadkach, informacje lub dowody przedstawione zgodnie z niniejszym rozporządzeniem przez przedsiębiorstwo lub w jego imieniu zostały zaktualizowane, tak że są dokładne i kompletne.
3. 
Komisja anuluje rejestrację przedsiębiorstw w przypadkach, gdy umyślnie przekazano fałszywe informacje lub jeżeli dane przedsiębiorstwo, po zawieszeniu jego rejestracji, nie dostarcza wymaganych informacji lub dowodów bądź nie aktualizuje informacji zgodnie z niniejszym rozporządzeniem. Przedmiotowe przedsiębiorstwo oraz właściwy organ danego państwa członkowskiego są informowane za pośrednictwem portalu fluorowanych gazów cieplarnianych o przyczynach anulowania rejestracji.

Komisja anuluje również rejestrację przedsiębiorstw na ich wniosek, w tym na wniosek wyłącznego przedstawiciela w przypadku przedsiębiorstw mających siedzibę poza Unią.

4. 
W przypadku gdy rejestracja przedsiębiorstw nie spełnia warunku określonego w art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/573 w odniesieniu do ich fizycznego adresu, Komisja zachowuje wyłącznie rejestrację przedsiębiorstwa zarejestrowanego w pierwszej kolejności - chyba że przedsiębiorstwo, które zarejestrowało się jako pierwsze, wskazało, że zachowane powinno zostać inne przedsiębiorstwo - i anuluje rejestrację pozostałych przedsiębiorstw.

W przypadku gdy wnioski o rejestrację przedsiębiorstw nie spełniają warunku określonego w art. 18 ust. 3 rozporządzenia (UE) 2024/573 w odniesieniu do ich fizycznego adresu, Komisja zatwierdza wyłącznie wniosek o rejestrację przedsiębiorstwa złożony w pierwszej kolejności - chyba że przedsiębiorstwo, które złożyło pierwszy wniosek, wskazało, że powinien zostać zatwierdzony inny wniosek o rejestrację.

5. 
W przypadku anulowania rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych wszelkie dostępne kontyngenty i upoważnienia stają się nieważne, a od momentu anulowania nie może być prowadzona żadna działalność, w odniesieniu do której wymagana była rejestracja na podstawie rozporządzenia (UE) 2024/573. Przedsiębiorstwo, w odniesieniu do którego anulowano rejestrację w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych, zapewnia wypełnienie obowiązków w zakresie składania sprawozdań na temat wcześniejszych działań, o których to obowiązkach mowa w art. 26 rozporządzenia (UE) 2024/573.
Artykuł  6

Wymiana informacji

Na żądanie państwa członkowskie współpracują i wymieniają informacje z Komisją, gdy jest to konieczne do oceny kompletności i dokładności informacji przedstawianych przez przedsiębiorstwa do celów rejestracji na mocy niniejszego rozporządzenia.

Artykuł  7

Przetwarzanie danych osobowych

1. 
Odnoszące się do przedsiębiorstwa dane osobowe przetwarzane w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych mogą być przechowywane przez okres maksymalnie pięciu lat po anulowaniu rejestracji zgodnie z art. 5 ust. 3.
2. 
Komisja, przy użyciu środków technicznych, zapewnia usuwanie danych osobowych zgodnie z ust. 1.
Artykuł  8

Uchylenie rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/661

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/661 traci moc.

Odesłania do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2019/661 należy traktować jako odesłania do niniejszego rozporządzenia i odczytuje się je zgodnie z tabelą korelacji zawartą w załączniku.

Artykuł  9

Wejście w życie

Niniejsze rozporządzenie wchodzi w życie dwudziestego dnia po jego opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Niniejsze rozporządzenie wiąże w całości i jest bezpośrednio stosowane we wszystkich państwach członkowskich.

Sporządzono w Brukseli dnia 19 września 2024 r.

ZAŁĄCZNIK

Tabela korelacji

Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2019/661 Niniejsze rozporządzenie
Artykuł 1 -
Artykuł 2 Artykuł 1
Artykuł 3 Artykuł 2
Artykuł 4 Artykuł 3
Artykuł 5 Artykuł 4
Artykuł 6 Artykuł 5
Artykuł 7 -
Artykuł 8 Artykuł 6
Artykuł 9 Artykuł 7
Artykuł 10 Artykuł 9
1 Dz.U. L, 2024/573, 20.2.2024, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2024/573/oj.
2 Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/661 z dnia 25 kwietnia 2019 r. zapewniające sprawne działanie elektronicznego rejestru kontyngentów na wprowadzanie do obrotu wodorofluorowęglowodorów (Dz.U. L 112 z 26.4.2019, s. 11, ELI: http://data. europa.eu/eli/reg_impl/2019/661/oj).
3 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 517/2014 z dnia 16 kwietnia 2014 r. w sprawie fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylenia rozporządzenia (WE) nr 842/2006 (Dz.U. L 150 z 20.5.2014, s. 195, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2014/ 517/oj).
4 Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2015/849 z dnia 20 maja 2015 r. w sprawie zapobiegania wykorzystywaniu systemu finansowego do prania pieniędzy lub finansowania terroryzmu, zmieniająca rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 648/2012 i uchylająca dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2005/60/WE oraz dyrektywę Komisji 2006/70/WE (Dz.U. L 141 z 5.6.2015, s. 73, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/2015/849/oj).
5 Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiające unijny kodeks celny (Dz.U. L 269 z 10.10.2013, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2013/952/oj).

Zmiany w prawie

ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Nowy urlop dla rodziców wcześniaków coraz bliżej - rząd przyjął projekt ustawy

Rada Ministrów przyjęła we wtorek przygotowany w Ministerstwie Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej projekt ustawy wprowadzający nowe uprawnienie – uzupełniający urlop macierzyński dla rodziców wcześniaków i rodziców dzieci urodzonych w terminie, ale wymagających dłuższej hospitalizacji po urodzeniu. Wymiar uzupełniającego urlopu macierzyńskiego będzie wynosił odpowiednio do 8 albo do 15 tygodni.

Grażyna J. Leśniak 29.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2473

Rodzaj: Rozporządzenie
Tytuł: Rozporządzenie wykonawcze 2024/2473 ustanawiające zasady stosowania rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2024/573 w odniesieniu do rejestracji w portalu fluorowanych gazów cieplarnianych i uchylające rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2019/661
Data aktu: 19/09/2024
Data ogłoszenia: 20/09/2024
Data wejścia w życie: 10/10/2024