Rezolucja 2024/2374 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2374
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinię przedstawioną przez Komisję Transportu i Turystyki,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0094/2024),

A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 (SESAR 3) (zwane dalej "Wspólnym Przedsięwzięciem") z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w listopadzie 2021 r. w ramach programu "Horyzont Europa" na okres kończący się 31 grudnia 2031 r. 1 ; zwraca uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie SESAR 3 zastąpiło Wspólne Przedsięwzięcie SESAR ustanowione w lutym 2007 r. w ramach siódmego programu ramowego w zakresie badań naukowych na okres ośmiu lat 2  (SESAR 1), którego czas trwania został wydłużony w czerwcu 2014 r. w ramach programu "Horyzont 2020" do 31 grudnia 2024 r. 3 ;

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie jest partnerstwem publiczno-prywatnym na rzecz opracowania zmodernizowanego systemu zarządzania ruchem lotniczym w Europie i szybszego utworzenia cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej za pomocą badań naukowych i innowacji; mając na uwadze, że jego członkami założycielami są Unia reprezentowana przez Komisję, Europejska Organizacja ds. Bezpieczeństwa Żeglugi Powietrznej (Eurocontrol) oraz ponad 50 organizacji reprezentujących cały łańcuch wartości w sektorze lotnictwa, w tym porty lotnicze, wszelkiego rodzaju użytkownicy przestrzeni powietrznej, instytucje zapewniające służby żeglugi powietrznej, operatorzy bezzałogowych statków powietrznych i dostawcy usług, przedstawiciele przemysłu wytwórczego i społeczność naukowa;

C. mając na uwadze, że aby zwiększyć przejrzystość, Wspólne Przedsięwzięcie powinno ujawniać w swoich rocznych sprawozdaniach finansowych istotne informacje dotyczące wkładów członków na poziomie programu; mając na uwadze, że w odniesieniu do każdego programu, w którym uczestniczy, Wspólne Przedsięwzięcie powinno przedstawiać do końca roku, w podziale na kategorie członków, wszystkie istotne informacje, w tym obowiązujące wartości docelowe dotyczące wkładów ustalone dla danego programu, wysokość otrzymanych wkładów oraz wysokość zobowiązań prawnych w tym zakresie; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno nadal zwiększać przejrzystość;

Uwagi ogólne

1. na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności 4  zwraca uwagę, że program cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej rozpoczął się w 2022 r. wraz z zatwierdzeniem wieloletniego programu prac i pierwszego dwuletniego programu prac oraz ogłoszeniem dwóch pierwszych zaproszeń w ramach programu "Horyzont Europa" na(1) badania eksploracyjne i przemysłowe oraz(2) przyspieszone innowacje i wprowadzenie na rynek; odnotowuje, że spośród 127 otrzymanych propozycji projektów wybrano 48, co stanowi inwestycję o łącznej wartości 350 mln EUR;

2. z zadowoleniem przyjmuje wkład Wspólnego Przedsięwzięcia w reakcję na bezprawną i niczym nieuzasadnioną wojnę napastniczą Rosji przeciwko Ukrainie, która to wojna wpłynęła na przepływ ruchu, co wymagało dostosowania działań Wspólnego Przedsięwzięcia w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego (ATC) i zwiększyło zapotrzebowanie na pracę kontrolerów ruchu lotniczego;

3. zwraca uwagę, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie poczyniło postępy w ukończeniu działań w zakresie badań naukowych i innowacji w ramach programu SESAR 2020, a zarazem umożliwiło nowemu partnerstwu Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR 3 osiągnięcie pełnej funkcjonalności oraz uruchomienie programu badań naukowych i innowacji w zakresie cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej;

4. zauważa ponadto, że opracowane działania stanowią ważny wkład w strategiczne priorytety i inicjatywy Komisji Europejskiej, a mianowicie jednolitą europejską przestrzeń powietrzną, Europejski Zielony Ład i inicjatywę "Europa na miarę ery cyfrowej";

Zarządzanie budżetem i finansami

5. z zadowoleniem przyjmuje wkład Wspólnego Przedsięwzięcia w reakcję na nielegalną i nieuzasadnioną rosyjską wojnę napastniczą przeciwko Ukrainie, która to wojna wpłynęła na przepływ ruchu, co wymagało dostosowania działań w dziedzinie kontroli ruchu lotniczego, prowadząc do zwiększonego zapotrzebowania na pracę kontrolerów ruchu lotniczego;

6. zwraca uwagę, że na rok 2022 dostępny budżet 5  wyniósł 146,9 mln EUR w środkach na płatności (69,9 mln EUR w 2021 r.) i 158,8 mln EUR w środkach na zobowiązania (34,8 mln EUR w 2021 r.);

7. zauważa, że zmiany w wysokości budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia wynikają w dużej mierze z tego, na jakim etapie wdrażania są w danym roku wieloletnie programy w dziedzinie badań naukowych i innowacji; odnotowuje, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie rozpoczęło realizację programu "Horyzont Europa", w związku z czym budżet na 2022 r. obejmuje budżet zobowiązań w ramach pierwszych zaproszeń do udziału w programie "Horyzont Europa" zaplanowanych na 2022 r. oraz budżet płatności z tytułu powiązanych płatności zaliczkowych;

8. zwraca uwagę, że Rada Zarządzająca Wspólnego Przedsięwzięcia przyjęła budżet na 2022 r. w grudniu 2021 r. i że decyzją tą zatwierdzono niektóre elementy przejściowe związane z rocznym programem prac, budżetem, planem zatrudnienia i planem zamówień Wspólnego Przedsięwzięcia na lata 2021 i 2022; zwraca uwagę, że budżet na rok 2022 był dwukrotnie zmieniany w październiku 2022 r., a trzecią poprawkę wprowadzono w grudniu 2022 r. 6 ;

9. na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") odnotowuje, że w rocznym sprawozdaniu finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia za 2022 r. występują znaczne różnice, jeśli chodzi o kwoty wkładów uznanych w przypadku poszczególnych kategorii członków (Unia, członkowie prywatni i Eurocontrol); zwraca uwagę, że różnice te wynikają z faktu, że wkłady pieniężne wnoszone przez Unię są zatwierdzane i uznawane w momencie wypłacenia środków Wspólnemu Przedsięwzięciu na początku wdrażania projektu, natomiast wkłady rzeczowe uczestników są uznawane dopiero po zatwierdzeniu kosztów poniesionych i zgłoszonych w ramach realizacji projektu;

10. zwraca uwagę, że należy wyeliminować rozbieżności między uznaną kwotą wkładów pieniężnych a kwotą wkładów rzeczowych przez dostarczanie informacji na temat zobowiązań prawnych członków Wspólnego Przedsięwzięcia na koniec roku w odniesieniu do podpisanych umów o udzielenie dotacji i udzielonych zamówień;

11. odnotowuje, że w odniesieniu do realizacji programu "Horyzont 2020" na koniec 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie zadeklarowało w pełni maksymalny wkład operacyjny UE w wysokości 555,8 mln EUR na podpisane umowy o udzielenie dotacji i zamówienia w ramach programu, a około 65,7 mln EUR (lub 11,8 %) z tej kwoty pozostaje do zapłaty w nadchodzących latach z tytułu projektów i umów, których jeszcze nie ukończono; dodatkowo zwraca uwagę, że członkowie prywatni zobowiązali się prawnie do wniesienia całości swoich wkładów rzeczowych w kwocie 280 mln EUR, określonej jako docelowa w umowie o członkostwo branżowe, oraz że z tej kwoty członkowie branżowi zgłosili kwotę 278,5 mln EUR (tj. 99,5 %) na koniec 2022 r.; zauważa ponadto, że Eurocontrol w pełni zrealizował docelowy poziom wkładów operacyjnych wynoszący 467 mln EUR określony w umowie dwustronnej i z tej kwoty zgłosił 313,6 mln EUR (tj. 67 % wartości docelowej) na koniec 2022 r.;

12. zauważa, że jeśli chodzi o działania w ramach programu "Horyzont 2020", Wspólne Przedsięwzięcie nie uzyskało żadnych nowych środków na zobowiązania z tytułu działalności operacyjnej, ponieważ ostatnie ogłoszone przez nie zaproszenie do składania wniosków zamknięto z końcem 2020 r.; odnotowuje, że wskaźnik wykonania budżetu operacyjnego Wspólnego Przedsięwzięcia na 2022 r. był znacznie niższy niż w poprzednich latach (54 % w 2022 r., 93 % w 2021 r.) ze względu na rosnące koszty i problemy z realizacją, z którymi borykają się beneficjenci w następstwie kryzysu związanego z COVID-19 oraz wojny napastniczej przeciwko Ukrainie; zwraca uwagę, że w związku z powyższym konieczne było wydłużenie czasu trwania większości projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i przeniesienie płatności końcowych na 2023 r.;

13. zauważa, że środki na zobowiązania na 2022 r. w ramach programu "Horyzont Europa" zostały w całości wykorzystane w pierwszych dwóch naborach wniosków ogłoszonych w kwietniu 2022 r.; odnotowuje, że Komisja wniosła wkład pieniężny w wysokości 83,5 mln EUR w celu realizacji tych projektów w 2022 r.; zauważa jednak, że w związku z tym, iż do końca roku nie zakończono etapu oceny, wkłady pieniężne będzie można wykorzystać dopiero w pierwszej połowie 2023 r., po podpisaniu umów o udzielenie dotacji i dokonaniu powiązanych płatności zaliczkowych;

14. z zadowoleniem odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie nadal zarządzało 71 projektami w zakresie badań rozpoznawczych, przemysłowych i walidacyjnych, z udziałem 300 różnych beneficjentów, z których prawie 20 % to MŚP, 17 % - instytucje szkolnictwa wyższego, a 9 % - organizacje badawcze; przypomina, że Wspólne Przedsięwzięcie stwarza nowe możliwości dla MŚP;

15. zwraca uwagę, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie nadal wzmacniało partnerstwo z Agencją Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego (EASA), dążąc do zacieśnienia współpracy i koordynacji w ramach umowy o gwarantowanym poziomie usług, aby powierzyć EASA świadczenie usług w obszarze zarządzania ruchem lotniczym lub usług żeglugi powietrznej, w tym wdrożenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej; podkreśla znaczenie dalszego rozwoju tej przestrzeni;

16. odnotowuje nadwyżkę z 2022 r. w wysokości 107,2 mln EUR, wynikającą z późnego przyjęcia jednolitego aktu podstawowego;

17. podkreśla znaczenie Wspólnego Przedsięwzięcia dla realizacji cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej, w wyniku czego wybrano 48 projektów o łącznej wartości 350 mln EUR, w tym dotyczących uruchomienia pięciu instalacji demonstracyjnych cyfrowej przestrzeni powietrznej; z zadowoleniem przyjmuje bliski dialog prowadzony od 2011 r. między Wspólnym Przedsięwzięciem a Europejską Agencją Obrony (EDA) na temat kwestii wojskowych i wkładów w program cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej; zwraca uwagę, że EDA pełni obecnie rolę głównego łącznika między programem cyfrowej europejskiej przestrzeni powietrznej a lotnictwem wojskowym i zarządzaniem ruchem lotniczym oraz jest odpowiedzialna za koordynację opinii wojskowych w odniesieniu do jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej i SESAR;

Systemy zarządzania i kontroli

18. odnotowuje, że jeśli chodzi o wydatki w ramach programów "Horyzont 2020" i "Horyzont Europa", audyty ex post przeprowadziła Wspólna Służba Audytu DG RTD Komisji; zwraca uwagę, że w przypadku wydatków w ramach programu "Horyzont 2020" (rozliczenia i płatności końcowe) Wspólne Przedsięwzięcie zgłosiło reprezentatywny poziom błędu wynoszący 2,4 %, a poziom błędu rezydualnego wyniósł 1,8 % 7 ; zauważa, że w odniesieniu do programu "Horyzont Europa" nie przeprowadzono dotychczas audytów ex post, ponieważ pierwsze płatności okresowe są planowane dopiero na 2024 r.;

19. odnotowuje, że w ramach oceny mechanizmów kontroli mających zastosowanie do płatności z tytułu działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności z programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2022 r. na poziomie beneficjentów końcowych 8 ; odnotowuje ponadto, że Trybunał nie stwierdził poważnych błędów kwantyfikowalnych u objętych próbą beneficjentów Wspólnego Przedsięwzięcia; zauważa jednak, że w jednym przypadku Trybunał odnotował problem systemowy wynikający z tego, że beneficjent zadeklarował niekwalifikowalne koszty w nieobowiązkowych poświadczeniach sprawozdania finansowego, w związku ze śródrocznym sprawozdaniem finansowym;

20. zwraca uwagę, że Trybunał uznał, iż połowa wspólnych przedsięwzięć, w tym SESAR 3, nie przyjęła ustrukturyzowanego, opartego na analizie ryzyka podejścia do kontroli ex ante w odniesieniu do dotacji w ramach programu "Horyzont 2020";

21. przypomina, że zgodnie z art. 21 przepisów finansowych mających zastosowanie do wspólnych przedsięwzięć celem kontroli ex ante jest zapobieganie błędom i nieprawidłowościom przed zatwierdzeniem operacji oraz ograniczenie ryzyka nieosiągnięcia celów;

22. odnotowuje w tym względzie, że na podstawie przeglądu dokumentacji wewnętrznej i wywiadów z pracownikami Wspólnego Przedsięwzięcia SESAR Trybunał stwierdził, iż na koniec 2022 r. w podejściu do monitorowania ryzyka stosowanym przez to Wspólne Przedsięwzięcie uwzględniono jedynie tych beneficjentów, którzy zostali poddani kontroli ex post, przy czym w większości byli to główni beneficjenci realizowanych przez nie projektów; zauważa ponadto, że z oceny ryzyka wyłączeni byli beneficjenci, którzy mogą stwarzać ryzyko, lecz nigdy nie zostali objęci kontrolą ex post, a także nowe podmioty;

23. zwraca także uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie nie oceniło ryzyka na poziomie projektu;

24. wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do usprawnienia swojego podejścia do monitorowania ryzyka w odniesieniu do kontroli ex ante w celu identyfikowania beneficjentów, którzy mogą stwarzać ryzyko, a obecnie nie są ujęci w populacji objętej kontrolą (np. beneficjenci, którzy nigdy nie zostali poddani kontroli ex post i nowe podmioty), oraz projektów obarczonych ryzykiem;

25. wzywa Wspólne Przedsięwzięcie do wyeliminowania uchybień w stosowaniu wzmocnionego narzędzia monitorowania 9 ; przypomina w tym kontekście, że narzędzie to ma pomóc w ukierunkowaniu kontroli ex ante na najważniejsze ryzyka ocenione dla projektu lub beneficjentów i umożliwiać urzędnikowi w dowolnym momencie realizacji projektu rejestrowanie zidentyfikowanych ważnych zagrożeń, a także śledzenie odpowiedniego monitorowania oraz działań ograniczających ryzyko;

26. zwraca uwagę, że w celu zapewnienia skuteczności i efektywnego wykorzystania narzędzia urzędnicy powinni określić odpowiedni i możliwy do dotrzymania termin planowanego zakończenia wzmocnionego monitorowania; odnotowuje, że w przypadku programu Wspólnego Przedsięwzięcia po upływie określonego terminu wskaźnik wzmocnionego monitorowania nie został odnowiony ani zamknięty, a poziom ryzyka nie został ponownie oceniony przez urzędnika po przeprowadzeniu działań kontrolnych;

27. zgadza się z Trybunałem, że Wspólne Przedsięwzięcie powinno zadbać o to, aby wszystkim działaniom w zakresie wzmocnionego monitorowania towarzyszyły konkretne działania kontrolne ukierunkowane na wykryte rodzaje ryzyka oraz aby we wcześniej ustalonym terminie podjęte zostały stosowne działania następcze;

28. zwraca uwagę, że zgodnie z oceną przeprowadzoną przez Trybunał przy wdrażaniu programu "Horyzont Europa" wzrosło znaczenie stosowania podejścia do zarządzania dotacjami opartego na analizie ryzyka szczególnego;

29. podkreśla, że struktura beneficjentów lub projektów Wspólnego Przedsięwzięcia ulega znaczącym zmianom w ramach programu "Horyzont Europa", co obejmuje zwiększoną liczbę MŚP, nowych podmiotów i większych konsorcjów, a także wymóg stosowania wyłącznie procedur otwartego zaproszenia w przypadku działań w ramach programu "Horyzont Europa"; podkreśla także, że w rezultacie czynniki ryzyka zidentyfikowane w poprzednich programach mogą przestać być istotne i mogą pojawić się nowe czynniki ryzyka;

30. zgadza się z Trybunałem, że ze względu na te zmiany ważne jest, by Wspólne Przedsięwzięcie wdrożyło lub dostosowało swoje podejście do zarządzania dotacjami oparte na analizie ryzyka szczególnego;

31. z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Wspólnego Przedsięwzięcia do zajęcia się nowymi czynnikami ryzyka wynikającymi z ram programu "Horyzont Europa" i dostosowanie jego nowego podejścia do kontroli ex ante opartego na analizie ryzyka, a także wprowadzenie nowych narzędzi opartych na analizie ryzyka, które umożliwiają przeprowadzenie oceny ryzyka w przypadku nowych podmiotów, a także na poziomie projektów; zwraca się do Wspólnego Przedsięwzięcia o przedstawienie informacji na temat tych działań w rocznym sprawozdaniu z działalności za 2023 r.;

Zamówienia i personel

32. zwraca uwagę, że ze względu na swoje działania rozwojowe Wspólne Przedsięwzięcie skupiło się na zarządzaniu istniejącymi umowami objętymi środkami operacyjnymi oraz na wyborze dostawców konkretnych usług zarządzania programami, w związku z czym Wspólne Przedsięwzięcie zdecydowało się przesunąć orientacyjne terminy niektórych zamówień operacyjnych na pierwszy kwartał 2023 r.;

33. odnotowuje, że zatwierdzony plan zatrudnienia Wspólnego Przedsięwzięcia na 2022 r. przewiduje 37 pracowników zatrudnionych na czas określony, jednego pracownika kontraktowego oraz dwóch oddelegowanych ekspertów krajowych, jak określono w rocznym budżecie ogólnym Unii Europejskiej dla Komisji Europejskiej;

34. zwraca uwagę, że skuteczny przydział personelu pozostawał priorytetem Wspólnego Przedsięwzięcia w 2022 r. oraz że wysiłki koncentrowały się na rozwoju zawodowym i karierze personelu, a także zapewnieniu, aby przydzielone zasoby kadrowe wykorzystać w najbardziej ekonomiczny, wydajny i skuteczny sposób;

35. odnotowuje, że wskaźnik wakatów na koniec 2022 r. wyniósł 8,1 %; na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności zauważa, że ponieważ plan zatrudnienia personelu Wspólnego Przedsięwzięcia przewiduje jedynie 37 stanowisk pracowników tymczasowych, każde odejście personelu tymczasowego zwiększa odpowiedni wskaźnik wakatów o 2,7 %;

36. zwraca uwagę, że w 2022 r. rozpoczęto wdrażanie modułu informacyjnego Sysper Job; na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności odnotowuje, że Wspólne Przedsięwzięcie ukończy system zarządzania zasobami ludzkimi Sysper w 2023 r.;

37. zwraca uwagę, że jeśli chodzi o równowagę płci i równowagę geograficzną, Wspólne Przedsięwzięcie w dalszym ciągu angażowało się w zapewnienie stabilnej ogólnej równowagi; zauważa, że na koniec 2022 r. 59 % z 37 pracowników stanowiły kobiety, a 41 % mężczyźni, przy czym reprezentowanych było 15 narodowości;

Monitorowanie działań podjętych w związku z uwagami z ubiegłych lat

38. odnotowuje, że uwagi zawarte w specjalnych sprawozdaniach rocznych wspólnych przedsięwzięć są w rzeczywistości zaleceniami Trybunału nieokreślonymi w czasie; zwraca uwagę, że Trybunał co roku podejmuje działania następcze w związku z tymi uwagami, oceniając ich status jako "otwarte" lub "zamknięte";

39. z zadowoleniem przyjmuje, że Wspólne Przedsięwzięcie podjęło działania naprawcze w odpowiedzi na uwagi Trybunału wydane w 2021 r.

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
2 Rozporządzenie Rady (WE) nr 219/2007 z dnia 27 lutego 2007 r. w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) (Dz.U. L 64 z 2.3.2007, s. 1).
3 Rozporządzenie Rady (UE) nr 721/2014 z dnia 16 czerwca 2014 r. zmieniające rozporządzenie (WE) nr 219/2007 w sprawie utworzenia wspólnego przedsięwzięcia w celu opracowania europejskiego systemu zarządzania ruchem lotniczym nowej generacji (SESAR) w odniesieniu do przedłużenia wspólnego przedsięwzięcia do roku 2024 (Dz.U. L 192 z 1.7.2014, s. 1).
5 Na co składają się niewykorzystane środki z lat ubiegłych, przeniesione do budżetu na rok 2022, dochody przeznaczone na określony cel oraz realokacje na następny rok.
6 Skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności (s. 59).
7 Skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności, rozdział 4.1.1.2.3.
8 W przypadku transakcji płatniczych z tytułu umów o udzielenie dotacji skontrolowanych u beneficjentów próg, powyżej którego zgłasza się błędy kwantyfikowalne, wynosi 1 % kosztów objętych kontrolą.
9 Zgodnie z sekcją 3.2.2 dotyczącą wzmocnionego monitorowania w wytycznych CIC (Wspólnego Centrum Wdrażania DG RTD Komisji) dotyczących kontroli ex ante programu "Horyzont 2020" wzmocnione narzędzie monitorowania wspiera urzędników zajmujących się dotacjami (urzędników ds. projektów, urzędników ds. finansów i prawników) w przeprowadzeniu oceny ryzyka projektów lub beneficjentów.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2374

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2374 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia w celu Badań z zakresu Zarządzania Ruchem Lotniczym w Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej 3 za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024