PARLAMENT EUROPEJSKI,- uwzględniając swoją decyzję w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2022,
- uwzględniając art. 100 Regulaminu i załącznik V do Regulaminu,
- uwzględniając opinię Komisji Wolności Obywatelskich, Sprawiedliwości i Spraw Wewnętrznych,
- uwzględniając sprawozdanie Komisji Kontroli Budżetowej (A9-0119/2024),
A. mając na uwadze, że zgodnie z zestawieniem dochodów i wydatków 1 Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) jej ostateczny budżet na rok budżetowy 2022 wyniósł 197 759 722 EUR, o 10,91 % więcej niż w 2021 r.; mając na uwadze, że budżet Agencji pochodzi głównie z budżetu Unii;
B. mając na uwadze, że Trybunał Obrachunkowy (zwany dalej "Trybunałem") w sprawozdaniu dotyczącym rocznego sprawozdania finansowego Agencji Unii Europejskiej ds. Współpracy Organów Ścigania (Europol) za rok budżetowy 2022 (zwanym dalej "sprawozdaniem Trybunału") stwierdza, iż uzyskał wystarczającą pewność, że roczne sprawozdanie finansowe Agencji jest wiarygodne oraz że transakcje leżące u jego podstaw są legalne i prawidłowe;
Zarządzanie budżetem i finansami
1. zauważa, że monitorowanie budżetu w roku budżetowym 2022 przyniosło wskaźnik wykonania środków na zobowiązania na omawiany rok w wysokości 96,62 %, o 2,1 pkt procentowych mniej niż w roku 2021; zwraca uwagę, że wskaźnik wykonania środków na płatności wyniósł 79,73 %, o 3,78 pkt procentowych mniej niż w roku 2021; pochwala dążenie Agencji do dalszego zmniejszania opóźnień w płatnościach z 32,8 % w 2020 r. i 7,8 % w 2021 r. do 7,2 % w 2022 r.; zauważa jednak z zaniepokojeniem, że nadal aktualna jest uwaga Trybunału, w której podkreślono, że Agencja stoi przed wyzwaniami związanymi z opóźnieniami w płatnościach; podziela opinię Trybunału, zgodnie z którą to powtarzające się niedociągnięcie stwarza ryzyko utraty reputacji Agencji;
2. odnotowuje niski wskaźnik wykonania (85 %) środków (C8) przeniesionych z 2021 r. na 2022 r., oznaczające niewykorzystanie środków w wysokości 3,8 mln EUR; zauważa z niepokojem, że środki związane z obecnym budżetem przeniesione z 2022 r. na 2023 r. są stosunkowo wysokie, wynoszą bowiem 17 % (32,5 mln EUR); odnotowuje też tendencję wzrostową w ostatnich latach (2020-2022), jeśli chodzi o nadwyżkę Agencji (wynik budżetowy) na koniec roku budżetowego: w 2022 r. nadwyżka ta wyniosła 10,3 mln EUR, ponad dwa razy więcej niż w 2021 r. (5,1 mln EUR); zauważa, że - według skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności Agencji za 2022 r. oraz sprawozdania Agencji z działań podjętych w związku z decyzją Parlamentu w sprawie absolutorium z wykonania budżetu Agencji za 2021 r. - Agencja oceniła przyczyny wysokiej nadwyżki na koniec roku budżetowego oraz wykonanie przenoszonych środków budżetowych; zauważa, że Agencja opracowała też plan działania; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o postępach;
3. zauważa, że ostateczny budżet Agencji na 2022 r. powstał w wyniku: pierwszej poprawki, na 4,3 mln EUR, dotyczącej wkładu Danii na 2022 r., i drugiej poprawki, na 1,1 mln EUR, dotyczącej umów o wkładzie i umów o gwarantowanym poziomie usług;
Efektywność
4. na podstawie skonsolidowanego rocznego sprawozdania z działalności Agencji z zadowoleniem zauważa, że Agencja zastosowała kluczowe wskaźniki skuteczności działania i programu prac do oceny wartości dodanej jej działalności oraz inne środki do usprawnienia zarządzania budżetem w 2022 r.; zauważa, że Agencja monitorowała 15 kluczowych wskaźników skuteczności działania i 56 wskaźników programu prac; odnotowuje, że dla 10 kluczowych wskaźników efektywności i 40 wskaźników programu prac osiągnięto lub przekroczono wyznaczone cele; docenia w tym kontekście poprawę niektórych kluczowych wskaźników skuteczności działania w porównaniu z poprzednimi latami, jeśli chodzi o liczbę operacji (2 758) i liczbę dni działania (394) wspieranych przez Agencję, a także liczbę wyszukań w systemie EIS i QUEST (13 mln) oraz liczbę weryfikacji osób w EIS w związku z przestępstwami transgranicznymi w EIS (2 339);
5. pochwala Agencję za znaczne osiągnięcia w realizacji pięciu wieloletnich priorytetów strategicznych określonych w strategii Europolu 2020+; odnotowuje zwłaszcza utworzenie działu ds. zarządzania informacjami (IMU), opracowanie strategii ICT, która ma pomóc w realizacji strategii Agencji w dziedzinie zarządzania informacjami, oraz wdrożenie nowego modelu wartości biznesowej do monitorowania postępów w realizacji ICT; zauważa, że do IMU włączono laboratorium innowacji Europolu, a struktura ta ma przynieść ściślejszą współpracę niezbędną do wykonania zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu, oraz że uruchomiono repozytorium narzędzi Europolu, by wspierać badania naukowe i innowacje w państwach członkowskich oraz zachęcać do wymiany doświadczeń i wspierać synergie; odnotowuje ponadto uruchomienie jednostki wsparcia cyfrowego, mającej wydajnie i skutecznie reagować na potrzeby dochodzeniowe państw członkowskich i samej Agencji, zwłaszcza w złożonych sprawach wymagających wsparcia kryminalistyki cyfrowej;
6. pochwala szybką reakcję Agencji i jej wsparcie dla państw członkowskich w zwalczaniu przestępczości w następstwie bezprawnej i niesprowokowanej rosyjskiej napaści na Ukrainę, polegające np. na oddelegowaniu ekspertów i funkcjonariuszy do wspierania organów ścigania w krajach graniczących z Ukrainą lub na wspieraniu dochodzeń finansowych dotyczących mienia pochodzącego z przestępstwa należącego do osób fizycznych i prawnych objętych sankcjami w związku z tą wojną; zauważa też, że w 2022 r. Agencja wydała szereg ocen zagrożeń dotyczących potencjalnych skutków wojny, a także wczesne ostrzeżenia i powiadomienia wywiadowcze dotyczące np. handlu bronią i handlu ludźmi; ponadto zachęca Agencję, by wszelkimi siłami wspierała działania Unii i państw członkowskich w tej dziedzinie; zauważa, że bezprawna agresja zbrojna spowodowała kryzys humanitarny i napływ wielu uchodźców z Ukrainy do Unii, a z sytuacji tej mogą korzystać oportunistyczne siatki przestępcze chcące dalej rozwijać swoją działalność; wyraża ponadto przekonanie, że rozszerzenie kompetencji Agencji w zakresie wspierania państw członkowskich i współpracy z podmiotami prywatnymi, państwami trzecimi i organizacjami międzynarodowymi wymagałoby wprowadzenia dodatkowych wewnętrznych i zewnętrznych mechanizmów nadzoru, by zagwarantować poszanowanie prawa Unii i zapewnić ochronę praw podstawowych;
7. odnotowuje, że Agencja nadal ściśle współpracowała z eu-LISA nad zautomatyzowanymi kontrolami danych zawartych we wnioskach o podróż z europejskiego systemu informacji o podróży oraz zezwoleń na podróż (ETIAS) w oparciu o dane Europolu; zauważa, że uruchomienie ETIAS zostało przełożone na listopad 2023 r. decyzją Rady; docenia, że Agencja rozszerzyła współpracę z Prokuraturą Europejską (EPPO) w 2022 r. i do końca roku wsparła 21 głównych operacji EPPO w dziedzinie oszustw podatkowych;
Wydajność i wyniki
8. zauważa z uznaniem, że Agencja przeprowadziła przegląd strategii Europol 2020+, dostosowując swoje priorytety strategiczne do bieżących potrzeb operacyjnych państw członkowskich i zagrożeń dla bezpieczeństwa, przed którymi stoją, oraz że przegląd ten ma poprawić wyniki Agencji; odnotowuje w związku z tym nowy priorytet strategiczny polegający na zgromadzeniu odpowiednich partnerów we współpracy transgranicznej i wspólnych działaniach, w tym państw stowarzyszonych strefy Schengen, Interpolu i agencji unijnych ds. wymiaru sprawiedliwości i spraw wewnętrznych;
9. na podstawie odpowiedzi Agencji na pisemne pytania Parlamentu odnotowuje z uznaniem m.in. rozszerzone środki i praktyki Agencji mające dalej zwiększać wydajność m.in. w obszarach podstawowych rozwiązań ICT (insourcing zamiast outsourcingu), cyfryzacji usług w obszarze zasobów ludzkich (e-rekrutacja, e-szkolenia) oraz narzędzi monitorowania wykonania budżetu, wskaźnika wakatów, pułapów umownych w postępowaniach o udzielenie zamówienia i wskaźników środowiskowych; wyraża uznanie dla Agencji za wdrożenie narzędzia zarządzania zamówieniami publicznymi, a także korzystanie ze wspólnych procedur udzielania zamówień z innymi agencjami;
10. zauważa, że w związku ze zmianą w planowaniu unijnego programu interoperacyjności trzeba było ponownie zaplanować wewnętrzne działania i zasoby Agencji, co spowodowało zapotrzebowanie na dodatkowy personel; odnotowuje w tym kontekście osiągnięte porozumienie, zgodnie z którym od 2024 r. 25 pracowników Europejskiej Agencji Straży Granicznej i Przybrzeżnej będzie wspierać Agencję w wypełnianiu zobowiązań dotyczących interoperacyjności; zauważa też obciążenie zasobów Agencji w związku z procedurami konsultacji z Europejskim Inspektorem Ochrony Danych (EIOD) i odnotowuje, że do działań inicjowanych przez EIOD przypisano 25 pracowników Agencji; wyraża uznanie dla Agencji za ścisłą współpracę z EIOD oraz za uwzględnienie jego zaleceń dotyczących korzystania z różnych systemów, np. EPRIS, ADEP, SIS, PERCI i QUEST+; odnotowuje uwagę Agencji dotyczącą opóźnienia we wdrażaniu PERCI (unijnej platformy ds. nielegalnych treści w internecie), które wynikło z wpływu opinii EIOD i odpowiednich zaleceń na tworzenie rozwiązań o kluczowym znaczeniu operacyjnym; wyraża uznanie dla Agencji za wyznaczenie urzędnika ds. praw podstawowych, który będzie wspierać Agencję w gwarantowaniu poszanowania praw podstawowych we wszystkich jej działaniach i zadaniach;
11. wyraża uznanie dla Agencji za uzyskaną w 2022 r. rejestrację systemu ekozarządzania i audytu (EMAS); pochwala też Agencję za stosowanie kryteriów zielonych zamówień publicznych, a także za włączenie polityki i celów środowiskowych Agencji do jej procedur udzielania zamówień; zauważa, że Agencja zainicjowała studium wykonalności opracowania wizji środowiskowej Agencji na 2030 r., by wyznaczyć sobie cele redukcji emisji gazów cieplarnianych oraz wskazać środki poprawy niezbędne do osiągnięcia tych celów; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o wynikach tego studium; zachęca Agencję, by rozważyła również wdrożenie pośrednich zrównoważonych i energooszczędnych rozwiązań zarówno w odniesieniu do jej infrastruktury, jak i procesów wewnętrznych, takich jak zwiększone wykorzystanie narzędzi cyfrowych i zarządzanie dokumentami;
Polityka kadrowa
12. przyjmuje do wiadomości, że do 31 grudnia 2022 r. plan zatrudnienia zrealizowano w 99,41 % - na czas określony zatrudnionych było 682 pracowników z 686 przewidzianych w tej kategorii w budżecie Unii (w 2021 r. liczba ta wynosiła 615); zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja zatrudniała również 236 pracowników kontraktowych (w tym 19 na stanowiskach finansowanych z dotacji lub na podstawie porozumień) i 55 oddelegowanych ekspertów krajowych - budżet Unii przewidywał odpowiednio 235 i 71 w tych kategoriach pracowników; odnotowuje też, że na ograniczony czas przydzielono 11 dodatkowych stanowisk pracowników zatrudnionych na czas określony poza planem zatrudnienia na 2022 r., by utrzymać liczbę wakatów na minimalnym poziomie; zauważa, że Agencja rozróżnia pięć kategorie oddelegowanych ekspertów krajowych, z czego cztery kategorie nie przysparzają budżetowi Agencji żadnych kosztów lub koszty te są niewielkie, a do kategorii tych należą kolejne 152 osoby, co oznacza, że w 2022 r. łączna liczba oddelegowanych ekspertów krajowych wyniosła 207; pochwala niski wskaźnik wakatów Agencji, który w 2022 r. wyniósł 0,6 %, znacznie poniżej rocznego celu na poziomie maksimum 2 %; odnotowuje ponadto wzrost wskaźnika rotacji w Agencji: z 6,9 % w 2021 r. do 9,12 % w 2022 r.;
13. podkreśla, że w związku z rosyjską inwazją na Ukrainę w 2022 r. Agencja rozmieściła zespoły operacyjne składające się z nieopłacanych oddelegowanych ekspertów krajowych w kilku państwach członkowskich, takich jak Litwa, Słowacja, Węgry, Rumunia i Bułgaria, a także w krajach partnerskich, takich jak Mołdawia, zwiększając tym samym wykorzystanie nieopłacanych oddelegowanych ekspertów krajowych; zwraca uwagę, że dochód nieopłacanych oddelegowanych ekspertów krajowych zależy od decyzji krajowych, a niektóre państwa członkowskie postanowiły przestać wypłacać wynagrodzenie w takich sytuacjach, zatem eksperci otrzymują jedynie diety dzienne; przypomina, że chociaż diety dzienne powinny być dostosowywane co trzy lata o współczynnik korygujący oparty o wskaźnik inflacji, by zrekompensować wyższe koszty utrzymania, stawki od sześciu lat nie uległy zmianie; wzywa Agencję do podjęcia merytorycznego dialogu z Komisją i właściwymi organami krajowymi w celu zapewnienia sprawiedliwego wynagrodzenia wszystkim ekspertom zatrudnionym przez Agencję;
14. z zaniepokojeniem odnotowuje zgłoszony podział płci w Agencji w 2022 r.: wśród kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla 82 % stanowili mężczyźni (28 mężczyzn i 6 kobiet), w zarządzie 75 % stanowili mężczyźni (38 mężczyzn i 13 kobiet), a łącznie wśród personelu 65 % to mężczyźni (556 mężczyzn i 295 kobiety); przyznaje, że odsetek kobiet zatrudnionych przez Agencję w 2022 r. (35 %) jest wyższy niż średni (podawany w statystykach Eurostatu za 2021 r.) odsetek kobiet zatrudnionych w organach ścigania w Unii (funkcjonariusze policji, sędziowie zawodowi i personel więzienny), wynoszący 21,6 %; przypomina o znaczeniu zapewnienia równowagi płci i wzywa Agencję do uwzględnienia tego aspektu podczas przyszłych naborów pracowników i nominacji na stanowiska kadry kierowniczej wyższego i średniego szczebla; apeluje do Komisji i państw członkowskich, aby podczas mianowania kandydatów na członków zarządu Agencji uwzględniały znaczenie równowagi płci;
15. zauważa, że w 2022 r. służba medyczna Agencji zgłosiła trzy nowe przypadki wypalenia zawodowego; odnotowuje ponadto, że Agencja wdrożyła środki mające poprawić dobrostan pracowników, m.in. doradztwo dotyczące trybu życia i zdrowia w miejscu pracy, niepełny wymiar czasu pracy z powodów zdrowotnych, kierowanie do lekarzy specjalistów oraz doradztwo dla kadry zarządzającej dotyczące wsparcia dla personelu; zauważa, że zarząd zgodził się na zastosowanie do Agencji per analogiam decyzji Komisji C (2022) 1788 w sprawie czasu pracy i pracy hybrydowej, zastępującej poprzednie przepisy wykonawcze dotyczące czasu pracy i telepracy, by móc uznać pracę w biurze i telepracę za równoważne tryby pracy; wzywa Agencję, by w dalszym ciągu poszukiwała rozwiązań pozwalających na ograniczenie przypadków wypalenia zawodowego i złożyła organowi udzielającemu absolutorium sprawozdanie z poczynionych postępów;
16. na podstawie odpowiedzi Agencji na pytania pisemne Parlamentu zauważa, że chociaż Agencja nie wdrożyła Karty różnorodności i włączenia społecznego, wprowadziła własną strategię w tej dziedzinie; zauważa ponadto, że w 2022 r. Agencja przeprowadziła przegląd i przyjęła podręcznik procedur wdrażania decyzji zarządu w sprawie polityki ochrony godności osoby i zapobiegania nękaniu psychicznemu i molestowaniu seksualnemu; zauważa, że w latach 2017-2022 Agencja zwróciła się o zewnętrzną poradę prawną w dwóch przypadkach domniemanego molestowania; odnotowuje, że w 2022 r. nie wszczęto przeciwko pracownikom Agencji żadnych spraw sądowych dotyczących molestowania; podkreśla, że zwłaszcza w stresujących i wymagających środowiskach pracy konieczne są solidne ramy przeciwdziałania molestowaniu; zwraca się do Agencji o wprowadzenie programu szkoleń w tej dziedzinie zarówno dla nowych pracowników, jak i dla obecnego personelu;
Zamówienia publiczne
17. odnotowuje uwagę ze sprawozdania Trybunału, że w 2022 r. Europol wypłacił dotację w wysokości 3,3 mln EUR na sfinansowanie działań krajowych sił policyjnych w jednym z państw członkowskich, a dotacja ta obejmowała kwotę 1,4 mln EUR jako zwrot kosztów za zakup pięciu łodzi i dodatkowe 7 % na pokrycie kosztów stałych, w tym podatek VAT; zauważa, że według oceny Trybunału w świetle art. 186 ust. 4 lit. c) rozporządzenia finansowego nie należało zwracać podatku VAT, ponieważ beneficjent jest organem publicznym podlegającym prawu publicznemu i uczestniczy w działaniach jako organ publiczny właśnie, dlatego część dotacji w wysokości 0,2 mln EUR uznano za nieprawidłową; na podstawie odpowiedzi Agencji odnotowuje, że: według art. 5 decyzji Rady 2008/617/WSiSW 2 w sprawie poprawy współpracy między specjalnymi jednostkami interwencyjnymi (SIUS) państw członkowskich Unii SIUS zapewniają wspólne ćwiczenia szkoleniowe, a dotacja operacyjna dotyczyła działań SIUS koordynowanych przez jedno państwo członkowskie, dlatego Agencja uznała, że zgodnie z art. 186 ust. 4 lit. c) rozporządzenia finansowego i z odpowiednimi szczegółowymi wytycznymi wykonawczymi Komisji dotyczącymi zarządzania dotacjami podatek VAT należy do kosztów kwalifikowalnych, gdy nie można go odzyskać na mocy obowiązujących przepisów krajowych oraz gdy dotyczy on szkoleń, podnoszenia świadomości lub podobnych działań w dziedzinie bezpieczeństwa, z wyjątkiem VAT zapłaconego przez państwa członkowskie działające w charakterze suwerennych organów publicznych, zwłaszcza gdy danych usług nie mogą świadczyć przedsiębiorstwa prywatne; na koniec zauważa, że Agencja zobowiązała się odtąd oceniać kwalifikowalność VAT w dotacjach operacyjnych w świetle uwag Trybunału Obrachunkowego;
Zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi oraz przejrzystość
18. odnotowuje dotychczasowe środki i działania Agencji mające zapewnić przejrzystość, zapobieganie konfliktom interesów i zarządzanie nimi, ochronę sygnalistów oraz zwalczanie molestowania; z zadowoleniem zauważa, że deklaracje interesów oraz życiorysy członków zarządu i kierownictwa wyższego szczebla są publikowane na stronie internetowej Agencji; wzywa Agencję, by rozważyła także wprowadzenie środków, które zapobiegną efektowi "drzwi obrotowych";
19. zauważa, że w 2022 r. Agencja rozpatrzyła sześć spraw dotyczących sytuacji konfliktu interesów: dwie dotyczące roli doradcy w procesie selekcji, jedną w toku rekrutacji (przed objęciem obowiązków w Agencji przez wybraną osobę) i dwie dotyczące pracowników, którzy zakończyli służbę; zauważa ponadto, że w sprawach tych podjęto odpowiednie środki, w tym warunkowe zezwolenia na zatrudnienie po zakończeniu służby; odnotowuje, że w 2022 r. Agencja rozpatrzyła jedną sprawę dotyczącą sygnalizowania nieprawidłowości, zamkniętą bez dalszych działań w kwestii potencjalnego naruszenia obowiązków służbowych;
20. wyraża zaniepokojenie doniesieniami mediów o konfliktach interesów wśród pracowników Agencji; zauważa, że w grudniu 2023 r. Europejska Rzecznik Praw Obywatelskich postanowiła wszcząć dochodzenie, by zbadać, jak Agencja rozpatrzyła przejście dwóch byłych pracowników na stanowiska związane ze zwalczaniem niegodziwego traktowania dzieci w celach seksualnych w internecie; zauważa, że pierwszy z nich na początku 2022 r. dołączył do ważnego podmiotu z branży technologicznej, a drugi w tym samym roku został członkiem zarządu tegoż podmiotu; przyjmuje do wiadomości odpowiedź Agencji i wzywa do dokładnego zbadania zarzutów i przedstawienia wyników organowi udzielającemu absolutorium;
Kontrola wewnętrzna
21. odnotowuje uwagę ze sprawozdania Trybunału, że w latach 2020-2022 Agencja wypłacała dzienną dietę dzienną trzem obywatelom niderlandzkim zatrudnionym w charakterze oddelegowanych ekspertów krajowych; zauważa, że skoro siedziba Agencji znajduje się w Niderlandach, to zgodnie z regulaminem Europolu eksperci ci nie byli uprawnieni do takich świadczeń; zauważa ponadto, że chociaż w grudniu 2022 r. Agencja wstrzymała płatność diet dziennych dla tych trzech oddelegowanych ekspertów krajowych, postanowiła nie dochodzić zwrotu nadpłaty za ten okres; odnotowuje, że łączna kwota tych płatności to 155 553 EUR, z czego 90 605 EUR wypłacono w 2022 r.; wyraża zaniepokojenie niedociągnięciami występującymi od ponad trzech lat w prowadzonych przez Agencję kontrolach ex ante; zauważa, że - według odpowiedzi Agencji na uwagę Trybunału - Agencja poprawiła weryfikacje ex ante, by mieć pewność co do legalności uprawnień finansowych pracowników, zanim przystąpi do płatności;
22. wyraża uznanie dla Agencji za postępy w realizacji oczekujących zaleceń z audytu i zauważa, że w 2022 r. wykonano 89 % spośród zaleceń krytycznych lub bardzo ważnych; zauważa, że na koniec 2022 r. nie wykonano jeszcze siedmiu bardzo ważnych zaleceń ze sprawozdań z audytów z lat 2018, 2019 i 2021 (zalecenia te mają być wdrożone i mają zastosowanie); zauważa, że Służba Audytu Wewnętrznego Komisji (IAS) opublikowała strategiczny plan audytu wewnętrznego Agencji na lata 2022-2024 obejmujący trzy tematy, w tym audyt koordynacji i ustaleń roboczych z DG HOME przeprowadzony w 2022 r., którego wyniki mają być podane w 2023 r.;
23. odnotowuje wniosek z samooceny skuteczności systemu kontroli wewnętrznej Agencji pod względem pomiarów ilościowych i aspektów jakościowych, w tym 76 wskaźników kontroli wewnętrznej, zgodnie z którym ogólnie wszystkie elementy systemu kontroli wewnętrznej istnieją i działają w sposób zintegrowany, a w 2022 r. nie stwierdzono istotnych uchybień w kontroli wewnętrznej; zauważa, że jednostka audytu wewnętrznego Agencji zakończyła przegląd ram kontroli wewnętrznej Agencji na 2022 r. i stwierdziła, że Agencja ma solidny system kontroli wewnętrznej;
24. zauważa, że w 2022 r. Agencja opracowała i opublikowała politykę zarządzania ryzykiem; odnotowuje też, że korporacyjny profil ryzyka Agencji w 2022 r. cechowały m.in.: rozszerzenie mandatu i zadań, rosnące zapotrzebowanie na skuteczne kluczowe rozwiązania ICT w obszarze przetwarzania danych osobowych, ciągłe działania mające łagodzić wpływ wojny w Ukrainie na bezpieczeństwo i egzekwowanie prawa oraz nasilenie działań nadzorczych i związanych z tym kontroli (w tym w dziedzinie ochrony danych); wyraża uznanie dla Agencji za przyjęcie w 2022 r. zmienionej strategii zwalczania nadużyć finansowych na lata 2022-2024, odzwierciedlającej zasady, ocenę ryzyka nadużyć finansowych, cele i działania w zakresie zwalczania nadużyć finansowych oraz przegląd wdrażania działań podjętych na podstawie strategii zwalczania nadużyć finansowych na lata 2017-2020; zauważa, że Europejski Urząd ds. Zwalczania Nadużyć Finansowych zakończył dochodzenie (dotyczące nieprawidłowych zestawień kosztów podróży służbowych jednego z pracowników Agencji), z którego sprawozdanie opublikowano w 2022 r.; zauważa, że w Agencji nie zakończył się jeszcze końcowy etap procesu decyzyjnego w tej sprawie; wzywa Agencję, by poinformowała organ udzielający absolutorium o działaniach następczych i ostatecznej decyzji w tej sprawie;
Inne uwagi
25. zauważa, że Agencja nadal wdraża różne środki mające zwiększyć jej obecność publiczną i internetową przez uruchomienie serii podcastów, konsolidację strony internetowej, organizację konferencji, publikację sprawozdań (np. seria "Spotlight Report" i zmienione sprawozdanie "In Brief") oraz obecność w mediach społecznościowych (ponad 1 100 postów opublikowanych w 2022 r.); odnotowuje w tym kontekście wzrost liczby wzmianek w mediach o dużym wpływie oraz znaczny wzrost wskaźników pomiarowych Agencji w mediach społecznościowych w 2022 r. w porównaniu z 2021 r.;
26. wzywa Agencję do działań mających zapewnić pełną zgodność z unijnymi przepisami dotyczącymi przejrzystości, a także z prawami podstawowymi, standardami ochrony danych i rozliczalności, w tym podczas współpracy z innymi agencjami; uważa, że ujawnianie informacji dotyczących spotkań i interakcji Agencji ze stronami trzecimi jest niezbędne dla zapewnienia przejrzystości; w związku z tym z zadowoleniem przyjmuje mianowanie urzędnika Agencji ds. praw podstawowych;
27. zauważa, że 16 września 2022 r. Europejski Inspektor Ochrony Danych (EIOD) zwrócił się do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o uchylenie dwóch przepisów zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu, mianowicie art. 74a i 74b, uzasadniając, że poważnie podważają one pewność prawa w odniesieniu do danych osobowych osób fizycznych i zagrażają niezależności EIOD; ponadto odnotowuje postanowienie Sądu w sprawie T-578/22 z 6 września 2023 r., na mocy którego skarga wniesiona przez EIOD na zmienione rozporządzenie w sprawie Euro- polu została uznana za niedopuszczalną, a jeśli chodzi o jakikolwiek wpływ zaskarżonych przepisów na decyzję EIOD z 3 stycznia 2022 r., EIOD nie może powoływać się na nie na poparcie swojej skargi; zauważa, że EIOD odwołał się od postanowienia w sprawie T-578/22 i że jest upoważniony do nadzorowania legalności przetwarzania danych osobowych przez Agencję na mocy rozporządzenia (UE) 2016/794; z zadowoleniem przyjmuje starania Agencji o realizację zaleceń EIOD, a zwłaszcza to, że wszystkie wkłady przekazane przed wejściem w życie zmienionego rozporządzenia w sprawie Europolu przypisano w międzyczasie do kategorii osób, których dane dotyczą;
28. przypomina o ustaleniach zawartych w sprawozdaniu EIOD z audytu Agencji z 16 grudnia 2022 r., w którym poddano szczegółowej kontroli zbiory danych obywateli państw trzecich będące w posiadaniu Agencji; przypomina, że EIOD wykrył, iż ogólny proces oceny informacji przekazywanych przez partnerów na temat osób małoletnich (w tym małoletnich poniżej 15 roku życia) jest jasny i dobrze opracowany; przypomina, że EIOD wykrył wiele przypadków, w których przypisywanie tego samego poziomu podejrzeń (pod względem klasyfikacji) do danych osób małoletnich, które wydają się zamieszane w stosunkowo drobne wykroczenie w szerszym kontekście zorganizowanej grupy przestępczej, może nie spełniać progu "ścisłej proporcjonalności"; podkreśla, że Agencja ma obowiązek przestrzegać zasady ścisłej proporcjonalności zapisanej w art. 30 ust. 1 rozporządzenia w sprawie Europolu;
29. w odniesieniu do innych uwag towarzyszących decyzji w sprawie absolutorium, które mają charakter przekrojowy, odsyła do swojej rezolucji z 11 kwietnia 2024 r. 3 w sprawie wyników, zarządzania finansami i kontroli agencji.