Rezolucja 2024/2356 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym za rok budżetowy 2022

REZOLUCJA PARLAMENTU EUROPEJSKIEGO (UE) 2024/2356
z dnia 11 kwietnia 2024 r.
zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym za rok budżetowy 2022

PARLAMENT EUROPEJSKI,

- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym za rok budżetowy 2022,

- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,

- uwzględniając opinie przedstawione przez Komisję Rozwoju Regionalnego oraz Komisję Przemysłu, Badań Naukowych i Energii,

- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0088/2024),

A. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym (Wspólne Przedsięwzięcie CBE) z siedzibą w Brukseli zostało ustanowione w listopadzie 2021 r. w ramach programu "Horyzont Europa" na okres kończący się w dniu 31 grudnia 2031 r. 1 ; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE zastąpiło Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Bioprzemysłu (Wspólne Przedsięwzięcie BBI) ustanowione w maju 2014 r. w ramach programu "Horyzont 2020" na okres do 31 grudnia 2024 r. 2 ;

B. mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE jest partnerstwem publiczno-prywatnym skupiającym się na badaniach naukowych i innowacjach na rzecz zrównoważonego i konkurencyjnego sektora bioprzemysłu o obiegu zamkniętym; mając na uwadze, że jego członkami założycielami są Unia reprezentowana przez Komisję i partnerzy z branży reprezentowani przez Konsorcjum Bioprzemysłu;

C. mając na uwadze, że aby zwiększyć przejrzystość, Wspólne Przedsięwzięcie CBE powinno ujawniać w swoich rocznych sprawozdaniach finansowych istotne informacje dotyczące wkładów członków na poziomie programu; mając na uwadze, że w odniesieniu do każdego programu, w którym uczestniczy, Wspólne Przedsięwzięcie CBE powinno przedstawiać do końca roku, dla każdej kategorii członków, wszystkie istotne informacje, w tym obowiązujące wartości docelowe dotyczące wkładów ustalone dla danego programu, wysokość otrzymanych wkładów oraz wysokość zobowiązań prawnych w tym zakresie; mając na uwadze, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE powinno nadal zwiększać przejrzystość;

Uwagi ogólne

1. odnotowuje na podstawie sprawozdania Trybunału Obrachunkowego (zwanego dalej "Trybunałem") dotyczącego sprawozdania finansowego Wspólnego Przedsięwzięcia CBE za rok budżetowy 2022 (zwanego dalej "sprawozdaniem Trybunału") 3 , że roczne sprawozdanie finansowe przedstawia rzetelnie we wszystkich istotnych aspektach sytuację finansową Wspólnego Przedsięwzięcia CBE na dzień 31 grudnia 2022 r., a także wyniki transakcji, przepływy pieniężne i zmiany w aktywach netto za zakończony w tym dniu rok budżetowy, zgodnie z przepisami finansowymi Wspólnego Przedsięwzięcia i z zasadami rachunkowości przyjętymi przez księgowego Komisji; na podstawie sprawozdania Trybunału zauważa ponadto, że transakcje leżące u podstaw rozliczeń są legalne i prawidłowe we wszystkich istotnych aspektach;

2. z zadowoleniem przyjmuje rolę Wspólnego Przedsięwzięcia CBE w rozwoju konkurencyjnego bioprzemysłu o obiegu zamkniętym w Europie;

3. zauważa, że zmiany w wysokości budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia CBE wynikają w dużej mierze z tego, na jakim etapie wdrażania są w danym roku wieloletnie programy w dziedzinie badań naukowych i innowacji realizowane przez Wspólne Przedsięwzięcie;

4. odnotowuje, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie CBE zaczęło wdrażanie programu "Horyzont Europa", w związku z czym budżet na 2022 r. obejmuje środki na zobowiązania na potrzeby pierwszych zaproszeń do składania wniosków w ramach programu "Horyzont Europa" zaplanowanych na 2021 i 2022 r.;

Zarządzanie budżetem i finansami

5. zauważa na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności Wspólnego Przedsięwzięcia CBE za rok 2022 4 , że całkowity dostępny budżet na rok 2022 wyniósł 264,2 mln EUR w środkach na zobowiązania i 80,3 mln EUR w środkach na płatności 5 ; zwraca uwagę, że jeśli chodzi o wdrażanie/wykonanie budżetu, w przypadku środków na zobowiązania było to 125 mln EUR (wykonanie na poziomie 47 %) 6 , a w przypadku środków na płatności 52 mln EUR (wykonanie na poziomie 65 %) 7 ;

6. odnotowuje, że Rada Zarządzająca przyjęła budżet Wspólnego Przedsięwzięcia CBE na 2022 r. w dwóch etapach - 16 grudnia 2021 r. budżet dotychczasowej części Wspólnego Przedsięwzięcia BBI został przegłosowany na łączną kwotę 6 mln EUR w postaci środków na zobowiązania i 85,6 mln EUR w postaci środków na płatności 8 ;

7. zwraca ponadto uwagę, że w ramach mandatu Wspólnego Przedsięwzięcia CBE nie podpisano żadnych dotacji oraz że w ramach mandatu Wspólnego Przedsięwzięcia BBI podpisano 142 dotacje na łączną kwotę 822 mln EUR;

8. odnotowuje, że 31 maja 2022 r. wraz z poprawką budżetową dodano (nowy) budżet Wspólnego Przedsięwzięcia CBE na rok 2022 przewidujący 254,9 mln EUR w środkach na płatności oraz 1,7 mln EUR w środkach na zobowiązania; zwraca uwagę, że poprawka obejmowała również zmniejszenie o 11,2 mln EUR wydatków na reaktywację operacyjnych środków na płatności Wspólnego Przedsięwzięcia BBI, uznawanych na tym etapie za nadwyżkę w stosunku do potrzeb [w związku z czym całkowita poprawka do budżetu środków na zobowiązania wyniosła - 9,6 mln EUR (minus)];

9. zauważa, że 28 listopada 2022 r. kolejna poprawka do budżetu zapewniła dodatkowe środki na płatności w wysokości 1 mln EUR dla ekspertów oceniających Wspólnego Przedsięwzięcia CBE w ramach tytułu 3 9  oraz w celu odzwierciedlenia na poziomie księgowym podejścia przyjętego przez Komisję w odniesieniu do rozliczania środków na płatności w przypadku ekspertów oceniających uczestniczących w zaproszeniach do składania wniosków;

10. zauważa, że pierwotny budżet Wspólnego Przedsięwzięcia BBI obejmował stosunkowo dużą nadwyżkę niewykorzystanego budżetu z lat poprzednich (2019, 2020 i 2021): po stronie administracyjnej 1,1 mln EUR na środki na zobowiązania i 1,6 mln EUR na środki na płatności oraz po stronie operacyjnej 40 mln EUR na środki na płatności;

11. zwraca uwagę, że te reaktywowane środki zostały wykorzystane zgodnie z art. 6 ust. 5 przepisów finansowych Wspólnego Przedsięwzięcia CBE oraz że osiągnięto 69 % wykorzystania po stronie administracyjnej środków na zobowiązania, 88 % po stronie administracyjnej środków na płatności i 100 % po stronie operacyjnej środków na płatności na koniec roku; zauważa, że główną przyczyną niższego wykonania budżetu administracyjnego jest pozostawienie dużej kwoty środków w liniach budżetowych na komunikację w tytule 2 10  do samego końca roku, z myślą o zawarciu umowy na wydarzenie w postaci forum zainteresowanych stron, które odbyło się w 2023 r.;

12. zauważa jednak, że według Wspólnego Przedsięwzięcia CBE nie było możliwe poradzenie sobie z tą kwestią i ostatecznie umowę podpisano w połowie stycznia 2023 r., a środki ponownie aktywowano w budżetach na lata 2023 i 2024;

13. zwraca uwagę, że na koniec 2022 r. całkowita nadwyżka niewykorzystanych środków Wspólnego Przedsięwzięcia BBI wyniosła 1,1 mln EUR w administracyjnych środkach na zobowiązania i 1,5 mln EUR w administracyjnych środkach na płatności, a w operacyjnych środkach na płatności wyniosła 25,2 mln EUR;

14. zauważa, że po stronie Wspólnego Przedsięwzięcia CBE nie nastąpiło ponowne uruchomienie znaczących środków, ponieważ nie złożono wniosku o budżet na rok wcześniejszy niż 2021 r.; zwraca jednak uwagę, że budżet pierwotnie przewidziany dla Wspólnego Przedsięwzięcia CBE po stronie Komisji (obejmujący zaproszenie do składania wniosków na rok 2021, które nigdy się nie odbyło) został zaciągnięty przez DG RTD, a Wspólne Przedsięwzięcie CBE musiało przejąć w swoim budżecie administracyjnym i operacyjnym na 2022 r. przewidziane środki na zobowiązania i środki na płatności Wspólnego Przedsięwzięcia CBE na zarówno na 2021, jak i 2022 r.;

15. zauważa ponadto, że po stronie administracyjnej wykonanie dotychczasowego budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia BBI będzie traktowane priorytetowo do końca 2024 r., ponieważ w 2022 r. prawie żadna część budżetu administracyjnego Wspólnego Przedsięwzięcia CBE nie została wykonana; zauważa, że zmniejsza to ogólne wykonanie budżetu, jednak w przypadku tego rozliczenia dla realistycznego porównania zostaną również podane wskaźniki wykonania budżetu administracyjnego wyłącznie Wspólnego Przedsięwzięcia BBI;

16. na podstawie sprawozdania Trybunału odnotowuje, że w rocznym sprawozdaniu finansowym Wspólnego Przedsięwzięcia za 2022 r. występują znaczne różnice, jeśli chodzi o kwoty wkładów uznanych w przypadku poszczególnych kategorii członków (Unia i członkowie prywatni); rozumie, że różnice te wynikają z faktu, iż wkłady pieniężne wnoszone przez Unię są zatwierdzane i uznawane w momencie wypłacenia środków Wspólnemu Przedsięwzięciu CBE na początku wdrażania projektu, natomiast wkłady rzeczowe uczestników są uznawane dopiero po zatwierdzeniu kosztów poniesionych i zgłoszonych w ramach realizacji projektu;

17. wzywa Wspólne Przedsięwzięcie CBE do wyeliminowania rozbieżności między uznaną kwotą wkładów pieniężnych a kwotą wkładów rzeczowych przez podawanie informacji na temat zobowiązań prawnych członków Wspólnego Przedsięwzięcia na koniec roku w odniesieniu do podpisanych umów o udzielenie dotacji i udzielonych zamówień; z zadowoleniem przyjmuje zobowiązanie Wspólnego Przedsięwzięcia CBE do zajęcia się tą kwestią w następnym rocznym sprawozdaniu finansowym;

18. zwraca uwagę, że poziom zatwierdzonych wkładów rzeczowych wniesionych przez członków prywatnych z tytułu działalności operacyjnej, wynoszący 65,9 mln EUR, pozostał niski ze względu na to, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE poświadcza wkłady dopiero w momencie dokonywania płatności końcowych z tytułu projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i składania poświadczeń sprawozdań finansowych;

19. z niepokojem odnotowuje, że w przypadku programu "Horyzont 2020" członkowie prywatni nie wniosą wkładów z tytułu działalności operacyjnej na poziomie wartości docelowej do końca okresu wdrażania programu;

20. zwraca uwagę na ryzyko związane z wdrażaniem programów Wspólnego Przedsięwzięcia CBE w przypadku, gdy do końca trwania programu "Horyzont 2020" jego członkowie prywatni nie będą w stanie wnieść wkładu na minimalnym wymaganym poziomie;

21. zauważa, że jeśli chodzi o osiągnięcia Wspólnego Przedsięwzięcia CBE w ramach programu "Horyzont 2020", na koniec 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie CBE zaciągnęło zobowiązania w wysokości 815,8 mln EUR na poczet podpisanych umów o udzielenie dotacji w ramach programu "Horyzont 2020", wykorzystując w pełni maksymalną kwotę wkładu Unii na rzecz działalności operacyjnej; stwierdza ponadto, że około 94 mln EUR z tej kwoty objętej zobowiązaniami (tj. 11,5 %) pozostaje do wypłaty w nadchodzących latach na projekty, które nie zostały jeszcze ukończone;

22. zwraca także uwagę, że według stanu na koniec 2022 r. członkowie prywatni zobowiązali się przekazać wkłady rzeczowe i finansowe z tytułu działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia CBE w wysokości 258,4 mln EUR, a kwota ta stanowi 54 % orientacyjnej wartości docelowej, którą w rocznych programach prac przyjętych przez Wspólne Przedsięwzięcie określono na poziomie 475,3 mln EUR; odnotowuje, że z tej kwoty objętej zobowiązaniami Wspólne Przedsięwzięcie CBE zgłosiło 154,7 mln EUR (czyli 32,5 % docelowej kwoty) na koniec 2022 r.;

23. zauważa ponadto, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie musiało anulować podpisane projekty na kwotę około 8,2 mln EUR ze względu na nieprzewidziane zakończenie jednego ze sztandarowych projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i zawieszenie kilku innych projektów, a ponieważ wszystkie zaproszenia do składania wniosków w ramach programu "Horyzont Europa" zostały zamknięte z końcem 2020 r., do końca programu Wspólne Przedsięwzięcie CBE nie osiągnie orientacyjnej wartości docelowej w zakresie wkładów członków prywatnych z tytułu działalności operacyjnej;

24. wyraża zadowolenie, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE stwierdziło, iż osiągnęło cele operacyjne dotyczące zaproszeń do składania wniosków w ramach programu "Horyzont 2020"; odnotowuje jednak, że Trybunał uznał znaczny spadek poziomu wkładów wnoszonych przez członków prywatnych za ryzyko dla ogólnej realizacji programu "Horyzont 2020" przez to Wspólne Przedsięwzięcie CBE;

25. zwraca uwagę, że aby do końca programu osiągnąć łączną wartość docelową wkładu członków prywatnych na poziomie 2 730 mln EUR, określoną w rozporządzeniu ustanawiającym Wspólne Przedsięwzięcie CBE, Wspólne Przedsięwzięcie skorygowało w górę wartość docelową wkładu rzeczowego członków prywatnych z tytułu działalności dodatkowej do poziomu 2 235,5 mln EUR; zauważa, że na koniec 2022 r. członkowie prywatni zadeklarowali, że łączny poziom wkładów rzeczowych z tytułu działalności dodatkowej wyniósł 1 797,9 mln EUR, czyli 73,8 % nowej wartości docelowej, ale w przypadku 658 mln EUR, czyli 37 % zgłoszonej kwoty, proces poświadczania nie został zakończony;

26. z zadowoleniem przyjmuje fakt, że aby ograniczyć ryzyko, iż Wspólne Przedsięwzięcie CBE nie osiągnie nowego celu w zakresie wkładów rzeczowych z tytułu działalności dodatkowej do końca programu, w listopadzie 2022 r. Konsorcjum Bioprzemysłu zaproponowało Radzie Zarządzającej Wspólnego Przedsięwzięcia CBE zatwierdzenie dodatkowych inwestycji członków prywatnych na działania dodatkowe w 2023 r. w wysokości 416 mln EUR;

27. z zaniepokojeniem odnotowuje, że według Trybunału wskaźnik wykonania płatności z budżetu na 2022 r. na działania w ramach programu "Horyzont 2020" jest niższy niż w poprzednim roku; przyznaje, że wynikało to z faktu, iż beneficjenci mierzyli się z rosnącymi kosztami i problemami z dostawami;

28. zwraca uwagę, że jeśli chodzi o działania w ramach programu "Horyzont 2020", Wspólne Przedsięwzięcie CBE nie uzyskało żadnych nowych środków na zobowiązania z tytułu działalności operacyjnej, ponieważ ostatni ogłoszony przez nie nabór wniosków zakończył się z końcem 2020 r.; zauważa, że wskaźnik wykorzystania środków na płatności z tytułu działalności operacyjnej spadł do 65 % (wskaźnik za 2021 r. sięgnął 85 %), co według Wspólnego Przedsięwzięcia CBE wynikało z rosnących kosztów i problemów z dostawami, z jakimi mierzyli się beneficjenci w związku z kryzysem związanym z COVID-19 i wojną w Ukrainie, w związku z czym konieczne było przedłużenie czasu trwania większości projektów w ramach programu "Horyzont 2020" i przeniesienie płatności końcowych na 2023 r.;

29. zgadza się z Trybunałem, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE powinno ustanowić plan działania wraz z harmonogramem jego realizacji, który pozwoli mu sfinalizować wdrażanie projektów zatwierdzonych w poprzednich wieloletnich ramach finansowych (WRF);

30. zgadza się z Trybunałem, że aby zapewnić osiągnięcie wartości docelowej wkładów członków z sektora prywatnego w odniesieniu do WRF na lata 2021-2027, Wspólne Przedsięwzięcie CBE powinno - w oparciu o strategiczny plan realizacji programu - co roku monitorować poziom wkładów wnoszonych przez poszczególnych członków sektora prywatnego;

31. zauważa, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie wykonało jedynie 47 % swojego budżetu na zobowiązania, realizując projekty w ramach pierwszego szeroko zakrojonego zaproszenia do składania wniosków z programu "Horyzont Europa", które opiewało na kwotę 120 mln EUR i zostało ogłoszone w tym właśnie roku;

32. odnotowuje, że w 2022 r. Komisja i członkowie prywatni wnieśli wkłady pieniężne - po 0,8 mln EUR - na pokrycie kosztów administracyjnych Wspólnego Przedsięwzięcia CBE; stwierdza, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE nie zwróciło się o wkłady pieniężne na działania w ramach programu "Horyzont Europa", ponieważ spodziewało się, że pierwszy nabór wniosków w ramach tego programu, ogłoszony na początku 2022 r., zakończy się dopiero w pierwszej połowie 2023 r.;

33. zwraca uwagę, że na koniec 2022 r. wskaźnik wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia CBE, jeśli chodzi o wypłaty wynagrodzeń (tytuł 1), był na niskim poziomie 55 % oraz że według Wspólnego Przedsięwzięcia CBE wynikało to z późnego rozpoczęcia obowiązywania umów nowych pracowników zatrudnionych w 2022 r.;

Zamówienia i personel

34. zauważa, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie CBE w dalszym ciągu wykorzystywało w miarę możliwości istniejące umowy ramowe na szczeblu Komisji Europejskiej; zwraca uwagę, że w przypadku gdy Wspólne Przedsięwzięcie CBE nie miało dostępu do tych umów lub w przypadku ich wygaśnięcia konieczne było uruchomienie specjalnych postępowań o udzielenie zamówienia, w większości dotyczących zamówień o niskiej wartości 11 ;

35. zauważa, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE podpisało również konkretne zamówienia w ramach umowy ramowej zarządzanej wspólnie z innymi wspólnymi przedsięwzięciami, a mianowicie dotyczące wspólnych usług informatycznych; odnotowuje ponadto, że przez cały 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie CBE korzystało z umów o gwarantowanym poziomie usług (SLA) obowiązujących z Komisją;

36. na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności zwraca uwagę, że rok 2022 był rokiem przejścia z Wspólnego Przedsięwzięcia BBI do Wspólnego Przedsięwzięcia CBE; odnotowuje, że do końca 2022 r. Biuro Programowe Wspólnego Przedsięwzięcia CBE liczyło 26 pracowników (w porównaniu z 22 w 2021 r.), co oznacza osiągnięcie niemal pełnego planu zatrudnienia 12  w ramach jego nowego mandatu; z zadowoleniem przyjmuje fakt, że w ramach nowego mandatu Wspólnego Przedsięwzięcia CBE dołączyło ośmioro nowych kolegów;

37. zauważa, że w 2022 r. Wspólne Przedsięwzięcie CBE potwierdziło równowagę płci na stanowiskach kierowniczych, które w 50 % zajmują kobiety;

38. odnotowuje, że pracownicy Wspólnego Przedsięwzięcia CBE zarządzali równocześnie coraz większą liczbą projektów realizowanych w ramach różnych programów WRF; zwraca uwagę, że taka tendencja nie może obniżyć skuteczności kontroli wewnętrznych Wspólnego Przedsięwzięcia CBE i zarządzania tymi środkami finansowymi ani doprowadzić do opóźnień w realizacji nowych programów;

Systemy zarządzania i kontroli

39. na podstawie uwag Trybunału dotyczących systemów zarządzania i kontroli stwierdza, że w przypadku wydatków w ramach programów "Horyzont 2020" i "Horyzont Europa" za audyty ex post odpowiada Wspólna Służba Audytu DG RTD Komisji;

40. zwraca uwagę, że w Wspólne Przedsięwzięcie poinformowało o reprezentatywnym poziomie błędu wynoszącym 1,9 % i poziomie błędu rezydualnego w wysokości 1,2 % w wydatkach w ramach programu "Horyzont 2020" (rozliczenia i płatności końcowe);

41. odnotowuje, że w odniesieniu do programu "Horyzont Europa" nie przeprowadzono dotychczas audytów ex post, ponieważ pierwsze płatności okresowe są planowane dopiero na 2024 r.;

42. odnotowuje, że w ramach oceny mechanizmów kontroli mających zastosowanie do płatności z tytułu działalności operacyjnej Wspólnego Przedsięwzięcia CBE Trybunał zbadał losowo dobraną próbę płatności z programu "Horyzont 2020" dokonanych w 2022 r. na poziomie beneficjentów końcowych 13 ; zauważa, że w jednym przypadku Trybunał wykrył i skwantyfikował poważny błąd wynikający z zawyżenia kosztów osobowych, spowodowany tym, że beneficjent zmienił metodę obliczania stawki godzinowej w ciągu roku budżetowego i uwzględnił w zadeklarowanych kosztach niekwalifikowalne koszty świadczeń emerytalnych i premie;

43. docenia fakt, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE opracowało podejście do audytu ex post oparte na analizie ryzyka, aby zmniejszyć poziom błędu dzięki lepiej ukierunkowanej próbie w celu wykrycia beneficjentów najbardziej obarczonych ryzykiem błędu, a tym samym wzmocnienia efektu korygującego w toku audytów ex post; zwraca uwagę, że jest to istotna pozytywna zmiana w podejściu do audytów ex post, ponieważ ramy kontroli wewnętrznej Komisji dotyczące dotacji w ramach programu "Horyzont Europa" nie pozwalają Wspólnemu Przedsięwzięciu CBE na ustalenie własnych reprezentatywnych prób, a w konsekwencji na obliczenie własnych reprezentatywnych i rezydualnych poziomów błędu dla wspólnych przedsięwzięć;

44. odnotowuje, że Trybunał stwierdził, iż wspólne przedsięwzięcia stosujące właściwie opracowane podejście kontrolne ex post oparte na analizie ryzyka zgłosiły poziom błędu rezydualnego poniżej średniej dla wspólnych przedsięwzięć niestosujących takiego podejścia dzięki temu, że systematycznie wykrywały beneficjentów obarczonych najwyższym ryzykiem i poddawały ich audytowi;

Działania podjęte w związku z zeszłorocznymi uwagami

45. odnotowuje, że uwagi zawarte w odpowiednich sprawozdaniach rocznych Wspólnego Przedsięwzięcia CBE są w rzeczywistości zaleceniami Trybunału bez sprecyzowanego terminu; zauważa, że Trybunał Obrachunkowy corocznie monitoruje te uwagi, oceniając je jako kwestie "otwarte" lub "zamknięte";

46. odnotowuje, że Trybunał wydał trzy uwagi (2020/2021), z czego dwie pozostają otwarte i dotyczą wkładu członków branżowych i prywatnych Wspólnego Przedsięwzięcia CBE;

47. zwraca uwagę, że Wspólne Przedsięwzięcie CBE przyjmuje do wiadomości niski poziom poziomu wkładów rzeczowych wniesionych przez członków prywatnych na rzecz jego działalności operacyjnej i uważa, iż sytuację tę można częściowo wytłumaczyć otwartym charakterem zaproszeń Wspólnego Przedsięwzięcia CBE do składania wniosków, w ramach których również podmioty niebędące członkami BIC 14  mogą ubiegać się o dotacje z BBI bez żadnego obowiązku wspierania inicjatywy Wspólnego Przedsiębiorstwa CBE wkładami rzeczowymi; rozumie, że liczba wybranych wnioskodawców z BIC zmniejszyła się do minimum w przypadku trzech ostatnich zaproszeń do składania wniosków, co spowodowało znaczny spadek wkładów rzeczowych.

1 Rozporządzenie Rady (UE) 2021/2085 z dnia 19 listopada 2021 r. ustanawiające wspólne przedsięwzięcia w ramach programu "Horyzont Europa" oraz uchylające rozporządzenia (WE) nr 219/2007, (UE) nr 557/2014, (UE) nr 558/2014, (UE) nr 559/2014, (UE) nr 560/2014, (UE) nr 561/2014 i (UE) nr 642/2014 (Dz.U. L 427 z 30.11.2021, s. 17).
2 Rozporządzenie Rady (UE) nr 560/2014 z dnia 6 maja 2014 r. w sprawie ustanowienia Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Bioprzemysłu (Dz.U. L 169 z 7.6.2014, s. 130).
3 Europejski Trybunał Obrachunkowy, Sprawozdanie roczne dotyczące wspólnych przedsięwzięć UE za rok budżetowy 2022 (s. 96).
4 Skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności za 2022 r. (s. 8).
5 Budżet całkowity obejmuje budżet operacyjny (wykorzystywany na finansowanie wybranych projektów) i administracyjny (wykorzystywany na finansowanie działalności Biura Programowego).
6 Tytuł 1 - 2,9 mln EUR (wykonanie na poziomie 63 %), tytuł 2 - 1,6 mln EUR (wykonanie na poziomie 60 %), tytuł 3 - 120,5 mln EUR (wykonanie na poziomie 48 %).
7 Tytuł 1 - 2,8 mln EUR (wykonanie na poziomie 55 %), tytuł 2 - 1,9 mln EUR (wykonanie na poziomie 68 %), tytuł 3 - 47,4 mln EUR (wykonanie na poziomie 65 %).
8 Skonsolidowane roczne sprawozdanie z działalności za 2022 r. (s. 77).
9 Tytuł 3: Wydatki operacyjne (na realizację działań i zadań powierzonych Wspólnemu Przedsięwzięciu CBE zgodnie z ustanawiającym go rozporządzeniem Rady).
10 Tytuł 2: Wydatki administracyjne (obejmują ogólną infrastrukturę i koszty bieżące, takie jak wynajem budynków, koszty IT, meble i sprzęt biurowy, komunikację i spotkania oraz inne różne koszty administracyjne).
11 Zawarto kilka umów na kwotę poniżej 15 000 EUR każda.
12 Pełny plan zatrudnienia to 29 osób w organizacji, który to poziom CBE powinno osiągnąć już na początku 2024 r. po mianowaniu nowego dyrektora wykonawczego.
13 W przypadku transakcji płatniczych z tytułu umów o udzielenie dotacji skontrolowanych u beneficjentów próg, powyżej którego zgłasza się błędy kwantyfikowalne, wynosi 1 % kosztów objętych kontrolą.

Zmiany w prawie

Stosunek prezydenta Dudy do wolnej Wigilii "uległ zawieszeniu"

Prezydent Andrzej Duda powiedział w czwartek, że ubolewa, że w sprawie ustawy o Wigilii wolnej od pracy nie przeprowadzono wcześniej konsultacji z prawdziwego zdarzenia. Jak dodał, jego stosunek do ustawy "uległ niejakiemu zawieszeniu". Wyraził ubolewanie nad tym, że pomimo wprowadzenia wolnej Wigilii, trzy niedziele poprzedzające święto mają być dniami pracującymi. Ustawa czeka na podpis prezydenta.

kk/pap 12.12.2024
ZUS: Renta wdowia - wnioski od stycznia 2025 r.

Od Nowego Roku będzie można składać wnioski o tzw. rentę wdowią, która dotyczy ustalenia zbiegu świadczeń z rentą rodzinną. Renta wdowia jest przeznaczona dla wdów i wdowców, którzy mają prawo do co najmniej dwóch świadczeń emerytalno-rentowych, z których jedno stanowi renta rodzinna po zmarłym małżonku. Aby móc ją pobierać, należy jednak spełnić określone warunki.

Grażyna J. Leśniak 20.11.2024
Zmiany w składce zdrowotnej od 1 stycznia 2026 r. Rząd przedstawił założenia

Przedsiębiorcy rozliczający się według zasad ogólnych i skali podatkowej oraz liniowcy będą od 1 stycznia 2026 r. płacić składkę zdrowotną w wysokości 9 proc. od 75 proc. minimalnego wynagrodzenia, jeśli będą osiągali w danym miesiącu dochód do wysokości 1,5-krotności przeciętnego wynagrodzenia w sektorze przedsiębiorstw w czwartym kwartale roku poprzedniego, włącznie z wypłatami z zysku, ogłaszanego przez prezesa GUS. Będzie też dodatkowa składka w wysokości 4,9 proc. od nadwyżki ponad 1,5-krotność przeciętnego wynagrodzenia, a liniowcy stracą możliwość rozliczenia zapłaconych składek w podatku dochodowym.

Grażyna J. Leśniak 18.11.2024
Prezydent podpisał nowelę ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności

Usprawnienie i zwiększenie efektywności systemu wdrażania Rozwoju Lokalnego Kierowanego przez Społeczność (RLKS) przewiduje ustawa z dnia 11 października 2024 r. o zmianie ustawy o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności. Jak poinformowała w czwartek Kancelaria Prezydenta, Andrzej Duda podpisał ją w środę, 13 listopada. Ustawa wejdzie w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia.

Grażyna J. Leśniak 14.11.2024
Do poprawki nie tylko emerytury czerwcowe, ale i wcześniejsze

Problem osób, które w latach 2009-2019 przeszły na emeryturę w czerwcu, przez co - na skutek niekorzystnych zasad waloryzacji - ich świadczenia były nawet o kilkaset złotych niższe od tych, jakie otrzymywały te, które przeszły na emeryturę w kwietniu lub w maju, w końcu zostanie rozwiązany. Emerytura lub renta rodzinna ma - na ich wniosek złożony do ZUS - podlegać ponownemu ustaleniu wysokości. Zdaniem prawników to dobra regulacja, ale równie ważna i paląca jest sprawa wcześniejszych emerytur. Obie powinny zostać załatwione.

Grażyna J. Leśniak 06.11.2024
Bez konsultacji społecznych nie będzie nowego prawa

Już od jutra rządowi trudniej będzie, przy tworzeniu nowego prawa, omijać proces konsultacji publicznych, wykorzystując w tym celu projekty poselskie. W czwartek, 31 października, wchodzą w życie zmienione przepisy regulaminu Sejmu, które nakazują marszałkowi Sejmu kierowanie projektów poselskich do konsultacji publicznych i wymagają sporządzenia do nich oceny skutków regulacji. Każdy obywatel będzie mógł odtąd zgłosić własne uwagi do projektów poselskich, korzystając z Systemu Informacyjnego Sejmu.

Grażyna J. Leśniak 30.10.2024
Metryka aktu
Identyfikator:

Dz.U.UE.L.2024.2356

Rodzaj: Rezolucja
Tytuł: Rezolucja 2024/2356 zawierająca uwagi stanowiące integralną część decyzji w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Wspólnego Przedsięwzięcia na rzecz Biotechnologicznej Europy Opartej na Obiegu Zamkniętym za rok budżetowy 2022
Data aktu: 11/04/2024
Data ogłoszenia: 10/10/2024