a także mając na uwadze, co następuje:(1) Wymogi w zakresie sprawozdawczości odgrywają kluczową rolę w zapewnieniu właściwego monitorowania przepisów i ich prawidłowego egzekwowania. Ważne jest jednak uproszczenie tych wymogów w celu zapewnienia, by spełniały one cel, który został dla nich przewidziany, oraz aby ograniczyć obciążenie administracyjne.
(2) Rozporządzenie wykonawcze Komisji (UE) 2017/1185 2 ustanawia zasady stosowania rozporządzenia (UE) nr 1308/2013 w odniesieniu do przekazywanych Komisji powiadomień o informacjach i dokumentach. To rozporządzenie wykonawcze zawiera szereg wymogów sprawozdawczych w zakresie przejrzystości na rynku rolnym i rynku żywności, które należy zatem uprościć zgodnie z komunikatem Komisji pt. "Długoterminowa konkurencyjność UE: perspektywa na przyszłość po 2030 r." 3 .
(3) Zapewnienie jakości gromadzonych i rozpowszechnianych danych ma zasadnicze znaczenie dla monitorowania i zapewnienia odpowiedniej przejrzystości rynku. Państwa członkowskie są zatem zobowiązane do przekazywania Komisji danych niezbędnych do osiągnięcia tych celów.
(4) Chociaż to państwa członkowskie są odpowiedzialne za podjęcie niezbędnych kroków w celu zapewnienia, aby zgłaszane Komisji informacje były istotne dla danego rynku, dokładne i kompletne, Komisja powinna wykorzystać swoją fachową wiedzę o poszczególnych sektorach w celu określenia, które dane mają być publikowane oraz w jakiej formie i na jakim poziomie zagregowania.
(5) Rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1185 zostało zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2019/1746 4 , które nałożyło nowe obowiązki na państwa członkowskie w zakresie powiadamiania w celu udoskonalenia gromadzenia danych statystycznych niezbędnych do analizy mechanizmów kształtowania cen w całym łańcuchu dostaw produktów rolnych i spożywczych, aby pomóc podmiotom gospodarczym i organom publicznym w dokonywaniu bardziej świadomych wyborów.
(6) W następstwie rosyjskiej inwazji na Ukrainę w dniu 24 lutego 2022 r. rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1185 zostało zmienione rozporządzeniem wykonawczym Komisji (UE) 2022/791 5 , które nałożyło na państwa członkowskie nowe obowiązki w zakresie powiadamiania o poziomie zapasów zbóż, nasion oleistych i ryżu, w tym produkcji i poziomów zapasów kwalifikowanego materiału siewnego.
(7) Po ponad 3 latach stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1185, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2019/1746, i półtora roku stosowania rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1185, zmienionego rozporządzeniem wykonawczym (UE) 2022/791, okazuje się, że niektóre przepisy rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1185 wymagają doprecyzowania lub dostosowania w celu poprawy jakości gromadzonych danych i efektywności procesu ich gromadzenia.
(8) Publikacja danych liczbowych dotyczących produkcji cukru w Unii na poziomie krajowym we wszystkich państwach członkowskich, w tym tych, w których działają mniej niż trzy podmioty gospodarcze, zwiększyłaby przejrzystość rynku poprzez zapewnienie rolnikom, w tym plantatorom buraków, dostępu do informacji niezbędnych do lepszej interpretacji sygnałów rynkowych i radzenia sobie ze zwiększoną zmiennością rynku. Zmniejszyłoby to również asymetrię informacyjną i poprawiłoby pozycję tych rolników w kontekście negocjacji umów dostawy z producentami cukru. Aby uniknąć jakiegokolwiek ryzyka w zakresie poufności danych oraz zakłócenia konkurencji, w szczególności ryzyka zmowy między podmiotami gospodarczymi, dane dotyczące produkcji powinny być publikowane po podjęciu odpowiednich decyzji w sprawie poziomów produkcji na kolejny rok gospodarczy.
(9) Należy doprecyzować terminy powiadamiania przez państwa członkowskie o metodach stosowanych do określenia przekazywanych informacji.
(10) Gromadzenie detalicznych cen zakupu okazało się trudne dla znacznej liczby państw członkowskich. Chociaż informacje pozostają aktualne, w szczególności w kontekście niedawnych protestów rolników i dyskusji na temat wzmocnienia pozycji rolników w łańcuchu dostaw żywności, miesięczne powiadomienia powinny być wystarczające do celów monitorowania cen. Należy zatem zmienić powiadomienia cotygodniowe, wymagane w odniesieniu do niektórych produktów, na powiadomienia miesięczne, harmonizując tym samym częstotliwość powiadomień w odniesieniu do wszystkich detalicznych cen zakupu. Państwa członkowskie, które chcą przekazywać dodatkowe informacje w formie cotygodniowych cen zakupu, powinny mieć taką możliwość.
(11) Niewystarczające dostosowanie do wymogów sprawozdawczych określonych w rozporządzeniu delegowanym Komisji (UE) 2017/891 6 oraz w obrębie metod stosowanych przez państwa członkowskie nie zapewnia wystarczającej porównywalności danych, co podważa wartość zgłaszanych informacji dotyczących owoców i warzyw. Konieczne jest zatem zwiększenie jasności danych, które mają być przekazywane w całym łańcuchu dostaw, aby zwiększyć przejrzystość rynku oraz uzupełnić sprawozdawczość dotyczącą cen owoców i warzyw do końca łańcucha dostaw, w tym wymóg zgłaszania cen po detalicznych cenach sprzedaży. Aby ograniczyć obciążenie administracyjne państw członkowskich, częstotliwość powiadomień o detalicznych cenach zakupu i sprzedaży powinna być ograniczona do jednego razu w miesiącu.
(12) Ze względu na znaczenie ziemniaków późnych na rynku unijnym oraz na to, że stanowią one istotną część diety, ziemniaki późne należy również dodać jako nowy produkt, w odniesieniu do którego należy zgłaszać ceny. Istotna część ogólnej produkcji niektórych owoców i warzyw jest przeznaczona do przetworzenia. Uzyskanie aktualnych informacji na temat wyprodukowanej ilości przeznaczonej do spożycia w stanie świeżym ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia przejrzystości rynku ze względu na wpływ wyprodukowanej ilości na dostępne ilości i ceny. W związku z tym konieczne jest dodanie takich informacji dotyczących produkcji do wymaganych powiadomień.
(13) Aby umożliwić publikację średniej ważonej ceny zakupu cukru na poziomie Unii, do cen zakupu cukru zgłoszonych Komisji na podstawie pkt 3 załącznika II do rozporządzenia wykonawczego (UE) 2017/1185 należy dołączyć informacje na temat ilości cukru zakupionego przez różne rodzaje podmiotów gospodarczych, odpowiadających tym cenom.
(14) Sektor konopi powinien korzystać z takiego samego poziomu przejrzystości rynku jak w przypadku innych sektorów upraw włóknistych, a mianowicie lnu i bawełny. Aby zmniejszyć obciążenie pracą związane z nowymi powiadomieniami dla sektora konopi, miesięczne powiadamianie o średnich cenach ex-works lnu powinno mieć charakter roczny.
(15) Znaczenie dla rynku niektórych produktów sektora wina innych niż te, o których mowa w części II pkt 1 załącznika VII do rozporządzenia (UE) nr 1308/2013, wymaga rozszerzenia zakresu produktów sektora wina objętych monitorowaniem cen i powiadomieniem na niektóre "wina musujące", o których mowa w tej wymienionej części II pkt 4, 5 i 6. Ponadto rosnące rozszerzenie obszaru winnic objętych rolnictwem ekologicznym w Unii, zgodnie z ambicjami i celami określonymi w odniesieniu do unijnej produkcji ekologicznej, która w 2020 r. stanowiła 13 % całkowitej powierzchni winnic, oraz rosnące znaczenie produktów ekologicznych dla producentów i konsumentów wymagają monitorowania i zgłaszania cen reprezentatywnych win ekologicznych przez produkujące państwa członkowskie.
(16) Ze względu na specyfikę rynku ryżu należy dokonać przeglądu wymogów dotyczących powiadamiania. W większości państw członkowskich niewielkie rozmiary sektora ryżu w niektórych przypadkach sprawiają, że gromadzenie danych jest nadmiernie uciążliwe. Aby zmniejszyć obciążenie zainteresowanych stron i urzędów statystycznych państw członkowskich, konieczne jest zatem ograniczenie powiadomień do miesięcznych całkowitych poziomów zapasów ryżu japońskiego i indyjskiego, bez dokonywania różnic na podstawie kodów CN. Ponadto nie należy już dokonywać rozróżnienia między ryżem przywożonym a ryżem produkowanym w kraju.
(17) Okres powiadomienia o zapasach kwalifikowanego materiału siewnego obejmuje zbieranie danych, kiedy zapasy te są na maksymalnym poziomie, po zbiorach i przed siewem. W tym okresie dane te są najbardziej istotne i kompletne i zawierają jasne informacje na temat dostępności kwalifikowanego materiału siewnego na potrzeby oceny stanu bezpieczeństwa żywnościowego Unii. Termin powiadomień w lutym nie budzi w tym względzie wątpliwości. Termin składania sprawozdań w połowie roku kalendarzowego powinien jednak odzwierciedlać różnice w terminach siewu i zbiorów między państwami członkowskimi i uprawami, które to różnice mogą być znaczące w tym okresie. Aby zapewnić adekwatność, dokładność i kompletność danych, państwa członkowskie powinny zatem powiadamiać o zapasach kwalifikowanego materiału siewnego w połowie roku kalendarzowego, jak najszybciej po zakończeniu zbiorów, a przed rozpoczęciem siewu każdej uprawy. W odniesieniu do każdej uprawy państwa członkowskie powinny, w ramach swoich powiadomień o metodzie zastosowanej do określenia dostarczonych informacji, poinformować Komisję o przewidywanej dacie zgłoszenia w odniesieniu do tych zapasów kwalifikowanego materiału siewnego w połowie roku kalendarzowego. Data zgłoszenia nie powinna przypadać później niż we wrześniu każdego roku.
(18) Treść powiadomienia o zapasach cukru i izoglukozy powinna zostać doprecyzowana w celu wskazania, że należy uwzględnić ilości przywożone.
(19) Dane dotyczące produkcji wina i inne informacje rynkowe, w tym o zapasach, są obecnie przekazywane corocznie przez państwa członkowskie. Zgłoszone produkty i zapasy opierają się na deklaracjach producentów i innych podmiotów, o których mowa w art. 31 i 32 rozporządzenia delegowanego Komisji (UE) 2018/273 7 , oraz na szczegółowych przepisach określonych w rozporządzeniu wykonawczym Komisji (UE) 2018/274 8 . Chociaż taka roczna częstotliwość powiadamiania jest odpowiednia do monitorowania produkcji, nie wystarcza do monitorowania zmian poziomu zapasów, które w znacznym stopniu wpływają na sytuację na rynku w ciągu roku gospodarczego. Bardziej szczegółowe powiadamianie o produkcji i zapasach według kolorów i rodzajów wina ułatwiłoby ocenę różnorodnych sytuacji rynkowych na poziomie Unii, ułatwiając rozważenie środków z zakresu polityki dostosowanych do szczególnych potrzeb.
(20) W związku z tym należy odpowiednio zmienić rozporządzenie wykonawcze (UE) 2017/1185.
(21) Należy wyznaczyć taką datę rozpoczęcia stosowania niniejszego rozporządzenia, która dawałaby państwom członkowskim możliwość dostosowania się do nowych obowiązków sprawozdawczych. W tym celu zmiany istniejących obowiązków w zakresie powiadamiania powinny mieć zastosowanie po upływie 3 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. W przypadku nowych obowiązków w zakresie powiadamiania data rozpoczęcia stosowania powinna zależeć od złożoności opracowania przez państwa członkowskie odpowiedniej metody i ustaleń w zakresie gromadzenia danych. Nowe obowiązki w zakresie powiadamiania o detalicznych cenach sprzedaży ziemniaków późnych oraz owoców i warzyw powinny mieć zastosowanie po upływie 6 miesięcy od wejścia w życie niniejszego rozporządzenia. Nowe obowiązki w zakresie powiadamiania o cenach konopi powinny mieć zastosowanie od dnia 1 października 2025 r. Nowe obowiązki w zakresie powiadamiania o ilościach wyprodukowanych owoców i warzyw przeznaczonych do spożycia w stanie świeżym powinny mieć zastosowanie od dnia 1 marca 2026 r. Zmieniony system powiadamiania o produkcji wina i sytuacji rynkowej powinien mieć zastosowanie od dnia 1 lipca 2025 r., a nowy system powiadomień o cenach wina powinien mieć zastosowanie od dnia 1 października 2025 r.
(22) Środki przewidziane w niniejszym rozporządzeniu są zgodne z opinią Komitetu ds. Wspólnej Organizacji Rynków Rolnych,
PRZYJMUJE NINIEJSZE ROZPORZĄDZENIE: