Decyzja wykonawcza 2024/2402 nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012

DECYZJA WYKONAWCZA KOMISJI (UE) 2024/2402
z dnia 12 września 2024 r.
nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
(Tekst mający znaczenie dla EOG)

KOMISJA EUROPEJSKA,

uwzględniając Traktat o funkcjonowaniu Unii Europejskiej,

uwzględniając rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 z dnia 22 maja 2012 r. w sprawie udostępniania na rynku i stosowania produktów biobójczych 1 , w szczególności jego art. 14 ust. 4 akapit pierwszy lit. b),

a także mając na uwadze, co następuje:

(1) Fluorek sulfurylu został włączony do załącznika I do dyrektywy 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady 2  jako substancja czynna przeznaczona do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18. Na podstawie art. 86 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 uznano go zatem za zatwierdzony do dnia 31 grudnia 2018 r. do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 i do dnia 30 czerwca 2021 r. do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 18 na mocy tego rozporządzenia, z zastrzeżeniem wymogów określonych w załączniku I do dyrektywy 98/8/WE.

(2) W dniu 28 czerwca 2017 r. złożono, zgodnie z art. 13 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012, wnioski dotyczące odnowienia zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 ("wnioski"). Wnioski te zostały poddane ocenie przez właściwy organ Szwecji ("właściwy organ oceniający").

(3) W dniu 14 lutego 2018 r. właściwy organ oceniający poinformował Komisję o swojej decyzji podjętej na podstawie art. 14 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w sprawie konieczności przeprowadzenia pełnej oceny wniosków. Zgodnie z art. 14 ust. 2 tego rozporządzenia, w przypadku gdy właściwy organ oceniający uzna, że konieczna jest pełna ocena wniosku, ocenę należy przeprowadzić zgodnie z art. 8 ust. 1, 2 i 3 tego rozporządzenia.

(4) Na mocy decyzji wykonawczej Komisji (UE) 2018/1479 3  ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 została przedłużona do dnia 30 czerwca 2021 r., aby zapewnić wystarczającą ilość czasu na rozpatrzenie wniosku. Decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2021/713 4  dalej przedłużono ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 do dnia 31 grudnia 2023 r. Ważność ta została ponownie przedłużona decyzją wykonawczą Komisji (UE) 2023/2101 5  do dnia 31 grudnia 2024 r.

(5) W dniu 12 grudnia 2022 r. właściwy organ oceniający przedstawił Europejskiej Agencji Chemikaliów ("Agencja") zalecenia w sprawie odnowienia zatwierdzenia fluorku sulfurylu.

(6) Zgodnie z art. 14 ust. 3 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w dniu 13 września 2023 r. Agencja przyjęła opinie 6 ,7  opracowane przez Komitet ds. Produktów Biobójczych, uwzględniając wnioski właściwego organu oceniającego.

(7) W swoich opiniach Agencja stwierdziła, że informacje przedstawione we wnioskach nie są wystarczające do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria określone w art. 5 ust. 1 lit. c) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do działania szkodliwego na rozrodczość oraz w art. 5 ust. 1 lit. d) tego rozporządzenia w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u ludzi. Ponadto informacje przedstawione we wnioskach nie były wystarczające do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia warunek uznania go za substancję kwalifikującą się do zastąpienia określony w art. 10 ust. 1 lit. e) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u organizmów innych niż zwalczane.

(8) Na podstawie art. 8 ust. 2 i art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012 właściwy organ oceniający zwrócił się do wnioskodawcy o dostarczenie wystarczających danych umożliwiających ustalenie, czy fluorek sulfu- rylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012. Wnioskodawca nie przedstawił jednak wymaganych informacji i danych w terminie wyznaczonym przez właściwy organ oceniający. W związku z tym nie zachowano zgodności z art. 6 ust. 2 akapit drugi rozporządzenia (UE) nr 528/2012, co uniemożliwia ustalenie, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) tego rozporządzenia, a co za tym idzie, nie jest możliwe ustalenie, czy fluorek sulfurylu może spełniać warunki określone w art. 5 tego rozporządzenia.

(9) Ponieważ wnioskodawca nie przedłożył wymaganych informacji i danych, o które zwrócił się właściwy organ oceniający w terminie wyznaczonym w odniesieniu do art. 5 ust. 1 lit. d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, dotyczących właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u ludzi, właściwy organ oceniający nie zwrócił się już o przekazanie danych niezbędnych do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia warunek uznania go za substancję kwalifikującą się do zastąpienia określony w art. 10 ust. 1 lit. e) tego rozporządzenia w odniesieniu do właściwości zaburzających funkcjonowanie układu hormonalnego, które mogą powodować niepożądane skutki u organizmów innych niż zwalczane.

(10) Ponadto ze względu na brak informacji nie jest możliwa ocena ryzyka zarówno dla zdrowia ludzi, jak i dla środowiska w przypadku reprezentatywnych produktów biobójczych zawierających fluorek sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 w celu ustalenia, czy fluorek sulfurylu nadal spełnia warunki zatwierdzenia określone w art. 4 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012. W związku z tym nie wykazano, że można oczekiwać, iż reprezentatywne produkty biobójcze zawierające fluorek sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 lub ich pozostałości nie będą miały niedopuszczalnego wpływu na zdrowie ludzi i na środowisko, a zatem że można oczekiwać, iż spełniają one kryteria określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012.

(11) W związku z tym, uwzględniając opinie Agencji i biorąc pod uwagę, że wnioskodawca nie dostarczył niezbędnych informacji i danych wymaganych przez właściwy organ oceniający, potrzebnych do oceny, czy fluorek sulfurylu spełnia kryteria, o których mowa w art. 5 ust. 1 lit. c) i d) rozporządzenia (UE) nr 528/2012, a następnie do oceny, czy fluorek sulfurylu może spełniać warunki określone w art. 5 tego rozporządzenia, oraz ponieważ nie wykazano, że kryteria określone w art. 19 ust. 1 lit. b) ppkt (iii) i (iv) rozporządzenia (UE) nr 528/2012 są spełnione, nie można stwierdzić, czy warunki określone w art. 4 ust. 1 tego rozporządzenia są nadal spełnione. W związku z tym warunek odnowienia zatwierdzenia substancji czynnej określony w art. 12 ust. 1 rozporządzenia (UE) nr 528/2012 nie jest spełniony.

(12) Nie należy zatem odnawiać zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18.

(13) Środki przewidziane w niniejszej decyzji są zgodne z opinią Stałego Komitetu ds. Produktów Biobójczych,

PRZYJMUJE NINIEJSZĄ DECYZJĘ:

Artykuł  1

Nie odnawia się zatwierdzenia fluorku sulfurylu jako substancji czynnej przeznaczonej do stosowania w produktach bio- bójczych należących do grup produktowych 8 i 18.

Artykuł  2

Niniejsza decyzja wchodzi w życie dwudziestego dnia po jej opublikowaniu w Dzienniku Urzędowym Unii Europejskiej.

Sporządzono w Brukseli dnia 12 września 2024 r.
1 Dz.U. L 167 z 27.6.2012, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/reg/2012/528/oj.
2 Dyrektywa 98/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 16 lutego 1998 r. dotycząca wprowadzania do obrotu produktów bio- bójczych (Dz.U. L 123 z 24.4.1998, s. 1, ELI: http://data.europa.eu/eli/dir/1998/8/oj).
3 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2018/1479 z dnia 3 października 2018 r. przedłużająca ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grupy produktowej 8 (Dz.U. L 249 z 4.10.2018, s. 16, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2018/1479/oj).
4 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2021/713 z dnia 29 kwietnia 2021 r. przedłużająca ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 (Dz.U. L 147 z 30.4.2021, s. 21, ELI: http://data. europa.eu/eli/dec_impl/2021/713/oj).
5 Decyzja wykonawcza Komisji (UE) 2023/2101 z dnia 28 września 2023 r. przedłużająca ważność zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012 (Dz.U. L 241 z 29.9.2023, s. 147, ELI: http://data.europa.eu/eli/dec_impl/2023/2101/oj).
6 Opinia Komitetu ds. Produktów Biobójczych w sprawie wniosku o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej: fluorek sulfurylu, grupa produktowa: 8, ECHA/BPC/389/2023, przyjęta w dniu 13 września 2023 r.
7 Opinia Komitetu ds. Produktów Biobójczych w sprawie wniosku o odnowienie zatwierdzenia substancji czynnej: fluorek sulfurylu, grupa produktowa: 18, ECHA/BPC/390/2023, przyjęta w dniu 13 września 2023 r.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2402

Rodzaj: Decyzja
Tytuł: Decyzja wykonawcza 2024/2402 nieodnawiająca zatwierdzenia fluorku sulfurylu do stosowania w produktach biobójczych należących do grup produktowych 8 i 18 zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 528/2012
Data aktu: 12/09/2024
Data ogłoszenia: 13/09/2024
Data wejścia w życie: 03/10/2024